About Me

Rawat Alzheimer Dengan Coklat Panas

Satu kajian yang dijalankan penyelidik Amerika Syarikat mendapati amalan meminum dua cawan coklat panas setiap hari, mampu meningkatkan ketajaman otak di kalangan orang dewasa. Masalah dimensia atau hilang daya ingatan berpunca daripada kelainan yang berlaku, mendorong pakar neurologi, Farzaneh Sorond dari Sekolah Perubatan Harvard menjalankan kajian untuk memahami bagaimana aliran darah di otak mempengaruhi kemampuan seseorang untuk berfikir. 


Rawat Alzheimer Dengan Coklat Panas

Beliau kemudian membuat penelitian ke atas 60 responden, kebanyakannya berusia 73 tahun yang tidak terkena Dimensia, bagaimanapun, 18 orang daripada mereka didapati mengalami gangguan aliran darah ke otak mereka. Mereka kemudian diminta meminum dua cawan coklat panas setiap hari selama sebulan sebelum menjalani ujian daya ingatan dan berfikir. Sorond menggunakan kaedah ultrasound untuk mengukur kadar aliran darah ketika ujian dilakukan.

“Apa yang saya dapati ialah aliran darah ke bahagian tertentu otak semakin meningkat, begitu juga fungsinya ketika diberi tugas kognitif,” katanya. 


Ada hipotesis yang menyatakan bahawa bahan antioksida flavanol, yang ada di dalam coklat dapat meningkatkan daya kognitif. Bagaimanapun, pakar penyakit Alzheimer, Paul Rosenberg dari Universiti John Hopkins yang menulis sebuah esei untuk melengkapkan penelitian Sorond dalam jurnal Neurology, menyatakan bahawa teori itu tidak sepenuhnya benar.


Rawat Alzheimer Dengan Coklat Panas

“Sorond menguji coklat dengan sedikit kandungan flavanol dan yang tinggi kandungan bahan itu tetapi mendapati tiada perbezaan di dalam hasilnya,” katanya.

Rosenberg bagaimanapun menyifatkan kajian Sorond sebagai langkah pertama yang penting ke arah kajian lebih terperinci pada masa depan bagi mencari penawar penyakit Alzheimer.

“Kami tidak akan mengatakan minumlah coklat panas sekarang, tetapi ada kemungkinan wujud bahan dengan nilai ubat di dalam koko. Jadi tiada salahnya kita menikmati coklat panas yang dienakkan lagi dengan tambahan krim putar. Ia benar-benar lazat,” katanya.



p/s: Selain daripada bagus minum coklat, boleh baca juga kebaikan meminum kopi.

Catat Ulasan

4 Ulasan