.

.

KARTiKEL

Jumaat, 22 Mac 2013

11 Haluan Sambung Belajar Selepas SPM


Tahniah buat adik-adik yang mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan SPM dan STPM 2012 yang diumumkan baru-baru ini. Tentulah sekarang sudah tidak sabar-sabar untuk memilih kursus dan hala tuju untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi lagi. 

Bagaimana pula dengan pelajar yang mendapat keputusan yang biasa-biasa saja? 

Sama ada keputusan yang anda dapat cemerlang atau cukup makan sahaja, kita perlu sedar bahawa ada banyak haluan yang disediakan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) dan Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) dalam memastikan rakyat Malaysia, terus mendapat pendidikan ke peringkat yang paling tinggi boleh dicapai oleh individu. 

Justeru itu, saya senaraikan beberapa pilihan yang adik-adik pelajar ada, bagi menyambung pelajaran selepas SPM dalam laluan ke program ijazah pertama!


Laluan ke program ijazah pertama selepas spm stpm oleh Kementerian Pengajian Tinggi KPT


Tingkatan 6
Untuk pilihan ini, adik-adik pelajar boleh memasuki universiti dengan menggunakan keputusan STPM. Dengan sistem peperiksaan modular yang baru, di mana setiap semester akan diuji, adik-adik sebenarnya sudah mula melangkah ke alam pembelajaran gaya universiti.


STAM
Untuk pilihan ini, adik-adik pelajar boleh memasuki universiti melalui keputusan Sijil Tinggi Agama Malaysia, STAM. Ini adalah khusus kepada pelajar-pelajar tingkatan 6 aliran agama.



Matrikulasi
Ini juga salah satu laluan yang popular bagi pelajar lepasan SPM yang mendapat keputusan cemerlang dan sederhana cemerlang. Kursus yang ditawarkan adalah aliran Sains Tulen, Kejuruteraan, dan Perakaunan. Tempoh masa program matrikulasi pula adalah selama 1 atau 2 tahun bergantung kepada kursus yang dipohon. Pelajar akan ditempatkan di Kolej Matrikulasi di seluruh Malaysia. Pelajar seterusnya akan ditempatkan di universiti terpilih mengikut kursus pilihan dan juga keputusan akhir matrikulasi.



Asasi
Program asasi juga sebenarnya adalah sama seperti program persediaan sebelum ke ijazah, iaitu program matrikulasi. Bezanya, program asasi diuruskan oleh pihak universiti sendiri, seperti Universiti Malaya (UM) dan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM). Pelajar yang mendapat program asasi, kebiasaannya akan ditempatkan di universiti tersebut selepas tamat program.


PISMP
Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan PISMP ini juga merupakan pilihan popular kepada pelajar-pelajar yang mendapat keputusan yang cemerlang. Para pelajar akan mengikuti program perguruan selama 4 tahun dengan 1 tahun persediaan. Ini juga merupakan laluan cepat dan selamat kepada pelajar lepasan SPM. Pelajar akan ditempatkan di Institut Perguruan yang terdapat hampir di semua negeri di Malaysia mengikut pilihan kursus.


Program Persediaan Luar Negara
Bagi program persediaan ke luar negara, program akan ditawarkan kepada pelajar-pelajar yang mendapat keputusan yang sangat cemerlang. Kebiasaannya pelajar tersebut juga akan ditawarkan biasiswa penuh daripada pihak JPA. Selain daripada pihak JPA, terdapat juga agensi lain seperti MARA yang turut menaja pelajar untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara.



Diploma (IPTA)
Bagi adik-adik pelajar yang sudah tidak sabar-sabar untuk memulakan pengajian di peringkat yang lebih tinggi, ini adalah pilihan yang paling sesuai. Banyak kursus yang ditawarkan oleh IPTA seperti UiTM dan UTM yang menawarkan kursus diploma kepada pelajar lepasan SPM.  



Diploma (POLITEKNIK)
POLITEKNIK juga merupakan pilihan yang tepat bagi pelajar lepasan SPM yang mahu melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi serta berkecenderungan kepada kursus-kursus bidang teknikal. Namun, kursus yang ditawarkan oleh POLITEKNIK sebenarnya lebih banyak lagi pilihan. Tambahan pula, kini pelajar lepasan Diploma dari POLITEKNIK juga mempunyai peluang lebih cerah melanjutkan pelajaran ke peringkat Ijazah Pertama di mana-mana POLITEKNIK yang menawarkan kursus sedemikian. 



Diploma (IPTS) 
Bagi pelajar yang mempunyai sumber kewangan yang lebih, atau mempunyai minat dalam bidang yang tidak ditawarkan di mana-mana IPTA, pelajar boleh memohon untuk melanjutkan pelajaran ke IPTS. Pemilihan IPTS perlulah dilakukan dengan hati-hati bagi mengelakkan pembelajaran hanya pada separuh jalan. Walau bagaimana pun, kini kita ada banyak pilihan IPTS yang berkualiti serta terbukti dalam melahirkan graduan yang hebat dan setaraf dengan lepasan IPTA. Bijak memilih!



Diploma Kemahiran Malaysia
Kursus Diploma Kemahiran Malaysia pula ditawarkan kepada pelajar-pelajar yang berminat dengan bidang-bidang kemahiran. Pelajar-pelajar seperti ini boleh memasuki Institut Latihan Perindustrian, Kolej Komuniti, Akademi Binaan Malaysia CIDB dan banyak lagi institusi lain. Ianya tidak terhad kepada kemahiran perindustrian sahaja, malah kemahiran seperti bertukang, pertanian juga turut ditawarkan. 



Kerja (5 Tahun Pengalaman)
Bagi yang ingin bekerja dahulu, pengalaman bekerja selama 5 tahun juga boleh digunakan untuk memohon kursus tertentu dalam mendapatkan Ijazah Pertama. Kementerian Pengajian Tinggi KPT ada menyediakan ruang dan laluan khas untuk mereka yang bekerja dengan pengalaman lebih 5 tahun melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi.


218 ulasan:

  1. tahun depan giliran anak pulak..tak tau lar apa pilihannya..

    cuma bila kolej Vokasional mengeluarkan pelajar yg dah ada Diploma...camna ILP atau politek nak amik depa coz dah ada sijil...kena up lg amik ijazah kat poli pulak ko?

    BalasPadam
  2. hmm.. kolej vokasional tuh pun jangan terkeliru.. tak semua yang ditawarkan ke kursus tersebut akan diberi Diploma pada akhir pengajian mereka. Hanya yang layak dan melepasi tahap tertentu sahaja akan diberikan Diploma..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cikgu,baru2 ni anak saya mmperolehi 3A2B3Ct1Dt layak ke utk Matrik

      Padam
    2. Bergantung sebenarnya kepada subjek apa dan apa gred yang dia dapat. Untuk matrik, syarat kalau aliran Sains, semua subjek Sains (Fizik, Kimia, Bio) mesti C, kalau tak salah saya..

      Tapi, kalau tak pasti, tak salah mencuba.. mana tahu ada rezeki.. Kadang-kadang rezeki pun boleh jadik faktor penentu.. ;)

      Padam
    3. musykil juga camna nak sambung ijazah sedangkan takde spm setakat diploma vokasional sedangkan nak sambung degree kena tegok pada spm juga

      Padam
    4. ASSALAMUALAIKUM..cikgu boleh sy tnya skit... apa yang boleh sy buat selepas sy dpt diploma vokasional.. bidang yang sy amik adalah aircond..

      Padam
  3. emm,nak tanya ni, kalau dari politeknik nak sambung ijazah kat UM boleh ke? maksud sy, lepas diploma, terus sambung ijazah. taknak keje lagi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. setakat pengetahuan saya, masa belajar kat USM dulu, ada jugak beberapa orang bekas pelajar poli yang sambung wat degree kat USM. Selalu nya diorang akan bermula pada Tahun 2, sebab banyak paper yang boleh dapat pengecualian daripada USM.. Tapi kalau nak ke UM, saya tak pasti la plak.. mungkin boleh rujuk dengan unit pengambilan pelajar UM.. kalau kursus yang berkaitan, cikgu rasa tak jadi masalah.. ;)

      Padam
  4. selepas ambil diploma di politeknik, adakah ada peluang untuk melanjutkan pengajian ke peringkat ijazah di ipta??

    BalasPadam
  5. ada. tak ada masalah untuk nak sambung pelajaran ke ipta.. kawan2 saya dulu masa kat usm pun banyak lepasan politeknik.. kalau betul2 berminat nak sambung ke peringkat ijazah, sekarang nih pun dah ada 2/3 politeknik yang tawarkan kursus untuk peringkat ijazah.. lagi senang nak sambung.. ;)

    BalasPadam
  6. Assalamualaikum Cikgu, saya tamat sekolah/spm pd tahun 2009.. selama tempoh tu saya berniaga kecil kecilan tanpa majikan, dan skrg dah bulan sep/2013.. saya ingin lanjutkan pelajaran saya.. tak kisah kursus apa sekalipun..saya nak mintak pendapat cikgu, apa yg patot saya buat sekiranya saya mahu capai Ijazah..dimana yg terbaik IPTA/IPTS? Apakah syarat2 dan di mana boleh saya buat rujukan dngn lebih mendalam..almaklumlah cikgu, bila berurusan on9, bnyak persoalan yg xterjawab.. mohon jasa baik Cikgu bantu terangkan pada saya..terima kasih..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wslm.. oleh sebab saya pun tak tahu keputusan SPM saudara/i samada cemerlang atau tidak, jadi saya cadangkan saudara/i bermula daripada peringkat yang lebih rendah. Jika keputusan kategori sederhana, lebih baik cuba dengan diploma dahulu di kolej komuniti / politeknik / uitm.. Jika keputusan SPM adalah kategori lemah, cikgu cadangkan bermula dengan mengambil Sijil daripada kolej komuniti / politeknik juga.

      Pilihan samada melanjutkan pelajaran di IPTA/IPTS adalah bergantung kepada jenis institut tersebut. Jika kurang berkemampuan, cubalah di IPTA sahaja, sebab seperti kita sedia maklum kebanyakan IPTS melibatkan banyak kewangan. Sebelum membuat keputusan untuk melanjutkan pelajaran, pastiakn juga anda membuat sedikit kajian terhadap institut pilihan anda. Faktor seperti yuran dan kos pembelajaran, laku atau tidak sijil/ijazah tersebut dan kebolehpasaran graduan patut dipertimbangkan.

      Disebabkan pasaran kerja sekarang yang lebih terarah kepada bidang kemahiran dan juga teknikal, saya cadangkan anda sambung belajar di kolej komuniti dan juga politeknik. ;)

      Padam
  7. Cikgu, apa kebaikan dan keburukan sama ada ambik diploma dengan asasi? perbezaan dan persamaan antara dua ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. diploma sebenarnya adik dah mula mengkhusus belajar secara spesifik tentang bidang yang adik nak ceburi.
      asasi pula adik hanya belajar asas bagi bidang yang besar sebelum membuat pilihan dengan lebih spesifik bidang yang lebih kecil dan mengkhusus.

      diploma belajar ambil masa 3 tahun.
      asasi biasanya 1-2 tahun sahaja.

      kalau adik kuar dengan kelulusan diploma, dah boleh cari kerja
      kalau adik kuar dengan kelulusan asasi, memamg tak boleh guna untuk cari kerja.

      kelebihan pegi asasi adik boleh jimat tahun pembelajaran untuk ijazah.
      Asasi 1-2 tahun terus buat ijazah 3-4 tahun.
      dalam lingkungan masa 4- 6 tahun dah boleh dapat ijazah.

      kalau diploma, panjang sket masa dia untuk dapatkan ijazah.
      Diploma 3 tahun, sambung buat ijazah 3-4 tahun.
      Paling cepat adik boleh dapat ijazah adalah dalam tempoh 6-7 tahun.

      So, pilihan di tangan anda..
      Semoga membantu!

      Padam
  8. assalamualaikum cikgu. kalau boleh saya nk cikgu ulaskan dengan lebih mendalam mngenai A-Level dan IB. dan apakah cara untuk saya lakukan untuk memilih kursus pda msa hadapan kerana saya tdak mmpunyai kursus plihan dlm mnda saya.

    trima kasih cikgu.

    BalasPadam
  9. assalamualaikum cikgu. saya merupakan pelajar lepasan spm 2013. saya dalam tempoh menunggu keputusan spm. boleh tak kalau cikgu terangkan secara mudah tentang A-level dan IB. dan kalau boleh saya nak tau pautan-pautan yang mampu menerangkan tentang program ini dengan lebih dalam. mohon jasa baik cikgu untuk menjawab pertanyaan saya ini. terima kasih atas entry yang sangat membantu.

    semoga cikgu terus sukses.
    may Allah bless.

    sekian. terima kasih cikgu

    BalasPadam
  10. saya nak sangat sambung belajar dekat oversea selepas spm. tapi.. ada yang kata, kalau sekolah dekat sekolah menengah biasa (selain drpd sms dan mrsm) peluangnya amat sempit. macm mana ya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. hi adde, sebenarnya sekolah menengah biasa pon bleh pegi oversea,asalkan result cantik dan pandai amik peluang tawaran buat ijazah dalam dan luar negara drp mara dan jpa especially :)

      Padam
  11. Cikgu, boleh ke lepasan diploma ipta nak sambung ke luar negara?

    BalasPadam
  12. saya mempunyai rakan yang berminat untuk menyambung pelajaran beliau , bagaimanapun saya dapati bahawasnaya keputusan SPM tahun 1996 adalh tidak mencapai tahap yg menyakinkan ( BM 6 , BI 7 , pendidikan seni 7, sains pertanian 6)
    beliau telah bekerja sebagai staff kerajaan hampir 10 tahun dan di atas sebab mahu memperbaiki diri , beliau amat berminat untuk mengetahui sekiranya dapat memasui mana-mana institusi pengajian tinggi tanpa perlu melalui SPM lagi
    * beliau berpengalaman dalam bidang sukan dan rekreasi , saya telah membaca dan goggle2, mendapati terdapat IPTA / IPTS menawarkan program pengurusan sukan , dan etc sukan ... bolehkah beliau mencuba untuk menempatkan dirinya di dalam jurusan tersbut ( ? perbincagan dgn pihak kolej terlibat?)

    BalasPadam
  13. Good article cikgu..boleh buat rujukan nih

    BalasPadam
  14. Assalam cikgu..baru2 ni anak saya memperolehi spm tidak berapa bagus resultnya:
    BM, Math -> A
    English, PAI, Sejarah -> B
    Add Math C+
    Fizik C
    Bio & Chem -->D

    Boleh cikgu cadangkan apa kursus yang bersesuaian dipohon dengan result sedemikian. Trima Kasih. p/s anak berminat dengan subjek calculation,,

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam Puan Azaniz

      Untuk mencadangkan kursus yang sesuai, mungkin juga bergantung kepada minat anak puan.. namun saya syorkan anak puan untuk memohon Politeknik atau pun UiTM dengan bermula pada kursus diploma.

      kursus-kursus yang berkaitan dengan pengiraan adalah kursus kejuruteraan, teknologi maklumat (pengaturcaraan), ukur bahan,statistik. Semoga maklumat ini dapat membantu puan.. ;)

      Padam
  15. Salam cikgu.. Sy lepasn spm 2013, result sy bm bi A-, Pai sej A, math A+, addmath A, fiz kimia bio b+. sy brcdg nk amek diploma sains aktuari.. Boleh ke kalau lepas habis diploma nk smbung degree ke oversea? Ke lebih bgus msuk mtrik

    BalasPadam
  16. salam cikgu,
    result spm 2013, bi maths pai A+,bm sej A, bio addmath physic B+, chemist B.
    saya minat medik,tp asasi sains tak lepas kalau result mcm ni. Jadi,saya mohon asasi undang2. saya jugak mohon tesl dan maths di ipg. tp,saya dapat panggilan utk ukcg dr ipg untuk subjek maths. saya minat berckp sbb tu saya minta law, dan kalau boleh saya nak fly. tp,ibubapa galakkan ambil pendidikan. Pendapat cikgu mcm mana ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam Nadiah.. cikgu cadangkan nadiah pegi je dulu ke UKCG tu.. nanti bila dah dapat tawaran baru pertimbangkan dan bincang dengan keluarga..
      kalau minat bercakap, jadik cikgu pun boleh bercakap banyak.. ;)

      Padam
  17. salam cikgu, saya lepasan spm2013. saya nak minta pndapat cikgu. kalau saya buat diploma di politeknik dan bhasrat nak smbung degree di luar negara, peluang tu ada x? dan berapa pointer yg saya kena capai ?! harap cikgu dpt mbantu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam... saya tak pasti pulak laluan yang macam tu.. mungkin boleh rujuk lagi dengan bahagian politeknik..

      Padam
    2. yeke,, terima kasih cikgu.

      Padam
  18. salam cikgu,saya lepasan spm 2013, saya nak mintak pendapat cikgu, saya telah pon memohon kursus profesional(ACCA) di politeknik ,cikgu rase mane yang paling baik antara diploma atau ACCA?

    BalasPadam
  19. Salam Cikgu...sy ingin bertanya

    BalasPadam
  20. Assalamualaikum, Cikgu. Saya lepasan SPM dgn sej, maths, add maths A+, bm,bi, fzk, pai A, bio, chemist B+. Dpt tawaran matrikulasi [sains]. Sedang tunggu result UPU. Minat bidang perubatan. Ingin bertanya samada sesuai ke matrik @ asasi (sekiranya berjaya).
    Semoga bahagia. Terima kasih Cikgu.

    BalasPadam
  21. Assalamualaikum cikgu, saya baru check dan alhamdulillah dapat masuk UM course asasi alam bina, soalan saya selepas tamat asasi di UM bolehkah saya sambung ijazah ke luar negeri (overseas)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.. cikgu tak pasti pasal hal tu tapi kebiasaannya asasi adalah persediaan untuk ke universiti tersebut jugak.. mungkin boleh hubungi pihak UM terus untuk maklumat lanjut

      Padam
  22. assalamualaikum cikgu, saya ditawarkan ke poli premier dlm bdang kjruteraan awam.... tapi sebenarnya hasrat hati saya nak smbung pembelajaran ke IPTA dlam kos kjururawatan... kalau saya buat ryuan balik UPU tu, boleh x??? skrang ini pun saya sdang tunggu jwapan ryuan matrikulasi ... result spm bm,bi,sej,mm-A , pai - A- , fiz-B+ , bio,mt- C kim-D....

    BalasPadam
  23. As Salam cikgu.. saya lepasan spm 2013 dan sekarang di dalam tingkatan 6. Saya dapat tawaran daripada Politeknik Konvensional.. saya keliru samada nak teruskan di tingkatan 6 atau terima politeknik.. mohon pendapat daripada cikgu.. terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam.. bergantung juga kepada minat dan perkara lain.

      Untuk ke Tingkatan 6, perlu ada kesungguhan dan matlamat yang jelas. maksudnya masuk tingkatan 6 dengan cita-cita dan matlamat untuk masuk universisti.. bukan kerana nak cuba-cuba dan kerana tiada pilihan lain.

      dua2nya pun ada kelebihan dan kekurangan.. nasihat cikgu, tetapkan matlamat anda, dan bersungguh dalam mengejar impian.. tak kisah samada anda di tingkatan 6 atau politeknik

      Semoga berjaya!

      Padam
  24. Assalamualaikum cikgu, saya keliru utk memilih sama ada tingkatan 6 atau politeknik yg mana lbih baik. Sy dpt form 6 pgajian perniagaan dan skrg dpt tawaran ke politeknik pgajian perniagaan (pgurusan).. apakah yg paling baik sy pilih ? sbb sy mmg minat dgn bisnes.. cuma agak keliru sikit.. mohon balas ;) trima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. dua2nya pun ada kelebihan dan kekurangan.. nasihat cikgu, tetapkan matlamat anda, dan bersungguh dalam mengejar impian.. tak kisah samada anda di tingkatan 6 atau politeknik

      Selamat berjaya!

      Padam
  25. adakah diploma di politeknik dapat digunakan untuk sambung belajar degree di universiti yang lain?

    BalasPadam
  26. salam cikgu, saya keliru pada ketika ini, saya sedang bekerja di sebuah syarikat swasta tetapi hanya sebagai pekerja kontrak selama setahun.(akan tamat pada penghujung JULAI ini) saya amat berminat menjadi guru kerana saya suka untuk berkongsi ilmu yang saya ada kepada orang lain kerana dengan ini saya mendapat kepuasan yang tidak pernah saya alami sebelum ini. Saya merupakan seorang pemegang ijazah sarjana muda dalam bidang IT(Software engineering) dari IPTS. Diploma dalam bidang yang sama. setahu saya jika ingin menjadi guru perlu sekurang2 nya memiliki diploma pendidikan atau merupakan pelajar lulusan dari maktab perguruan. Saya ingin bekerja sebagai guru di sekolah rendah jika boleh setelah saya tamat kontrak saya terus ingin bekerja sebagai guru(jika diizinkan oleh NYA). Apakah yang perlu saya lakukan bagi mencapai cita-cita saya itu? adakah saya perlu menyambung pelajaran? saya tidak mahi sambung belajar buat masa terdekat ini kerana ingin menstabilkan diri terlebih dahulu setelah iti baru saya ingin menyambung pelajaran mungkin dalam bidang master. Saya perlukan bantuan dari pihak cikgu. SPM saya adalah seperti berikut: 2 2A(Bahasa inggeris dan pendidikan islam), 3 3B(matematik moden,bahasa melayu dan sejarah), 1 5C(English for science and technology), 3 6C(fizik,biologi dan ekonomi asas), 2 7D(matematik tambahan dan kimia), Sila berikan nasihat atau petunjuk bagi saya mencapai cita2 saya sebagai seorang guru.Terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya berumur 24 pada thn ini.mohon diberikan penjelasan.

      Padam
    2. jika saya ingin menjadi guru komputer kepada siapa yang perlu saya rujuk atau mohon? daripada pihak sekolah yang saya ingin mengajar??

      Padam
    3. salam.. jika berminat boleh tunggu iklan DPLI atau KPLI..
      tapi untuk tahun ini belum ada keluar lagi iklannya
      InshaAllah, saya doakan Azlina berjaya jadi guru

      Padam
  27. Assalamualaikum cikgu.. saya mendapat tawaran belajar di politeknik (diploma pengajian perniagaan) dan pra diploma sains di uitm. Yang mana lebih baik untuk saya pilih. harap cikgu dapat membantu. terima kasih.

    BalasPadam
  28. assalamualaikum cikgu,saya dpat politeknik konvensional, politeknik konvensional taraf dia lebih rendah pada premier kan? peluang cerah dak kalau saya masuk mana2 universiti,bila sya dah dpat diploma dkat politeknik konvensional?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.. rasanya sama saja.. cuma bezanya untuk polit premier ada ditawarkan program Ijazah Sarjana Muda, tetapi di poli konvensional hanya tawarkan Diploma.. ;)

      Padam
  29. salam cikgu sya dpt uitm pra perdagagn..sya jga dpt politeknit vrdio dan filem. sya xmnt perdagagn n owg kta pyh nk dpt keje sbb persaidn dlm uitm.. klu sya ambx poli adkh masa depan saya cerah??

    BalasPadam
  30. salam cikgu sya dpt uitm pra perdagagn..sya jga dpt politeknit vrdio dan filem. sya xmnt perdagagn n owg kta pyh nk dpt keje sbb persaidn dlm uitm.. klu sya ambx poli adkh masa depan saya cerah??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam Ain.. semuanya bergantung kepada minat dan perancangan Ain di masa akan datang. Jika Ain masih berminat untuk sambung belajar dari diploma ke ijazah, dengan kursus yang Ain minat, memang tak jadi masalah. Pasaran kerja bagi lepasan politeknik rasanya tak jadi masalah.

      Padam
  31. owg kta klu lpasan poli ne ssh untk smbng ijazah plk btl kew.. n kalau saya ambx bidang vedio dan filem .. sya bolh smbg di mna n ambx apa yea..

    BalasPadam
    Balasan
    1. bergantung juga.. lgipun sekarang nih politeknik kan dah ada politeknik premier yang tawarkan program ijazah, mungkin lagi senang lepasan politeknik konvensional nak smabung belajar nanti..
      kalau bidang video dan filem mungkin boleh cuba MassComm (Komunikasi Massa_.. belajar pasal jurnalism, kewartawanan dan bidang yang sewaktu dengannya..

      Padam
    2. Salam .cikgu keputusan saya tak LA bgus sangt tapi saya tak thu nk sambg Kat mne

      Padam
  32. Aslamualaikum..cikgu nk tnya,ramai bdk poli yg habis amik diploma pastu
    smbung degree d u agak sukar utk dpt pointer yg tinggi n bdk poli biasanya
    x dpt ikut cikgu ajar d u nape ye n lastly amat sukar bila bdk poli nk smbg
    degree krn bdk poli ni slow betul kerr cikgu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul ke..ramai jugak budak lepasan poli yang score semasa sambung ijazah di ipta berbanding budak lepasan stpm....semuanya bergantung pada diri individu itu sendiri.

      Padam
  33. assalam cikgu saya dapat kptsm spm 2013 bm B,bi B,sejarah B+,pen.islam B,math D,addmath G,addsc D,prinsip akaun C,sc B+..cikgu rasa program apa layak tuk saya sbb saya dh mohon dkt poli,iptta n lain2 tp x dapat..saya nk sgt smbg blaja sbb saya minat nk blaja..saya harap cikgu dapat balas

    BalasPadam
  34. Brapa thun belajr di politeknik??syarat kmasukknnya pla bagaimana????

    BalasPadam
  35. Assalamualaikum nk tnye blh ke bdk aliran biasa ambk dalam bidang perubatan...sbb kt sek ckgu ade kata sesiapa mnt kearah sc contoh kimia fizik n sbgainya walaupun bkn bdk sc..lps spm ambk asasi sc...tp spm mstila tinggi dlm subject math n sc tu untk yg ingin mnjdi ahli kimia sdgkn sy ingin mnjdi seorg doktor....walaupun sy bkn dr aliran sc adakah blh sy mengambil bidang asasi untk perubatan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.. aliran kemanusiaan tak dapat ambik asasi sains. sebab takdek belajar Fizik Kimia Biologi. Sains teras sahaja tak mencukupi untuk bantu masa belajar peringkat lebih tinggi nanti

      Padam
  36. Salam Cikgu. Skrg saya semester5 di diploma uitm. Bakal tamat diploma tahun depan, bulan3. CGPA terkumpul setakat ini Alhamdulillah 3.51. Soalan saya, bagaimana caranya utk saya further study di oversea? Dalam bidang financing. Apa kelayakkannya utk study oversea? Sbb selalunya saya dgar, utk study oversea hanya utk lepasan spm.

    Terima kasih cikgu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam Aqilah.. maaf.. untuk nak sambung belajar ke oversea nih cikgu tak berapa ada maklumat.. mungkin Aqilah boleh terus cuba tanya dengan Bahagian Akademik UiTM, mana tahu kot2 mereka ada program bersama dengan universiti di luar negara...

      Padam
  37. Assalamualaikum...saya ingin bertanya bolehkah saya membuat permohonan untuk sambung belajar sedangkan saya belum menduduki peperiksaan percubaan spm lagi..mohon penjelasan..

    Terima kasih cikgu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.. tak boleh rasanya sebab apa2 permohonan mesti menggunakan satu keputusan standard yang boleh digunapakai...

      Padam
  38. Assalamualaikum...cikgu saya ingin bertanya bolehkah saya menjadi seorang guru selepas tamat program diploma pertanian di upm dan di manakah perlu saya sambung untuk menjadi seorang guru...minta penjelasan cikgu..Trima kasih..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam Fauzan.. tak jadi masalah kalau nak jadi cikgu..
      Fauzan boleh mohon sambung belajar di UPSI, bagi program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan..
      Boleh baca lebih lanjut pada http://www.cikguhailmi.com/2014/05/11-laluan-menjadi-guru.html

      Padam
    2. terima kasih. cikgu kerana sudi manjawap..

      Padam
  39. Assalamualaikum cikgu..saya nk tanya boleh tak kalau saya nk mohon ipg sekali lg pd tahun depan dan saya masih study di asasi uia? Saya tidak berjaya terpilih utk ditempatkan di mna2 ipg pd tahun ini walaupun dh menjalani sesi temuduga yg terakhir.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.. selalu nya dari segi umur inshaAllah boleh.. tetapi tak pasti pulak sama ada mereka masih membenarkan calon pada tahun sebelumnya untuk memohon juga. Kena check semula syarat bila dah buka iklan nnti.

      Padam
  40. Salam cikgu...
    saya tamat SPM dan telah bekerja dalam kerajaan 3 tahun.. dan skrg jika saya berminat untuk belajar ada atau tidak pusat pengajian untuk buat ijazah kerana saya rasa masa untuk tunggu 2 tahun lagi amat panjang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam.. kalau tak salah saya ada beberapa universiti macam UPM, UUUM, UTM yang tawarkan pengajian ijazah bagi mereka yang sedang bekerja.. Klau tak salah Program eksekutif. Cuba tengok jga UTM SPACE.

      Padam
  41. Assalamualaikum cikgu...
    Saya nak tanya.. Saya ada diploma politeknik dalam kejuruteraan elektrik tahun 2010, saya amik kos ini disebabkan keluarga tapi jujurnya saya tidak berminat walaupun pointer masih katagori baik :3 , saya berminat untuk menjadi cikgu dr skola lg... Cuma ada masalah dengan keluarga
    Soalan saya..
    1) Adakah jika saya hendak menjadi seorg cikgu saya kena amik diploma pendidikan dan seterusnya degree pendidikan yg memakan masa 6-7 tahun ?
    2 ) dan berapakah had umur untuk menjadi seorg cikgu...?

    Harap cikgu dapat bekongsi cerita..
    Tema kasih ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam Ray.
      Jika sudah mempunyai diploma, Jay hanya perlu memohon ke universiti yang berkenaan bagi kursus Ijazah Sarjana Muda. Tak perlu ambik diploma pendidikan. Diploma pendidikan hanya untuk mereka yang sudah ada ijazah sarjana muda dalam bidang bukan perguruan.
      Tentang had umur macam tak pernah pula saya dengar.
      Semoga berjaya yer

      Padam
  42. Asalamulaikum cikgu kputusan SPM saya x brapa bagus bm:b+ bi:c+,math,b, fizik,kimia,bio,E,sej,c Islam b+ addmath, F.saya ada mohon teknologi maklumat +pengaturcaraan) di. Politelnik apakah peluang saya malap?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam Afiq. Nasihat cikgu cuba sahaja. Jika tiada rezeki, maka berusaha dengan cuba buat rayuan. Cikgu doakan Afiq berjaya yer! Amin

      Padam
  43. Assalammualaikum Cikgu...Anak saya hujung tahun ni baru habis STPM...adakah anak saya berpeluang utk memohon d ipg? Anak saya berminat nak sambung Sarjana Muda Pendidikan TESL...baru2 ni keputusan MUET,anak saya dpt Band 4...adakah anak saya berpeluang masuk ipg? Saya harap cikgu dpat bantu saya ye...

    BalasPadam
    Balasan
    1. untuk kemasukan IPGM, kalau tak salah hanya dengan menggunakan keputusan SPM.. boleh rujuk IPGM untuk maklumat lanjut

      Padam
  44. ASALAMUALAIKUM CIKGU nak tanya kalau kita ada diploma vakosianal dalam bidang eletrik dan eletronik bolehkah saya ambil ijazah dalam bidang robotik dan automasi di universiti teknologi melaka(utem)

    BalasPadam
  45. Assalsm cikgu..adik sya bru dapat result trial...sementara result spm lambat lagi...adik saya nak memohon univrsiti atau kolej yg sesuai..Bm B+, bi D,ekonomi asas B+, sejarah c+, syariah islamiah A.. apakah cadangan cikgu??

    BalasPadam
  46. Assalam cikgu..
    Bagaimana pula dgn ikm dan kktm? Adakah ia juga sbhagian drpd politknik dan adkah pljar kktm dpt smbung degree? Trima kasih cikgu :))

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam.. rasanya boleh mohon jika ada kelayakan yang mencukupi. boleh rujuk terus bahagian pengurusan politeknik untuk maklumat lanjut

      Padam
  47. Salam cikgu keputusan spm sy 1a- 4b 1c 1d 2e 1g ada pluang ka masuk uitm.. Bm bi math smua dpt b..ada pluang ka dpt uitm??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam .. banyak faktor jadi penentu samada akan dapat atau tidak jika memohon.. pilihan kursus dan bilangan pengambilan juga boleh mempengaruhi.. tapi sebaiknya pastikan syarat2 dipenuhi la.. semoga berjaya cikgu ucapkan

      Padam
  48. Salam cikgu..saya nak tanya kalau politeknik ini boleh smbng degree luar ngra lgpun kos yg sya dpt politeknik dip akauntansi dan intake 2..Sya minat sgt bljr di luar ngra..Harap cgu blh bntu ^^..

    BalasPadam
  49. Salam cikgu, saya ni banyak terlepas peluang untuk membuat permohonan ke mana2 ipta/ipts/politeknik dan sebagainya, jdi saya ingin bertanya, adakah bole jika saya pergi ke mana2 pusat pengajian berkenaan dan memohon untuk kemasukakn ke institut berkenanan tanpa perlu membuat permohonan online? Jika bole bagaimana caranya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam.. setakat dalam pengetahuan cikgu, kebanyakkan nya dah guna sistem online.. maka kena alert lah dengan segala info dan maklumat terkini

      Padam
  50. assalamualikum.saya merupakan lepasan matrik dengan cgpa 3.2 (kimia 4.00,bio 3.33,math 3.00,fizik 3.00) kerana saya menghadapai masalah kesihatan pada semester 2.saya amat berminat untuk menyaambung kos perubatan dan bercadang ingin menyambung kos tersebut di ipts.saya sekarang sedang menuntut di ump dalam fakulti kejuruteraan mekanikal.spm saya addmath c,fizik c, math b, kimia b, bio b, bm a, bi a-,sejarah a.kelayakan untuk masuk ke perubatan memerlukan 5b (fizik,kimia,bio math/addmath dan satu subjek lain).saya bercadang ingin berhenti dari ump dan mengambil balik subjek fizik di peringkat o level yang setaraf dengan spm/stpm.apa pendapat cikgu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam Raihan

      Jika itu pilihan raihan, raihan perlu dapatkan pandangan daripada IPTS berkenaan samaada mereka menerima atau pun tidak seperti yang dirancangkan oleh raihan. nasihat cikgu, baik raihan berhubung terus dengan IPTS berkenaan dan ceritakan apa permasalahan dan penyelesaian yang bakal raihan lakukan. InshaAllah mereka ada jalan penyelesaian yang lebih meyakinkan.. Good luck yer raihan!

      Padam
  51. Terima kasih atas kongsi.
    Saya ingin bertanya dengan "A Level"
    Boleh guna sijil itu masuk universiti?

    BalasPadam
    Balasan
    1. rasanya lebih baik Benedict rujuk terus dengan pihak pengurusan universiti tersebut.. mungkin berbeza antara setiap universiti

      Padam
  52. Assalamualaikum...sy nk tnye...student2 yg pergi blajar dkat overseas tu hnya student2 yg buat persediaan di Intec saje ke?Kalau x dpt masuk Intec ade jln lain lg x?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam.. rasanya ada lagi beberapa insitutsi lain yang menawarkan khidmat yang serupa.. boleh buat sediikit kajian

      Padam
    2. Selalunye kalau nk smbung blajar dkat overseas min A brape ye?

      Padam
    3. Nak sambung studi ke oversea slps SPM...result SPM kenalah cemerlang. Make sure all subject straight A's. Thanks to Allah..I got scholarship from JPA pursue my studies to Japan.

      Padam
  53. Assalamualaikum , cikgu. Saya bakal menghadapi SPM tahun ni. Saya pelajar aliran akaun. Subjek elektif saya geografi, ekonomi asas dan prinsip akaun. Act, saya tak tahu arah tuju saya selepas SPM nanti. Seriously saya tak berminat lansung tentang perakaunan ni. Can u help me ? Thanks.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.. berdasarkan kepada pilihan subjek elektif saudara/i, ada beberapa pilihan bidang yang boleh dibuat sekalipun tak berminat dengan bidang perakaunan nih..

      boleh ceburkan diri dalam bidang berkaitan geografi atau pun yang berkaitan dengan perniagaan (ekonomi asas).. selain tu, subjek teras juga boleh membantu anda untuk memilih bidang pilihan, sebagai contoh gabungan subjek Sains dan Matematik..

      Padam
    2. Thanks cikgu . Appreciate it :)
      Andai kata saya ingin menjadi seorang jururawat ataupun seorang guru sekolah menengah, jalan manakah yang patut saya ambil untuk sambung belajar nanti ?

      Padam
    3. Jururawat boleh mintak SPA8 guna keputusan SPM..
      Kalau cikgu sekolah menengah plak, boleh guna STPM untuk mohon kursus perguruan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan di universiti yang menawarkan

      Padam
    4. Okay . Thanks a lot for the info :)

      Padam
  54. assalamualaikum cikgu :) saya pelajar aliran vokasional di sekolah menengah biasa. saya amek subjek teras (bm,bi,sn,math,sej,pai) dan subjek elektif saya (pendidikan seni visual) dan mata pelajaran vokasional saya ialah (hiasan dalaman asas) dimanakah tempat yang sesuai untuk saya smbung belajar ye? rata2 yg ckap sesuai di politeknik memandangkan saya amik aliran kemahiran vokasional tuh. saya pula kurang berminat dengan aliran tersebut. kurang lha. tp bg pandangan cikgu aliran ape yg patut sye ceburi ye? saya lebih minat pada bidang kemahiran. minta cadangan drpd cikgu ye :) hrap cikgu dpat mmbantu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam Izzati.. rasanya Izzati boleh gunakan subjek teras sebagai kekuatan untuk permohonan dalam bidan kemahiran nanti.. subjek seperti Math dan Sains banyak mempengaruhi pemilihan bidang semasa dapat sambung belajar nanti.. cikgu doakan yang terbaik untuk Izzati.. ;)

      Padam
  55. Assalamualaikum cikgu.. saya Athirah plajar stpm aliran sastera.. saya ada seorang kawan yg mengambil stpm aliran sains.. saya dapati kawan saya ingin melanjutkan ijazahnya dalam bidang seni lakonan dan pengarahan..

    Pada pendapat cikgu adakah impian kawan saya boleh ditunaikan?

    Terima kasih..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam Athirah..
      Bagi cikgu tak ada masalah sekiranya kawan Athirah berminat, namun yang menjadi masalah adalah ketika apabila beliau mengemukakan permohonan untuk melanjutkan pelajaran tersebut. tentulah kehendak kursus memerlukan subjek dari aliran Sastera spti BM, Sejarah dll.

      Padam
    2. salam cikgu saya na tnya, klau elektif sya ambil geografi dn ekonomi rmh tngga. cikgu rasa mana yg terbaik untk sye ambik? kemahiran ke ye?

      Padam
    3. salam cikgu saya na tnya, klau elektif sya ambil geografi dn ekonomi rmh tngga. cikgu rasa mana yg terbaik untk sye ambik? kemahiran ke ye?

      Padam
  56. Assalamualaikum cikgu ! :D Saya pun pelajar lepasan STPM 2014 (science stream) dan sy nak tnya pandangan cikgu la mengenai bbrapa perkara ni. Maaf ye kalau sy mnyusahkan ckgu. Sy dlu lpasan SPM 2012 and mmg minat la dlam tesl ni..asalnye dulu nak jadi cikgu/lcturer English but then melepas sbb dlu time interview asasi tesl uitm sy x dek di Malaysia n dlam otw balik Mlysia.. n second option sy plak, nk jadi Engineer kalau x dpt tesl tu..Matrik pun sy terlepas jugak sbb sy prgi exchange program slama 6 bulan after exam spm. so sbb tu last2 sy masuk form 6 n ambik science stream as plan B sbb result subject sns sy time spm pun alhamdulillah ok. stakat ni result f6 sy yg sem lepas2 pun alhamdulillah ok. but then skrg ni sy aim nak apply balik kos pendidkan dlm tesl nanti tuk degree. sy ada dgar cite, skrg ni dh bnyak sngat graduan ijazah pndidikan ni, malah ade yg bertahun-tahun masih x dpt posting mane2 lagi. Ni la yg buat sy risau ni. slain pd tu, sy skrg ni pun dpt offer tuk ambik kos sbgai Licensed Aircraft Maintenance Engineer, dan skrg ni dlam dilemma nk buat kputusan.. Harap cikgu boleh bg pndangan skit psal kos tesl tu..

    Terima Kasih..

    Awang.

    BalasPadam
  57. apa pandangan tentang diploma kecemerlangan mara dalam logistik management yang di tawaran oleh mara di kpm.

    BalasPadam
  58. Cikgu, anak saya baru habis pt3, dan berminat utk sambung pelajaran di ILP sijil mekatronik..nak tanya nnti boleh ke nak sambung ke U atau peringkat lebih lanjut seperti ijazah dsbnya.sebab dia tk ambik SPM..wasalam

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh .. ada laluan menggunakan sijil kemahiran untuk sambung belajar ke peringkat lebih tinggi.. politeknik juga skarang dah tawarkan kursus di peringkat ijazah

      Padam
  59. saya ni tengah tunggu result spm.saya minat kejuruteraan minyak dan gas,tak pon marin.masalahnya,kimia,fizik sy c je.bio c jgk.add math ats2 pgar je nk llus.mcm mane ek.layak tak agak2.tlg jwb scepat mungkin

    BalasPadam
  60. Aslmkum... Nk tnya utk bidang perguruan ni. IPG 5 THN masa yg diambil utk KERJA, then Universiti brpa thn? IPG 5 thn tu peringkat apa? dan Universiti tu peringkat apa? ijazah ke diploma ke ...???

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam..
      IPG skang nih semua menawarkan peringkat Ijazah, sama macam unviersitti.
      Boleh terus pegi selepas SPM.

      Kalau universiti, boleh juga pegi lepas SPM, tapi hanya peringkat Diploma.
      Kalau nak masuk peringkat Ijazah, mesti melalui matrikulasi (1 tahun) atau melalui T6 (2 tahun)

      Semoga berjaya.. ;)

      Padam
    2. bagaimana pula dengan kelulusan aliran sastera CGPA 3.5 STPM..
      kalau nk sambung kursus pendidikan, kursus apa yang sesuai???

      Padam
  61. As salam cikgu. Sy dh bekerja dlm bidang akaun dlm 6 tahun dan sy nemiliki ijazah dlm perakaunan.sy nak mintk pandangan cikgu jika sy ingin mngubah haluan kerjaya sy utk menjadi lecturer dlm bidang pengajian islam/bahasa arab, apa yg sy perlu lakukan? Sy berasal dr sekolah agama dan memiliki sijil mengah agama dn jg belajar bahasa arab tinggi sewaktu spm..
    dihrp cikgu dpt.membantu..terima kasih.

    BalasPadam
  62. cikgu saya nak tanya.. universiti mana yang sesuai untuk saya amik kos business and management

    BalasPadam
  63. Assalamualaikum cikgu. Saya ingin bertanya, keputusan SPM anak saya BM SAINS A, ECO SEJ A-, BI MATH ACC SYARIAH B+, QURAN&SUNNAH C+, ARAB C, AD MATH D....kursus apa dan ipta mana yang sesuai dipohon.

    BalasPadam
  64. Cikgu saya nak tanya, Kalau rsult spm saya 2 D( fizik dan biologi) adakah saya masih boleh mendapatkan peluang masuk ke universiti.. ?

    BalasPadam
  65. assalamualaikum cikgu. saya dapat 7A, 1B and 2C+(Bio and addmaths) cikgu rasa saya boleh dapat asasi sains tak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. hi saya bukan cikgu tapi saya sama je mcm awak baru habis spm. hehe . awak layak masuk asasi sains. matric pun layak so no prob tapi kalau taknak buat matrik boleh buat asasi sains dekat uitm. ^^ kalau nak tahu kursus apa yg awak layak untuk uitm awak taip dekat google Imascu . key in result and stuff nanti keluarla senarai kursus that you can take.

      Padam
  66. Assalamualaikum cikgu
    saya pelajar sains tulen
    Result SPM, saya dapat 4A 2B 2C 1D
    fizik saya B, kimia C+, Biologi D, Addmath C+
    ke mana saya boleh sambung ye cikgu dengan keputusan macam ni?
    bidang apa yang saya layak ceburi?

    BalasPadam
  67. hai cikgu, saya ingin bertanya.saya merupakan pelajar lepasan spm 2014.result saya kurang memuaskan.saya cuma dapat 5A3B1C.rasanya saya sesuai untuk memohon bidang medic? kimia saya C+. tak baik jgak tu, hurm

    BalasPadam
  68. salam cikgu result sy 8A 3B(fizik,kimia, add math) layak ke sy apply medic?

    BalasPadam
  69. Salam cikgu.sy nk tnya.result sy kurg bgus.sy dpt 3a 1c 4d 1e 1g.cikgu rse sy dpat x masuk u atau ke politeknik??sy tdk thu mcm mne nk tntukan tmpt beljar sy nanti.harap ckgu dpt mmbantu.trima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lepas diploma kat IPTA boleh sambung ke universiti oversea tak?

      Padam
    2. Oppps, tersilap balas kat awk nak tanya kat cikgu sbnrnye

      Padam
  70. Cikgu, lepas ambil diploma kat IPTA boleh ke sambung ijazah kat universiti luar negara?

    BalasPadam
  71. cikgu, macam mana pula dengan A level ?

    BalasPadam
  72. Salam cikgu sy lpasan spm 2015.. Sy berminat bhagian engineering tetapi fizik sy D kerana swaktu spm sy dmam... Tap math sy A+ Dan add math B... Sy nk tye skirenye x bleh masuk bidg engineering bidang ap yg bersesuaian lg?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Awal ko amik spm, 2015?

      Padam
  73. Cikgu, dah banyak soalan orang tanya tapi kenapa tak dijawab lagi?

    BalasPadam
  74. Hai, cikgu saya nak tanya..dgn result 6A 2B 2C adakah sy layak mengambil asasi? Dgn keputusan 2C tu seolah olah dh bunuh semangat sy sbb sy nk sgt smbung dlm medical. 2 C ialah add math C+n chemist C shj.....huhu

    BalasPadam
  75. salam cikgu,Sy nk tnye. Diploma sains di UPSI boleh sambung medic ke?

    BalasPadam
  76. tanpa nama

    BalasPadam
  77. assalamualaikum cikgu,saya nak tanya..kalau lps amik matrik boleh tak nak amik bidang perguruan di oversea? harap cikgu balas..tq

    BalasPadam
  78. salam cikgu saya akan mengambil SPM pada tahun ini. Saya berminat untuk menjadi pegawai pergigian atau jurutera. Saya nak tau pelajaran yang saya kena tumpukan untuk saya capai salah satu bidang impian saya ni. Terima kasih

    BalasPadam
  79. Selamat petang cikgu.sy hanya dpt kelulusan bm.apabila sy ingin memohon ke mana2 ipta/matrikulasi/politeknik/tingkatan 6,semua syarat am perlu mendpt kepujian bm.bagaimana sy hendak menyambung pelajaran jika begitu.sy ingin sgt jd jurutera.sy tak tahu hala tuju lagi.skrg sy tlh mengecewakn ayah dan ibu sy.tp bagaimana klau mana2 tmpt menolak sy.mohon bantuan.

    BalasPadam
  80. assalammualaikum cikgu, saya ambil subjek sains tulen...tp saya dh drop fizik...adakah saya layak untuk sambung belajar kos perubatan? klau saya x ade subjek fizik...

    BalasPadam
  81. salam cikgu..Bolehkah lepasan Diploma Usuluddin Unisza sambung pengajian ijazah sarjana muda Pengajian Quran dan Multimedia di usim??

    BalasPadam
  82. Salam cikgu saya lepasan spm2014 . dgn result saya fizik C+ , kimia C , addmath Dan bio D patutkahh saya mengambil kos engineering?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Asalkan minat ade, kalu x lyak ipta ko amik r ipts, ipts pom bnyak da trnyate brkualiti, tpi knelaa bijak mmilih, ��

      Padam
  83. Nama saya Leon dari Lincoln University College, saudara boleh melanjutkan pelajaran di Lincoln University College.Saudara boleh pilih kursus-kursus Diploma yang saudara minati. Pendaftaran hanya RM500 dan boleh masuk kelas belajar. Kami boleh menolong saudara dapatkan pinjaman dari PTPTN loan nanti. Kolej alamat kita ialah:- Lincoln University College No.2 Jln Stadium SS7/15, Kelana Jaya 47301 Petaling Jaya. Sila hubungi saya Leon 012-6575693 untuk mendapatkan informasi kursus-kursus yang di tawarkan di college Lincoln.

    BalasPadam
  84. Assalamualaikum cikgu, rakan saya lepasan kolej vokasional aliran elektronik . Bolehkah ckgu terangkan apakah lgkah2 yg prlu diambil utk melanjutkan pelajaran ke universiti.

    BalasPadam
  85. Assalamualaikum cikgu. Saya sedang di Ting 6 Sains Rendah. Matapelajaran diambil ie PA,Bio,Chemistry and Add Maths. Saya begitu tertekan dengan kata-kata guru add maths bahawa subjek tersebut terlalu sukar dan kebanyakan student terdahulu gagal. Saya mula tidak yakin untuk meneruskannya memandangkan asas subjek sains dan maths saya amat terhad disebabkan saya gagal ke kelas SPM dahulu atas sebab kesihatan. Walau bagaimanapun saya yakin mampu membuat yang terbaik untuk subjek sains tetapi tidak Add Maths.Pada pendapat cikgu,adakah saya mempunyai peluang untuk 'score' semua subjek tersebut (dengan usaha gigih) atau terus 'quit' dari Ting 6 ini?

    BalasPadam
  86. Assalamualaikum cikgu.. saya pelajar lepasan spm 2013.. bolehlah saya mohon ipg bagi kemasukan 2016 ?

    BalasPadam
  87. Assalamualaikum cikgu, saya lepasan kolej komuniti jurusan sijil pelukis pelan senibina. Saya susah bekerja hampir 5 tahun dan dalam masa yang sama saya mohon lanjutkan ke dip@degree di uitm sebab hanya uitm mengiktiraf graduan senibina/architecture Maksudnya selama saya bekerja da kebanyakan majikan memilih pelajar lepasan kolej yang berkaitan seperti Uitm. Tetapi permohonan saya dalam 5 tahun ini gagal. Dlm setahun ada 2 intake dan 1st intake saya mohon - gagal, saya cuba rayuan-gagal, saya mohon 2nd intake-gagal, saya buat rayuan-tetap gagal..saya beli pin untuk program dip & degree dan saya mohon kedua-dua laluan tetapi tetap gagal. Adakah ada peluang untuk saya sambung menggunakan sijil saya dan tempoh saya bekerja? Mohon bantuan cikgu.
    -desakan ekonomi dan bayaran rendah bekerja menyebabkan saya ingin sambung belajar-fact

    BalasPadam
  88. Assalamualaikum cikgu .. Sy mempunyai diploma kolej kemahiran tinggi mara . Jika saya nk smbung degree kat mane2 universiti , adakah dipendekKan tempoh belajar sy ? Mcm masuk2 je terus ke tahun 2 ..

    BalasPadam
  89. Assalamualaikum cikgu..saya berumur 18 taon dn pada taon nie saya baru sahaja mengambil SPM kerana dari saya 13-17..saya sklh di sklh thfiz full time..n saya ingn mengambil jurusan perubatan selepas SPM nnti..mslh nye saya tidk mengambil sains tulen..saya ingin minta pndpt cikgu bagaimana saya ingin mengambil jurusan perubatan sedang kan saya tiada sains tulen....

    BalasPadam
  90. Assalam cikgu, saya nak tanye pendapat cikgu, anak saya tidak berapa semerlang dari sesgi akademik. Bagus ker kalau masuk kolej vokasional selepas ambil exam PT3. t. kASIH

    BalasPadam
  91. Assalam cikgu, saya nak tanye pendapat cikgu, anak saya tidak berapa semerlang dari sesgi akademik. Bagus ker kalau masuk kolej vokasional selepas ambil exam PT3. t. kASIH

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam, Saya Mariam dari Matrix Trinity Training Center.
      Institute kami menawarkan program Draughting Senibina Tahap 3 dan Diploma Kemahiran Malayasia tahap 4 dalam program Draughting Achitecture.
       
      Untuk maklumat lanjut, sila lawat kami di laman facebook dan website: https://www.facebook.com/mttc.edu.my
      http://www.mttc.edu.my/Authorized-Training-Centre-V-Ray-Training-Centre-Short-Course/

      Puan/Tuan boleh hubungi saya di talian 03-019-3831988

      Padam
  92. Sy berumur 20 thn. Lpasan spm 2012 dan mendpat 9a 1b+. Jurusan apakah yg pling sesuai dgn umur dan keputusan sy oleh sebab sy terlalu lambat melanjutkn pelajaran.. mohon pendapat cikgu ttg jurusan yg menepati permintaan pekerjaan akan datang.

    BalasPadam
  93. Saye nk tanye . Kalau penghidap rabun warna . Apa course yang sesuai ?

    BalasPadam
  94. saya lepasan diploma politeknik dalam bidang perakauanan dgn cgpa yg tak bgus sgt 3,45..saya sudah bergraduate 1 thun lbih dan bekerja di charted account sekarang. saya ingin melanjutkn pgajian ke peringkat ijazah di dlm bidang yg lain iaitu bidang pendidikan. saya amat minat dlm bidang pendidkan tetapi program apakah yg sesuai??. aku minat pendidikan dalam matematik. lebih kepada calculate aspect. dan skrg hampir semua ipta menawarkan fakulti pendidikan..mnurut pdgn cikgu macam mane ye? tq

    BalasPadam
  95. Assalamualaikum ckg.sye bru je lps percubaan spm..kputusn sye ki a-,pi a-,bi a-,sj a-,mm a,bm a,akaun b+,fizik b+,add math c+..sye nk mohon asasi ttpi sye tak thu nk amek jurusn ape??mohon pendpt ckg??-siti-

    BalasPadam
  96. Aslm cikgu saye lepas pt3 saye nak ambil sains tulen tpi saye masih xbrpa bgus boleh cikgu terangkan mcm mne cara terbaik untuk ambil bidang sains tulen

    BalasPadam
  97. saya tak tahu apa pilihan saya padahal saya minat dalam bidang sains tulen tapi saya dapat aliran sastera iaitu kelas prinsip perakaunan.saya tak tahu apa pilihan saya lepas spm nanti sedangkan tahu depan saya calon spm.kalau saya nak sambung belajar dekat luar negara kena ke dapat semua subjek A+ termasuk add mt kalau nak dapat biasiswa penuh.

    BalasPadam
  98. As Salam cikgu... sya lepasan sijil politeknik 2009.. dan telah bekerja di bidang yg berkaitan selama 3 tahun.. boleh x sya smbung ke ijazah? tq

    BalasPadam
  99. asalamualaikum cikgu,, klau pelajar kolej vokasional nk smbng pengajian insitusi apa yg blh?... klau nk jd tenaga pengajar nk msok apa klau kita lepasan kolej vokasional?

    BalasPadam
    Balasan
    1. maaf cg tak berapa pasti dengan laluan KV nih sebba cikgu dariapda aliran sekolah biasa. Boleh rujuk dengan pihak KV untuk maklumat daripada mereka.

      Padam
  100. Memang banyak pilihan untuk sambung pelajaran ke peringkat tertinggi kini. Pilih betul-betul agar terus berjaya

    BalasPadam
  101. Assalamualaikum cikgu lepasan kolej vokasional boleh sambung dgree

    BalasPadam
  102. Assalam ckg..sya lepasan pt3..sya dan kwn sya keliru samada nk ambik teknik atau vokasional..ada org gtau sya vokay buang msa dan susah dpt kerja sbb dia dpt diploma terus..bleh ckg terangkan kelebihan dan kekurangan dua skolah ni?..

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh rujuk dengan KV terus sistem diploma yang digunapakai oleh diorang. ada kelebihan dan kekurangan di mana2 pun. yang pasti, harus buat pilihan terbaik untuk masa depan kamu. Selamat merancang!

      Padam
    2. teknik untuk yang nak jadi engineer mcmtulah, tak silap belajar psl formulae2. Contoh kawan saya ambil teknik bidang automotive. mereka blajar formulae mcm kira torque in each revolution per meter(RPM), mereka kira psi(pound square per inches), mereka kira brp Horsepower engine tu dpt produce, contoh 150 nm dpt dihasilkan dlm 3500 rpm, bahagi formulae 5252 dpt 100hp. teknik menjurus seperti engineer, iaitu 70% teori,30% practical hands on. kalau kv, dia terbalik, kurang teori banyak hands on. 30% guna buku, 70% guna tangan. Vokay tak buang masa, dia untuk yang nak buat bisnes. Nak buka bisnes dengan kemahiran tu memang bagus dri kerja biasa

      Padam
  103. Makin mencabar halatuju selepas SPM buat pelajar kini. Apa pun Pilihlah yang terbaik untuk masa depan yang cemerlang

    BalasPadam
  104. Assalamualaikum, Cikgu saya nak tanya masuk vokasional(kemahiran)atau masuk ikm/ikbn selepas spm?mana lebih baik.

    BalasPadam
  105. assalamualaikum...i have done for SPM. so i would like to have your suggestion for the suitable university in malaysia. oh but the way i like chemical engineer. so which university is great to take for foundation :)

    BalasPadam
  106. Asslm cg. kalau cg tidak keberatan, bg no tel cg. Saya nk bertanya melalui whatsapp.. Tentang ank saya yg akn mengambil spm thn ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Assalam,Cikgu saya dari aliran sastera dan saya ingin bertanya jika result spm saya BM A SN B MT B Pendidikan syariah islam B pendidikan Al-quran sunnah B BI C Sejarah A perdagangan A ape perkerjaan yg sesuai dgn saya?

      Padam
    2. kalau saya di posisi awak ya, saya akan jadi Dai, belajar mendalam tentang Quran,Hadith and perbandingan agama. Jadi seperti syeikh ahmad deedat atau Zakir naik

      Padam
  107. Assalamualaikum ckg.saya nk tanye ade ke universiti yg menjurus ke arah untuk menjadi juruterbang dan apa yg perlu saya lakukan untuk mendapatkannya

    BalasPadam
  108. cikgu, sya mau tnya klw selepas habis matrikulasi blehkah smbung oversea?(cthny spt oxford, cambridge etc) and klw mau ambil a level mcm mna?

    BalasPadam
  109. Cikgu Jikalau Habis Spm Dapatkh Saya Memohon Dekat Vokisional?

    BalasPadam
  110. Cikgu Jikalau Habis Spm Dapatkh Saya Memohon Dekat Vokisional?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cikgu saya berada dalam kelas 5 Kejuruteraan.so lepas SPM nanti boleh take saya belajar untuk jadi doktor.

      Padam
  111. Cikgu slmt sejahtera. Cikgu saya berada dalam kelas 5 Kejuruteraan(KJ),so lepas SPM nanti boleh tak saya belajar untuk jadi doktor?

    BalasPadam
  112. Assalamualaikum.
    Saya bakal duduki spm tahun ni.
    Dan subjek tmbhan saya ert dan sastera sahaja.
    Dan saya berminat untk menjadi cikgu ataupun jururawat.boleh ka dgn subjek yg saya ada untk mendapat minat saya tersebut. Sekurang2nya gred ap yg saya patut dapat untk menceburi minat saya ? Dan cadangan universiti untk saya ? Selain cikgu . apa perkerjaan yg saya boleh dapar dgn subjek saya ?

    BalasPadam
  113. Assalamualaikum. Saya ingin bertanya, saya sudah mempunyai diploma. Selepas ini saya ingin mengambil sijil, adakah ini merupakan pilihan yang bijak? ataupun lebih baik mengambi ijazah? mohon jasa baik cikgu berikan nasihat kepada saya.

    BalasPadam
  114. Salam ckgu.saya pljar lpsn spm 2015.skrng tngah tnggu kputsan spm.sya skrng buntu sbb x thu nk pilih program pengajian apa.sya minat nk jdi guru prasekolah atau nak jdi guru agama sbb sya sklah sma.hrap dpt bntu dngan memberikan pndapat tntng pmilihan tntng program pngajian di ipta.boleh email di izza.arifa@gmail.com

    BalasPadam
  115. Assalamualaikum, nak amik cos psikologi, lepas spm apa yg perlu saya lakukan? Bidang apa yg patut saya ambil?

    BalasPadam
  116. Assalamualaikum, nak minta pendapat dari cikgu sebab saya memang putus asa dah kerana pihak vocasional tak terima saya, dan juga kawan saya hina saya. Saya ni dulu dari kindergarden hingga tahun 4 sekolah Brunei, nama sekolah saya Seri Mulia Sarjana School. Memang sekolah tu main language engish except subject melayu. Sebab ayah saya ni kerja arkitek swasta di brunei. start year 5, ayah sana pindahkan saya ke Malaysia takut2 tak dapat cri kerja kalau guna sjil Brunei. Jdi saya, emak dan adik saya terpaksa lah sekolah dan menetap di Malaysia. Saya agak hairan juga sebab biasa brunei saya guna english tiba2 guna melayu. Alhamdulillah 1tahun biasa juga lah sudah. Upsr memang teruk lah 1A4B. Cuma maths A. jdi taun lepas saya menduduki pt3, memang senang giler lah 6A5B. time taun lepas memang rajin lah belajar pergi library dengan kawan baik saya. Tapi saya rajin kerana ada objektif, nak masuk kv. Tiba2 keluar pt3 result happy lah sebab keputusan baik mesti dpt ambik kv bahagian automotive sebab cikgu saya kata nak ceburi bidang tu kena dpt A dan B untuk subject sn,mm,eng,bm. tpi malangnya permohonan online saya ditolak. saya pun cubalah nasib mohon secara f2f, tpi tetap ditolak mereka nasihat saya agar sambung saja. Memang frust giler lah, sebab dahlah impian nak buka bisnes dengan Diploma vocasional malaysia, nk buka worhshop. Saya minat kereat sebab ramai kawan2 saya kat brunei tu minat kereta dan pandai modified tuning segala. Tpi disebabkan saya tak dapat msuk kv, saya frust lah. Dri aliran sains saya masuk ke aliran sastera. Start hari itu jugaklah kawan baik saya dan ramai kawan2 saya ,benci saya, hina saya belakang2, fitnah2 saya dan paling shocking, saya text kawan saya kat whatsapp, dia beri saya bluetick dan tak reply2. Saya pun putus asalah, brain saya memang automotic dah set tak nak focus spm. Saya memang tak minat nak ambil spm, sbb langsung takda niat nak kerja kerajaan atau sector swasta. Sebab saya memang nak buka syarikat sendiri, atau kedai workshop sendiri. Jadi saya nak tanyalah, jika saya gagal SPM, bolehkah saya masuk mana2 insituti atau pusat latihan untuk mekanik atau bahagian automotive? erti kata lain masuk bidang kemahiran dengan tak ada sijil spm atau result spm teruk? Saya memang tak focus dah untuk spm, saya focuskan untuk business tone excel dah sekarang kira2 nak kumpul modal untuk buka kedai sendiri lepas dpt ilmu mekanik. Please help me i really need some information about it

    BalasPadam
  117. Saya cuma mendapat 4A dlm SPM. Addmaths dan Bio saya ialah B. Apa patut saya buat skrang ya ?

    BalasPadam
  118. Assalamualaikum , rsult sye emmm entahlah , 3B,4C,1D,1G boley keaa dpt politeknik .kos kimpalan atau perkapalan

    BalasPadam
  119. Assalamualaikum..cikgu saya DPT 3A(bi,mm,psi)2B(pqs,sej)3C(sej,fiz,ba)1D(chemy)2E(bio,Mt)..saya brhajat Nak ambik TESL Kat uni..cikgu rasa sya layak tak?..TESL ambik Kira x subjek selain bi?uni manakah yg mnwarkan course TESL?

    BalasPadam
  120. Salam. cg nak tnye.. klau lepasan matrikulasi akaun, layak ke memohon ijazah sains matematik?? mohon penjelasan

    BalasPadam
  121. Assalamualaikum... saya pelajar lepasan spm 2015.. dengan keputusan 1A+ 2A 4A- 1B 2C+..... fizik-B
    Addmath dan kimia-C+... saya nak tanya layakkah saya memohon dalam bidang perubatan utk mnjadi dokter atau dlm bidang farmasi? Apa pndapat cikgu? Sekian terima kasih

    BalasPadam
  122. Saya cuma mendapat 4A dlm SPM. Addmaths dan Bio saya ialah B.chemi saya D. Layak tak saya nak masuk matrikulasi?

    BalasPadam
  123. Assalamualaikum saya lepasan diploma teknologi maklumat dgn cgpa 3.83 saya bercadang hendak tukar kos pd peringkat ijazah sarjana sejarah kepujian adakah tu pembaziran tetepi saya lebih meminati dlm bidang sastera . Apakah pendapat ckgu ? sekian terima kasih

    BalasPadam
  124. bagaimana nak hubungi cikgu ya melalui email? terima kasih

    BalasPadam
  125. Salam cikgu, keputusan spm saya 8a 3b (addmath phys chem). Saya mohon upu semua saya pilih asasi sains dan asasi perubatan sebab saya minat nak jadi doktor atau dentist. Adakah saya berpeluang untuk diterima masuk dengan result cukup cukup makan untuk ambik bidang medic ni ?
    Mohon bantuan dan pendapat cikgu terima kasih ��

    BalasPadam
  126. Result Spm saya A,A-,3B+, 4B,C,C-. Bolehkah saya ambil bidang farmasi jika saya mengambil diploma sains? Boleh bagitahu langkah2nya?

    BalasPadam
  127. Result Spm saya A,A-,3B+, 4B,C,C-. Bolehkah saya ambil bidang farmasi jika saya mengambil diploma sains? Boleh bagitahu langkah2nya?

    BalasPadam