About Me

Ranking Kedudukan Universiti di Malaysia 2013

Kedudukan 800 universiti terbaik di seluruh dunia bagi tahun 2013 telah diumumkan oleh QS World University Ranking. Dalam laporan tersebut, enam dari tujuh universiti awam negara yang tersenarai di dalam 800 universiti teratas telah mengalami kemorosotan. Lihat kedudukan pada tahun 2012 dan 2013 di bawah:

Kedudukan universiti Malaysia 2012

Kedudukan universiti Malaysia 2013

Hanya UTM sahaja yang meningkat sedikit kedudukannya dari tangga 358 (2012) kepada 355 (2013). Lihat pula perbandingan bagi kedudukan pada tahun 2012 dan 2013 seperti jadual di bawah.

universiti Penilaian bagi kedudukan ini adalah dibuat berdasarkan kriteria-kriteria berikut:
1. Reputasi pencapaian akademik (40%)
2. Kemampuan mendapatkan pekerjaan dan pandangan majikan (10%)
3. Nisbah siswa kepada tenaga pengajar fakulti (20%)
4. Rujukan penyelidikan (citation) mengikut fakulti (20%)
5. Keantarabangsaan pelajar (5%)
6. Keantarabangsaan tenaga pengajar fakulti (5%)

Kedudukan universiti awam negara yang tidak berdayasaing menyukarkan graduan mendapat kerja yang baik dengan gaji yang berpatutan. Malah, masalah pengangguran di kalangan graduan terutamanya di kalangan graduan Melayu/Bumiputra banyak berpunca dari mutu pendidikan tinggi yang merudum yang saban tahun disahkan oleh kedudukan universiti awam negara.

Oleh kerana itu, hakikat bahawa enam dari tujuh universiti awam negara semakin rendah kedudukannya sewajarnya diambil serius oleh semua pihak dengan penuh keterbukaan.

Apatah lagi apabila universiti terbaik Asia adalah National University of Singapore (NUS) yang menduduki tangga ke-24 menjadikannya univesiti terbaik Asia mengalahkan universiti-universiti Jepun, Korea Selatan dan China.

Ramai yang tidak tahu bahawa NUS mempunyai sejarah yang sama dengan Universiti Malaya kerana kedua-duanya diwujudkan sebagai University of Malaya di Singapura dalam tahun 1949 mengikut saranan Suruhanjaya Carr- Saunders. Pada tahun 1959, University of Malaya mempunyai dua kampus yang berasingan iaitu kampus asal di Singapura dan kampus baru di Kuala Lumpur. Pada tahun 1962, kedua-dua kampus ini berpisah menjadi dua universiti berasingan iaitu Universiti Malaya (di Kuala Lumpur) dan NUS (di Singapura).

Catat Ulasan

4 Ulasan

  1. nape boleh jatuh pulak universiti malaya

    BalasPadam
  2. Executive-Education.id is an academic institution that gives tutoring services where tutors come to your property, to make sure that students can study ... go to https://kursus-mandarin.vercel.app/kursus-bahasa-mandarin-tambora.html for more details

    BalasPadam
  3. Very best along with Lowest priced Jabodetabek Individual Instructions, each of our team plus trainers can come to your house, fixed your own personal research plan and might pick virtually any discipline connected with research ... click https://bimbel-calistung.netlify.app/les-privat-calistung-tangerang.html for more information

    BalasPadam
  4. You will find a cheaper fee versus the table above, make sure again around the qualifications with the teacher / Kindergarten teacher recommended to your account ... click for more information https://ipa-exed.blogspot.com/2022/05/les-privat-ipa-di-koja-terdekat-murah.html

    BalasPadam