.

.

KARTiKEL

Selasa, 24 September 2013

Soalan SPOT PMR 2013 Sains

Di sini saya nak kongsikan beberapa tajuk penting yang boleh diberi perhatian untuk PMR 2013 bagi subjek Sains. Ini adalah hasil yang diperolehi dari pelbagai sumber termasuk lah juga menganalisa soalan peperiksaan percubaan PMR daripada negeri-negeri lain. Semoga topik penting bagi soalan ramalan ini dapat membantu pelajar dan guru-guru dalam memberikan hasil yang terbaik! InshaAllah.


Soalan SPOT PMR 2013 Sains

Tajuk Penting Sains PMR 2013
1. Ketumpatan
2. Telinga dan Deria Pendengaran
3. Kitar Menstrual
5. Pendebungaan
6. Transformer Injak Naik dan Turun
7. Tumbesaran
8. Darah (Komposisi, Kumpulan)
9. Elektrolisis
10. Tindakbalas antara logam dan bukan logam
11. Kerja dan Kuasa
12. Penglihatan monokular dan stereoskopik


Bahan Sains PMR Lain Yang Bermanfaat

Teknik Menjawab Soalan : Teknik Menjawab Soalan 7 & 8 bagi subjek Sains PMR Kertas 2 
Nota Ringkas Sains PMR : Modul Pecutan Akhir Sains PMR 2012 (Cikguhailmi)

Modul : Modul Ulangkaji PMR 2013 (JPN Perlis)
Modul : Modul Ulangkaji Cakna AKademik PMR 2013 (JPN Kelantan)

Soalan : Soalan Percubaan Sains PMR 2013 dari SBP (Sekolah Berasrama Penuh)
Soalan : Soalan Ramalan Sains PMR 2013 dari MGCK (Majlis Guru Cemerlang Kebangsaan)


Semoga sama-sama kita beroleh manfaat!

26 ulasan:

  1. Ini betul ke ?

    BalasPadam
  2. terima kasih kerana membantu cikgu

    BalasPadam
  3. saya pelajar tingkatn 3.Sains saya tak penah nak dapat ap yg saya score.boeh bg tips tak?

    BalasPadam
  4. Kalau target nak LULUS saja sains,
    1. Hafal teknik menjawab soalan Sains PMR kertas 2, fokus pada soalan 7 dan 8

    Kalau target nak dapatkan A dalam Sains,
    1. Hafal teknik menjawab soalan Sains PMR kertas 2, fokus pada soalan 7 dan 8
    2. Banyak buat soalan Percubaan negeri lain
    3. Baca dan hafal buku banyak2..

    InshaAllah berjaya!

    BalasPadam
  5. Askm..boleh tanya apa yg dimaksudkan dgn tindakbalas logam dan bukan logam???

    BalasPadam
    Balasan
    1. tindakbalas logam dan bukan logam boleh tengok pada Buku Teks Tingkatan 3, iaitu pada Bab 6.

      sebagai contoh:
      MAGNESIUM (logam) bertindakbalas dengan OKSIGEN (bukan logam) akan menghasilkan MAGNESIUM OKSIDA

      ZINK (logam) bertindakbalas dengan SULFUR (bukan logam) akan menghasilkan ZINK SULFIDA

      Selamat Mencuba!

      Padam
  6. kertas 2 rusydi.. kertas 1 hampir semua bab keluar

    BalasPadam
  7. Bab kerja dan kuasa dibagi formula nk kira kan cikgu?

    BalasPadam
  8. cikgu ade 10 tajuk je ke atau cikgu tertinggal no.4?

    BalasPadam
  9. kerja dan kuasa tuh memang bab kira mengiralah.. ingat formula dan gunakan dengan betul..
    oppss.. saya pun baru perasan no.4 tu xada.. nnti saya semak semula yer.. ;)

    BalasPadam
  10. Terima kasih :)

    BalasPadam
  11. Salam.cikgu no.4 xde kerr..??Cikgu utk tajuk sejarah pmr ade x..??

    BalasPadam
  12. Salam.cikgu no.4 xde kerr..??Cikgu utk tajuk sejarah pmr ade x..??

    BalasPadam
  13. salam cikgu,proses elektrolisis air tu mcm mana ?

    BalasPadam
  14. terima kasih cikgu :)

    BalasPadam
  15. Takda bab elektrik ke cikgu?

    BalasPadam
  16. terima kasih cikgu , semoga cikgu sukses dalam kehidupan cikgu :)

    BalasPadam
  17. macam mana nak ingat formula kerja dan kuasa dengan senang

    BalasPadam
  18. bagu lah blog niee.....

    BalasPadam
  19. Selalunya formula kerja dan kuasa dia akan bagi.. cuma gantikan dengan betul dan buat sedikit pengiraan ringkas.. jangan lupa, mesti letak unit juga yer.. ;)

    BalasPadam
  20. cikgu terima kasih banyak2

    BalasPadam
  21. sama-sama.. semoga berjaya yer.. ;)

    BalasPadam