.

.

Selasa, 21 Mac 2017

Perkongsian Pembelajaran Abad 21 di SMK Langgar

Pada 2 Mac yang lalu, saya berkesempatan menghadiri satu sesi Latihan Dalam Perkhidmatan anjuran SMK Langgar, sebagai penceramah. Tajuk yang diberikan, dah tentu lah mengenai Pembelajaran Abad 21, dengan tagline saya, "bukan sekadar susun kerusi dan meja".


Perkongsian Pembelajaran Abad 21 di SMK Langgar
Perkongsian Pembelajaran Abad 21 di SMK Langgar

Selesai waktu persekolahan di sekolah, terus saya pecut ke SMK Langgar. Lebih kurang 40 minit juga, tambah lagi dengan waktu lepas sekolah yang biasanya penuh dengan kenderaan di atas jalan. Tapi saya rasa saya sampai agak tepat pada masanya, sebaik sahaja guru di sini melakukan persiapan lain selepas sekolah.

Sesi berlangsung dalam makmal komputer. Tak ramai warga guru di sekolah ini. Rasanya dalam 50 hingga 60 orang sahaja. Kebetulan ramai juga yang tak dapat mengikuti sesi LADAP ini kerana ada banyak komitmen lain pada masa yang sama. Jadi saya rasa dalam 40 orang guru sahaja yang berada dalam makmal pada ketika itu.


Perkongsian seperti biasa, adalah bagi tujuan membuka minda para guru dengan sistem pendidikan antara yang terbaik di dunia, Korea! Memang saya dapat saksikan betapa kagumnya rakan guru di SMK Langgar ini melihat akan betapa mengkagumkan sistem pendidikan di Korea. 

Lebih menakjubkan adalah pembentukan budaya dan etika mereka berjaya diselitkan dengan kemajuan teknologi yang sangat hebat. 


Perkongsian Pembelajaran Abad 21 di SMK Langgar
Perkongsian Pembelajaran Abad 21 di SMK Langgar

Sesi kemudian diteruskan dengan keperluan untuk kita melakukan transformasi dan juga seterusnya teras yang ada dalam Pembelajaran Abad 21. Beberapa strategi pembelajaran secara koperatif dan kolaboratif yang sangat bersesuaian dengan prinsip Pembelajaran Abad 21 juga diperkenalkan, serta ditunjukkan bukti melalui video dalam bilik darjah. 

Harapan saya tak lain dan tak bukan melainkan ilmu yang dikongsikan ini mampu diamalkan dan dimanfaatkan oleh warga guru di SMK Langgar, demi kemenjadian anak murid kita. Memberi impak baik kepada pendidikan, sebenarnya memberi masa depan yang lebih cemerlang untuk generasi pelapis bangsa dan negara. 

Selamat maju jaya!




0 Kata-kata Bijak Pandai:

Catat Ulasan