.

.

KARTiKEL

Ahad, 3 Februari 2013

Tajuk-tajuk bagi Sains Tingkatan 1

Berikut adalah tajuk-tajuk bagi matapelajaran Sains Tingkatan 1 mengikut sukatan KBSM. Sukatan terdiri daripada 4 tema, dengan 7 bab yang perlu dikuasai oleh pelajar.   


Nota Bergambar Sains Tingkatan 1 di www.cikguhailmi.com
 

BAB 1 : PENGENALAN KEPADA SAINS 
1.3 Mengetahui kuantiti fizik dan unitnya.
1.4 Memahami penggunaan alat pengukuran
1.4 Kaedah Sesaran Air (video)
1.5 Memahami konsep jisim


BAB 2 : SEL SEBAGAI UNIT KEHIDUPAN

2.3 Memahami sel membentuk tisu, organ dan sistem dalam badan manusia.




BAB 3 : JIRIM

3.1 Memahami jirim mempunyai jisim dan memenuhi ruang

3.2 Memahami tiga keadaan jirim.

3.3 Memahami konsep ketumpatan

3.4 Menghargai penggunaan ciri-ciri jirim dalam kehidupan harian



BAB 4 : KEPELBAGAIAN SUMBER DI BUMI
4.1 Mengetahui kepelbagaian sumber di Bumi
4.2 Memahami unsur, sebatian dan campuran
4.3 Menghargai kepentingan kepelbagaian sumber Bumi kepada manusia

BAB 5 : UDARA DI SEKELILING KITA
5.1 Memahami komponen dalam udara
5.2 Memahami ciri-ciri oksigen dan karbon dioksida
5.3 Memahami bahawa oksigen diperlukan untuk respirasi
5.4 Memahami bahawa oksigen diperlukan untuk pembakaran
5.5 Menganalisa kesan pencemaran udara
5.6 Menyedari kepentingan untuk mengekalkan udara yang bersih

BAB 6 : SUMBER TENAGA
6.1 Memahami pelbagai bentuk dan sumber tenaga
6.2 Memahami tenaga boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui
6.3 Menyedari kepentingan memulihara sumber tenaga

BAB 7 : HABA
7.1 Memahami haba sebagai suatu bentuk tenaga
7.2 Memahami pengaliran haba dan kesannya
7.3 Menganalisa kesan haba ke atas jirim
7.4 Mengaplikasi prinsip pengembangan dan pengecutan jirim
7.5 Memahami bahawa permukaan objek yang gelap dan kusam menyerap dan membebaskan haba dengan lebih baik
7.6 Menghargai faedah pengaliran haba
  


39 ulasan:

  1. bab satu pengenalan kepada sains

    BalasPadam
  2. pengenalan kepada sains

    BalasPadam
    Balasan
    1. apa yg ko merapu...

      Padam
    2. apa yg ko merapu...

      Padam
  3. giler ke dia ni

    BalasPadam
  4. mcmana sya nak tgo nota2 bg setiap tajuk x sumber yg ble sya dpt kn....untu sain tingkatan 1&2

    BalasPadam
  5. X cukup maklumat laa .. Kena buat PBS Band 6 nih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Berjaga smpai pagi nk fikir buat bende nih

      Padam
    2. ye law.susah giler tapi tak pelah ia kan untuk uji kita punya kepandaian jugak,sentiasa fikir benda yang positif ye,nasihat nie untuk semua dan untuk diri saya sendiri,lagipun,saya juga seorang plajar

      Padam
    3. same laaa

      Padam
    4. macam mana nk bkk bab2 yg lain???

      Padam
  6. as`salam,hi macammane sekolah hari nie

    BalasPadam
  7. mmm,,ok jee ,,banyak keje skolah

    BalasPadam
  8. PBS band 6 .. trima kasih ye ckguu , share ilmu =D

    BalasPadam
  9. cikgu minta maaf lolly sebab tak dapat nak bantu untuk PBS Band 6 Tingkatan 1 lagi buat masa sekarang, sebab fokuskan kepada PBS Band 6 Tingkatan 2.. inshaAllah ada kelapangan, cikgu akan kongsi.. ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. buka 30 julai 3013 masih tkde pun...

      Padam
  10. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  11. x cukup maklumat nk buat band 5 dgn 6 ni............

    BalasPadam
  12. minta maaf, cikgu blum ada kesempatan untuk memuatnaik info berkaitan PBS tingkatan 1 buat masa sekarang..

    BalasPadam
  13. kenapa cikgu sbb sya nak guna sekarang :'(

    BalasPadam
  14. kalau aq kaya ari2 aq raya

    BalasPadam
  15. nota xlengkap la..saya nak gak bab 7 tapi xade..

    BalasPadam
  16. nape bab 7 x der

    BalasPadam
  17. nape semua bab tidak boleh ditekan?

    BalasPadam
  18. cikgu nie orang sabah or sarawak en?

    BalasPadam
  19. maaf.. tak dapat tekan sebab cikgu blom update..
    tunggu yer.. ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. macam mana nak dapatkan maklumat tentang bab 7 ni?

      Padam
  20. saya nk buat peta konsep dgn bahan semua ni . tpi x tau mcm mne .. boleh cikgu ajarkan ?

    BalasPadam
  21. bleh percepatkan update sbab sya rsa nota ini ringkas tetapi padat

    BalasPadam
  22. cikguuuuuuuuuuuuuu...kepala sye penin buat band 6

    BalasPadam
  23. bleh x cpat kan update saya nak band 6..minggu dpan presentation....plez..tq

    BalasPadam
  24. best tajukjirim

    BalasPadam
  25. pbs,pbsmr,ppp,pt3 aduh pening pala cek

    BalasPadam
  26. Mcm mne band 6 tajuk 7 cikgu?mohon share.. Plz..

    BalasPadam