.

.

KARTiKEL

Sabtu, 23 Februari 2013

7 Kebaikan Minum Kopi Yang Tak Pernah Diceritakan



Kita selalu dimomokkan dengan cerita minum kopi tak bagus. Betul tak? Tapi di sini saya nak kongsikan dengan pembaca, 7 kebaikan minum kopi yang tak pernah diceritakan.. Hmmm.. ada sebab nya nih..

1. Hidup lebih Lama
Satu kajian yang dijalankan oleh Institut Kanser Kebangsaan di US mendapati orang yang minum kopi pada kadar keperluan biasa setiap hari, hidup lebih lama berbanding orang yang tidak. Ini adalah berpunca daripada antioksidan yang tinggi dijumpai semulajadi dalam kopi. Kopi juga dapat mengurangkan ketagihan seseorang terhadap rokok.

2. Mencegah Penyakit
Dalam kajian yang dijalankan di Univeristi Harvard pula, penyelidik mendapati meminum kopi 1 - 3 cawan sehari boleh memberi faedah kepada kesihatan anda secara dramatik. Sebagai contoh, pengambilan kopi boleh mengurangkan risiko diabetes (kencing manis). Selain itu, dapat juga mengurangkan risiko penyakit Parkinson sebanyak 80%, kanser kolon sebanyak 25% dan kanser payudara sebanyak 40%!

3. Bersenam
Sebelum anda bersenam di gim atau di rumah, lebih baik anda mulakan nya dengan meminum secawan kopi. Ini kerana, selepas minum kopi, badan akan mengeluarkan hormon endorfin. Endorfin akan meningkatkan lagi prestasi anda serta dapat bersenam dengan lebih baik lagi. Kafein dalam kopi juga dapat meningkatkan tenaga.

4. Kemampuan Kognitif Lebih Baik
Meminum kopi pada kadar yang betul (1-3 cawan sehari) boleh meningkatkan kemampuan kognitif anda. Penyelidik di California telah menjalankan ujian memori jangka pendek kepada individu. Dikatakan kafein dalam kopii dapat menghalang pembentuk plak beta-amyloid dalam otak, sekaligus menjadikan otak berfungsi dengan lebih baik. Penyakit Alzheimer mungkin boleh dirawat jika ini ada kebenarannya.

5. Mencegah stroke
Kajian yang dijalankan di Jabatan Perubatan Keluarga di Seoul, Korea mendapati penurunan risiko terkena stroke adalah sebanyak 25% bagi peminum kopi sekurang-kurangnya 1 cawan sehari. Manakala kajian di Finland pula mendapati penurunan sebanyak 12% untuk risiko stroke jika individu mengamalkan minum kopi 4 cawan sehari.


6. Kesihatan yang lebih baik
Terdapat lebih kurang 1,000 antioksidan yang terdapat dalam kandungan secawan kopi. Antioksidan ini boleh memberi manfaat dalam pelbagai cara. Antaranya adalah dapat membantu menyingkirkan toksn yang mungkin menyebabkan kanser, dapat meneutralkan radikal bebas yang boleh menyebabkan badan anda cepat naik dan masalah kesihatan yang lain.

7. Mencegah Penyakit Gout
The Nurses' Health telah mengkaji ramai jururawat wanita selama 26 tahun megenai penyakit gout ini. Keputusan menunjukkan jururawat yang kerap meminum kopi sehingga 4 cawan kopi berjaya mengurangkan risiko untuk terkena sakit gout. Antioksidan dalam kopi mengurangkan insulin dalam badan, sekaligus menurunkan tahap asid urik; penyebab kepada sakit gout!



19 ulasan:

  1. Awesome! Thanks for sharing!
    I have an espresso every morning before I go to school! It helps me stay alert during the day. =)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kopi merupakan minuman tertua Dan terketua di dunia contohnya bila kita rasa saya ga nak pergi minum kita selalu sebutga jom singgah kat kedai kopi walaupun kita singgah kat sana minum sirap. Ha semua kedai atau warung kita sebut kedai kopi atau cafe cyberr..

      Padam
  2. kena cari kopi yang kaw kaw.. minum kopi takpe.. :)

    BalasPadam
  3. nabi pun minum kopi. kenapa kita perlu kata tidak. haha

    BalasPadam
  4. orang skang kan nak bagi anak minum Milo je.. kopi apa kelas.. tahap orang kampung jer.. tapi dia tak tahu, kopi pun ada gak yang mahal2.. hu3

    BalasPadam
    Balasan
    1. artikel yg dpt mbtulkan persepsi msyrkt..dsamping dapat promote produk tongkat ali..hehe..apa pon,bmklumat..sst yg baru bg sya..

      Padam
    2. You all can try Coco Cappuccino @nearest Starbucks Coffee... Ohsem

      Padam
  5. minumlah kopi sauda.. hihihi

    btw, hai cikgu onizuka. haha :)

    BalasPadam
  6. Sejahtera. Minum Kopi Mahkota Dewa pun baik juga.

    BalasPadam
  7. Luv kopi so much..but..ramai cakap macam style orang tua.. :)

    BalasPadam
  8. Wonda dan Pokka menjadi kegemaran.
    Tapi korang tahu ke tak yg 'International Olympic Committee' mengiktiraf kopi sebagai 'dadah ber had'? Semua atlet yg minum kopi dpt memanah,hantar bola tampar ke tempatnya,lari lebih tangkas dan juga mengawal bowling dgn senang sbb ianya meransang pancaindera otak..main tipuuuuuuuuuu...kalau byk sgt minum akan meningkatkan hormon waktu stress dan akan panas baran..hihihihi..

    BalasPadam
  9. Like kopi o kosong so much....slps behenti rokok....ketGih rokok hilang ....ketagih kopi o ksng ....pulak hihi....

    BalasPadam
  10. bolehkah sy share tuan

    BalasPadam
  11. Kopi ni kopi mcm mne ye? Kopi o ke kopi susu atau dua2? Maaf menganggu. Hanya menanyakan soalan sahaja.

    BalasPadam
  12. Minumlah kopi delima kurma Dr.Azimuth,bgus kaya antioksidan n tanpa gula putih!

    BalasPadam
  13. Minumlah kopi delima kurma Dr.Azimuth,bgus kaya antioksidan n tanpa gula putih!

    BalasPadam