.

.

KARTiKEL

Jumaat, 30 November 2012

Siput Mentarang, Makanan Eksotik Perlis


SIPUT MENTARANG
Pengelasan Saintifik:
ALAM : Haiwan
FILUM : Moluska
KELAS : Bivalvia 

Pernah tengok tak siput nih?.. Siput nih sangat glamer di tempat saya, Perlis.. Selalu bila saya explain dengan orang lain, memang diorang tak pernah nak dapat bayangkan tentang siput ini. Siput nih jenis bermusim jugak, jadi anda tak boleh jumpa pada setiap masa. Kalau terjumpa, pastikan jangan lepaskan peluang untuk mencuba.


"Siput Mentarang merupakan sejenis haiwan bercengkerang, jenis kerang-kerangan yang boleh dimakan. Siput mentarang mempunyai kulit yang nipis dan biasanya lebih menggemari air yang mempunyai suhu rendah. Siput Mentarang hanya boleh ditemui di pantai yang berselut sahaja seperti di Perlis atau Pantai Sabak, Selangor dan biasanya ia dikutip semasa air surut."


Harga jual bergantung kepada saiz dan juga musim ketika itu. Kalau banyak, murah lah. Dijual dalam keadaan yang macam kat atas, atau boleh juga jumpa yang dah dibuang kulit cengkerangnya. Cara nak makan dia, boleh bakar, boleh rebus, boleh buat masak lemak (?) pun boleh jugak rasanya. Sedap! Cuba lah..

0 Kata-kata Bijak Pandai:

Catat Ulasan