About Me

Bintang dan Galaksi Dalam Alam Semesta

Alam semesta terdiri daripada semua benda yang wujud di sekeliling kita.

GALAKSI
 - terdiri jutaan galaksi dalam alam semesta. Galaksi adalah satu himpunan jasad yang terdiri daripada jutaan bintang bersama gas, debu dan habuk. Galaksi wujud dalam pelbagai bentuk, iaitu galaksi berpilin, galaksi elips dan galaksi tidak seragam.

kedudukan sistem suria di dalam galaksi bima sakti
kedudukan sistem suria di dalam galaksi bima sakti


BINTANG

kitar hidup bintang
kitar hidup bintang


KELAHIRAN BINTANG
 -  bintang dilahirkan daripada nebula. Nebula ialah awan besar yang terdiri daripada debu dan gas-gas seperti hidrogen dan helium.

KEMATIAN BINTANG
 - haba yang banyak dijanakan dan memanaskan laisan bintang yang paling luar. Akibatnya, hidrogen dalam lapisan ini mula terbakar dan menyebabkan bintang itu mengembang. Pada peringkat ini, bintang berwarna merah dan disebut raksasa merah.
 - jika bintang raksasa tidak begitu besar, bintang kerdil putih akan terbentuk. Sekiramya bintang raksasa merah sangat besar, bintang ini akan mengecut dengan cepat dan menghasilkan letupan besar yang disebut supernova. Supernova amat cerah dan boleh dilihat pada waktu siang. Akibat letupan tersebut, bintang neutron akan terbentuk. Jika bintang yang asal ialah bintang asal bersaiz sangat besar. letupan sepernova akan membentuk lohong hitam.

CIRI-CIRI BINTANG

ciri-ciri pengelasan bintang
ciri-ciri pengelasan bintang


Bintang mempunyai saiz yang berlainan, iaitu saiz yang sangat besar disebut  bintang super raksasa, bintang yang besar disebut raksasa dan bintang yang sangat kecil disebut bintang kerdil. Kecerahan sesuatu bintanag yang dicerap bergantung pada saiz, jarak dari bumi dan suhu permukaan bintang tersebut. Bintang yang paling cerah di langit ialah Sirius dan Rigel

saiz bintang secara perbandingan
saiz bintang secara perbandingan

Catat Ulasan

3 Ulasan

  1. Jabodetabek private tutoring services with teachers coming to the house. Above numerous active tutors are ready to teach various skills and lessons for children to adults ... visit https://kursus-jerman.vercel.app/kursus-bahasa-jerman-mampang.html for more information

    BalasPadam
  2. Best and also Most economical Jabodetabek Individual Instructions, all of our team along with instructors come to your dwelling, arranged your own personal study timetable which enables it to opt for any subject with analyze ... go to https://bimbel-calistung.netlify.app/les-privat-calistung-pasar-minggu.html for further

    BalasPadam
  3. Isn't it time to attempt a transformative language chance to learn? Check out Executive-Education.id's language course. From cultural immersion to expert guidance, our program offers an all natural way of language acquisition. Explore the nice thing about the latest language, broaden your horizons, and get a edge against your competitors in today's interconnected world. Tap https://kursus-spanyol.github.io/kursus-bahasa-spanyol-depok.html for latest information.

    BalasPadam