About Me

365 Hari Berblogging, Apa Saya Dapat?

Alhamdulillah, maka hari ini genaplah 365 HARI atau pun 1 TAHUN penglibatan saya dalam dunia blogging nih. Blog pun masih muda remaja lagi kalau nak dibandingkan dengan blog-blog lain yang dah tersohor dan lama bertapak. Tak sangka juga, masih boleh bertahan untuk tempoh selama ini. Saya akui, yang paling susah bila berblogging nih adalah usaha yang berterusan. Takut juga jadik seperti kebanyakan blog-blog lain yang terbiar, hangat-hangat tahi ayam. Dalam pada itu, bersyukur sebab saya masih berpegang dengan sebab utama saya menyertai dunia blogging nih, iaitu bagi berkongsikan ilmu. InshaAllah, semoga diberi kekuatan dan kelapangan..

365 Hari Berblogging, Apa Saya Dapat?

Entri ini juga sebenarnya adalah lanjutan daripada entri 100 Hari Berblogging, Apa Saya Dapat? suatu ketika dahulu. Pada masa tu, view pun baru 22 ribu, sekarang dah cecah lebih 1.3 juta yeah pokcik kayo! Kalau dulu follower baru je 103 orang, sekarang dah hampir 400 orang. LIKE kat facebook masa tu baru 170, sekarang dah cecah 3200 lebih. Alhamdulillah, nampak ada perkembangan yang positif juga untuk blog ini. Untuk design blog pula, saya masih maintain menggunakan template yang sama, macam dolo-dolo..



Jadi, dah cukup 365 hari berblogging, apa yang saya dah dapat?


1. Rakan-rakan Blogger 
Awal perkenalan saya dulu dalam dunia blog nih, dah tentu lah dengan rakan guru femes yang dah lama berblog macam Cikgu Khairul dan juga Cikgu Jik Kam Yong. Alhamdulillah, masih terus berhubung dengan mereka di alam maya ini. Cuma masih belum ada kesempatan untuk berjumpa lagi. InshaAllah suatu hari nanti. 

Rakan blog cikguhailmi

Dalam pada itu, sempat juga berkenalan dengan rakan guru yang baru, macam Cikgu Norazimah dengan anaknya Irfan yang comey, Cikgu Zamrud yang sangatlah rajin dan Cikgu Titan yang sempoi pandai buat duit,. Semoga muncul lebih ramai lagi rakan-rakan guru yang berkongsi bahan pendidikan demi kepentingan kita bersama. Bagi yang bukan guru pula, Encik Kucing Hitam dan juga indu dara bajik, Vee Lea. Semoga perkenalan ini akan membawa perkembangan positif kepada semua pihak.


2. Ilmu Blogging
Dalam dah setahun berblogging, maka reti lah sket saya dalam bab-bab blogging ni. Reti sket je. Banyak lagi yang tak reti dan kena belajar dari masa ke semasa. Untuk SEO, ada lah jugak beberapa entri saya yang berada pada muka surat pertama dalam carian Google, terutamanya yang berkaitan dengan bidang pendidikan. InshaAllah akan terus perbaiki lagi skill-skill lain yang diperlukan dalam berblogging.

Blog Hasrulhassan yang penuh dengan ilmu blogging

Blog Hasrulhassan masih jadi rujukan saya untuk belajar ilmu-ilmu dan selok belok dalam dunia blogging. Memang terrer pakcik nih. Terima kasih banyak yer..  Kalau bab duit plak boleh rujuk encik Ahmad Faizal kita nih. Kagum saya! Dalam pada itu, ada la juga berkesempatan sekali dua tegur menegur dengan blogger-blogger hebat dan feymes. hmm..

Satu lagi pengajaran berguna yang saya belajar adalah, buat research sket sebelum buat apa-apa entri. Jangan terburu-buru sebab nak kejar traffik. Kalau tak, jadik ler macam entri kontroversi ePenyata Gaji Kena Hack?. Saya dah betulkan semula keadaan dan minta maaf ler banyak-banyak kepada mana-mana pihak yang menerima kesan daripada entri tersebut. Ada banyak pengajaran berguna kat situ yang kita boleh ambil.

 
3. Statistik blog
Alhamdulillah, sehingga kini dah ada hampir 500 entri dalam blog ini. Ada yang copy paste, ada juga yang ditranslate dari sumber berbahasa Inggeris. Copy paste pun dari sumber umum jer, macam akhbar online. Tak lupa, ada juga yang saya taip sendiri. InshaAllah saya akan cuba baiki lagi kandungan, supaya lebih menarik dan bermanfaat. 

Statistik blog cikguhailmi

Purata traffik hari-hari adalah mencapai sehingga 10 ribu. Nak-nak lagi masa PMR 2013 arituh sampai mencatat sejarah, 25 ribu pengunjung untuk satu hari! Traffik bermusim. Untuk ranking Alexa plak, catatan terbaik ialah 900 dalam Malaysia. Pastu naik turun naik turun macam biasa. Artikel paling laku sekali dah tentulah yang berkaitan dengan PBS macam Buku Skrap PBS Sains Tingkatan 2

Penyumbang utama traffik kalau dulu, banyak datang dari Facebook, dan juga dari laman ping. Tapi sekarang nih hampir 62% traffik datangnya daripada encik Google. Daripada jumlah tersebut juga, lebih 50% pengunjung menggunakan Chrome sebagai browser. Yang lebih gembira adalah, pencarian jenama 'cikguhailmi' pun dah mula meningkat dari masa ke semasa.


4. Buat duit
Bila berblogging ni, ramai lah yang bertanyakan berapa banyak duit yang saya dah buat melalui blogging. Tersenyum saja saya sorang-sorang. Ingat senang ke nak buat duit guna blog nih?.. Kena banyak usaha juga, buat itu ini, baru ler dapat duit. Mana ada orang nak bagi duit free kan?

Income melalui Nuffnang tu ada lah sket. Tak banyak pun, tapi mencukupi la kot untuk digunakan kalau nak renew dotcom tu nanti.  Sekarang nih plak baru nak cuba bermesra dengan Komli. Apply untuk Innity pun blom ada khabar berita. Tak dapat kot! Sumber lain macam affiliate, review, advertorial semua tuh kena dok berguru lagi dengan masterjee, Encik Titan kita tuh. Hu3..

Buku yang ditulis oleh Cikgu Hailmi

Alhamdulillah juga, melalui blog ini saya dapat peluang untuk tambah satu lagi portfolio saya, iaitu sebagai penulis buku. Buku kerja Kimia yer, bukan novel cintan cintun! he3... Tawaran datang banyak, tetapi saya terpaksa memilih yang terbaik memandangkan ada kekangan masa. Untuk tahun ini saja, dah ada 3 buah buku kerja yang disiapkan, tunggu untuk masuk pasaran pada tahun depan. Semoga ada peluang lagi untuk melakukan perkara yang sama pada tahun mendatang. InshaAllah..


5. Kaunter Pertanyaan
Sejak berkecimpung dengan dunia blog nih, banyak juga saya terima pertanyaan, mohon khidmat nasihat dan pelbagai bentuk persoalan daripada kalangan guru, murid dan juga ibubapa. Ada yang datang melalui emel, komen kat entri, pm dari facebook dan lain-lain. InshaAllah selagi ada kemampuan untuk saya jawab, saya akan cuba. 

Cikgu Hailmi sedia membantu anda!

Kadang-kadang ada juga pertanyaan yang datang luar dari bidang saya, saya masih akan cuba tolong carikan jawapan. Kalau tak dapat jawapan seperti yang anda hajatkan, saya minta maaf lah yer. Ilmu saya terhad. Tetapi selagi saya boleh tolong, inshaAllah saya akan cuba tolong.. ;)


Harapan saya semoga blog www.cikguhailmi.com ini akan terus maju lagi dalam bidang blogging serta menjadi wadah ilmu serta tempat rujukan yang berguna. Rugi kalau sekiranya saya bataskan ilmu saya kepada murid saya saja. Kan lebih baik jika dikongsikan dengan semua murid seluruh Malaysia nih. Juga doakan supaya saya terus diberi kekuatan dan kelapangan oleh Allah SWT untuk berkongsi ilmu di sini. Ilmu yang bermanfaat kepada semua, inshaAllah.. Teruskan memberi sokongan yer!


Catat Ulasan

35 Ulasan

  1. salam perkenalan dari ciklaili.com.
    saya pun cikgu juga - cikgu Sejarah SPM

    semoga blog ini akan terus maju jaya & menjadi rujukan pembaca :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih cikgu..

      salam perkenalan jugak.. lepas nih boleh lah bertukar-tukar bahan jugak yer.. ;)

      Padam
  2. Good job and nice sharing. Keep it up your good work cikgu. Insyaa Allah, u can do it more better than your pass 365 days via blogging. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. TQ Mohd Ridzwan.. InshaAllah, saya akan cuba teruskan kongsikan input berguna dalam blog ni.. Teruskan menyokong yer!

      Padam
  3. tahniah atas usaha cgu..

    BalasPadam
  4. bagus...hebat dan kreatif...teruskan usaha selagi ada masa...TQ sebab sebut juga nama kita..blog cg ada 2 citer je..sofbol n tenis..dia punya wall pun biasa je..kamu kreatif..blog kamu MACAM2 ADA..
    Memang kena banyak spend masa utk berblog...itu cg tak mampu buat ...sibuk ngan komitmen lain..ok..Inya Allah kita berjumpa ye

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih cikgu.. Saya nih pun kadang-kadang terbabas gak.. Alhamdulillah tak banyak sangat komitmen, walaupun keja yang datang tak pernah nak stop..
      Terima kasih jugak sebab terus bagi sokongan kat blog saya nih dari mula (tak tau apa-apa) sampai sekarang nih.. ;)

      Padam
  5. salam perkenalan cikgu..saya pun newbis dalam dunia blog ni..usaha itu penting untuk mengembangkan blog kita..betulkan cikgu....hihihihi
    updatenew5.blogspot.com/2013/11/17-orang-mati-dipenggal-hanya-kerana.html

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam perkenalan jugak buat Annassul Firdaus.. yer, kalau nak kembangkan blog kita, memang kena ada usaha.. ;)

      Padam
  6. sy x rajin pun cikgu hailmi... sy buat blog utk release tension.

    BalasPadam
  7. wah... suka-suka main terjah rupa-rupanya orang besar. susun jari 10 mintak ampun terkasar bahsa... Cikgu Khairul rupanya OTAI...hahahaha.. nasib lah saya... walau apa pun tetiba saja ter'inspired' by the owner of this blog... tahniah dan turut rasa kagum utk cikgu... huhuhu...

    dengan itu juga saya nak mohon undur sikit ke belakang, sambil tunduk.. nak mohon tunjuk ajar dan sharing... kalau tak keberatan :D

    Selamat maju jaya cikgu!!!

    *adeh*

    BalasPadam
  8. tahniah ! baru setahun view dah 1 juta, tak mampu CN nk kejar..huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. TQ!.. banyak pasal budak2 jer.. ;)
      CN pun dah makin 'garang' dah nih..

      Padam

  9. who claims I want to do my management homework. I believe he is correct in utilizing it, and he should. I saw your blog post, and I think you should utilize this service since I think it's great.

    BalasPadam
  10. Ley Accidentes de Camiones
    "365 Days of Logging, Can I?" is a project that aims to provide a year-long journaling experience for individuals. The project emphasizes consistency, progress tracking, accountability, reflective practice, achievement celebration, detailed insights, milestone records, documentation of change, personal journal, therapeutic value, intention setting, data visualization, coping mechanisms, privacy considerations, inspiration for others, supportive community, time management, motivational tool, success, learning moments, feedback, digital vs. physical logs, future goals, audience engagement, well-being focus, challenges, advice for beginners, personal growth, impact on relationships, and the potential future of logging. The project's benefits include consistency, progress tracking, accountability, reflective practice, achievement celebration, detailed insights, coping mechanisms, privacy considerations, inspiration for others, supportive community, time management, motivational tool, well-being focus, challenges, advice for beginners, personal growth, impact on relationships, and the potential future of logging. The project's success can be highlighted through its commitment to discipline, progress tracking, and the use of data visualization or charts. It also serves as a coping mechanism during challenging times and offers valuable insights into daily routines, habits, and patterns. Privacy considerations should be considered when using sensitive information in the logs. In conclusion, "365 Days of Logging, Can I?" is a valuable project that offers numerous benefits, potential improvements, and inspiration for individuals seeking consistency and personal growth.

    BalasPadam
  11. 365 days of blogging is highly dependent on the goals you set for yourself. You may wish to proceed in order to achieve a greater number of goals or objectives in your blogging. Thank you for continuing to blog, and best wishes for success in the future!

    Abogado de Bienes

    BalasPadam
  12. Berblogging" is an Indonesian phrase that translates to "Blogging" in English. It refers to the act of creating and maintaining a blog, typically involving writing and publishing articles, posts, or content on various topics online.
    Blogging has become a popular means of self-expression, sharing information, and connecting with readers and audiences on the internet.
    abogado de patrimonio
    Norfolk personal injury lawyer

    BalasPadam
  13. Blogging adalah cara yang bagus untuk mengekspresikan diri kita. Kita dapat menulis tentang apa pun yang kita sukai dan membagikannya dengan dunia. Dalam 365 hari berblogging, kita dapat menemukan suara kita sendiri dan memperluas kreativitas kita.
    truck accident

    BalasPadam
  14. Cikgu Hailmi's year-long blogging journey has seen him build connections with renowned bloggers, improve his blogging skills, accumulate nearly 500 blog posts, witness substantial traffic, and increase visibility on Google and other platforms. He also explores avenues for earning through blogging, such as Nuffnang, Komli, affiliate marketing, and book writing. The blog serves as a knowledge hub, addressing queries and providing advice. Cikgu Hailmi's reflections emphasize the need for continuous learning, community impact, and gratitude for the journey. His journey illustrates the evolving nature of blogging, the perseverance required, and the multifaceted roles a blog can play beyond just a platform for personal expression. His journey highlights the importance of long-term commitment, community building, learning curve, blog analytics, and monetization realities. His aspirations for the blog's continued growth and its role as a valuable resource reflect a commitment to ongoing improvement and service to a wider audience. This one-year mark signifies dedication and the pursuit of excellence in the blogging world. Accidente de Camión Volquete

    BalasPadam
  15. Wow, selamat atas pencapaian 365 hari berblogging! Sungguh prestasi yang luar biasa.
    Saya rasa kamu telah mendapatkan begitu banyak hal dalam perjalanan ini. Berblogging tidak hanya memberikan kesempatan untuk mengungkapkan diri, tetapi juga membuka pintu untuk eksplorasi dan belajar hal baru setiap hari. Kamu telah berhasil membangun komunitas yang solid dan menjangkau orang-orang dari berbagai latar belakang.
    Selain itu, kamu juga menjadi penulis yang lebih terampil dan kreatif. Terus meningkatkan keterampilan menulis kamu dan menjaga konsistensi dalam menghasilkan konten berkualitas.
    Selain itu, 365 hari berblogging juga memberikan kesempatan untuk menghasilkan pendapatan dan mengembangkan karir sebagai seorang blogger. Jadi, apa yang kamu dapatkan? Kamu mendapatkan pengalaman berharga, pemahaman yang lebih dalam tentang topik yang kamu bahas, pertumbuhan diri, dan kesempatan yang tak terbatas untuk membangun komunitas dan menjalin hubungan dengan sesama blogger. Jadi terus berblogging dan berbagi bakat kamu dengan dunia.

    Accidente de Camión

    BalasPadam
  16. reckless driving by speed in virginia fine
    The review of '365 Hari Berblogging, Apa Saya Dapat?' effectively captures the essence of a year-long blogging journey, offering insights into the author's experiences and reflections. The article is an inspiring testament to the dedication and passion invested in the blogging process. The review provides a glimpse into the author's year-long blogging adventure, offering valuable lessons and reflections that resonate with aspiring bloggers. The in-depth review skillfully captures the essence of the author's journey, providing readers with valuable insights and reflections on a year of dedicated blogging. The article effectively communicates the author's experiences and lessons learned during a year-long commitment, offering inspiration to fellow bloggers.

    BalasPadam
  17. Dengan berblogging selama 365 hari, Anda dapat mengembangkan keterampilan menulis dan pengetahuan dalam bidang yang Anda minati. Selain itu, kemungkinan besar Anda akan membangun audiens yang loyal dan mungkin mendapatkan peluang kolaborasi atau penghasilan dari blog Anda. Konsistensi Anda dalam berblogging dapat membuka pintu untuk pertumbuhan lebih lanjut dalam dunia digital.
    trucking accident lawyers





    BalasPadam
  18. abogado dui suffolk va
    Congratulations on completing 365 days of blogging, a remarkable achievement that showcases your dedication and commitment to your craft. Your journey has likely led to valuable experience, honed writing skills, and developed a unique voice that resonates with your audience. By consistently blogging for a year, you have built a loyal readership and established yourself as an authority in your niche. Reflecting on your journey, you may have discovered new opportunities, collaborations, or monetization options that can further enhance your blogging career. Your 365-day blogging milestone is a testament to your passion and perseverance, setting the stage for future success.

    BalasPadam
  19. dui lawyer prince william va
    The article "365 Blogs, Can You Be a Blogger?" provides a motivational and inspiring perspective on blogging over the past 365 days. It highlights the importance of persistence and passion in blogging, as well as the emotional impact of personal growth and changes. The article also highlights the influence of others on blogging and the importance of consistency in pursuing passion. The article also highlights the evolution of blogging and the importance of continuous learning.

    BalasPadam
  20. "365 Days of Blogging, What Have I Achieved?" reflects on a year-long blogging journey, showcasing the author's dedication and commitment to the craft.

    The review likely delves into the personal and professional growth experienced during this extensive period of consistent blogging, offering insights and reflections.

    Readers can anticipate a retrospective analysis of the content produced, the community built, and any tangible outcomes achieved over the course of the year.

    This introspective piece could serve as inspiration for aspiring bloggers, highlighting the rewards and challenges of maintaining a blog for an extended period.

    Overall, "365 Days of Blogging, What Have I Achieved?" provides a glimpse into the blogger's journey, offering valuable lessons and potentially inspiring others in the blogging community. seguro dui





    BalasPadam

  21. I checked out the new FAQ section on Murder of Crows' product page, and I'm impressed. The answers provided are thorough and address common queries effectively. It's clear the company values customer satisfaction and aims for transparency. The FAQ layout is user-friendly, making it easy to navigate and find information quickly. Overall, this addition enhances the user experience and reflects positively on Murder of Crows' commitment to customer support. abogado accidentes camiones virginia

    BalasPadam
  22. bankruptcy lawyers in lynchburg virginia
    365 Hari Berblogging, Apa Saya Dapat? is a book that offers valuable insights and reflections on the journey of blogging for a year. The author's dedication to consistency and perseverance is inspiring, and the practical tips and strategies are actionable. The book serves as a reminder of the power of storytelling and the impact of blogging on personal growth and self-expression. It is highly recommended for both novice and experienced bloggers seeking inspiration and practical advice.

    BalasPadam
  23. mejores abogados de divorcio nueva jersey
    The review of '365 Hari Berblogging, Apa Saya Dapat?' provides valuable insights into a year-long blogging journey. The author shares personal experiences and lessons learned, making it relatable and inspiring for fellow bloggers. The review suggests that including specific milestones or standout moments could enhance the account. The review serves as a commendable celebration of dedication and perseverance in the blogging world, encouraging reflection and growth. Overall, '365 Hari Berblogging, Apa Saya Dapat?' is an insightful and introspective review that encapsulates the blogger's year-long experience.

    BalasPadam
  24. Starting a blog and keeping it up for a year has been incredibly fulfilling. I've developed useful writing, research, and content creation skills with persistent effort and dedication. In addition, the process has given me the chance to learn more and broaden my perspective by delving into subjects that I'm enthusiastic about. In addition to my own development, I've gotten in touch with a lively online community that has helped me build relationships and share ideas. My communication skills have improved as a result of the experience, which has also given me a platform to express my knowledge and voice. All things considered, blogging for 365 days has been a rewarding and enriching experience.
    abogado dui rockingham va

    BalasPadam
  25. abogado de divorcio condado de bergen nueva jersey
    The review should acknowledge the blogger's one-year journey, content diversity, community engagement, future plans, and potential inspirational impact on others. It should highlight the blogger's ability to cover a range of topics, keep the audience engaged, and highlight positive interactions with readers and fellow bloggers. If the review mentions the diversity of content produced over the year, it should appreciate the blogger's ability to keep the audience entertained. If the review emphasizes the blogger's journey as an inspiration for others, it should commend the blogger for sharing their experience and potentially motivating fellow bloggers or aspiring writers.

    BalasPadam
  26. I found this article incredibly informative. The research you've cited really adds weight to your arguments. Keep up the great work. 2nd dui penalties in virginia

    BalasPadam