.

.

KARTiKEL

Isnin, 21 April 2014

Pelaksanaan dan Jadual PT3 (Pentaksiran Tingkatan 3)

Saya kongsikan pelaksanaan dan jadual PT3 (Pentaksiran Tingkatan 3). Pentaksiran ini akan melibatkan 8 subjek, dengan 3 jenis kaedah pentaksiran iaitu Pelbagai Instrumen, Ujian Bertulis dan Ujian Lisan (Mendengar & Bertutur).

Pelaksanaan dan Jadual PT3 (Pentaksiran Tingkatan 3)


Jadual Pelaksanaan
Pelbagai Instrumen 
Pentadbiran : 1 - 18 Julai
Hantar gred : 15 - 29 Ogos
* Info lanjut mengenai Format Pelbagai Instrumen

Ujian Lisan
Penatdbiran : 6 - 29 Ogos
Hantar Gred : 15 - 29 Ogos

Ujian Bertulis
Pentadbiran : 12 - 17 Oktober
Hantar Gred : 1 - 14 November

Pengedaran item dan instrumen pentaksiran


Format Subjek PT3
Klik untuk lihat format bagi subjek di bawah
Bahasa (Ujian Bertulis)
Bahasa (Ujian Lisan - Bertutur)
Bahasa (Ujian Lisan - Mendengar)
Matematik (Ujian Bertulis)
Sains (Ujian Bertulis)
Pendidikan Islam (Ujian Bertulis)
Kemahiran Hidup (Ujian Bertulis)
Geografi (Pelbagai Instrumen)
Sejarah (Pelbagai Instrumen)



Tanggungjawab Sekolah
a) menjalankan pemeriksaan berdasarkan panduan penskoran
b) menjalankan penyelarasan
c) menghantar gred keputusan ke Lembaga Peperiksaan mengikut jadual kerja yang ditetapkan

Syarat Layak Mendapat Gred
Murid yang melaksanakan PT3 bagi mana-mana subjek akan menerima gred bagi subjek berkenaan

Pelaporan
Pelaporan dikeluarkan oleh sekolah dan murid akan menerima pelaporan PT3 daripada sekolah mulai 15 November


70 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. gnk susah kua y2 pt3...aq inda tau

      Padam
    2. Bolehkah kita check results pt3 atas talian sebelum 15 nov
      jika boleh bagaimana

      Padam
  2. cikgu hailmi kamu taukah bahasa melayu karangan apa keluar ujian pt3.
    please teacher i want imdiatly.

    BalasPadam
  3. Bkn 12 oktober hari ahad ka ?

    BalasPadam
  4. 12-17 oct tu kira tarikh exam laa???

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum,http://www.cikguhailmi.com.

    Maafkan saya,adakah tarikh 1 - 18 Julai adalah tarikh pelaksanaan pentaksiran pelbagai instrumen?

    Semoga http://www.cikguhailmi.com dapat memberikan jawapan secepat yang mungkin.

    Terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam.. kalau mengikut powerpoint yang saya terima tu, macam tu lah.. nanti kalau ada apa2 info terkini, saya cuba upload lagi yer

      Padam
    2. memang itulah tarikhnya,,,stress nye,,,x pe2 ada masa lgi tuk study

      Padam
  6. cikgu saya masih tidak faham, siapa akan menyemakkan kertas peperiksaan murid ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. guru sekolah yg akn semak krtas murid

      Padam
    2. Kami pun tak tahu

      Padam
  7. takkanla guru sekolah itu sendiri yg menyemak kertas anak murid dia....mungkinkah cikgu sekolah lain yg menyemak kertas pelajar sekolah lain...

    BalasPadam
    Balasan
    1. cikgu sekolah sendiri akan semak lepastu ada dua tiga orang cikgu sekolah lain akan check semula

      Padam
  8. betul ke 1JULAI start PT3 tu? Hmm

    BalasPadam
    Balasan
    1. ya 1 hingga 18 julai pt3 tapi buat folio sejarah dan geografi

      Padam
  9. piala dunia siapa juara?

    BalasPadam
    Balasan
    1. piala dunia , x habess lgy lha ! :P
      tngok suku akhir , wehh !!

      Padam
  10. hmm.. 1-18 julai untuk PELBAGAI INSTRUMEN saja kh?? dan sterusnya... tidak bercampur-campur... ???

    BalasPadam
  11. Semoga ianya tidak menyerupai seolah2 seperti pilot project. Perancangan untuk pelaksanaannya perlu lebih teliti dan semoga memberi kebaikan kepada semua pihak yg terlibat.

    BalasPadam
  12. PT3 tidak lagi peperiksaan berpusat, bermakna kertas soalan akan disediakan oleh sekolah masing-masing?
    Kalau begitu, tahun depan rakyat Malaysia jangan terkejut jika semua asrama penuh dipenuhi dengan anak-anak guru.
    Keputusan peperiksaan juga 100% bergantung pada budi bicara guru?
    Nampaknya kenalah ibubapa membodek guru sebanyak mungkin.
    Inilah sistem yang canggih yang telah diperkenalkan oleh Menteri Pendidikan kesayangan kita. Sistem 'Bodek Cikgu'. Celaru dan mengarut.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rafrash ,tak perlu komen kalau tak tahu .. LP ada sistem tersendiri nak elak benda tu berlaku ...

      Padam
    2. Boleh tolong jelaskan apa yang dimaksudkan sistem tersendiri itu??
      Dulu, kertas peperiksaan dikawal begitu ketat supaya ia tidak bocor tetapi bocor juga. Budak-budak yang dapat kertas bocor, tentulah sedikit sebanyak membantu mereka sewaktu peperiksaan nanti. Adilkah ini kepada murid-murid yang tidak dapat soalan bocor?
      Sekarang cikgu sekolah itu sendiri yang buat soalan dan memeriksa kertas jawapan, adakah cikgu akan berdiam diri melihat prestasi sekolahnya menjunam dan dipersoalkan oleh kementerian pelajaran? Sudah tentu tidak!!!!!!!!! Disinilah akan wujudnya penipuan dikalangan cikgu-cikgu di sekolah untuk menunjukkan prestasi sekolah mereka terbaik. Hasilnya akan keluarlah pelajar-pelajar pandai tiruan yang pastinya akan gagal pada tahun pertama Universiti. Nampaknya lagi merudumlah standard pelajaran di Malaysia. Ini semua akibat sistem celaru yang di buat oleh pihak atasan yang kerja mereka ingin buat perubahan saja.
      Jika begini caranya kementerian pelajaran menguruskan sistem pelajaran di Malaysia, janganlah dok harap kaum China dan India ingin belajar di Sekolah Kebangsaan lagi. Sistem ini memalukan bangsa melayu saja.

      Padam
    3. Keunggulan intergriti seorang guru terletak pada diri guru itu sendiri.
      Kemunduran kaum sendiri kerana sikap kita yang asyik mencari salah itu dan ini. Apa jua LP cuba usahakan untuk memartabatkan golongan guru perlu disambut positif, sekiranya masih ada kecacatan, kepincangan, kecelaruan atau apa saja perlulah kita kemukakan secara berhemah bukan saling salah menyalah, kita golongan guru perlu buka minda seluas-luasnya demi kebaikan bersama. Saya mohon Puan Rafsah fikirkan dimana saja sekolah yang ada bangsa melayu diadaakan kelas JQAF, Kelas KAFA, Kelas Agama Petang dan sebagainya, di sini jelas membuktikan bahawa pihak kementerian prihatin dengan masalah remaja yang rosak akhlak, mata pelajaran Pelajaran Agama Islam wajid diambil oleh pelajar muslim bagi PT3 ini. Positiflah dalam menerima pembaharuan dan jangan asyik negatif saja, ini akan memudaratkan agama, bangsa dan negara kita. Berkaitan kaum Cina dan India, mereka satu bangsa dengan kita, mereka kukuh kerana perpaduan yang jitu.

      Padam
    4. saya setuju...seorang guru akan mentaksir tugasan pelajar dengan integriti yang ada..tolong bagi ruang kepada KPM bukannya asyik menyalahkan orang lain.Apa salah nya untuk kebaikkan bersama.

      Padam
    5. LP ada dasar Penjaminan Kualiti..mind your language..tak tahu tanya LP..rasanya tiap2 malam ada di BULETIN UTAMA TV3..harap anda lebih cakna selepas ini

      Padam
  13. kajian novel ada masuk dalam PT3 ke cikgu.mohon pencerahan

    BalasPadam
    Balasan
    1. ada..soalan boleh terdiri daripada salah satu novel yang anda pelajari dari tingkatan 1 hingga tingkatan 3

      Padam
  14. Soalan2 dalam kertas peperiksaan bagi PT3 merangkumi dari tingkatan 1 hingga tingkatan 3 atau tingkatan 3 sahaja?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kena cover dari form1 sampai form 3

      Padam
  15. mcmana pulak pbs markah dia dia dibiarkn atau dicmpur dgn ptt3 atau hnya bergntung kpda ptt3 untuk result nnti

    BalasPadam
    Balasan
    1. PBS diteruskan secara off line...maksudnya para guru hendaklah teruskan menanda pencapaian band bagi setiap pelajar masing-masing. SU PBS sekolah, hendaklah menolong guru-guru sekolah masing-masing dengan menyediakan satu program excel bagi semua mata pelajaran yang terlibat dengan PT3 agar sistem itu selaras kerana Keputusan Pentaksiran Sekolah perlu dikeluarkan bagi menunjukkan band yang dicapai oleh para murid.

      Padam
  16. Sistem pbs pt3 yg hanya mengutungkn kroni..yg jd mangsa guru dan pelajar

    BalasPadam
  17. Kenapa nk guna pt3. kan kita ada PMR So Lagi senang la utk Lebih Memahami..

    BalasPadam
  18. Nampaknya tahun 2014 ini merupakan satu titik hitam dalam sistem pendidikan malaysia. Ini kerana - sistem PBS dilaksanakan kemudian baru buat kajian sepatutnya sebaliknya
    - tiba tiba PT3 diperkenalkan pd tahun ini (April) lepas itu buat perubahan demi
    Dalam format perlaksanaan sehingga semua pihak keliru.
    - Ini tertiba katakan penilaian PT 3 Akan buat pada bulan Julai
    Nampak jelas apa apa yang berlaku Sekarang ini menjadikan pelajar PT 3 - 2014 adaah mangsa keadaan.
    Contohnya. : buat lah satu sistem pada awal tahun kemudian suruh org ikut sistem itu.
    Kalau nak buat perubahan biar lah awal tahun Depan . Bukannya buat
    Perubahan ikut Suka hati Dlm perjalanan Suatu sistem yg sedih ade.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju. Saya tak kisah jadi pelajar tahun pertama sistem baru tetapi kalau nak ubah tu ubah lah awal awal. Ni kami tak tahu apa apa, tak pernah buat pun benda tu tiba tiba kena buat macam penraksiran geo sejarah tu. Tapi takpe lah kita redha je. Saya harap kita semua dapat keputusan yang amat cemerlang dan membanggakan. Semoga Allah permudahkan urusan kita semua :)

      Padam
  19. pt3 geo , cena nak wad ? sapa2 nak guide ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. 1 fakta i hurauian i contoh

      Padam
  20. pt3 perlu dibubarkan la...

    BalasPadam
    Balasan
    1. ok jugak buat pt3 ni

      Padam
  21. pelajar tertekan kerana usia 15 tahun.kena menulis rencana kajian panjangnya lebih 350 patah perkataan..ni kalu budak UPSR darjah 6 dulu B.melayu dia A atau B..bayangkan yg dapat C atau D dlm UPSR..nak mengarang esei 350 patah haha..alamatnya cikgu subjek lah yg letih dok bagi idea..PBS--Perosak Bangsa Sendiri....KESIAN..

    BalasPadam
  22. jadikakan ini sebagai satu ujian . Jangan sampai menimbulkan fitnah kepada pihak Kementerian Pelajaran Malaysia kerana menuduh mereka hanya ingin mendapatkan keuntungan . kita tidak tahu apa perasaan mereka dan kita juga tidak tahu apakah hikmah disebalik ujian ini . Minta doa bnyak2 . Kita yg muslim perlunya ada kesabaran yg tinggi untuk mencapai kejayaan . Kita tak tahu masa depan yg mungkin kita hadapi . sama ada berjaya atau sebaliknya . Wallahualam . tpi yakin lah , doa hamba yg sungguh2 itulah akan d makbulkan . Apatah lagi di bulan yg penuh rahmat ini . Yakin lah , Allah tidak beri ujian di luar kemampuan hamba2nya . Jadi , berdoalah :) 'Doa senjata org mukmin' -batch99-

    BalasPadam
  23. Saya ingin menyampuk sedikit. Saya akui berdasarkan pengalaman, mmg wujud guru2 yang kurang dedikasi & integriti. Tetapi kita bukanlah Hakim yang Arif yang selayaknya melabelkan semua guru2 di Malaysia bersikap sedemikian. Sedangkan dalam kelompok kecil contohnya seperti adik-beradik sendiri takkan semuanya berperangai serupa...inikan pula guru-guru yang jumlah nya berpuluh2 ribu. Oleh itu, cubalah bermuhasabah diri dan Jangan lah suka memburukkan keadaan dengan Fitnah atau berfikiran seperti orang yang Tidak Berilmu. Cubalah buat kajian serba sedikit atau cubalah buat pertimbangan secara adil. Saya sendiri pun tak suka kalau bangsa kita mundur dan terus mundur.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oleh itu , jadikan pemikiran sebagai permulaan suatu tindakan ..

      Padam
  24. Bagaimana pula dengan subjek2 yg tidak diuji dlm PT3??? Adakah pentaksirannya diteruskan???

    BalasPadam
  25. betul ke kalau pt3 tahun ni gagal, tahun depan PMR akan wujud balik?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tidak pt3 masih diteruskan

      Padam
  26. Bolehkah kita tahu results pt3 atas talian sebelum 15 nov
    jika boleh bagaimana

    BalasPadam
  27. Bila keputusan pt3 nie keluar ?

    BalasPadam
  28. Can I know where I can get the exact date for every subject bertulis and the time?

    BalasPadam
  29. Pt3 ni menyusahkan betul..puiiiiiiih.!

    BalasPadam
  30. Assalamualaikum, boleh saya bertanya , bagai manakah cara pengiraan markah bagi pt3 untuk melayakkan pelajar masuk ke kelas science , oerdagangan atau account untuk form 4 ?

    Saya harap.ada yang boleh jawab.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam.. pemilihan ke aliran Sains, Perdagangan atau Perakaunan adalah bergantung kepada pengurusan sekolah. Rujuk dengan guru kaunseling atau pihak pentadbiran sekolah untuk bertanyakan hal tersebut.

      Padam
  31. Asslm..saya merupakan seorang guru yang telah berkhudmat kurang lebih 20 tahun..alhamdulillah setakat ini kejayaan anak2 saya ke asrama penuh dn ke luar negara atas biaya dn usaha sendiri (izin Allah) bukan hasil ada 'kabel' atau bocor di mana-mana...kami guru tiada hak istimewa mcm dulu2 utk anak2 dipilih ke asrama penuh @ ke luar negara..malah kami terpaksa mencari wang membiayai senduri yuran anak yg berpeluang belajar ke luar negara...siapa kata anak2 cikgu ni istinewa sgt walaupun anak2 saya alhmdulillah sgt cemerlang dlm exam dn koku...wallahuaklam..guru ikan bilis

    BalasPadam
  32. Thun dpn makin ramai la ank cikgu yg dpk msuk ke sekolah berasrama penuh. Pt3 is bullshit!!!! Mungkin para guru x bersetuju tetapi d pihak sy ibu yg ank mengambil pt3 thun ni bg sy klau nak tukar cara pembelajaran buat pd tingkatan 1 atau tingkatan 2 ni tidak tingkatan 3 bru nak perkenalkan kalau sama mcm pmr takpalah ni buat pening pelajar je dan klau berjaya sistem ni berjaya kenapa ada desas desus thun 2015 nak tukar blik ke pmr kalau nak ubah ubah keseluruhan . Kemudahan sekolah makanan yg d jual sikap segelintir guru yg sibk buat jualan langsung dn berfb d sekolah.

    BalasPadam
  33. sya sbgai parent mmg risaulah dgn sistem PT3 nih ....kalo tujuan hanya utk nak pastikan siapa yg layak masuk SBP,sekolah agama, vokesional dan aliran biasa lebih baik guna PMR macam dulu.....yg sya sakit hati markah tu cekgu disekolah itu yg bagi markah ...ini sikit sebanyak memang akan berlaku "pilih kasih anak cekgu semua dpt SBP" .......susah sangat ke nak mengaku ???? ..... kalau camni gaya pengambilan pelajar masuk SBP tidak lagi mengutamakan pelajar luar bandar berjaya........lebih baik bina sekolah khas utk anak2 cekgu nih hatipun tak sakit ....

    BalasPadam
  34. markah lisan bertutur bercampur ke dengan markah bertulis

    BalasPadam
  35. assalamualaikum cikgu hailmi...ujian bertulis tak ada sejarah dan geografi ke cikgu??? memohon minta jawapan (bantuan) dengan segera

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maaf kalau terkasar bahasa

      Padam
  36. Just nk cakap, good luck korang semua! PT3 💪
    Biasa kn diri dgn soalan kbat supaya diri kita sentiasa maju ke hdpan .

    BalasPadam
  37. Jdi kumpulan pertama selalunya sukar sb byk kekurangn.. kumpuln pertama nie mcm tikus putih.. tgok ppsmi.. impian mengunung tinggi tpi sistem ini dikatakn gagal.. setiap kali menteri pelajar tukar sistem pon tukar.. nk buat sesuat fikir dgn teliti dlu.. jgn asal ade idea je terus nk buat.. ikhlas dri pelajar first batch ppsmi...

    BalasPadam