About Me

FULL VIDEO Pengajaran Sains KSSM Tingkatan 4 [Bab 2 - Bantuan Kecemasan]

FULL VIDEO Pengajaran Sains Secara Online - Sains KSSM Tingkatan 4 [Bab 2 - Bantuan Kecemasan] 

Dalam tajuk ini murid akan mempelajari tentang bantuan kecemasan sebagai langkah awal menangani kecemasan. Antara topik menarik yang dipelajari adalah tentang Resusitasi kardiopulmonari, iaitu CPR dan juga pertolongan cemas untuk kes tercekik, Heimlich Manoeuvre. Murid juga akan belajar situasi yang memerlukan bantuan awal kecemasan, serta kaedah CPR dan kaedah Heimlich Manoeuvre yang betul. 


2.1 RESUSITASI KARDIOPULMONARI (CPR)

Resusitasi kardiopulmonari adalah kaedah tekanan di dada dan hembusan ke mulut untuk bantuan awal kecemasan. Pertolongan cemas CPR ini adalah bagi tujuan memberi bantuan pernafasan kepada mangsa yang tidak dapat bernafas, pengsan atau juga sudah tiada denyutan jantung atau nadi. 


Banyak sebab menyebabkan perkara sedemikian seperti terkena renjatan elektrik, lemas dan juga serangan jantung. Tindakan cepat CPR ini boleh menyelamatkan nyawa dengan:

1. Tekanan di dada - memastikan darah dapat dipam ke seluruh badan (ganti sementara fungsi jantung)

2. Hembusan ke mulut - memastikan oksigen sampai ke seluruh badan dan otak (peredaran darah)



TEKNIK CPR YANG BETUL

Berikut dikongsikan teknik Resusitasi Kardiopulmonari, CPR yang betul oleh adik Shamil. Semoga membantu tau. Mudah sangat kaedahnya!

Teknik melakukan pertolongan cemas CPR dengan betul


Secara ringkasnya, teknik Resusitasi Kardiopulmonari, CPR yang betul adalah menggunakan kaedah: 

DANGER - pastikan mangsa berada pada persekitaran yang selamat

RESPON - dapatkan respon daripada mangsa melalui suara dan degupan jantung atau nadi

AIRWAY - dongakkan kepala dan angkat dagu mangsa untuk memastikan laluan pernafasan tidak terhalang

BREATHING - pastikan ada pernafasan oleh mangsa

CIRCULATION - mulakan tekanan di dada pada posisi yang betul dengan 30 kali tekanan, diikuti dengan 2 kali hembusan nafas ke mulut mangsa. Ulang sebanyak 5 kali sehingga mangsa sedar atau sehingga ambulans datang


2.2 HEIMLICH MANOEUVRE

Heimlich Manoeuvre adalah pertolongan cemas untuk membantu mangsa yang tercekik. Ini dapat dikesan melalui mangsa sukar bernafas, sukar bercakap atau batuk dan muka dan kulit kebiruan. Pertolongan awal Heimlich Manoeuvre ini dapat membantu mangsa untuk pulih. Jika terlewat, kerosakan otak boleh berlaku. Malah lebih parah sehingga berlaku kematian. 



TEKNIK HEIMLICH MANOEUVRE

Teknik Heimlich Manoeuvre yang betul dimulakan dengan tepukan di belakang mangsa bagi membolehkan makanan atau bendasing yang tersekat keluar. Jika tak berhasil, bolehlah pergi ke belakang mangsa dan genggam tangan kanan. Seterusnya peluk mangsa dengan memastikan tangan kiri berada di atas tangan kanan. Pastikan kedudukan genggaman pada bawah tulang rusuk hingga pusat. Kemudian sentak ke atas dengan cepat dan kuat supaya tekanan dalam peparu bertambah, sekaligus menolak makanan tu keluar. 

Jom kita saksikan video demonstrasi yang ditunjukkan oleh adik Farah. Semoga membantu!


Teknik yang betul untuk melakukan kaedah Heimlich Manoeuvre untuk kes tercekik


BENGKEL CPR DAN HEIMLICH MANOEUVRE

Berikut adalah cadangan aktiviti yang boleh dilakukan di sekolah, iaitu Bengkel CPR dan Heimlich Manoeuvre. Bengkel ini kami laksanakan pada awal tahun 2020, dengan mendapat kerjasama daripada Klinik Kesihatan Ayer Hitam, Kedah serta Panitia Sains SMK Jerlun. Bengkel yang melibatkan semua murid Tingkatan 4 ini juga merupakan aktiviti PLC bagi rakan guru yang terlibat. 



Untuk tahun kedua pelaksanaan KSSM Tingkatan 4, kami juga sempat menganjurkan satu Webinar STEM: CPR dan Heimlich Manoeuvre dengan kerjasama Klinik Kesihatan Ayer HItam, Kedah. Jutaan terima kasih buat Dr Muhammad Ali Abdul Razak atas kesudiaan untuk berkongsi ilmu bantuan pertolongan cemas dengan adik-adik murid di seluruh Malaysia. Boleh follow webinar seperti di bawah ya!



Semoga koleksi video ini membantu murid Sains Tingkatan 4 belajar Bab 2 - Bantuan Kecemasan bagi melakukan CPR (Resusitasi kardiopulmonari) dan juga rawatan tercekik Heimlich Manoeuvre dengan lebih baik. Semoga bermanfaat!


Catat Ulasan

6 Ulasan

  1. Thank you for sharing excellent information. Your website is great. I like the description of this page. red bull racing leather jacket It shows how well you understand the subject. This web page has been bookmarked and will be returning for other articles

    BalasPadam
  2. your blog is great thanks for sharing DK Costume

    BalasPadam
  3. Best in addition to Most inexpensive Jabodetabek Confidential Lessons, the team along with trainers appear to your property, set your personal review agenda and can pick every arena associated with research ... go to https://privat-inggris.netlify.app/kursus-bahasa-inggris-kebayoran-lama.html for further

    BalasPadam
  4. For the best results, that is a cheap private tutoring fee and this also 's all we've got prepared for face-to-face private tutoring or private tutoring... for detail https://ipa-exed.blogspot.com/2022/07/les-privat-ipa-di-cakung-terdekat-murah.html

    BalasPadam
  5. Welcome back Paul L. Monge . Greetings to all. In the tow truck services company, I work as a senior SEO content writer. I am a skilled web researcher and an astute observer.tow truck services

    BalasPadam