.

.

Selasa, 26 Disember 2017

Refleksi Saya Untuk Tahun 2017

Tahun 2017 adalah tahun ke-11 saya bergelar seorang guru. Banyak kisah suka duka sepanjang bergelar pendidik ini. Bukan mudah kata orang. Tapi yang penting, dalam menjalankan tugas, saya sentiasa berpegang kepada prinsip, jaga niat dan tujuan, inshaAllah Allah akan permudahkan segalanya.


Refleksi Saya Untuk Tahun 2017
Refleksi Saya Untuk Tahun 2017

Artikel ini juga adalah refleksi ke-5 saya. Anda boleh baca refleksi terdahulu pada tahun 2013, 2014, 2015, dan 2016 untuk tengok imbasan awal. Secara peribadi ini adalah satu bentuk catatan dan peringatan peribadi terbaik untuk diri saya sendiri.

Sekadar mengingatkan diri, bahawa sentiasa akan ada ruang yang masih boleh diperbaiki saban tahun. Tak lupa juga, sebagai habuan untuk kenangan mengimbau memori lalu. Hahahhahaha.. 


Blogging Tahun ke-5
Macam tak percaya, ini tahun ke-5 saya berblogging. Bermula di sekolah luar bandar di Sarawak, sehinggalah ke sekolah kampung di Kedah ini, saya cuba kentalkan semangat untuk terus berkongsi dan memberi manfaat melalui blog www.cikguhailmi.com ini. Ko ingat senang?



Blog dah berusia 5 tahun

Saya juga sangat gembira apabila blog ini tersenarai sebagai antara blog pendidikan terbaik di Malaysia. Dengan 26 juta pengunjung, saya cuma berharap terus diberikan kekuatan untuk terus menulis dan berkongsi cerita menerusi blog ini.


Terbit Buku Sendiri

Saya juga sangat gembira dengan penghasilan dua buah buku keramat saya pada tahun ini, iaitu buku "Pembelajaran Abad ke-21 : Bukan Sekadar Susun Kerusi dan Meja" dan juga buku Siri Project Based Learning. 



Walaupun niat asalnya hanya sebagai bahan rujukan skala kecil, dan juga bagi kegunaan anak murid, tetapi akhirnya penghasilan buku ini membuka lebih banyak ruang untuk saya kreatif dalam bidang penulisan. InshaAllah akan ada lebih banyak lagi hasil penulisan bagi pasaran guru dan pelajar. Tunggu ok!





Perkongsian Guru & PAK21
Untuk tahun ini juga, saya banyak keluar dan berkongsi pengetahuan dan pengalaman amalan Pembelajaran Abad ke-21 dengan guru-guru Malaysia. Saya sendiri tak menduga, sehingga pada Disember 2017, telah berjaya melibatkan diri dengan lebih daripada 60 seminar, bengkel, workshop dan pembentangan di seluruh Malaysia. 

 
Keynote Speaker untuk Seminar Effective Teaching di UPSI
Keynote Speaker untuk Seminar Effective Teaching di UPSI


Perkongsian amalan PAK21 bersama 520 orang pendidik di Labuan

Perkongsian PAK21 bersama pentadbir sekolah di Kuantan, Pahang

Perkongsian bersama guru Sains di Hulu Langat


Harapan saya, semoga perkongsian ilmu tersebut dapat dimanfaatkan oleh para guru dengan sebaiknya.  Atau pun sekurang-kurangnya membuka perspektif minda yang baharu kepada anda.



Penangan STEM
Tahun ini juga, saya terlibat dengan banyak program yang berkaitan dengan STEM. Alhamdulillah, kalau tahun lepas sampai terpaksa ambil kursus STEM secara online, tapi tahun ini, ramai yang dah mula bukak mata. 

 
Fasilitator bagi Bengkel STELR STEM Peringkat Antarabangsa di RECSAM
Fasilitator bagi Bengkel STELR STEM Peringkat Antarabangsa di RECSAM


Jerayawara, Bengkel Video STEM, Kolokium STEM Zon Utara dan Selatan dan Seminar STEM pertama di Malaysia, rasanya telah banyak memperkenalkan bidang STEM kepada warga pendidikan Malaysia untuk tahun ini. 

Malah tahun ini saya juga berpeluang untuk terlibat sebagai fasilitator bagi Bengkel STELR STEM Peringkat Antarabangsa di RECSAM, lanjutan daripada bengkel yang sama saya ikuti di Bandung, Indonesia pada tahun lepas. Pengalaman yang sangat menarik!



Kemuncaknya adalah apabila saya terpilih sebagai salah seorang penerima Anugerah Ikon Guru STEM bagi tahun 2017, anugerah pertama kali yang diadakan bagi menghargai usaha dan sumbangan guru yang aktif mempromosikan STEM di Malaysia. Terima kasih KPM!



5 Anugerah
Tahun ini juga mencatatkan banyak kenangan manis buat saya. Selain daripada menerima Anugerah Ikon Guru STEM bagi tahun 2017, ada beberapa lagi anugerah yang saya terima untuk tahun ini.

 
Anugerah sempena Sambutan Hari Guru Kubang Pasu 2017


Antaranya adalah Anugerah Guru Inovatif (Berkumpulan) dan Anugerah Khas Kepimpinan Pendidikan bagi Hari Guru 2017 Peringkat Daerah Kubang Pasu.  

Rezeki juga apabila saya sekali lagi menerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang buat kali kedua sepanjang berkhidmat sebagai guru. Kali pertama kata orang sehingga dah hilang rasa, kali ini bagi saya memang sebagai penyuntik semangat.

Manakala satu lagi adalah Anugerah Ikon Guru Teknologi Pendidikan 2017 Peringkat Negeri Kedah bagi Anugerah Pembestarian anjuran Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri Kedah.

 
Penilaian BTP untuk Ikon Guru Teknologi Pendidikan Peringkat Kebangsaan
Penilaian BTP untuk Ikon Guru Teknologi Pendidikan Peringkat Kebangsaan


Lebih manis lagi, sebab saya juga terpilih sebagai salah seorang finalis bagi calon Ikon Guru Teknologi Pendidikan Peringkat Kebangsaan. Walaupun tidak berjaya di peringkat kebangsaan, melayakkan diri sebagai finalis sudah cukup membanggakan saya. Terima kasih buat tuan Pengetua saya, Tuan Haji Abdul Razak yang sentiasa menyokong usaha saya.





DG48 Dalam 11 Tahun
Dan saya rasa ini adalah kemuncak kepada kejayaan paling manis saya buat tahun 2017. Permohonan Guru Cemerlang saya pada tahun lepas, berjaya membuahkan hasilnya apabila saya mendapat surat pelantikan sebagai Guru Cemerlang Sains DG48 pada bulan April tahun ini.


Alhamdulillah, walaupun baru 11 tahun berkhidmat sebagai guru, namun peluang dan ruang yang diperolehi telah berjaya dimanfaatkan sebaiknya. Seperti yang saya sebutkan kepada pertanyaan Nazir yang datang menilai saya, "kerana saya mahu menjadi inspirasi kepada guru muda, bahawa sentiasa ada jalan bagi mereka yang berusaha.."



Halatuju Pendidikan
Sekian lama bergaul dengan para pendidik, ilmuwan dan pensyarah pada tahun ini, maka tergerak juga lah hati untuk memasang niat sambung belajar pada tahun mendatang. Bukan tak pernah berhajat, tetapi dek kekangan masa dan juga kurangnya info dengan kursus yang sesuai, maka impian hanya tinggal impian. 

Tapi InshaAllah pada tahun hadapan akan diusahakan juga impian tersebut. Ilmu tak pernah cukup untuk ditimba. Dahaga dengan ilmu!

 
Misi sambung belajar tahun depan


Dari segi kerjaya, untuk tahun hadapan, saya cuba bersikap tunggu dulu dan lihat. Apatah lagi pada tahun ini juga dijangka akan berlaku transformasi pada struktur dan organisasi perjawatan di setiap peringkat, maka pilihan yang saya ada hanya lah tunggu dulu. 

INshaAllah selepas selesai semuanya, maka kita buat pilihan yang lebih baik selepas ini. Mana tahu kan? 


Sebagai penutup, saya ucapkan jutaan terima kasih buat mereka di luar sana yang sentiasa tak lupa untuk memberi sokongan kepada usaha saya selama ini. Bukan mudah, nak mudah orang kata. Saya setuju. Tapi yang penting, kita dah cuba buat yang terbaik untuk diri kita, dan mereka yang di sekeliling.

Semoga perkongsian refleksi saya ini memberi sedikit inspirasi untuk pembaca. Terima kasih!




1 ulasan:

  1. Aah, Malaysia truly Asia, haha. I loved that place when i once went there. And it was an absolute pleasure visiting it. Just thought i'd say that here. Thanks

    BalasPadam