About Me

Siri Jejak Higgs Boson di CERN Geneva

Julai yang lalu saya berpeluang untuk mengikuti satu latihan guru antarabangsa di CERN, Pusat Penyelidikan Nuklear Eropah yang terletak di Geneva, Swizterland. Mencatatkan sejarah sebagai guru pertama dari Malaysia yang terpilih untuk ke program ini, saya bersama 45 orang guru daripada 38 buah negara, kami diperkenalkan dengan bidang Fizik Zarah yang agak asing.


Jejak Higgs Boson di CERN, Geneva
Jejak Higgs Boson di CERN, Geneva

Apatah lagi kemudahan di CERN ini merupakan kemudahan fizik zarah paling canggih di dunia, dengan lebih separuh daripada saintis yang berkaitan dengan fizik zarah bekerja di sini, maka peluang ini merupakan suatu peluang yang sangat saya nantikan.

Maka berikut adalah jurnal harian saya sepanjang 2 minggu berada di sana. Semoga juga jika ada guru Malaysia yang berpeluang ke program ini lagi pada masa akan datang dapat jadikan catatan saya ini sebagai rujukan mereka. Jemput baca!





Banyak persiapan awal kena buat, especially yang berkaitan dengan kebenaran rasmi daripada Kementerian Pendidikan Malaysia. Selain tu, urusan perjalanan dan penginapan juga diuruskan sendiri pada kali ini. Jom kita tengok apa lagi yang abam sediakan sebelum ke Geneva!


Excited plak budak-budak nih cikgu dia dapat pergi Geneva
Excited plak budak-budak nih cikgu dia dapat pergi Geneva


Yang nih memang adventure betul travel sorang-sorang dari Paris ke Geneva pakai tren. Masalah bahasa, sangatlah mengganggu. Mujor sampai jugak ke Geneva. Hahahaha..


Aktiviti sosial kedua bagi merapatkan lagi hubungan antara teammates. So main boling sambil makan pizza. Hehehhe.. Omputih sangat tau feeling dia. Jom tengok teammates saya dari negara mana.




Rezeki bertemu dengan warga Malaysia yang sangat sangat baik. Walaupun tak kenal saya, tapi diorang layan saya nih macam part of them. Siap ajak saya join diorang bersukan untuk ASEAN Family Day, lawan tarik tali. Hahahaha. Cer teka team Malaysia dapat nombor berapa?

  
Wakil Malaysia untuk acara tarik tali ok! Tak alang-alang. Main kat Geneva ok! Hahaha



Rupanya geng-geng Europe nih hari ahad dia memang cuti sungguh-sungguh cuti. So saya ambik peluang untuk berkunjung ke Annecy yang terletak di Perancis, tapi dekat je dengan Geneva nih. Tapi serius, memang pemandangan dia lawaaaaa sangat!








Hari nih kami last kat CERN. Walaupun hanya dua minggu bersama, tapi terasa ikatan persahabatan, terutamanya dengan beberapa orang guru yang saya baik. Macam Adrian dan Marina daripada Sepanyol, Preeti daripada Sweden, Seljuk daripada Turki, Sang daripada Thailand dan Sara daripada Mesir. INshaAllah ada peluang pasti akan berjumpa lagi! ;(

Bersama teammates daripada Greece, Slovakia, Kuwait dan Australia
Bersama teammates daripada Greece, Slovakia, Kuwait dan Australia



Pihak sekolah saya, SMK Jerlun juga tidak ketinggalan memberi ruang kepada saya untuk berkongsi pengalaman dan kisah perjalanan saya dari Jerlun ke Geneva bersama guru dan anak murid.

Sebaik saja saya pulang ke Malaysia, saya juga dijemput bagi satu sesi perkongsian pengalaman bersama Astro Awani bagi slot Agenda Awani. Pengalaman yang sangat berharga buat saya.


Agenda Awani : Perkongsian CERN bersama Cikgu Hailmi
Agenda Awani : Perkongsian CERN bersama Cikgu Hailmi

Pada penghujung Ogos, kehadiran saya ke UKM juga memberi ruang kepada saya untuk membuat perkongsian bersama adik-adik di Maahad Hamidiah Kajang dengan tajuk "Dari Jerlun ke Geneva" sebagai perkongsian kisah motivasi dan ilmu STEM untuk adik-adik Tingkatan 3 dan 4.



Catat Ulasan

0 Ulasan