About Me

Jejak Higgs Boson di CERN - Hari 05/14 (Bina Cloud Chamber)

Hari ni lebih santai sket. Sebelah paginya ada sesi lecture, sebelah petangnya sesi lawatan dan hands on.

Untuk lecture, mula dengan Particle detectors dan juga cerita pasal Higgs Boson.

Jejak Higgs Boson di CERN - Hari 05/14 (Bina Cloud Chamber)







Masuk dah beberapa hari nih alhmdulillah dah ble tangkap banyak lah jugak benda2 pasal Particle physics nih. Terms yang macam accelerator, detector, quark, muon, boson dan lain-lain tu. So yang target nak datang next year tu dah ble start study benda-benda nih.

Sebelah petang plak kami melawat Globe, tempat pameran untuk CERN dengan bentuk bulat tu. Banyak maklumat menarik dan dipersembahkan dengan sangat baik. Ramai family datang dengan anak kecik walaupun kita rasa bidang ilmu nih advance sangat untuk budak-budak. Tapi sebenarnya diorang OK jer.

Yang best hari nih sebab dapat belajar buat Cloud Chamber sendiri. Cloud chamber nih adalah device paling mudah nak detect particles yang ada sekeliling kita, macam sinar alfa, beta, elektron etc. Mudah giler. Hanya guna bekas, dry ice dan alkohol. Dah dapat. Yang nih nanti abam share kaedah dia. Wat Pameran masa Minggu Sains nih best nih. 

Ada satu lagi kejutan, yang merupakan highlight untuk hari nih. Sekejap lagi abam share yer. Tak sangka sangat tau! @ CERN







Catat Ulasan

0 Ulasan