.

.

Ahad, 25 Disember 2016

Percutian Keluarga ke Taman Tamadun Islam, Terengganu

Cuti sekolah tahun ini banyak pula saya berjalan keluar. Penuh cuti sekolah, macam tak cuti. Bermula dengan konferens SSAEM 2016 di Korea dan juga edu trip  Kembara STEM di Bandung, Indonesia kali ini saya bercuti bersama keluarga di Terengganu. Dan destinasi pilihan kami sekeluarga tentulah Taman Tamadun Islam. 


Percutian Keluarga ke Taman Tamadun Islam, Terengganu


Secara ringkasnya, Taman Tamadun Islam dengan kawasan seluas 10 hektar ini terletak di Pulau Wan Man. Taman ini mengandungi 22 monumen senibina Islam yang  menarik daripada 21 buah negara seluruh dunia. Kunjungan ke Terengganu pada sebelum ini, taman tersebut masih dalam fasa dibaikpulih. Alhamdulillah kali ini berpeluang untuk meninjau apa yang ada di sini.


Harga tiket masuk ke Taman Tamadun Islam ini RM21.90 bagi dewasa, dan RM15.90 bagi kanak-kanak atau dewasa. Bagi yang datang ramai ke Taman Tamadun Islam ini, boleh lah mendapatkan harga yang lebih jimat dengan menggunakan pakej keluarga. Harga tiket Taman Tamadun Islam juga berbeza, jika anda hanya mahu kunjungan ke Taman Monumen atau pun mengikuti TTI River Cruise. 


Harga tiket masuk ke Taman Tamadun Islam, Terengganu
Harga tiket masuk ke Taman Tamadun Islam

Setiap pengunjung akan diberikan tiket berupa buku pasport yang menarik dengan warna yang berbeza mengikut kategori tiket. Dalamnya ada maklumat mengenai taman tersebut, termasuk gambar yang berkaitan. 




Masuk je ke dalam, ada satu lagi kaunter menunggu, iaitu kaunter untuk menyewa basikal atau pun bagi membeli tiket tram. Kalau taknak gunakan basikal atau buggy car atau tram, maka anda bolehlah berjalan kaki di kawasan seluas 10 hektar ini. Boleh tahan jauh.

Kami sekeluarga pilih menggunakan tram, kerana ada ahli keluarga dengan pelbagai lapisan umur. Kesian pulak nak tengok mereka berjalan kaki. Tiket menggunakan tram adalah Rm5.50 per kepala. Yang ini tak kira umur. Selepas menunggu lebih kurang 10 minit, maka tibalah tram kami. Dan kami pilih gerabak yang paling depan.


Percutian Keluarga ke Taman Tamadun Islam, Terengganu


Percutian Keluarga ke Taman Tamadun Islam, Terengganu


Percutian Keluarga ke Taman Tamadun Islam, Terengganu


Sesi tour pun bermula. Kami dibawa melawat ke beberapa monumen yang terdapat di Taman Tamadun Islam tersebut. Sambil melintas di kawasan monumen tersebut, maka ada suara yang akan menerangkan serba sedikit maklumat mengenai monumen tersebut. Menarik! 

Antara monumen yang ada adalah masjid daripada Indonesia, Brunei, Singapura dan juga dari negara Malaysia sendiri. Anda boleh tengok lebih lanjut di dalam gambar di bawah.


Percutian Keluarga ke Taman Tamadun Islam, Terengganu


Percutian Keluarga ke Taman Tamadun Islam, Terengganu


Percutian Keluarga ke Taman Tamadun Islam, Terengganu


Percutian Keluarga ke Taman Tamadun Islam, Terengganu


Percutian Keluarga ke Taman Tamadun Islam, Terengganu


Percutian Keluarga ke Taman Tamadun Islam, Terengganu


Percutian Keluarga ke Taman Tamadun Islam, Terengganu


Percutian Keluarga ke Taman Tamadun Islam, Terengganu


Percutian Keluarga ke Taman Tamadun Islam, Terengganu


Percutian Keluarga ke Taman Tamadun Islam, Terengganu


Percutian Keluarga ke Taman Tamadun Islam, Terengganu


Percutian Keluarga ke Taman Tamadun Islam, Terengganu


Percutian Keluarga ke Taman Tamadun Islam, Terengganu


Percutian Keluarga ke Taman Tamadun Islam, Terengganu


Percutian Keluarga ke Taman Tamadun Islam, Terengganu


Excited juga saya melihat monumen-monumen yang terdapat di sana. Di sebahagian monumen, tram akan berhenti dan memberi laluan kepada pengunjung untuk masuk ke dalam monumen interaktif. Dalamnya ada galeri pameran serta mini pawagam bagi menayangkan video pendek mengenai monumen tersebut. 


Percutian Keluarga ke Taman Tamadun Islam, Terengganu


Percutian Keluarga ke Taman Tamadun Islam, Terengganu


Percutian Keluarga ke Taman Tamadun Islam, Terengganu


Percutian Keluarga ke Taman Tamadun Islam, Terengganu


Percutian Keluarga ke Taman Tamadun Islam, Terengganu


Tak ingat pula saya secara tepat masa yang kami gunakan untuk meninjau kawasan taman tersebut. Tapi saya rasa dalam satu hingga dua jam jugaklah sebelum sampai ke pit stop yang terakhir. Tu pun masa di monumen interaktif tu kami tak berlengah sangat. Tonton video dan ambil gambar sahaja. 


Secara keseluruhannya, saya rasakan pengalaman ke Taman Tamadun Islam di Terengganu ini merupakan satu pengalaman yang menarik dan menyegarkan. Senibina bercirikan Islam yang dipamerkan melalui monumen di sini, menunjukkan bahawa Islam itu adalah agama universal. 


Percutian Keluarga ke Taman Tamadun Islam, Terengganu


Percutian Keluarga ke Taman Tamadun Islam, Terengganu


Percutian Keluarga ke Taman Tamadun Islam, Terengganu


Percutian Keluarga ke Taman Tamadun Islam, Terengganu


Percutian Keluarga ke Taman Tamadun Islam, Terengganu


Ini juga menunjukkan bahawa Islam bersifat terbuka untuk menerima dan meraikan kepelbagaian bukan sahaja kepada penganutnya, tetapi juga kepada kebudayaan dan kesenian tempatan. Monumen menara azan di Masjid Xian, China menunjukkan ciri ini dengan jelas.


Percutian Keluarga ke Taman Tamadun Islam, Terengganu


Atas keindahan senibina monumennya juga, maka tak hairan lah jika Taman Tamadun Islam ini turut menjadi tumpuan masyarakat Malaysia yang lain. Bagi saya, ini merupakan ruang terbaik pelbagai lapisan masyarakat Malaysia untuk melihat senibina Islam di tempat lain juga dengan lebih dekat. 

Bahagian yang perlu ditambahbaik hanyalah usaha penyelenggaraan kawasan Taman Tamadun Islam serta monumen-monumen supaya sentiasa terpelihara dan terjaga. Sedap sikit mata nak memandang. 


Percutian Keluarga ke Taman Tamadun Islam, Terengganu


Berdasarkan kepada pengalaman saya berkunjung ke Taman Tamadun Islam atau pun Taman Monumen ini, maka saya sangatlah mencadangkan bagi mereka yang nak berkunjung ke Terengganu, supaya wajib datang ke Taman Tamadun Islam ini agar percutian anda jadi lebih bermaklumat!




0 Kata-kata Bijak Pandai:

Catat Ulasan