About Me

PBS | Buku Skrap Sains Tingkatan 2 : Alatan Untuk Mengatasi Had Deria Pendengaran dan Penglihatan

PBS Sains Tingkatan 2
Tugasan : Buku Skrap / Folio
Alatan Untuk Mengatasi Had Pendengaran dan Had Penglihatan
Instrumen B6D1E1


Muka Depan (Cover)

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN LUAR BANDAR NO.1 SIBU
KM 33.4 Jalan Oya, 96 000 Sibu, Sarawak 

ALAT TEKNOLOGI BAGI MENGATASI MASALAH HAD DERIA PENGLIHATAN DAN HAD DERIA PENDENGARAN
B6D1E1


Nama Penuh
Nombor Kad Pengenalan
Kelas


Muka Surat 1 (Pengenalan)
 Deria manusia terdiri daripada lima deria yang penting iaitu, deria rasa, deria sentuhan, deria bau, deria penglihatan dan deria pendengaran. Masing-masing menggunakan organ deria yang tersendiri dan juga spesifik dengan fungsinya. Sebagai contohnya, deria penglihatan menggunakan mata sebagai organ deria dan deria pendengaran menggunakan telinga sebagai organ deria.

Walau bagaimana pun, terdapat beberapa had dan halangan tertentu kepada deria penglihatan dan deria pendengaran kita. Sebagai contohnya, mata kita tidak dapat melihat objek yang sangat kecil seperti kuman. Manakala telinga kita pula tidak dapat mendengar bunyi yang sangat kecil atau yang sangat kuat.

Namun, dengan adanya teknologi moden,  halangan dan had kepada deria seperti ini dapat juga diatasi. Alatan seperti teleskop, mikroskop, kanta pembesar, sinar-X, periskop, teropong dan alat pengimbas ultrabunyi dapat membantu mengatasi had kepada deria penglihatan kita. Manakala alatan seperti mikrofon, pembesar suara, stetoskop dan alat bantu dengar pula mampu untuk membantu kita mengatasi had deria pendengaran.



Muka Surat 2 
(Definisi Had Deria Penglihatan dan Had Deria Pendengaran)

Had Deria Pendengaran adalah keterbatasan terhadap deria pendengaran yang disebabkan oleh halangan tertentu pada fungsi organ telinga.

Sebagai contohnya:
- tidak dapat mendengar bunyi yang terlalu kecil (sebab tuh kita guna pembesar suara)
- tidak dapat mendengar bunyi jantung (sebab tuh kita guna stetoskop)



Had Deria Penglihatan adalah keterbatasan terhadap deria penglihatan yang disebabkan oleh halangan tertentu pada fungsi organ mata.

Sebagai contohnya:
- tidak dapat melihat objek yang terlalu kecil (sebab tu kita guna mikroskop)
- tidak dapat melihat objek yang terlalu jauh (sebab tu kita guna teleskop)
- tidak dapat melihat objek yang berada di sebalik dinding (sebab tuh kita guna periskop)




 Muka Surat 3
(Alatan Untuk Mengatasi Had Deria Penglihatan)

1. Teleskop

Alat untuk mengatasi had deria pendengaran dan penglihatan teleskop
Fungsi : Melihat objek yang sangat jauh seperti bulan


2. Mikroskop 
Alat untuk mengatasi had deria pendengaran dan penglihatan mikroskop
 Fungsi : Untuk melihat objek yang sangat kecil seperti mikroorganisma

3. Kanta Pembesar
Alat untuk mengatasi had deria pendengaran dan penglihatan kanta pembesar
 Fungsi : Untuk membesarkan objek kecil

4. Sinar-X
Fungsi : Untuk mengimbas imej tubuh badan bagi digunakan untuk tujuan perubatan

5. Periskop
Alat untuk mengatasi had deria pendengaran dan penglihatan periskop


Fungsi : Untuk melihat objek di hadapan yang terlindung oleh halangan

6. Teropong
Fungsi : Untuk melihat objek yang jauh

7. Alat Pengimbas Ultrabunyi 
Alat untuk mengatasi had deria pendengaran dan penglihatan pengimbar ultrabunyi
Fungsi : Untuk mengimbas bahagian dalam badan dengan menggunakan imbasan ultrabunyi




 Muka Surat 4
(Alatan Untuk Mengatasi Had Deria Pendengaran)


1. Mikrofon


Fungsi : Untuk menukar gelombang akustik ke dalam bentuk getaran mekanikal


2. Pembesar Suara
Fungsi : Untuk menguatkan lagi bunyi yang dihasilkan


3. Stetoskop
Alat untuk mengatasi had deria pendengaran dan penglihatan stetoskop
 Fungsi : Untuk mendengar bunyi degupan jantung


4. Alat Bantu Pendengaran


Alat untuk mengatasi had deria pendengaran dan penglihatan alat bantu pendengaran
 Fungsi : Untuk membantu menguatkan lagi bunyi yang masuk ke dalam telinga


Muka Surat 5 (Kesimpulan)

Kemajuan teknologi nampaknya banyak membantu kita untuk mendapatkan kualiti hidup yang lebih baik. Alatan moden seperti Sinar -X dan juga Alat Bantu Dengar, ternyata banyak membantu ramai manusia di luar dalam mendapatkan keperluan hidup yang maksimum. 

Walau bagaimana pun, sekalipun teknologi yang ada ini banyak membantu kita, namun perlu lah kita sedari akan kepentingan menjaga organ deria kita dengan baik. Ini juga bagi membolehkan kita menikmati segala kurniaan Tuhan dengan sempurna dan tanpa perlu bersusah payah. Harus juga kita bersyukur dengan segala kelebihan dan kekurangan yang ada pada diri sendiri supaya dapat menjalani kehidupan dengan sebaik mungkin.


EXTRA Senarai Lengkap PBS Band 6 Bagi Subjek Sains Tingkatan 2

Catat Ulasan

431 Ulasan

  1. Thanks for the info..^,^

    BalasPadam
  2. semoga boleh dimanfaatkan untuk semua.. ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasihbyk2 bab byk manfaat yg diperoleh kat dalam bkog nym

      Padam
    2. keistemewaan,kebaikan,kelemahan x da ka????

      Padam
    3. temakasih lh sbb dah bnyak dah yg sya dpt

      Padam
    4. sy ni tk fahm sbenrnye...

      Padam
    5. thanks cikgu

      Padam
  3. Balasan
    1. TERIMA KASIH KRN BG SMUA NIE ................ HAHAI .... ;)

      Padam
  4. gomawo tuh terima kasih ek?.. hu3.. kalu terima kasih, saya jawab balik .. sama-sama... ;)

    BalasPadam
  5. arigato gozaimasu

    BalasPadam
  6. Assalamualaikum. Saya nak tanya. Apa maksud untuk Had Deria Pendengaran dan Had Deria Penglihatan?

    BalasPadam
  7. Wslm.. Mungkin boleh cuba camnih

    Had Deria Pendengaran adalah keterbatasan terhadap deria pendengaran yang disebabkan oleh halangan tertentu pada fungsi organ telinga.

    Had Deria Penglihatan adalah keterbatasan terhadap deria penglihatan yang disebabkan oleh halangan tertentu pada fungsi organ mata.

    Ok tak? Menjawab soalan? ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul lah tu . Tapi kalau nak pendekkan pon boleh agaknya

      Padam
  8. thanks for the info

    BalasPadam
  9. kamsahabnida~ syukran~ sngt berguna ^^

    BalasPadam
  10. yer.. semoga semua beroleh manfaat .. ;)

    BalasPadam
  11. alhamdullilah dpt jgk info nk buat buku skrap . hurm .. band 6 !

    BalasPadam
    Balasan
    1. btol tu.mudah sikit nk wt keje

      Padam
  12. tahniah farah!.. kongsi2kan juga dengan kawan-kawan lain, supaya diorang pun ada idea camna nak dapatkan Band 6 jugak macam farah..;)

    BalasPadam
  13. Terima kasih cikgu hailmi for ur info..

    BalasPadam
  14. terima kasih banyak-banyak cikgu.....saya memang perlukan untuk buat rujukan ye la untuk band 6 katekan

    BalasPadam
  15. semoga beroleh kejayaan yer Zakie.. share gak ngan kawan2 k.. ;)

    BalasPadam
  16. thanks 4 the info teacher...

    BalasPadam
  17. sama-sama.. semoga terus cemerlang

    BalasPadam
  18. Had deria penglihatan dan pendengaran dengan kecacatan penglihatan dan pendengaran tu lain ke sama ?

    BalasPadam
  19. tak sama... had deria maksudnya keterbatasan, halangan, sekatan.. contoh, kita tak boleh tengok bulan yang jauh. jadi kita kena guna teleskop.

    kalau kecacatan tuh pula lebih kepada keadaan fizikal mata dan telinga yang kurang sempurna.. mata yang buta, rabun

    BalasPadam
    Balasan
    1. CIKGU MACAM MANA NAK BUAT AYAT RUMUSAN SAINS

      Padam
  20. terima kasih kerana membantu saya dalam menyiapkan tugasan oleh guru untuk membuat folio ini..

    BalasPadam
  21. sama-sama.. ilmu itu untuk dikongsi.. ;)

    BalasPadam
  22. Terima kasih, cikgu banyak tolong saya. :)

    BalasPadam
  23. assalamualaikum.. cikgu , ape contoh had deria pendengaran dengan had deria penglihatan ?

    BalasPadam
  24. Balasan
    1. sama-sama Farah.. pasnih teruskan lagi jenguk blog cikgu nih untuk panduan tugasan bagi Band 6 yang lain.. ;)

      Padam
  25. thanks for your info. sangat bermanfaat!! ^^

    BalasPadam
  26. tq . band 6 ni susah ckit . puas cari kat internet . tapi susah na jmpa . btw . tq ya cikgu untuk info .

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama-sama leeya.. keep supporting blog cikgu k.. nanti cikgu akan update lagi tugasan untuk Band 6 yang lain dari masa ke semasa.. ;)

      Padam
  27. cikgu... saye mahu tanye... ape die punye masalah ??? terime kasih...

    BalasPadam
  28. contoh had deria penglihatan :
    - tidak dapat melihat objek yang terlalu kecil(sebab tu kita guna mikroskop)
    - tidak dapat melihat objek yang terlalu jauh (sebab tu kita guna teleskop)
    - tidak dapat melihat objek yang berada di sebalik dinding (sebab tuh kita guna periskop)

    contoh had deria pendengaran :
    - tidak dapat mendengar bunyi yang terlalu kecil (sebab tuh kita guna pembesar suara)
    - tidak dapat mendengar bunyi jantung (sebab tuh kita guna teleskop)

    BalasPadam
  29. Nurezrin Basir28 Mac 2013 10:41 PTG

    kenape deria penglihatannye ade dua ?? ...... harap maklum..

    BalasPadam
  30. deria penglihatan ada dua?.. cikgu tak paham ler apa maksud Nurezrin.. explain sket.. ;)

    BalasPadam
  31. owh terime kasih cikgu hailmi... saye sudah paham skarang... saye boleh mulekan folio saye... terime kasih...

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama-sama.. gembira dapat tolong kamu siapkan folio.. apa2 masalah nanti, boleh rujuk sini lagi yer.. ;)

      Padam
    2. okey cikgu.... hehe :)

      Padam
  32. Nurezrin Basir28 Mac 2013 10:47 PTG

    cikgu tulis kat situ Deria manusia terdiri daripada lima deria yang penting iaitu, deria rasa, deria sentuhan, deria bau, deria penglihatan dan deria penglihatan.cube bace.............

    BalasPadam
    Balasan
    1. owh ya! baru prasan!.. TQ sebab bagitau.. jap ek cikgu betulkan.. ;)

      Padam
  33. Nurezrin Basir28 Mac 2013 10:49 PTG

    oke.....same2

    BalasPadam
  34. terime kasih Cg Hailmi.. smoga cg mndpt gnjrn yg besar d sisi Allah sb prmudhkn urusan kmi sbg plajar nk buat folio... ;)

    BalasPadam
  35. terima kasih kembali sebab support blog cikgu nih yer.. semoga sama-sama beroleh kejayaan di sisiNya

    BalasPadam
  36. trimass cikgu...nk mintak berkat wt buku skrap ny..moga2 dpt band 6..insya-Allah..Amin~

    BalasPadam
  37. ha3.. ok3.. cikgu halalkan ilmu.. guna saja bahan yg boleh digunakan nih.. jangan lupa juga untuk kongsikan dengan kawan-kawan.. lagi berkat ilmu tuh..

    BalasPadam
  38. trimass cikgu kerna menolong saya mmbuat buku skrap dgn mmberi info2 kpd saya

    BalasPadam
  39. ok Daniel.. semoga berjaya yer.. ;)

    BalasPadam
  40. terima kasih banyak2 cikgu....

    BalasPadam
  41. Maisarah Rosli29 Mac 2013 5:07 PTG

    Alhamdullilah..terima kasih banyak2 cikgu sudi kongsikan info nie..sgt berguna cikgu..

    BalasPadam
  42. Sama2 buat Anonymous dan Maisarah.. cikgu pun rasa seronok sebab dapat bantu anda berdua siapkan folio Band 6 nih.. kongsi ngan kawan jugak yer..

    BalasPadam
  43. terima kasih cikgu....sya sangat perlukan nie....thanks ..

    BalasPadam
  44. aisyah wardina29 Mac 2013 8:51 PTG

    terima kasih cikgu.....saya sangat perlukan untuk membuat rujukan...thanks cikgu sudi kongsikan..thanks..

    BalasPadam
  45. thanks .. sekejap ja .. dari hari tuh jarik info tak jum pa ^^

    BalasPadam
  46. apakah definisi had deria penglihatan dan pendengaran ,bleh cikgu terangkan x?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Anonymous.. boleh tengok kat ulasan di atas.. ada saya dah terangkan definisi untuk had deria penglihatan dan pendengaran.. ;)

      Padam
    2. terima kasih cikgu kerana sudi membantu saya :)

      Padam
  47. keistemewaan,kebaikan,kelemahan x da ka????

    BalasPadam
  48. terima kasih cikgu .. semoga dimurahkan rezeki kerana memberi kami semua contah jawapan bagi folio sains band 6

    BalasPadam
  49. cikgu pernyataan masalah untuk had deria pendengaran dan penglihatan cmne

    BalasPadam
  50. cikgu!!!x der dalam versi bahasa inggris ke??Urgent untuk presentation..

    BalasPadam
    Balasan
    1. hu3.. Dhea Hana.. tak ada lah.. cikgu cuma buat dalam versi BM saja. ;)
      tapi masih ok kan? sekurang-kurangnya ada sedikit rujukan. Nak translate pun tak banyak sangat kan?.

      Padam
    2. xpyh nk urgent2 sgt lh..gedik!!..bodoh...xde otak..

      Padam
  51. salam nak tanya ada perbincangan mengenai alat yang mengatasi had deria penglihatan dan pendengaran. macam mne nk buat ye?????

    BalasPadam
  52. assalamualaikum.
    saya tidak berapa faham dengan tugasan yang diberi cikgu yang mempunyai langkah2 dalam membuat buku skrap mengenai tajuk alat teknologi untuk mengatasi had pendengaran dan penglihatan : langkahnya
    1)kaedah
    2)mentaksir data
    3)komunikasi data
    4)penilaian

    diharap cikgu dpt membantu saya...tq

    BalasPadam
  53. Assalamualaikum, cikgu, penglihatan stereoskopik & monokular tu had deria penglihatan ke? Pendengaran stereofonik pun had deria pendengaran jugak ke? Harap cikgu boleh tolong saya. Saya keliru lah.

    BalasPadam
  54. Assalaimualaikum,cikgu,apakah kelebihan dan kekurangan alat teknologi ini?

    BalasPadam
  55. Assalammualaikum,cikgu,apakah kelemahan mikroskop?:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. mna lh aq thu...fkr sndiri...ad akal,fkrlh..xpyh nk tnya2 owg..bodoh..xde otak..

      Padam
  56. GOMAWOYO. :)

    BalasPadam
  57. Cikgu apakah definisi bagi tajuk buku skrap nii ???

    BalasPadam
  58. macam mana nak buat pernilaian ?

    BalasPadam
  59. thanx cikgu

    BalasPadam
  60. cikgu mcm mna nk bentang pula

    BalasPadam
  61. thanks sangat2.banyak membantu.

    BalasPadam
  62. thanks cikgu. now it's ready to hand in.. =)

    BalasPadam
  63. Terima kasih diatas semua ini cikgu.Saya dapat membuat buku skrap dengan baik.Jasa cikgu akan dikenang selamanya.Semoga cikgu mendapat pahala disisi allah nanti kerana banyak membantu pelajar pelajar....Terima kasih sekali lagi.

    BalasPadam
  64. Thanks for this answer~now i alr can complete my scrap book thx =)

    BalasPadam
  65. Alhamdulillah.. ramai yang dah hampir siapkan buku skrap nih.. cikgu tumpang gembira sebab dapat tolong pe yang patut. moga semua beroleh kejayaan.. ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. very very thank you~cikgu ^^

      Padam
  66. nk tnya ckit ny,cam mna nk buad fb?

    BalasPadam
  67. Assalamualaikum...
    band 6 geo ade x...
    Powerpoint

    BalasPadam
  68. thanks ya cikgu..
    sbb cikgu tlh memudahkan saya utk dapat band 6

    BalasPadam
  69. thanks ye cikgu.. syukur alhamdulillah sangad-II.Info buku skrap yg sangad-II brgune untuk sye dpadkan Band6.

    BalasPadam
  70. bagusssssssssssss saya mesti dpt band 6

    BalasPadam
    Balasan
    1. Insyallah dapad Band6 nnti..Berdoa banyak-II

      Padam
  71. Thank you~~saya sudah dapat band 6 !!!Thx ♥

    BalasPadam
    Balasan
    1. You Are Welcome^^^ alhamdulillah yerr..^v^
      Tahniah-II

      Padam
  72. diharap nnti dpad Band6.. dataz bntuan Cikgu ini.. <3
    amin sesangad..

    BalasPadam
  73. TP RINGKAS SNGT LAH CIKGU ....X PE KE CIKGU KALU BUAT RINGKAS2 MCM NI???

    BalasPadam
  74. Powerr Point nye siked jerr.. :(.. tpy xpelha, thanks ye cikgu.

    BalasPadam
  75. Cuba dapatkan pandangan daripada guru anda terlebih dahulu.. kalau guru anda perlukan lebih banyak maklumat, terpaksa lah anda cari lagik info tambahan yer.. ;)

    BalasPadam
  76. Terima Kasih Cikgu!

    BalasPadam
  77. terima kasih kerana membantu...cikgu...!

    BalasPadam
  78. yer sama-sama Anonymous.. cikgu harap anda berjaya yer.. ;)

    BalasPadam
  79. terima kasih cikgu , tp kalau nk dptkn sumber lain kt mane

    BalasPadam
  80. Velerina Victoria13 April 2013 8:47 PTG

    terima kasih cikgu.....

    BalasPadam
  81. sama-sama Velerina... teruskan menyokong blog cikgu yer.. ;)

    BalasPadam
  82. MANA OBJEKTIF NYE?

    BalasPadam
  83. terima kasih cikgu :) ulasan cikgu amat membantu saya dalam penghasilan folio sains yang bakal saya hantar untuk menjadi instrumen PBS saya. harap cikgu meletakkan lagi ulasan yang lain yang berguna untuk membantu saya dalm penghasilan folio lain.

    THANKS A LOT, CIKGU :)

    BalasPadam
  84. NNS : Tahniah cikgu ucap sebab dah siapkan folio sains. Terima kasih juga sebab jadikan blog buruk cikgu nih sebagai tempat rujukan.. ;)
    Semoga berjaya yer!!

    BalasPadam
  85. boleh tak saya nak tahu pencipta alat-alat tersebut ?

    BalasPadam
  86. trimas banyak banyak ... dapat la nak siapkan folio ni :D

    BalasPadam
  87. terima kasih cikgu utk contoh, guru2 sekolah saya kata hebat

    BalasPadam
  88. Tahniah semua! Anda dah dapat siapkan folio yang baik untuk Band 6 anda.. saya pun tumpang gembira juga.. ;)

    BalasPadam
  89. akhir siap juga

    BalasPadam
  90. ASSALAM , CKG | PENGENALAN DENGAN OBJEKTIF SAMA SAJA KE ?

    BalasPadam
  91. Nk tnye pbs pasal makanan dan amalan pemakanan ada tak??

    BalasPadam
  92. Ada.. boleh tengok kat artikel bawah nih.. ;)

    http://www.cikguhailmi.com/2013/03/pbs-esei-obesiti-definisi-punca-langkah.html

    BalasPadam
  93. good for all students

    BalasPadam
  94. TQ.. harap semua dapat manfaat dari pada artikel ini.. jom share!

    BalasPadam
  95. saya tngk alat2 yg d ats semuanye ckgu ambl drpd bku teks BM kecuali hnye headphone shje yg ckgu gnti dngn alat bantu pendengaran.sya plk knape ckgu wat alat utk penglihatan ade 7 dan alat pendengaran hnye ade 4 sedangkan guru sya srh kami wat 5utk alat penlihatan dan 5 utk alat pendengaran.

    BalasPadam
    Balasan
    1. memang saya ambil semua nya dari BUku Teks sebab sukatan pelajaran kamu mengikut Buku Teks KBSM Sains. Kalau nak tambah lebih lagi, boleh dipersilakan.. Saya sekadar memberi panduan bagaimana untuk membuat folio secara ringkas.. Untuk info tambahan, kena cari sendiri lah.. ;)

      Padam
  96. Makasih ya for the info . saya suka banget blog ni .

    BalasPadam
  97. He3.. terima kasih.. teruskan menyokong blog nih yer..

    BalasPadam
  98. ape definisi had deria penglihatan dan pendengaran...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh baca kat komen2 di atas.. cikgu dah ada bagi.. ;)

      Padam
  99. Thankyouu Cikgu Norhailmi :)
    Lepas nie confirm dapat band6 :D Hehe ^_~

    BalasPadam
  100. thanks for the information~
    it's very useful to me

    BalasPadam
  101. terim kasih juga sebab sudi berkunjung ke blog ini.. jadikan sebagai rujukan ok..;)

    BalasPadam
  102. terima kasih cikgu gambar cikgu letak ini memang membantu saya kerana saya peerlu hantar buku skrap ini pada hari isnin ini terima kasih cikgu

    BalasPadam
  103. thank you cikgu Hilmi.. ada jugak yang menolong yee.. thank you2x. band 6 ni susah jugak ye.. sabor jelah.. hehehehe

    BalasPadam
  104. terima kasih atas maklumat yg disampaikan..ia cukup terperinci an membolehkan saya membuat rujukan.

    BalasPadam
  105. Selamat berjaya kepada semua Anonymous kat atas.
    Terima kasih juga sebab jadikan blog cikgu sebagai rujukan.. ;)

    BalasPadam
  106. THANKS SBB jadikan bl0g cikgu sbgai rujukan

    BalasPadam
  107. TERIMA KASIH ATS MAKLUMAT YG DISMPAIKN ... THANK YOUUUUU

    BalasPadam
  108. thanx so much!!

    BalasPadam
  109. thank you very so much.......

    BalasPadam
  110. semua anonymous di atas, cikgu ucap terima kasih jugak yer sebab sudi jadikan blog cikgu nih sebagai rujukan.. ;)

    BalasPadam
  111. terima kasih kerana ia bnyak membntu sya

    BalasPadam
  112. thanks sngat2x coz bntu siapkn pbs ni.

    BalasPadam
  113. terima kasih semua yer sebab menjadikan blog cikguhailmi.com nih sebagai rujukan.. ;)

    BalasPadam
  114. THANKS WALAUPUN SAYA TAK KENAL CIKGU

    BalasPadam
  115. assalam,,cikgu terima kasih atas information ini...

    BalasPadam
  116. Cikgu...apakah cara untuk mengatasi atau mengelakkan diri daripada mengalami masalah kecacatan penglihatan atau pendengaran?? :))

    BalasPadam
  117. Tak sikit sangat ke infonya????????????

    BalasPadam
  118. Urm,,, Boleh tahan dengar jantung dgn teleskop..

    BalasPadam
  119. mcm nk buat pendahuluan?? kat sini x ade pon.. :(

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh gunakan Pengenalan tuh sebagai pendahuluan.. tak pun boleh gunakan juga Definisi Had Deria Penglihatan dan Pendengaran sebagai pendahuluan.. ;)

      Padam
  120. Terima Kasih. Gomawo. Arigatou Gozaimas . Senang sikit kerja saya nanti, Nanti saya masukkan blog cikgu dalam lampiran saya, Haha. Thanks

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih juga buat anda yang sudi jadikan blog cikguhailmi.com nih sebagai rujukan.. ;)

      Padam
  121. Banyak info yg berguna......thanks Cikgu

    BalasPadam
  122. sama-sama.. semoga beroleh manfaat ;)
    TQ jugak sebab jadikan blog cikguhailmi.com sebagai rujukan..

    BalasPadam
  123. saya boleh mendapat ilmu daripada cikgu....... terima kasih!!!!!

    BalasPadam
  124. Terima kasih cikgu...dpt jgak sye siapkn bku skrap ni.mdah-mdhan dpt band 6.

    BalasPadam
  125. terima kasih.yeh dpt siapkan bku skrap ni and hrp dpt band 6.

    BalasPadam
  126. sama2 wahai anonymous sekalian..
    terima kasih juga jadikan blog cikguhailmi.com sebagai rujukan. ;) jemput datang lagi yer

    BalasPadam
  127. assalamualaikum...
    ckgu bleh x bg kiter tips utk kter dpat band 6 dlam sc..kelas syer ambl sc tulen...so...bg syer amat susah...syer mmg lemah dlam sc...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam Nadiah
      Untuk nak dapatkan band 6 sebenarnya tak susah. Kerja @ tugasan yang diberi oleh cikgu perlu Nadiah buat. Kalau tak faham, boleh rujuk @ tanya dengan guru. Untungnya PBS sebab Nadiah diberi waktu untuk buat tugasan. Jadi boleh cari bahan di dalam buku, internet, tanya cikgu dll.
      Dari segi minat, cikgu rasa mungkin Nadiah boleh tanam dengan cara lebih banyak memerhati dan bertanya kenapa pada setiap perkara yang berlaku sekeliling kita. Sikap inkuiri atau ingin bertanya tuh mungkin boleh membantu.. ;)

      Padam
    2. terima kasih ckgu :)...

      Padam
  128. Assalamualaikum :D

    Boleh tiru ke ni? Hahahaha gurau. Terima kasih dgn info ni.

    BalasPadam
  129. Assalamualaikum. Boleh tak cikgu bagi funsinya dengan lebih terperinci ? Harap cikgu dapat membantu. Terima kasih~ :)

    BalasPadam
  130. Waalaikumsalam Wani. Adakah kamu maksudkan bagaimana cara alatan tersebut beroperasi bagi menunjukkan fungsi nya?.. InshaAllah jika ada kesempatan, cikgu akan update dari masa ke semasa. ;)

    BalasPadam
  131. TQ,CONTOH INI memang manfaatkan saya

    BalasPadam
  132. sy nk tnya ..siapa yang mencipta kanta pembesar ?.. saya nak buat folio ni dgn lebih terperinci

    BalasPadam
  133. Terima kasih cikgu .... info2 ni mmang membantu saya...saya stress pikirkan tntang Folio ni.... terima kasih cikgu

    BalasPadam
  134. sama2 Ammar yang Hensem... ;)

    BalasPadam
  135. Assalamualaikum Cikgu , ada tak tentang amalan pemakanan yang sihat cara mempraktikkan PBS band 6 tingkatan 2 ? btw , terima kasih tentang info ni sangat sangat membantu :)

    BalasPadam
  136. bagaimana pulak dengan prinsip cahaya dan bunyi yang diaplikasikan... Saya harap cikgu dapat membantu saya...

    BalasPadam
  137. thanks la sebab senang nak cari maklumat...

    BalasPadam
  138. TQ cg sbb beri maklumat yg manfaat nie cuma sya ada x fhm cmne nk wat prinsip cahaya dan bunyi

    BalasPadam
  139. TERIMA KASIH CIKGU HAILIMI..........
    AKHIRNYA SIAPJUGAK FOLIO SAINS SAYA.........
    SEKALI LAGI TERIMA KASIH......

    BalasPadam
    Balasan
    1. yer.. terima kasih jugak awak Anonymous sebab sudi jadikkan blog CIKGUHAILMI nih sebagai rujukan.. ;)
      All da best k!

      Padam
    2. terima kasih ANonymous sebab sudi jadikan blog cikguhailmi sebagai rujukan.. ;)
      All da best yer..

      Padam
  140. Syukran cikgu kerana blog ini banyak tlg sye menyiapkan folio ini, mungkin tanpa blog ini agak sukar utk sye siapkan folio ni


    ~farhan~

    BalasPadam
  141. sama-sama farhan... semoga semua beroleh manfaat nya.. ilmu Allah itu untuk dikongsi.. ;)

    BalasPadam
  142. terima kasih atas maklumat yang cikgu bagi

    BalasPadam
  143. tq, for this info ckg hailmi

    BalasPadam
  144. salam, x ada ke keburukan dan kebaikan untuk mengatasi had deria penglihatan dan pendegaran???harap maklum...

    BalasPadam
  145. terima kasih untuk memberi nota

    BalasPadam
    Balasan
    1. buku skrap ini bermanfaat untuk semua

      Padam
  146. thanks cikgu. dengan adanya ini, saya punya folio sudah selesai

    BalasPadam
  147. terima kasih ats maklumat. sangat banyak membantu. akan tetapi, lebih bagus jika disertakan ciri2 alatan :) jazakallah khair jaza'

    BalasPadam
  148. cikgu bukankah ada lg 1 prkra yg kne ada iaitu menjelaskan prinsip cahaya atau bunyi yg diaplikasikan pada alat teknologi. harap dibalas

    BalasPadam
  149. sangat ilmiah...

    DIGI satu..

    BalasPadam
  150. trima kasih ckgu ,, sume info btol2 brguna untk bku skrap sya .... thanks a lot ,,,

    BalasPadam
  151. sama-sama... semoga membantu..

    BalasPadam
  152. 1 malaysia 1 subjek 1 kata sepakat...syukran cikgu sgt bergune..

    BalasPadam
  153. buku skrap saya sudah selesai yae gembiranya.... snr

    BalasPadam