About Me

PBL bagi Sains Tingkatan 1

PBL atau merujuk kepada Pembelajaran Berasaskan Projek, atau Pembelajaran Berasaskan Masalah merupakan antara satu kelainan kepada KSSM Sains baharu. Bagi pelajar tingkatan 1 yang mengambil mata pelajaran Sains, murid digalakkan melakukan pembelajaran berasaskan projek sekurang-kurangnya dua kali setahun.

 
PBL bagi Sains Tingkatan 1
PBL bagi Sains Tingkatan 1



Definisi PBL
Pembelajaran berasaskan projek menjurus kepada penghasilan produk bagi menyelesaikan masalah kehidupan sebenar. Murid juga digalakkan melakukan pembelajaran berasaskan projek sekurang-kurangnya dua kali setahun.
Rujuk DSKP Sains KSSM Tingkatan 2, m/s 33


Tidak seperti PBL Sains untuk Tingkatan 2, PBL bagi tingkatan 1 tidak dinyatakan dengan jelas dalam DSKP. Guru perlu merancang dan membina sendiri pembelajaran berasaskan projek mengikut kemahiran dan tahap murid.

Justeru itu, bagi menjalankan PBL dengan anak murid saya di sekolah, saya menggunakan peta minda di bawah sebagai panduan kronologi menjalankan pembelajaran berasaskan projek. 


Kitar Pembelajaran Berasaskan Projek
Kitar Pembelajaran Berasaskan Projek


Berikut adalah beberapa contoh PBL yang telah guru-guru Sains Tingkatan 1 pada tahun 2017, jalankan kepada murid mereka. Saya kumpulkan gambar dan bahan daripada pelbagai sumber internet, termasuk group telegram dan juga perkongsian di facebook. 


1) Inovasi Makanan
Projek ini adalah bagi topik "Ketumpatan". Murid diberikan tugasan untuk menginovasikan makanan atau minuman berasaskan konsep ketumpatan. Bagi PBL ini, saya kasik lagi meriah lagi dengan penganjuran Karnival Usahawan Cilik bagi menerapkan elemen keusahawanan dalam kalangan murid.







Bagi tujuan memudahkan urusan murid mendokumentasikan keseluruhan PBL mereka ini dengan baik, maka saya hasilkan Siri Buku Project Based Learning. Penggunaan buku ini membantu murid mencatatkan maklumat yang berguna sepanjang mereka menjalankan PBL. Dalam masa yang sama juga, buku ini membantu murid untuk meneroka perkara lain yang masih dalam ruang lingkup berkaitan topik yang perlu mereka pelajari. 

Saya masukkan juga elemen STEM melalui inovasi, GCED (Global Citizenship Education) melalui kajian kes bagi negara antarabangsa dan juga KBAT melalui beberapa tugasan seperti ramalan, dan apa yang mereka mahu lakukan di masa akan datang. 


Iklan Buku PBL bagi Sains Tingkatan 1
Iklan Buku PBL bagi Sains Tingkatan 1

Lebih menarik kerana semua ini adalah merujuk kepada isu setempat, yang akhirnya membantu murid untuk lebih memahami masalah yang ada dan menyelesaikan dengan pendekatan yang lebih lokal.


2) Terrarium
Ini juga satu PBL yang menarik. Pelajar membina taman kecil yang lengkap dengan ekosistem kecil dalam sebuah botol atau bekas kaca. 


PBL Membina Terrarium

3) Pencemaran Udara
Ini satu lagi PBL yang saya jalankan dengan murid saya, iaitu Pencemaran Udara, dari Bab 7. Sebelum ini saya mendapati ramai murid yang berdepan dengan masalah bila menjalankan PBL. Iaitu kebanyakan mereka hanya memfokuskan kepada produk semata-mata, tanpa memberi penekanan kepada proses. 







Justeru itu sebagai langkah membolehkan murid saya mendapat pembelajaran daripada proses mereka menghasilkan projek, maka saya sediakan Siri Buku PBL : Pencemaran Udara sebagai panduan bagi membimbing mereka menjalankan pembelajaran berasaskan projek ini. 

Hasilnya jauh lebih baik, kerana murid juga dapat mempelajari sisi lain pencemaran udara, tanpa hanya terlalu fokus pada penghasilan produk akhir.





Mudah-mudahan perkongsian ini membantu guru-guru sains tingkatan 1 untuk menjalankan PBL di sekolah.


Catat Ulasan

11 Ulasan

  1. assalamualaikum. ada dijual di mana-mana ke buku Siri Buku Project Based Learning

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maaf cikgu. Belian hanya secara online saja. Boleh rujuk nombor telefon di atas

      Padam
  2. Hai cikgu. Buku pbl pencemaran udara masih ada? Bolehkah kalau saya beli satu copy sahaja?

    BalasPadam
  3. Cikgu. Contoh nak buat pbl ni macam mana

    BalasPadam
  4. aslm cikgu saya syorkan cikgu patut juga menjual nota ringkas seperti peta minda bagi memahamikan lagu murid murid

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya ada dalam perancangan. Doakan supaya usaha saya dipermudahkan ya

      Padam
  5. Cikgu, boleh bagi contoh dan cara nak buat projek tu boleh?

    BalasPadam
  6. Ideal and Lowest priced Jabodetabek Individual Coaching, all of our staff and also instructors come home, established your very own study schedule and will decide on just about any subject of review ... go to https://privat-jabodetabek.netlify.app/les-privat-kemayoran.html for more information

    BalasPadam
  7. Executive-Education.id is the greatest private tutoring service in Jabodetabek, with professional and qualified teachers that happen to be ready to come to the student's location or home... visit https://privat-matematika.vercel.app/les-privat-matematika-cempaka-putih.html for more information

    BalasPadam
  8. You could will discover a cheaper fee compared to table above, be sure again with regards to the qualifications from the teacher / Kindergarten teacher recommended back ... for detail https://fisika-exed.blogspot.com/2022/05/les-privat-fisika-di-kalideres-temurah.html

    BalasPadam
  9. Ignite your passion for languages and join our immersive language you are studying program at Executive-Education.id. Having a target practical communication skills, authentic materials, and real-world scenarios, you'll build fluency and confidence in your preferred language. Walk into a whole lot of linguistic excellence and embark on a trip of non-public and professional growth. Tap https://kursus-korea.github.io/kursus-bahasa-korea-pasar-rebo.html for latest details.

    BalasPadam