.

.

KARTiKEL

Isnin, 21 April 2014

Format Pelbagai Instrumen Dalam PT3

Berikut adalah format bagi Pelbagai Instrumen dalam PT3 (Pentaksiran Tingkatan 3) yang digunapakai bagi subjek Geografi dan Sejarah.

Format Pelbagai Instrumen Dalam PT3


Tugasan Bertulis
Penerangan
Tugasan yang memerlukan murid membuat laporan atau dokumen mengikut spesifikasi atau format yang ditetapkan , menghasilkan karya kreatif, ciptaan dan gubahan dalam bentuk tulisan

Tempoh
Murid melaksanakan tugasan dalam tempoh tidak melebihi 6 waktu pembelajaran

Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman, Kemahiran dan Nilai

Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik

Tugasan
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan pelajaran dari tingkatan satu hingga tiga

Pelaksanaan
Berjadual dan mengikut tempoh seperti yang dibenarkan

Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan kepada panduan penskoran

Mode
Murid memberikan respon secara individu atau secara berkumpulan



Projek
Penerangan
Tugasan yang memerlukan murid menghasilkan sesuatu produk dan membuat pelaporan tentang produk / artifak yang dihasilkan

Tempoh
Murid melaksanakan tugasan dalam tempoh tidak melebihi 6 waktu pembelajaran

Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman, Kemahiran dan Nilai

Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik

Tugasan
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan pelajaran dari tingkatan satu hingga tiga

Pelaksanaan
Berjadual dan mengikut tempoh seperti yang dibenarkan

Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan kepada panduan penskoran

Mode
Murid memberikan respon secara individu atau secara berkumpulan



Kajian Lapangan
Penerangan
Tugasan yang memerlukan murid membuat kajian di luar bilik darjah atau di makmal untuk mendapatkan data dan maklumat serta membuat laporan

Tempoh
Murid melaksanakan tugasan dalam tempoh tidak melebihi 6 waktu pembelajaran

Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman, Kemahiran dan Nilai

Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik

Tugasan
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan pelajaran dari tingkatan satu hingga tiga

Pelaksanaan
Berjadual dan mengikut tempoh seperti yang dibenarkan

Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan kepada panduan penskoran

Mode
Murid memberikan respon secara individu atau secara berkumpulan



Kajian Kes
Penerangan
Tugasan yang memerlukan murid membuat kajian berdasarkan data dan maklumat yang diperoleh dan membuat laporan

Tempoh
Murid melaksanakan tugasan dalam tempoh tidak melebihi 6 waktu pembelajaran

Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman, Kemahiran dan Nilai

Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik

Tugasan
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan pelajaran dari tingkatan satu hingga tiga

Pelaksanaan
Berjadual dan mengikut tempoh seperti yang dibenarkan

Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan kepada panduan penskoran

Mode
Murid memberikan respon secara individu atau secara berkumpulan



Kerja Kursus Pendidikan Kesenian (Sekolah Seni sahaja)
Penerangan
Tugasan yang memerlukan murid membuat kajian berdasarkan data dan maklumat yang diperoleh dan membuat laporan

Tempoh
Murid melaksanakan tugasan dalam tempoh tidak melebihi 6 waktu pembelajaran

Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman, Kemahiran dan Nilai

Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik

Tugasan
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan pelajaran dari tingkatan satu hingga tiga

Pelaksanaan
Berjadual dan mengikut tempoh seperti yang dibenarkan (Februari - Julai)

Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan kepada panduan penskoran

Mode
Murid memberikan respon secara individu atau secara berkumpulan



Bagi memahami PT3 (Pentaksiran Tingkatan 3) dengan lebih lanjut, boleh baca artikel mengenai Jadual dan Pelaksanaan PT3. Rujuk juga jadual pelaksanaan PT3 supaya dapat bersedia lebih awal.

Bagi format untuk subjek lain, boleh baca kat artikel Format PT3 (Pentaksiran Tingkatan 3).



17 ulasan:

  1. Adoi banyaknye kene study ni..dah le silibis ke laut...nak kene study pengurusan PT3 dan pembahagiaannya pule...

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum,http://www.cikguhailmi.com.

    Maafkan saya,adakah tarikh 1 - 18 Julai adalah tarikh pelaksanaan pentaksiran pelbagai instrumen?

    Semoga http://www.cikguhailmi.com dapat memberikan jawapan secepat yang mungkin.

    Terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam.. kalau mengikut powerpoint yang saya terima tu, macam tu lah.. nanti kalau ada apa2 info terkini, saya cuba upload lagi yer

      Padam
  3. terima kasih Cikgu Hailmi atas maklumat ini

    BalasPadam
  4. cool!mcm skolah jpun ada lawatan luar kelas!

    BalasPadam
  5. pt3 ni menyusahkan je

    BalasPadam
  6. tolong berikan contoh

    BalasPadam
  7. adakah flolio sains yg kmi buat diambil kira untuk pt3 sains...

    BalasPadam
  8. Assalamualaikum, saya harap cikgu beri kami semua jawapan secepat mungkin :)
    Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak

    BalasPadam
  9. Assalamualaikum Cikgu Hailmi, terima kasih atas maklumat ini :-) selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak! Semoga Cikgu dan keluarga dirahmati Allah swt. Terima kasih cokgu sekali lagi! :-D

    BalasPadam
  10. Xfhm laaa ?

    BalasPadam
  11. bikin penink lah

    BalasPadam
  12. Sgt rumit.arap2 dipermudahkan lg.perlu soalan objektif krn ada pelajar yang belum pandai membaca dan faham tdk akan pandai menjawab soalan bertulis.

    BalasPadam
  13. Mudah2an Allah permudahkan pljar pt3 mnjwb soalan.amin..

    BalasPadam
  14. Be alway chill ok......god will give way to think k....all the best guyz...:(

    BalasPadam
  15. hi cikgu... kerja kursus pendidikan kesenian tu utk semua sekolah ke?

    BalasPadam
  16. Cikgu kerangka kasar nk buat mcm mana?
    Bersama isi penting dan huraian

    BalasPadam