.

.

KARTiKEL

Khamis, 7 Mac 2013

Mekanisma Pernafasan Manusia

Sistem pernafasan manusia terdiri daripada beberapa struktur dan organ yang penting. Bermula daripada mulut dan rongga hidung, seterusnya bergerak ke trakea (salur pernafasan) dan seterusnya bergerak ke paru-paru.

Pada paru-paru, akan berlaku pertukaran gas oksigen (yang akan digunakan oleh badan) dengan gas karbon dioksida (yang telah digunakan oleh badan) dalam struktur yang diberi nama alveolus.

Bagi topik ini, adalah penting bagi pelajar untuk:

1) mengingat label pada struktur pernafasan manusia
Kedudukan beberapa struktur penting, seperti trakea, bronkus, paru-paru dan diafragma perlu diingat dengan baik.


Sistem pernafasan manusia



2) mengetahui apa yang berlaku semasa mekanisma pernafasan manusia
Pelajar perlu mengetahui apa yang berlaku kepada sangkar rusuk, rongga torasik dan juga diafragma semasa proses menarik dan menghembus nafas. 

SEMASA TARIK NAFAS
Sangkar rusuk akan bergerak ke atas dan ke luar
Rongga torasik membesar
Diafragma bergerak ke bawah
Tekanan udara di luar lebih tinggi daripada tekanan udara di dalam rongga torasik

SEMASA HEMBUS NAFAS
Sangkar rusuk akan bergerak ke bawah dan ke dalam
Rongga torasik mengecil
Diafragma bergerak keatas
Tekanan udara dalam rongga torasik lebih tinggi daripada tekanan udara di luar



Mekanisma tarik nafas dan hembus nafas

    
3) menggunakan model sistem pernafasan
Pelajar juga perlu mahir mengaitkan model sistem pernafasan manusia dengan sistem pernafasan manusia yang sebenar. Sebagai contohnya,tiub kaca bertindak sebagai trakea, balang kaca bertindak sebagai sangkar rusuk, belon bertindak sebagai paru-paru dan kepingan getah bertindak sebagai diafragma.


model sistem pernafasan manusia


Bagi yang nak cuba membina model sistem respirasi manusia, anda boleh baca artikel kat SINI  atau boleh tonton video kat bawah ni yer..


[ Suka dengan video ini?. LIKE dan SHARE banyak2! ;) ]

Selamat Mencuba!

68 ulasan:

  1. boleh cikgu tamabah lbih bnyak info??

    BalasPadam
  2. INshaAllah saya akan usahakan dari masa ke semasa.
    terima kasih.. ;)

    BalasPadam
  3. Ada idea tak cikgu nak buat model untuk respirasi ni...sekolah saya dah minta sediakan model untuk B6D1E1

    BalasPadam
  4. ada idea.. idea simple jek.. nnati cikgu tunjukkan cara..
    tunggu bukak sekolah yer..

    BalasPadam
  5. boleh x cikgu tunjukkan model sistem respirasi ini
    sbb sye nk kne buat untuk pbs band 6 ni sblom naik skolh
    tolong yer cikgu
    terima kasih

    BalasPadam
  6. assalamualaikum cikgu... blog cikgu sangat membantu for THE PBS VICTIMS.... =p
    - boleh tak cikgu bagi contoh model respirasi yang mudah untuk di buat....
    tolong cikgu yer.. terina kasih... jasamu akan tetap ku kenang =)

    BalasPadam
  7. Waalaikumsalam An-Nisa..
    TQ sebab selalu berkunjung ke sini untuk PBS..
    Memang itu pun tujuan cikgu masa nak bukak blog nih..
    Untuk Model Respirasi tu, saya akan tunjukkan langkah dia nanti..
    Tunggu yer..

    p/s: Sabar.. sekolah baru je bukak 2 hari.. ;)

    BalasPadam
  8. assalamualaikum cikgu ..
    hehe... sori la cikgu kalau terlalu memaksa... tu lah pasal ... ckgu dah suruh masa first bukak sekolah lagi... tp saya suka sebab lg cpt kn lg bagus.. hehe.. ok ckgu saya tunggu update ckgu nanti.. WE all looking forward to it =)

    BalasPadam
  9. Ha3.. tak memaksa pun.. InshaAllah cikgu akan kongsikan untuk kemudahan kita bersama.. saya tahu apa perasaan yang AnNisa rasa. Cikgu2 akan kalut. Pelajar pun kalut. ok, kita harapkan yang terbaik ye untuk tahun ini.. ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. assalamualaikum ckgu...
      alhamdulillah lah ckgu faham perasaan sya skrng nie yg tengah kalut menyiapkan tugasan PBS...
      baik cikgu.. sama2 lah KITA semua berdoa ke arah itu.

      Padam
  10. Cikgu Hailmi...saya nak mintak tolong ble??
    telinga saya tersumbat sebelah kiri...:(
    any tips??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hu3.. maaf ler.. tips telinga tersumbat x tahu ler..
      Kurangkan korek telinga guna putik kapas..

      Padam
  11. ckgu nak tnya ble???
    sofbol ngan baseball,, sama ker ??? hehe.. biol nya aku =p

    BalasPadam
    Balasan
    1. He3.. macam salah tempat jer tanya.. xpe.. cikgu jawab juga..
      Tak sama. Ada beberapa perbezaan dia macam dari segi undang2, saiz bola, cara balingan pitcher, saiz padang.

      Padam
    2. memang salah pun,, he3 mula2 saya buka ntry sofbol tp TERx,,, malas nak bukak balik, tu lah pasal tulis kat cnie ,, hehe

      Padam
  12. cikgu!!..dalam buku skrap bab 1 tingkatan 3....cikgu sy disekolah suruh buat kesimpulan.... bagaimana kesimpulan yg baik??....boleh cikgu berikan pendapat,n kesimpulan yg jelas tentang bab ini......terima kasih :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. untuk buku skrap tersebut, boleh nyatakan kepentingan mempunyai sistem respirasi yang baik secara ringkas. tambahkan juga beberapa tips menjaga sistem respirasi dan akhiri kesimpulan dengan penekanan kepada betapa pentingnya sistem repirasi yang sihat sekali lagi..

      semoga membantu! ;)

      Padam
  13. Assalammualaikum cikgu . saya ingin meminta tolong? saya perlu menyiapkan model pernafasan ini dengan sebaik mungkin dan secepat yang boleh. Cikgu macam mana nak membuat model ini cikgu? boleh tak jika cikgu berikan langkah-langkah ataupun bahan-bahan dia? Terima kasih cikgu :) Saya berharap cikgu dapat tolong saya ... saya tunggu balasan cikgu .

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.. InshaAllah cikgu akan cuba sediakan bahan tersebut pada hujung minggu ini.. Memang dalam perancangan. Semoga berjalan dengan lancar dan betul2 dapat membantu pelajar sekelian.. tunggu yer.. cikgu pun ada surprise sket.. ;)

      Padam
    2. hujung minggu.. lama nya tunggu !!! that's means 12th January lah kan??? ckgu sains dah suruh antar next week.. mcm mana niee?? TAPI tak pa... saya fhm tugasan guru2 yg sibuk dgn pbs bagai dan len2 lg... tak pa ckgu,, slow2 - slow and steady right???

      Padam
  14. assalammualaikum cikgu, boleh tak cikgu tlong tunjukkan cara-cara nak buat model pernafasan tu ? sye kne hantar pada cikgu saya pada hari khamis, tlong tunjukkan secepat mungkin ye cikgu, terima kasih cikgu :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam.. yer Sarah. memang cikgu sedang sediakan.. harap bersabar yer.. ;)

      Padam
  15. Assalamualaikum ckgu,,
    mcm mana nak buat model tu.. yg saya tau bhn2 dia mcm nie
    - belon (2)
    - botol mineral 500 ml (1) - di potong ;p
    - plastisin
    - straw minuman sebagai trakea
    - pita pelekat
    p/s ; belon 2 tu : satu untuk peparu 1 lg untuk diafragma...
    belon tu di ptong sedikit di bhgan ats untuk diafragma
    betul ke ckgu???
    saya nak tnya mcm mana nak buat tiub y tu guna straw
    ckgu sains sy dah suruh antar tarikh : 13.01.2014 bersamaan dengan hari Isnin depan ..
    saya baru siapkan bhan jekk.. bwt blom lg.. HELP ME!!

    BalasPadam
  16. ckgu...
    ckgu sains saya bagi tugasan folio ada mekanisme model sistem respirasi manusia...
    apa yg dia mintak tu ?? saya tak fham soalan ... anyone HELP Me!!

    BalasPadam
  17. Assalmualaikum cikgu.Saya diberi tugasan untuk model sistem restem respirasi manusia.Boleh cikgu bagi tips tak?

    BalasPadam
  18. ckgu .. tolong lah saye.. saya mesti kena siap model tu hari isnin ni... tolong lah cikgu.. cpat ckit .. bgitau membuat model

    BalasPadam
  19. sabar-sabar
    ckgu pn ada kerja jgk kan ?? malah ckgu lbh sibuk dari kita... sbarlh
    -- Rizqi tu ada idea : ble bwt cam tu ....

    BalasPadam
  20. Alhamdulillah.. dah selamat cikgu siapkan entri pasal nak bina model tu.. Semua boleh senang hati lepas nih k.. ;)

    BalasPadam
  21. Boleh tengok kat sini yer Fatin
    http://www.cikguhailmi.com/2014/01/bina-model-sistem-respirasi-manusia.html

    BalasPadam
  22. yeay.. dh siap.. terima kasih ckgu Hailmi..

    BalasPadam
  23. yeay.. cikgu pun tumpang gembira!

    BalasPadam
  24. cikgu..mcm mne nk hbugkaitkan prubhan tekanan udara yang berlku dlm rongga toraks semase tarek nafas n hmbus nfs???...sy x fhm la..

    BalasPadam
  25. ok, cikgu dah terangkan pada entri ini versi yang dikemaskini.. semoga membantu..;)

    BalasPadam
  26. x fhm mcm mne nk hbugkaitkan...

    BalasPadam
  27. cg sy sroh buat buku skrap psl tjok nim,,

    BalasPadam
  28. cikgu apa yang berlaku jika diafragma seseorang bocor

    BalasPadam
  29. saya perlu maklumat dengan segera

    BalasPadam
  30. Terima kasih cikgu hilmi. :)

    BalasPadam
  31. Assalamualaikum cikgu , saya nk tanya , apakah yang akan berlaku apabila diafragma seseorang bocor ?

    BalasPadam
  32. Assalamualaikum cikgu , saya nk tanya , apakah yang akan berlaku apabila diafragma seseorang bocor ?

    BalasPadam
  33. Assalam...cikgu. Saya nak tanye, camne nak buat bronkiol tu? Cikgu gune ape? Saya pun kena buat model sistem respirasi gak, untuk pbs. Pening kepala saya mcm mane nak buat bronkiol tu. Harap cikgu dapat bantu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam..

      Perlu ke sampai kena buat bronkiol?..

      Paip PVC yang panjang tu digunakan sebagai trakea
      Penyambung T digunakan sebagai bronkus

      Padam
  34. Assalamualaikum. Cikgu boleh tolong jelaskan rumusan tentang sistem respirasi manusia? Mohon reply.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.. dalam rumusan sistem respirasi manusia, Izzudin boleh masukkan perihal mengenai kepentingan sistem respirasi yang baik. Juga nyatakan secara ringkas langkah2 yang boleh diambil bagi menjamin kepentingan sistem respirasi yang baik.. ;)

      Padam
  35. Assalamualaikum. Cikgu boleh tolong jelaskan rumusan tentang sistem respirasi manusia? Mohon reply.

    BalasPadam
  36. cian ko x d bls

    BalasPadam
  37. Apa yang akan berlaku apabila diafragma seseorang bocor?
    Tidak akan dapat bernafas dengan baik.
    Ini kerana proses pengecutan dan juga pengembangan diafragma akan mewujudkan beza tekanan kepada udara di luar dan di dalam rongga torasik. Ini kemudiannya menghasilkan keadaan sama ada udara disedut masuk atau pun udara dihembus keluar..

    Semoga membantu

    BalasPadam
  38. Salam cikgu...Saya merupakan pelajar SBP. Saya perlu menghantar model respirasi ini selepas raya cina. Sekarang saya dah tahu macam mane nak buat model respirasi ni. Terima kasih, cikgu! You are the best!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam.. Tahniah yer sebab dapat siapkan tugasan PBS.. ;)

      Padam
  39. assalamualaikum,,,
    ;D ;D ;D ;D ;D - Senyuman lebar sampai ke telinga ;p
    yeay !!!!!!!!!!! saya dah siap buat folio B6D1E1 dan B6D2E1
    ---ckgu saya bg sekaligus...
    saya siap atas bantuan CiKGU HAiLMi bersama blognya yang daebak.....;D dan ckgu2 Sains saya... tidak lupa juga syukur ke hadrat Allah kerana memudahkan urusan saya
    jutaan terima kasih di ats pertolongan anda semua.......
    p/s : dah macam penghargaan dah,,,, nasib bek singkat klu pnjng memang penghargaan pun dlm folio tu dah ...muahahahaha..

    BalasPadam
  40. ckgu,,, saya ada mention nama cikgu dlm penghargaan kat folio saya.,,, ble ke???

    BalasPadam
  41. Waalaikusalam An Nisa..

    hu3.. daebak ek?..
    Tahniah yer sebab dapat siapkan tugasan PBS..
    Semoga berjaya! ;)

    BalasPadam
  42. assalamualaikum ckgu .. semoga sihat selalu ;) semoga gaji beribu.... muahahaa
    cikgu macam mana nak buat KESIMPULAN untuk B6D2E1...tolong la saya cikgu,,,
    ble cikgu bgi contoh ;D ;D ;D ;D ;D ;D
    27 haribulan dah nak kena anta dah ;(

    BalasPadam
  43. Assalamualaikum cikgu,Yang BAND 6 ni kan,kalau saya buat tanpa belon itu jadi kembung boleh ? Sebab saya guna botol air. Mana boleh kembung kan ?
    Harap cikgu balas. Terima Kasih ! ^O^

    BalasPadam
  44. assalamualaikum cikgu, cikgu mesti tahukan pbs bab1 B6D2E1 (buku skrap) .. cikgu sekolah saya minta tambahkan objektif, mentafsir data, kesimpulan dan penilain... saya nak mintak tolong cikgu untuk jelaskan satu persatu. harap cikgu balas secepat mungkin.. *amy*

    BalasPadam
  45. pbs tingkatan 3 *amy*

    BalasPadam
  46. cikgu apa akan berlaku apabila diafragma seseorang itu terbocor dan apa cara mengatasinya??? tolong bls secepat mungkin...

    BalasPadam
  47. terima kasih from malar

    BalasPadam
  48. cikgu macam mana nak buat kesimpulan bagi folio tajuk mekanisma pernafasan? dan macam mana nak buat penutup bagi menerangkan tentang model pernafasan?

    BalasPadam
  49. cikgu!! knp kwn2 sy dri sklh lain kta diorg dh buang buku pbs sbb dh x buat pbs dh?? tlg jelakn..

    BalasPadam
  50. assalamualaikum cikgu.sye nk tnye skit.mcm mne nk mentafsir data??saye x fhm la..tlg jlaskn..

    BalasPadam
  51. macam mane pulak dengan laporan nye cikgu ?

    BalasPadam
  52. terima kasih,besok saya akan mengambil exam untuk selaras1 sebenarnya isnin yng lepas sy ptut ambil tp sy olaharaga dan saya kena baca buku tapi bila jumpa entry blog ni ringkas jer nota and complete . rasa senang lah sikit kerja saya ... sbb sy kena bca bab1 - bab 3 thanks ckgu halim..

    BalasPadam
    Balasan
    1. tahniah.. semoga berjaya.. inshaAllah cikgu akan cuba sediakan lagi nota Sains yang lebih ringkas, padat dan lengkap.. ;)
      Semoga membantu

      Padam
  53. kalau hendak bertanya soalan kepada pelajar,boleh berikan beberapa soalan tentang proses hembus dan tarik nafas????/

    BalasPadam