.

.

KARTiKEL

Jumaat, 14 Februari 2014

PBS Dikaji Semula

Kerajaan memutuskan untuk mengkaji semula secara menyeluruh Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) yang dilaksanakan pada 2012 berikutan pelbagai aduan daripada guru.



PBS Dikaji Semula

Kajian semula PBS ini adalah bagi membolehkan Kementerian Pendidikan mengenal pasti rumusan melaksanakan PBS secara lebih berkesan. Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dipetik sebagai berkata

Kalau PBS hendak dilaksanakan, kita mesti pastikan segala yang diperlukan, sama ada dari segi sistem infrastruktur, latihan dan perkara lain benar-benar difahami dan dapat beroperasi secara cekap.

Itulah sebabnya saya memutuskan kita tangguh sementara aspek memasukkan maklumat berkaitan pelajar kerana sistem pelayan (server), selain rangkaian perhubungan dan penggunaan alat merekodkan prestasi serta pencapaian pelajar tak dapat dilaksana dengan baik.

Justeru, ada keperluan untuk kita meneliti lebih lanjut. Saya minta pengalaman SMK Presint 8 (1) dijadikan bahan kajian dan minta kerjasama pengetua, selain guru untuk meneliti serta membentang lebih lanjut apa yang mereka alami selama ini untuk diperhalusi oleh kementerian, katanya.  Sumber

Antara permasalahan yang sering ditimbulkan oleh guru adalah mengenai kesukaran memasukkan maklumat ke dalam pangkalan data SPPBS. Walau bagaimanapun Kementerian Pendidikan telah menangguhkan pelaksanaan aspek itu sehingga 1 April. Namun pelaksanaan PBS masih diteruskan. 

Dalam pada itu Tan Sri Muhyidin Yasin juga memaklumkan juga bahawa keputusan akhir sama ada apa yang akan berlaku kepada PBS akan diputusakan selepas sistem dikemaskini serta dapat beroperasi dengan lancar.


Kita akan teliti perkara ini dan adakan mesyuarat selepas ini. Kalau fikir perlu dan sesuai, kita tangguhkan seketika sehingga sistem ini dilihat kemas serta boleh beroperasi secara lancar, kita akan putuskan (kemudian).

Sejak memperkenalkan PBS, kita terima pelbagai pandangan daripada guru yang meminta kerajaan teliti semasak-masaknya kaedah terbabit, katanya pada sidang media semalam. Sumber
Beliau yang juga Menteri Pendidikan, sempat mengadakan perjumpaan lebih sejam dengan pengetua dan guru Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Presint 8(1) bagi mendengar sendiri masalah mereka berkaitan pelaksanaan PBS.

Dah tentu ini adalah tindakan yang sangat baik bagi membolehkan beliau mendapat pandangan guru dengan lebih dekat mengenai cabaran yang guru-guru terpaksa hadapi dari segi pelaksanaan, kesan terhadap pelajar dan juga penerimaan ibu bapa terhadap PBS.

Semoga kemelut yang melanda sistem pendidikan Malaysia ini dapat ditangani dengan bijaksana, tanpa perlu mengorbankan mana-mana pihak.

9 ulasan:

  1. harap pd yg terlibat dlm kajian tu tgk kepada realiti, bukan teori

    BalasPadam
  2. Sepatutnya sebelum dilaksanakan 100%, sebuah sekolah sudah dijadikan perintis utk melihat keberkesanan sistem ini. Bagaimana nasib pelajar Tingkatan 3 tahun ni?? Kalau cikgu pun tak faham2... apa tah lagi anak murid.

    BalasPadam
  3. sistem pendidikan negara kita sudah macam carca-marba skarang.... inilah akibat bila mana sistem pendidikan di rombak sesuka hati... yang jadi mangsa anak2 kita.

    BalasPadam
  4. last2 jadi macam PPSMI...

    BalasPadam
  5. Saya rasa pelajar form 3 tahun ini lebih baik ambil PMR , sebelum terlambat , lebih bagus sekiranya meneruskan sahaja PMR ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu .. sya sokong 100%

      Padam
  6. sya rasa rasa lebih baik murid2 mengambil PMR kerana dgn Pbs byk membazirkan duit untk membeli buku dan menyusahkan cikgu..

    BalasPadam
  7. kaji la..walaupun byk berita pasal PBS ni, CN tetap teruskan PBS takut last minute tak jadi apa2..PBS tetap diteruskan..so sambil mengajar sambil buat PBS, backup kan? dgr cerita penilaian pusat geografi pun mungkin takde,,kalau mcm tu baguslah..takde la stress sangat ~ hehehe

    BalasPadam