About Me

Permohonan Bagi Jawatan Guru DG41 di MRSM 2015

Berita baik untuk mereka yang selama ini berminat nak menjadi guru! Walaupun tak dapat menjadi guru di sekolah biasa di bawah seliaan Kementerian Pendidikan Malaysia, kini anda berpeluang untuk menjadi guru di MRSM di bawah seliaan MARA. Sama juga kan, janji jadi cikgu. Ok, untuk mereka yang berminat, boleh baca iklan di bawah lebih lanjut.


Permohonan Menjadi Guru di MRSM 2015





Kalau dilihat pada iklan, macam nak guna guru bagi pelbagai subjek. Mungkin anda di luar sana boleh cuba, jika betul-betul berminat nak jadi cikgu.

Lagi satu, kena cepat, sebab tarikh tutup permohonan adalah pada 30 November 2014. Ada lebih kurang 10 hari saja lagi dari tarikh entri ini dikeluarkan. 

Sebagai sedikit maklumat tambahan, hanya satu permohonan saja layak dihantar dan hanya calon yang tersenarai pendek akan dipanggil bagi sesi temuduga. Semoga berjaya!


Catat Ulasan

435 Ulasan

  1. Salam,tq cg...bru je isi,mtk2 la ad rzeki amin..

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  3. Kalau pengkhususan ijazah dgn kepujian tak tepat dgn subjek2 yg ditawarkan, agak2 ada peluang tak untuk dipanggil temuduga?

    BalasPadam
  4. Mmg dpt..InsyaAllah.. janji xluar bidang dr yg dipilih dgn jurusan course cik adik...hihihihi...^_^

    BalasPadam
  5. JAZAKALLAH KHEIR c.hailmi.. didoakan semua di atas yang memohon untuk jawatan ini layak menerima temuduga sekaligus berjaya menjawat jawatan GURU DG41 inshaALLAH... Allahumma ameen :)

    BalasPadam
  6. Alhamdulillah.. semoga semua yang mohon kat atas nih, dipermudahkan urusan olehNya.. Selamat berjaya yer semua bakal-bakal guru! ;)

    BalasPadam
  7. Tq to both of you...amin2 ya rabbal alamin..^_^

    BalasPadam
  8. Nak tanya sbb xbiasa gred gaji gomen.Dlm iklan ada state "elaun bulanan pada gred gaji DC41 utk yg xada dip. Pendidikan". Apa maksudnya tu cikgu?Terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. DC41 adalah gred yang digunakan bagi GST (Guru Sandaran Terlatih). Selepas lantikan, baru lah digunakan DG41. Walaubagaimanapun untuk guru baru posting sekarang, urusan penjawatan telah dipermudahkan, iaitu semua terus dilantik ke DG41, tiada lagi DC41. Mungkin MARA nak bezakan antara guru yang sudah mempunyai Diploma Pendidikan dengan yang tidak. Ada sedikit perbezaan pada gaji DC41 dan DG41..

      Padam
  9. DC41 adalah untuk guru MARA yang tiada diploma pendidikan. MARA menerima graduan tanpa ada diploma pendidikan sebagai guru dan dianggap sebagai jawatan sementara. Guru-guru DC ini akandiserapkan sebagai tetap apabila tamat mengambil diploma pendidikan. Diploma pendidikan ini akan diambil oleh guru-guru semntara semasa berkhidmat dengan MARA. Slps mendapat diploma pendidikan, barulah DG41 diberikan di mana taraf perjawatan ditukar menjadi tetap.

    BalasPadam
  10. salam cikgu..sy ingin bertanya berkenaan guru mrsm yg sedang dibuka sekarng..sy berminat utk memohon, cuma sy ingin mendapatkan pandangan cikgu mengenai status sy terlebih dahulu sebelum sy memuktamatkan maklumat yg diperlukan semasa mendaftar secara online...

    utk pengetahuan cikgu, sy adalah pemegang ijazah sarjana (master) pengajian islam, UM, baru shj convo bulan oktober baru2 ini..

    namun bila dilihat pada syarat permohonan guru mrsm, mestilah diploma pendidikan (atau sebenarnya tidak wajib?) serta tidak disyaratkan master/sarjana..

    persoalan saya, apakah saya layak memohon, dan status saya ini 'kuat' utk diterima sbg guru di mrsm? kerana ada cadangan dr kawan2 supaya hanya meletakkan latar pendidikan setakat ijazah sarjana muda sahaja, tidak perlu dimasukkan ijazah sarjana.....apa pandangan cikgu?

    terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam..
      saya cadangkan mohon dengan menggunakn kelayakan seperti yang dinyatakan dalam borang.. kalau diminta pendidikan tertinggi, boleh nyatakan.. mana tahu itu boleh membantu saudara untuk dapat lebih advantage semasa penilaian nnti.. mudahan berjaya!

      Padam
  11. Bagi pendapat sy.. try je apply ni. Jwtn ini hanya utk pemegang degree.. tapi lps awk dpt kje tetap ni..awk bleh apply kenaikan jwtn sbg pemegang master cikgu pendidikan islam.. bukan senang nk dpt kje..sementara xde kje, bek ambil pglmn dlu... kalo dah dpt jwtn len yg relate dgn ur master, then br pkir nk benti or x.. my opinion je...

    BalasPadam
  12. assalam..saya dah mohon utk ni..cikgu ada tips tak utk temuduga...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam... ada idea nak menulis pasal tips untuk temuduga nih.. tapi belum berkesempatan.. ada yang dah dipanggil temuduga ke?

      Padam
  13. Haah... ade x skema permakahan utk subj khas mrsm? Tgok dkt ternet just ade publish skema for subj kimia ke fizik kalo xsilap... nk subj khas gak kalo blh...

    BalasPadam
  14. Assalam ckg.bila blh th kptsn temuduga ..tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam.. sehingga sekarang nih blom ada dengar tarikh. kalau ada nanti saya kongsikan yer

      Padam
  15. Salam cikgu,
    Boleh saya tau bila pemohon akan dipanggil temuduga? Dan saya lulusan kejuruteraan tiada pengalaman sebagai guru, juga tiada kelulusan pendidikan. Tapi memang berminat sgt nak jadi cikgu.
    Saya dah mohon menerusi online application haritu, agak2 ada peluang tak untuk graduan kejuruteraan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam Azmi.. buat sementara waktu, blom ada info pasal panggilan temuduga. Kalau ada nanti saya kongsikan.

      Mengenai permohonan tuan, banyakkan berdoa semoga dimurahkan rezeki menjadi guru. Jika niat kita betul, inshaAllah akan dipermudahkanNya. Saingan tetap ada. Semoga berjaya yer!

      Padam
  16. salam cikgu..sy sngt berminat utk menjadi guru di Mara..sy telah mmpunyai pengalaman mengajar di sek ren dan menengah persoalannya ..adakah sy layak kerana umur sy dh menjangkau 40 thn../

    BalasPadam
  17. Assalam keputusan panggilan tmuduga guru mara dh bley check ke blom eh??

    BalasPadam
  18. Bg sy...awk mmg layak utk mnjd guru d mrsm...umo bknlah persoalan yg utama..akan tetapi byk graduan2 yg menganggur slrg ni..dan sudah pasti kerajaan akan cuba menutupi lompong2 kadar pengangguran di Malaysia...sbb itu awk trtanya2, np org yg xde byk pglmn je blh jd ckg mrsm kan? Cthnya..Yr 2013, de 32k yg apply ckg mrsm...kekosongan hanya 3k je...byk kan
    ..tu br yr 2013...last yr plak afkos ramaj lg...

    BalasPadam
  19. bila akan di panggil temuduga? semua yg pohon dpt di temuduga ke?ada sape tahu?

    BalasPadam
  20. Assalam cikgu, kalau x sempat memohon utk permohonan sblm ni, cikgu tau x bila lg agknya permohonan ni akn dibuka ye?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam.. selalunya iklan keluar mengikut keperluan..
      kalau ada pengumuman, nanti saya hebahkan

      Padam
  21. salam cikgu. macam mana nak thu status permohonan diterima atau ditolak ?

    BalasPadam
  22. Kebiasaan akan buka ujung2 tahun...cthnya bln ogos dan bulan2 berikutnya... kne alert ar... kadang2 tgh tahun pon bleh buka gak... nk jd org yg cpt alert ttg ni... sila la like page pengajar atau mara dkt fb..hihihi. sy alert dr sini...kihkihkih.

    BalasPadam
  23. Lps 6bln dr bulan anda memohon tu... kalo xdpt news ape2... mksd nya kne tolak la tu..

    BalasPadam
  24. slm,cikgu, nak tanya sedikit, temuduga mara dah lepas ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sekadar perkongsian..sy mendapat penggilan temuduga pd 16 januari ini.. mara call katanya dh email, tp sy tak dapat email, so dia mintak sy check di website..ttp sy tak jumpe kt mana nk check..ade sesiapa yg boleh bantu?

      Padam
    2. salam, saya pun ada menerima panggilan utk ditemuduga pada 16/01 di pulau pinang. tetapi cek email, xde pape pun info. sapa2 boleh bantu?

      Padam
    3. Salam semua. Sy ada call pihak MARA td. Mereka ada sedikit masalah dgn sistem so mereka tak dapat hantar emel atau update info dalam sistem. Tp td sy ada dpt SMS dari MARA. Perlu reply SMS tu dan MARA akan hantar dokumen berkaitan ke email kita.

      Padam
    4. sy dpt call jugak, tp xdapat pula sms drpd MARA tu ..hee macam mana tu ye ?

      Padam
    5. Hantar MARA MAC ke 15888. Nnti kita akan dpt email n dlm email tu dia attached semua dokumen berkaitan.

      Padam
    6. tapi dia minta sub-cod//apa tu

      Padam
  25. tahniah kepada yg dpt call..

    BalasPadam
  26. saya baru terima sms dari mara. dh sms dorang balik. tp xde mklmbalas. emel pon xdpt. saya kene buat ape ye?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. dh dpt eh sera.. nnt saya emel kat awk. nk mintak awk forwardkan :D tq

      Padam
  27. Salam cikgu,,.saya nak tahu bila keputusan utk temuduga..bagaimana nak tahu berjaya atau tidak permohonan ini..terima kasih.

    BalasPadam
  28. salam...saya dah dapat email dari mara...tapi xda lampiran B...so maklumat tarikh ujian MAC ni xtaw...ada yg taw x bile?

    BalasPadam
  29. salam.. sya dh blas msj tp xdpt email lgi..mcm mne nk bt ea?

    BalasPadam
  30. sub-cod//apa tu..?ada sape2 tahu?

    BalasPadam
  31. saya baru dapat mesej dari mara suruh check kat sini

    http://aplikasi.mara.gov.my/mac2015/mac_dg41/index.htm

    BalasPadam
  32. cuba korg buka laman web ni...then masukkan no ic...situ dia bagi lengkap sume yg perlu dibawa, dimana tmpt mac, bila, dan borang2 yg diperlukan

    BalasPadam
    Balasan
    1. dh buka lmn web tu tp xda pa2 ERROR

      Padam
    2. tak tau la ape masalah sistem mara ni.. sy pon dpt sms link ni tp bile bk "The page cannot be found"..

      Padam
    3. maaf,,,dia ada ralat...baru antar baru nye laman web

      http://aplikasi.mara.gov.my/mac2015
      atau
      http://online05.mara.gov.my/mac2015

      Padam
  33. Saya notekan yg penting ye dr email yg sy dpt:

    i. Fitness Test -1 jam
    ii. Ujian Psychometric - 1 jam
    iii.Persembahan Individu ( Micro Teaching) -10 minit
    iv. Temu Duga (Berkumpulan) Tiada had masa

    6.2 Pakaian
    6.2.1 Calon dikehendaki hadir dengan berpakaian sukan yang lengkap (seperti kasut sukan, seluar trek dan baju T berkolar) bagi menjalani ujian kecergasan (Fitness Test) di sesi pertama.
    6.2.2 Calon juga dikehendaki membawa pakaian formal (Pakaian Rasmi Pejabat) untuk sesi seterusnya.
    6.2.3 Peserta dikehendaki berpakaian kemas dan sopan sepanjang tempoh program.
    6.2.3 Seluar jeans dan selipar tidak dibenarkan semasa sesi aktiviti berlangsung.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Good luck utk interview esk..Nanti kongsi2 la pengalaman masa interview ye..

      Padam
    2. gudluck z4ki4h

      nnti jangan lupa kongsikan ea...hehe

      Padam
  34. saya still x boleh bukak.sape ade maklumat detail boleh tlg emailkan tak di eilna83@yahoo.com.my.terima kasih

    BalasPadam
  35. boleh cek di laman web mara http://online05.mara.gov.my/mac2015 atau http://aplikasi.mara.gov.my/mac2015/

    BalasPadam
  36. yg dpt tmuduga,blh kongsikan x dari jurusan apa dan ijazah kelas ke berapa?cuma nk tau

    BalasPadam
    Balasan
    1. sy jurusan sains komputer..ijazah kelas pertama

      Padam
  37. Yg dapat interview tu semua yg ada basic edu ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. sy dpt interview walaupun xde basic edu.

      Padam
  38. Xgak...kwn sy akaun dr uitm. Dpt je...tapi result die gempak gak. Tapi die mmg bdk pndai gak la.. Gud luck semua n myself. Semoga kita semua berjaya...amin2 ya rabbal alamin..

    BalasPadam
  39. ada tak yg kena interview 20hb kat peneng?

    BalasPadam
    Balasan
    1. sy dpt 20..subjek fizik..awak pon fizik ke

      Padam
    2. o skali la kte..esok berjumpa la..bc apa lg siti

      Padam
    3. sy belum sempat baca apa lg..ni bru dok buat microteaching..seram plak rasa nk pi interview esk..huhuhu..apa awk bca?bg tips skit

      Padam
  40. Salam. Saya interview 20hb kat penang..Boleh saya tahu Fitness Test tu macam mna?Standard expected salary berapa ye?Terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. siti dah tawu ke fitness test 2 cane

      Padam
    2. ada yg kata lari ulang alik..bleep test

      Padam
    3. Saya antara calon yang dh pergi MAC pada 17/1. bleep test lari ulang alik ikut arahan. memang penat. kalo boleh training la stamina sebaik mungkin..

      Padam
  41. sy interview 25 januari 2015 kt ilkm, p.pinang subjek sejarah/sivik..leh x sape2 kongsi tip interview n micro teaching

    BalasPadam
    Balasan
    1. sikit tips 1) confiden ketika bercakap
      2) tau ape bnde yg nk diajar, ulangkaji subjek yg nk diajar
      harap membantu..gud luck

      Padam
    2. -http://catatananasolehah.blogspot.com/2015/01/pengalaman-temuduga-guru-mara-mara.html
      -http://penafika.blogspot.com/2013/12/temuduga-guru-mara.html
      -http://cartiecacloset.blogspot.com/2014/02/permohonan-sebagai-guru-mara.html
      -http://anitadahahs.blogspot.com/2014/04/pengalaman-dan-tips-temuduga-sebagai.html

      Padam
    3. tq kpd kwn2 yg beri tip n link..asa x cofindent nga fitness test..blari ulang alik tu bape meter n bape kali ek??sape yg dh lps tlg bgtau ek..please

      Padam
    4. 20m je skali lari...tapi bila dh ulang alik 10 kali, mmg penat jugak..nak tercabut kaki

      Padam
  42. semak kt sini... http://aplikasi.mara.gov.my/mac2015/
    sy dpt iv tu gak. 22hb ni.

    BalasPadam
  43. alamak. saya besok (18hb, Ahad) kat Sg Jawi. skrg dah ada kat penang... siapa lagi besok? roger2 ler

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya baru je 15jan lepas. subjek PJ ade lg tak PJ yang iv 18 smpi 25 hb tu?

      Padam
    2. cmne iv? hm hm hm... fitness test tu buat apa je?

      Padam
  44. sesape yang dah lepaz 2 blh kongsi info kat sini x? Saya 24hb :)

    BalasPadam
  45. SAYA PERNAH DPAT IV,, KAT PENANG.. TP X LEPAS.. MOHON LGI KALI NI, TP X DPT IV PON. SEDIH/... ADA PELUANG LAGI TAK? MARA AKAN OPEN LAGI TAK? :(

    BalasPadam
    Balasan
    1. leh cite x pengalaman interview yg lps??insyaAllah ada lg berpeluang..

      Padam
  46. sy dpt offer pendidikan islam pada 24 jan 2015.. ada sesiapa dpt yg sama ke

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya dpt tmuduga untuk p.islam. tapi tarikh saya 23 jan 2015 dkt ilkm p.png. kenapa tarikh x sama yer.

      Padam
    2. 24 januari 2015 untuk pendidikan islam tahfiz kot..sbb kawan saya macam tu la kos yg dia dpt

      Padam
  47. http://aplikasi.mara.gov.my/mac2015/

    BalasPadam
  48. Buatlah yg terbaik.. yg apply jwtn tu sebanyak 60ribu org...yg dpt interbiew hanya 2ribu org je...tapi jwtn kekosongan tu hanya utk 200 org je...so persaingan sgt2 ar sengit...chaiyok3!

    BalasPadam
  49. Perbezaan micro teaching ni dgn presentation 1 je...awk present dgn panggil dr awk tu ckg...n org yg interbiew tu awk anggap murid2... buat2 lakonan spt mengajar dlm kls...

    BalasPadam
  50. Sape yg interview 24 hb boleh msg sy x? 0136350740

    BalasPadam
  51. cadangan saya utk micro teaching ni,seach topic di utube myb blh membantu. Sebab ada antara guru2 ni rajin upload video masa diorg mengajar....so sedikit sebanyak blh bg some input...Then good Luck ya semua ;)

    BalasPadam
  52. Slm. Ni ada few blog y korg bleh view for reference. Most of y ditulis mmg happen during interview.

    http://cartiecacloset.blogspot.com/2014/02/permohonan-sebagai-guru-mara.html
    http://penafika.blogspot.com/2013/12/temuduga-guru-mara.html
    http://irwanzul.blogspot.com/2009/12/interview-cikgu-mara.html
    http://izzahulfah.blogspot.com/2011/12/microteaching-temuduga-guru-mara-mrsm.html

    Ni video cmne bleep test tuk fitness test
    https://www.youtube.com/watch?v=9XgGPULnDxY

    Additional info:
    Baca byk skit psl MRSM. Dgr feedback drpd candidate lain mmg byk soklan psl MRSM.
    Untuk micro-teaching, cuba realistik sbb 10 minit sekejap. better prepare presentation on specific subchapter tp u understand the whole chapter. Contoh RPH bleh google. taip je RPH+subjek y nk diajar.
    Kalo dpt soklan npe nk ngajar, do state ur interest in teaching plus why u want to a MARA teacher or lecturer.

    ok. all the best kepada y belum pergi MAC.

    BalasPadam
  53. bleh baca disini juga. Fresh lagi mklumat

    http://catatananasolehah.blogspot.com/2015/01/pengalaman-temuduga-guru-mara-mara.html

    BalasPadam
  54. Assalamualaikum wrh....wbkt. bole tau ada tak calon dr sabah yg suda d panggil interview. Sy setakat ni lum ada dpt apa2. Doa kan sy berjaya jd cikgu. Lama suda bercita2 mau jd cikgu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sedikit tips buat anda kiriman salah seorang rakan facebook @pengajar yang telahpun menduduki MAC di Borneo.
      1. Fitness Test: Guna pakaian sukan yg lengkap. Ujian mengenalpasti kecergasan fizikal. Biasa je ni kalau sihat.
      2. Ujian Psychometric: Boleh baca berkaitan MARA. Bawa Kalkulator untuk Matematik (Jika Perlu).
      3. Micro Teaching: Bab ni perlu ditekankan. Sekiranya anda tidak mempunyai pengalaman mengajar kena buat persiapan banyak. Perlu ke bawa Lesson Plan? ‘Tepuk dada, tanya selera”. Seorang guru sebelum mengajar Lesson Plan mesti ada.
      Cari topik yang menari utk diajar. Anda harus kreatif menyampaikan ilmu kepada 3 panel temuduga sebagai pelajar di dalam sebuah kelas. Dari segi personaliti, intonasi suara, teknik menyoal-jawab & Alat Bantu Mengajar (ABM) diambil kira.
      Anda harus lebih menyerlah daripada calon lain yg turut bersaing kerana mereka juga sememangnya dikalangan yg hebat. Ada calon yg sememangnya graduan pendidikan dari IPTA/IPTS, ada juga guru di swasta, guru tuisyen, tutor di kolej/universiti.
      4. Temuduga: Sediakan semua dokumen penting & sijil di fail yang tersusun supaya panel mudah utk membuat semakan. Bawa pengiktirafan dari JPA bagi Ijazah dari IPTS/Luar negara.
      Proses temduga dimulakan dengan anda diminta memperkenalkan diri. Ceritakan tentang diri sendiri, anak ke berapa, latar belakang pendidikan & pengalaman bekerja.
      Soalan-soalan biasa:
      1. MARA dibawah kementerian apa?
      2. Apa kelebihan anda untuk MARA perlu ambil anda bekerja.
      3. Tahap penglibatan sukan & percapaian setakat ini?
      4. Isu-isu semasa pendidikan dan byk lagi...
      5.Adakah anda bersedia ditempatkan dimana-mana? Semenanjung, Sabah, Sarawak...
      Semoga membantu. Terima kasih.

      Padam
  55. Kenapa st tk dpt panggilan temuduga lagi, sedihnya, walaupun dulu pernah Ada pengalaman mengajar selama 6 tahun sebagai guru gst, tapi government tak serap pun. Minat sgt kerjaya guru ni. Ada degree juga dlm management.

    BalasPadam
  56. Saya doakan selamat berjaya kepada semua yang telah terpilih untuk mengikuti temuduga sebagai guru MRSM.
    Terima kasih juga untuk semua yang berkongsikan maklumat dan info dengan rakan yang lain di sini.
    Bagi yang kurang berjaya, teruskan berusaha. Jangan sesekali putus asa. Mungkin rezeki anda pada masa akan datang.

    All da best semua!

    BalasPadam
  57. salam cikgu hailmi, agak2 ya. bila keputusan akan kuar ya. x sabar2 ni untuk mengajar.

    BalasPadam
  58. Hope cpt keputusan yer..... akhir mac kottttt huhuhu

    BalasPadam
  59. Hari tu saya tanya panel, panel cakap dalam akhir bulan 2 atau awal bulan 3

    BalasPadam
  60. xdpt interview, adakah sebab subject yg diplih? sy amik sains komputer

    BalasPadam
  61. awak graduate jurusan sains komputer ke tidak? sbb ada 59 000 permohonan, mmg kena tapis utk layak ke temuduga.. sbb temuduga hanya 3000 org je.

    BalasPadam
  62. Bkn 3k la...2k yg dpt temuduga tu...tapi 200 je yg akan terpilih

    BalasPadam
  63. Mejoriti yg dpt interbiew nj...pglmn bertahun2 jd ckg..pastu dr university malaya.. kalo dr ipta len pon ade tapi result mmg gempak2 ar setiap sem... bkn rezeki tu...cuba dptkn pglmn dlu byk2...pastu try apply lg...jgn pts asa... an effort is another for a miracle!

    BalasPadam
    Balasan
    1. x juga..sy lepasan ipta selain um & cgpa bwh 3. pnglaman kerja 9 bln (6 bln intern & 3 bln part time)...mungkin faktor sy ex MRSM & result spm y ok menyumbang kpd pilihan kot. alhamdulillah. dpt g interview. pe pun congratulation kt y dpt g interview & kpd sesiapa y terpilih, jlnkan lah amanah y dibagi.

      Padam
    2. sy pon bukan lepasan um..pernah jdi cikgu 3 bulan je..masa sy g interview ritu, kebanyakkan yg sy temui, xde pon yg sy jumpa dari um..yg ada ramai dri UPSI n cikgu2 GSTT n pensyarah

      Padam
    3. Huu saya pon bukan dr UM. x pernah jadi cikgu pon... xde jurusan pendidikan pon... bukan juga dr MRSM.... pemilihan adalah subjektif.........................................................

      Padam
  64. An effort is another name for a miracle...trtggl 1 word plak

    BalasPadam
  65. Assalam uols. Bila result iv kuar ea

    BalasPadam
  66. Aa..tula..tapi hr tu die ada bgtau dalam tempoh sebulan dr tarikh iv

    BalasPadam
  67. Slm. bila agaknya result interview akan keluar ek? sy interview pada 24 januari 2015 di ILKM jawi penang. mudah2an dapat la amin ya rabb

    BalasPadam
  68. Slm. bila agaknya result interview akan keluar ek? sy interview pada 24 januari 2015 di ILKM jawi penang. mudah2an dapat la amin ya rabb

    BalasPadam
  69. Dengar kata result dah nak keluar dalam masa terdekat. Kawan saya ada call Mara tadi. Sebab kemasukan adalah bulan Mac

    BalasPadam
  70. agaknya, lambat lagi ke ea result nak kuar... nebess dah ni.. =)

    BalasPadam
  71. Xlama dah rasanya..dalam dua 3 hari lagi.. InsyaAllah :)

    BalasPadam
  72. Betulkah result dalam dua tiga hari lagi..ya Allah nevesnya

    BalasPadam
  73. dah keluar ke? huhuhu

    BalasPadam
  74. Balasan
    1. huwaaa x sbr nak tau dpt ke x...............

      Padam
  75. Mudah2an Allah beri kita semus kesabaran dan tawakal. Allah..

    BalasPadam
  76. ada x sapa2 yg dah call mara utk update tarikh keputusan temuduga?

    BalasPadam
  77. bukan keputusan 6 bulan lagi ke kawan kawan??

    BalasPadam
  78. ada call tapi tiada yang menjawab panggilan hehe

    BalasPadam
  79. Baru lepas kol puan hartini y incas bndi ni.bulan 3 keputusan kua

    BalasPadam
  80. yakin ke keputusan iv keluar minggu nie?????????????tolong jawab..

    BalasPadam
  81. awal bulan 3 ke?pertengahan bulan 3 or akhir bulan 3??

    BalasPadam
  82. Dia xckp.mcm nk xnk je jwb.mybe rmi kot kol die tye sal ni.

    BalasPadam
  83. ooooo..memag komfem la result kelua bulan 3??

    BalasPadam
  84. bulan 3 ea kuar.. x lma lagi tu.. harap2 lah ad rezeki, amin.

    #tazzabarnyerrrr

    BalasPadam
  85. Balasan
    1. hihihihi bulan 3 ini... huhu.. korg xnak citer ke pengalaman masa MAC aritu? ada x diorg gtau suh korg pilih mrsm mana ke? huu

      Padam
    2. Pengalmn tu beshhh la..mncabar..sy mmg jurusn pendidikn jd microteaching tu boleh lg la..cume sedih skit sbb ujian psychometric dpt rendah.xsmpi 30..tp papepon sy caya pd rzki..y temuduga bkumpulan pon kejap je group kami..huhu

      Padam
    3. sy xde dgree edu pun..nak ckp pengalaman mcm x mencabar je..hihiks..
      bleep test dpt level 4
      micro sy org 1st..ngajar sesedap rasa..nasib baik panel bg respon..
      ujian komputer dpt 39
      interview sekejap je..sebab kami group last before panel lunch..
      jwb 2 soalan dr panel(bg pandangan)..
      sy tengok org lain semua duk study tentang mara..siap hafal nama..tp ms hari tu..1 soalan pun xde pasal tu..huhu
      kalo rezeki memihak pd sy..Alhamdulillah...cuba2 nasib..cari pengalaman..walaupun umur dah cecah 3series..keh3!

      Padam
    4. saya ade ty markah test tu berapa yg baru ok? orang tu jawab, 30 lebih tu okla. blurrr haha

      Padam
  86. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. minggu ni ke bulan 3 awak?x sabar jugak tunggu ni..hari2 jenguk mara..huhu

      Padam
  87. korg rasa panggilan keputusan interview bulan 3 nie mengikut subjek secara keseluruhan or berperingkattt?????

    BalasPadam
  88. Sy fitness test smpi round 4...psychometric test dpt 35 ..microteaching lesson plan x kasi panel Just sebut n tulih kt whiteboard x smua pon... guna my strong voice huhuhu ...ada exp as lecturer 3 thn...umo dah 30 pon huhuhuhu...interview grup kump. Last sblm lunch so pantas.... huhuhu

    BalasPadam
  89. mcm mna kalian bole tahu markah psychometric ea...nak taw bole

    BalasPadam
  90. Awat x check kaaa?? At Last kan boley check

    BalasPadam
    Balasan
    1. check tang manaaa?? xtaww plak bole check at last...

      Padam
    2. markah psychometric kan keluar masa kita dah submit semua soalan..sama ada awak mmg x alert dengan markah tu atau awak x buat habis soalan ujian psychometric.

      Padam
    3. ooo.. ptt la bole check.. kt sabah bt guna omr ja.. mna bole check.. dh siap kna suh kuar dewan.. so kmi mmg xtaw la dpt bpe...

      Padam
    4. ooo..baru taw dekat sabah guna borang omr..sebab tu agak pelik, mcmana boleh tak tahu..sebab memang akan keluar markahnya..maaf la, saya salah faham..

      Padam
  91. nasib ckg rabun leh jd ckg. Kalo la de ujian test rabun...kompom byk yg fail

    BalasPadam
  92. pemilihan 200 org utk semua subjek kan??.. x saba nak jadi cikgu

    BalasPadam
    Balasan
    1. bukan 200org bg stiap sbjek. banyak sgt tu. sy tanya panel hari tmuduga. stiap sbjek just plus minus 10 org je.mcm thn lepas, utk sbjek bmbingan kaunseling,3 org je yg dorang nak. yg ada kekosongan.

      Padam
  93. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  94. sy dh 2 kali apply utk program ni..tapi dua2 interview pn xdapat,huhu..dari segi pengalaman sy bekerja sbg jurutera dlm bidang IT/Telekomunikasi utk 5 taun,tp result ms degree teruk (2nd lower),mngkin ini faktor utama xlepas utk dipanggil interview..hehe

    BalasPadam
  95. Pasal result brjaye atau tak tu kalau x salah dengar takde result official keluar mcm kite cek panggilan interview haritu. Kire kate die suruh tunggu je dalam setahun ni kalau ade kekosongan diorang akan panggil bile2 mase sekiranya anda berjaya. Hurmmmm ni mase taklimat tu la..pegawai kat situ ada bagitau..

    BalasPadam
    Balasan
    1. eh, xkan macam tu kot..tahun2 lepas, semua ada official result..xkan tahun ni dia panggil ikut kekosongan? masa taklimat, xde pon dia mention..ke saya je yg x alert?

      Padam
  96. Mara ade keluarkan iklan ttg syarat2...dan sbgnya. Dlm tu de ckp, lps 6bln..kalo xpggil2 gak mksdnya xbrjy. org yg bg tau awk tu xbtol la ckp.. sy bc ni dr pdf internet by mara...pengarah hr sndr tndatgn... psl kekosongan tu ye. Buat setakat nj ade 200 je kekosongan..dan sbb tu drpd 2000 yg interbiew itu n h hanya 200 je yg trpilih... yg 200 tu trdiri de mcm2 subj..

    BalasPadam
  97. Tmpt sy ar...org yg dpt interbiew mejoriti bdk2 yg result dekan2 je n drpd ipta yg hebat2. Pglmn plak mejoriti bertahun2 jd ckg sandaran.. ade plak senior hr pon nk jd ckg..minat kot. Sumenya mmg hebat2 ar..tu tmpt sy la...tapi mereka sume peramah n bek2 je..xsombong...i loike!

    BalasPadam
  98. Uitm n um ramaii kottt huhuhu sy dr uitm

    BalasPadam
  99. Sy pon yakin bulan 3 awal. Pasal result exam xleh nk ckp.ia gantung pd rzki.kwn2 sy result x dekan tp d panggil je y result gempak2 x dpanggil

    BalasPadam
  100. Yekew salah isi kottt huhu sy 3.68 uitm shah alam huhu sy attack interview ngan my cgpa huhuhu

    BalasPadam
  101. Sy trpkir sesuatu...tapi xpe la. Noted.

    BalasPadam
  102. Berdoa dan bertawakal je la.. jangan berharap sangat, nnti kang ade yang kecewa. All the best untuk semua.

    BalasPadam
  103. Prepare for the worst n life must go on

    BalasPadam
  104. Minggu ni result keluar insyaAllah

    BalasPadam
  105. betul ke engku?..ke tu hnya sekadar prediction,...

    BalasPadam
  106. betul ke result keluar minggu ni?

    BalasPadam
  107. aku siap termimpi mimpi jadi cikgu..hahhahha..teruk sgt dah nie...mohon sesapa update klu ade info terbaru..tq

    BalasPadam
  108. Dahsyat jugak penangan penantian keputusan temuduga guru mara ni..sampai terbawa ke dlm mimpi

    BalasPadam
  109. http://www3.mara.gov.my//TawaranDG_21022014/INDEX.HTM

    Just to share..good luck uolss :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. mohon jangan sebarkan link lama ni..tggu je official announcement..

      Padam
  110. pada sesiapa yang dah dapat, jangan lupa maklumkan ya ^^

    BalasPadam
  111. Link yg atas tu tahun 2014 punya kn..

    BalasPadam
  112. SEMOGA BERJAYA SEMUA.....

    BalasPadam
  113. ala.. nak link 2015... ad x... hehe

    BalasPadam
  114. dh boleh semak keputusan ker

    BalasPadam
  115. Masih menanti debaran kian terasa

    BalasPadam
  116. mohon admin blog nie tolong tanya mara bila keluar keputusan ppp nie..hehehe..maaf kalau saya salah cakap..

    BalasPadam
  117. Cuba la kol mara.. hari tu sy dah kol die ckp bulan 3.. tapi xjnj awal ke tengah or akhir

    BalasPadam