.

.

KARTiKEL

Sabtu, 23 Februari 2013

Kitar Haid Bagi Perempuan

KEDATANGAN HAID (menstruation)
Proses pengeluaran berkala bagi darah dan lapisan uterus melalui faraj

KITAR HAID (menstrual cycle)
1. Perubahan bulanan yang berkala yang berlaku pada dinding uterus, ovari dan faraj
2. Berlaku pada kitaran 28 hari


Fasa dalam Kitar haid bagi seorang perempuan



FASA HAID
Lapisan dinding uterus dengan salur darah meruntuh. Tisu-tisu dan darah dikeluarkan apabila haid berlaku

FASA PEMBAIKAN
Membina semula dinding uterus, menjadi lebih kaya dengan salur darah yang lebih tebal

FASA SUBUR
Pengovulan (ovari menghasilkan ovum) berlaku pada hari ke-14

FASA PRA-HAID
1. Dinding uterus terus menebal dan diselaputi dengan rangkaian luas salur-salur darah dalam persediaan untuk persenyawaan dan penempelan
2. Jika persenyawaan tidak berlaku, tisu-tisu dinding akan meruntuh semula bagi memulakan kitar haid yang baru.

Contoh pengiraan kitar haid bagi seorang perempuan




14 ulasan:

  1. hemm..mesti ada yang tak tahu lagi nih.

    BalasPadam
  2. hak3.. tapi kalau ikut pengalaman saya, bila sampai soalan kira tarikh haid seterusnya, selalunya budak lelaki akan dapat jawapan dulu daripada budak perempuan.. ;)

    BalasPadam
  3. terima kasih..banyak perkongsian..

    BalasPadam
  4. cikgu,sy ada soalan lah..soalam mcm tu :hubungkaitkan fasa subur kitar haid dengan persenyawaan jika sperma sampai ke tiub falopio.
    cikgu boleh bagi jwp tak?jika boleh,tolong cepat sedikit.

    BalasPadam
    Balasan
    1. jadi berlaku lah prose persenyawaan dan menjadi zigot tapi bila tiada sperma yang datang ke tiub falopio ovum tersebut akan keluar dengan proses kitar haid bersama dengan darah haid tersebut

      Padam
  5. thx for the info sir...it helped me a lot (FYI:I am a boy)

    BalasPadam
    Balasan
    1. wah.. bagus3!.. kalau yang lelaki pun boleh faham, sampai lah yer makna nya maklumat tu.. ;)

      Padam
  6. Saya nak tanya . Kalau gadis baya 15 macam tu tidak datang haid . Apakah masalahnya ?

    BalasPadam
  7. Gadis ni pernah datang haid . Tapi selepas umur dia 15 tahun sebulan . Haid dia berhenti tetiba . Apa masalah dia ? Itu maksud saya. Harap dapat bagi penjelasan .

    BalasPadam
  8. macam mana kalau selalu datang di pertengahan bulan. tapi tiba-tiba, tak datang ,pada umur 15??? mohon ada jawapan..

    BalasPadam
  9. goodluck for all pt3 student

    BalasPadam