About Me

Misteri 3 Kampung Dengan Pasangan Kembar Paling Ramai Dalam Dunia

Fenomena kembar memang menarik perhatian ramai pihak. Apatah lagi dunia sains sehingga kini masih gagal menyelesaikan misteri bagaimana dan apa yang menjadi pencetus kepada kebolehan zigot membahagi kepada dua individu kembar. Dan tentu lebih pelik lagi, jika dalam satu kampung kecil yang terpencil, tetapi mempunyai berpuluh-puluh pasangan kembar!





Jom kita tengok, 3 kampung yang mempunyai pasangan kembar paling ramai dalam dunia.





candido godoi, brazil merupakan 3 kampung paling ramai pasangan kembar di dunia
CANDIDO GODOI, BRAZIL


Cândido Godói adalah sebuah perbandaran dengan 6,641 penduduk dalam kerajaan Rio Grande do Sul, Brazil dekat sempadan Argentina. Fenomena berkembar ini lebih tertumpu dalam kawasan Linha São Pedro, satu penempatan kecil di bandar raya Cândido Godói, dalam satu populasi homogen etnik keturunan Jerman.


Peratusan kelahiran kembar dalam Cândido Godói adalah 10%. Kadar ini amat luar biasa, melebihi kadar tertinggi kembar kebangsaan iaitu 4.5-5% untuk barat daya Nigeria. Separuh daripada kembar (8 daripada 17) telah disahkan dalam satu kajian merupakan kembar monozigot (seiras). Kelahiran kembar direkodkan sejak dari awal abad ke-20, apabila kolonis pertama mengandungi tujuh belas pasang kembar, dan terus diperhatikan dalam beberapa generasi kemudian.



Penduduk sebahagian besarnya orang Poland atau berdarah Jerman, dengan banyak jejak dari rantau Hunsrück di Jerman, yang mempunyai kadar purata kembar yang tinggi.



Doktor terkenal Nazi, Josef Mengele, yang telah menjalankan kajian-kajian kelahiran berkembar di Jerman, diketahui telah meninggalkan Amerika Selatan kerana Pihak Berikat telah dikepung oleh rejim Nazi Jerman. Ahli sejarah Argentina, Jorge Camarasa, telah kemukakan teori yang Mengele jalankan terhadap eksperimen-eksperimen mengenai wanita di kawasan itu, yang mungkin bertanggungjawab untuk nisbah tinggi kelahiran kembar. Sejak ketibaan Mengele ke selatan Brazil pada tahun 1963, kejadian kelahiran kembar mula meningkat, membawa kepada kadar kembar semasa kepada 1 dalam 10.



Walaubagaimanapun, spekulasi tersebut telah dipertikaikan oleh sejarawan tempatan, Paulo Sauthier, yang berkata Mengele tidak mengkaji berkaitan kembar semasa berada di Brazil. Tambahan pula, menurut pakar genetik, kemungkinan paling tepat untuk menjelaskan frekuensi tinggi kelahiran kembar adalah pengasingan genetik dan baka. Tetapi laporan menunjukkan yang frekuensi tinggi kelahiran kembar semenjak ketibaan Mengele ke Amerika Selatan.





kodinhi, kerala india merupakan 3 kampung paling ramai pasangan kembar di dunia
KODINHI, KERALA, INDIA


Kampung Kodinhi di daerah Malappuram, Kerala, India ini dikenali juga sebagai 'wonderland of twins'. Tidak hairan jika guru di sekolah itu mendapat tugas tambahan untuk menghafal muridnya satu per satu. Kedua puluh pasang anak kembar itu berjenis kelamin sama dan merupakan kembar seiras. Para guru kerap salah ketika menyapa nama mereka. Apalagi setiap pasang anak kembar hanya dibezakan dengan belahan rambut.


Salah satu pasangan kembar mengatakan, tanda lahir di leher merupakan salah satu pembeza mereka. Selebihnya mereka hampir sama. Penduduk kampung Kodinhi yang majoriti muslim juga mengatakan, anak kembar di kampung itu bukan hal yang aneh. Mereka menganggapnya sebagai keistimewaan yang dianugerahkan oleh Sang Pencipta.


Kebanyakan anak kembar juga lahir di hospital yang sama. Menurut gynaecologist hospital setempat, selama 10 tahun dia bekerja tercatat ada 100 hingga 150 kembar. Lima atau enam di antaranya kembar tiga. Kenyataan itu melahirkan misteri yang mengundang untuk diteliti lebih lanjut.





IGBO ORA, NIGERIA


Terdapat sebuah bandar dengan nama Igbo-Ora di barat daya Nigeria yang mempunyai kadar tertinggi kelahiran berkembar dalam dunia. 


 
Nigeria mempunyai penduduk yang ramai dan ia juga mempunyai bilangan pasangan kembar di dunia yang tertinggi. Satu kajian yang dijalankan oleh pakar sakit puan British Patrick Nylander mencatatkan purata 45 hingga 50 set kembar per 1000 kelahiran hidup di barat daya negara ini. 


Yang menjadikan ia kadar hampir 5% daripada semua kelahiran berbanding dengan kadar sekitar 1.2% bagi Eropah Barat dan 0.8% untuk Jepun. Walau bagaimanapun pil kesuburan telah meningkatkan bilangan kelahiran berkembar termasuk di Barat.


Semua keluarga di Igbo-Ora mempunyai sekurang-kurangnya sepasang kembar. Di Igbo-Ora, kelahiran kembar dianggap rahmat dan hadiah daripada Tuhan. Namun tiada siapa yang mampu untuk memberikan jawapan mengapa bilangan kembar begitu ramai di sini. Hanya teori yang mampu dikeluarkan adalah ia disebabkan oleh faktor pemakanan.



Majoriti penduduk di sini mengamalkan diet memakan 'keladi' ataupun ubi kayu. Keladi didakwa mengandungi
fitoestrogen hormon semula jadi yang boleh merangsang ovari untuk menghasilkan telur sekaligus menjadikan seseorang wanita itu jauh lebih subur. Namun kajian baru-baru ini, langsung tidak menunjukkan keladi boleh menyebabkan kesuburan tinggi kepada wanita.




Catat Ulasan

0 Ulasan