About Me

Kepelbagaian Mineral Dalam Kerak Bumi

Mineral adalah unsur atau sebatian yang wujud secara semula jadi di dalam kerak bumi. Sebagai contohnya, emas dan perak yang dijumpai dalam bentuk mineral. Ini dinamakan unsur semula jadi. Ada juga sebatian yang dijumpai dalam bentuk mineral, seperti karbonat dan silikat. Ini kita namakan sebatian semula jadi.

Kepelbagaian Mineral Dalam Kerak Bumi


Sifat Mineral
1) Kekerasan
Ada sesetengah mineral yang sangat keras sehingga boleh digunakan sebagai batu pengasah pisau. Dan ada juga mineral yang lembut sehingga boleh dicalarkan dengan hanya menggunakan kuku.


2) Keterlarutan Dalam Air
Ada mineral yang larut, dan ada mineral yang tidak larut. Contoh mineral yang larut adalah seperti magnesium oksida dan kalsium sulfida.


3) Kesan Haba Terhadap Mineral
Jika dipanaskan, oksida logam tidak mengurai untuk membentuk bahan baru. Tetapi karbonat logam akan mengurai kepada oksida logam dan karbon dioksida jika dipanaskan.


Catat Ulasan

16 Ulasan

  1. saya ingin tahu kenapa ketika melakukan pemanasan logam kabonat dan logam sulfida cecair memasuki tabung didih dan akhirnya pecah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya rasa ada kaitan dgn haba dan ketinggian tabung uji air kapur/kalium manganat vii berasid... sy rasa jika kita boleh letak tabung uji air kapur /larutan kalium... insyaAllah air kapur xmasuk ke tabung didih

      Padam
    2. *tabung uji jauh lebih rendah berbanding tabung didih

      Padam
    3. tekanan udara yang tinggi hasil drpd penghasilan gas CO2 dan SO2 dan tindakan haba yg meningkatkan tenaga kinetic zarah

      Padam
  2. saya ingin tahu kenapa ketika melakukan pemanasan logam kabonat dan logam sulfida cecair memasuki tabung didih dan akhirnya pecah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mungkin kerana tabung didih yang rendah berbanding tabung uji

      Padam
  3. banana kut..kut..

    BalasPadam
  4. cikgu, apa contoh unsur semula jadi? terangkan macm mne? sbb dlm band ni... dia suruh terangkan n bagi cth... sye x fhm ~ boleh jelaskan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. unsur semula jadi terdiri daripada zarah yang hanya tertentu bagi satu jenis unsur
      contohnya emas, oksigen dan uranium

      kalau nak tahu lebih lanjut cari PERIODIC TABLE OF ELEMENTS

      Padam
  5. Sy ada buat eksperimen tindakbls antara sulfida logam dgn kalium permanganat (VII) berasid mgikut method dlm buku teks dan buku rujukan, tapi masalahnya warna ungu hanya bertukar jd warna coklat bagi semua sulfida logam..spttnya colorless..boleh jelaskan apa kesilapan yg mungkin sy ada buat?

    BalasPadam
  6. Cg mengapa kebanyakan mineral wujud dalam bentuk sebatian??

    BalasPadam
  7. tqvm for the notes. its helping me a lot

    BalasPadam