About Me

Soalan Matematik SPM Bocor, Ini Dalangnya

Semalam kecoh apabila dikatakan Soalan Matematik Moden dan Matematik Tambahan SPM tahun ini dikatakan bocor. Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) kemudiannya tampil membuat laporan polis, setelah mengemukakan aduan kepada pihak Lembaga Peperiksaan Malaysia. Dah tentu dakwaan ini merupakan satu dakwaan serius, kerana melibatkan krediliti guru tersebut dan juga nasib pelajar-pelajar lain. Sumber


"Kata mereka, kertas itu diedar ketika mengikuti satu seminar SPM 2013 yang dikelola seorang guru di Masjid Mua'adz Bin Jabal, Setiawangsa pada 17 November lepas bermula jam 8 pagi hingga 4.30 petang.

Peperiksaan diadakan pada 18 November, namun bukti kesalahan tersebut hanya diperolehi pada 21 November melalui kiriman gambar menggunakan aplikasi Whatsapp.


Mohd Husaini berkata bukti kebocoran soalan hanya diperoleh pada 21 November apabila seorang pelajar menghantar gambar Kertas 2 Matematik Tambahan berserta jawapan, yang didakwa soalan bocor, melalui aplikasi 'WhatsApp'.

Rentetan daripada pendedahan itu juga, hari ini timbul berita yang lebih jelas dan lebih panas. Semuanya berpunca daripada kegiatan seorang guru yang juga tenaga pengajar di pusat tuisyen yang telah disyaki bertanggungjawab atas kebocoran soalan tersebut. Malah, lebih dahsyat, soalan tersebut telah dibocorkan dalam beberapa siri khas seminar yang diadakan, dan kegiatan tersebut juga sebenarnya telah berlaku sejak dari tahun 2007 tanpa sebarang tindakan sehingga kini! Sumber

Seorang guru yang juga tenaga pengajar di sebuah pusat tuisyen di ibu kota didakwa bertanggungjawab ke atas kebocoran soalan bagi subjek Matematik dan Matematik Tambahan untuk Sijil Peperiksaan Malaysia (SPM) 2013.

Soalan-soalan berkenaan didakwa ‘dibocorkan’ melalui beberapa siri seminar khas yang dijalankan di sebuah masjid, menjelang hari-hari akhir tarikh peperiksaan berlangsung.

Malah aktiviti berkenaan dikatakan berlaku sejak 2007 lagi dan telah ada laporan yang dibuat namun tiada sebarang tindakan ke atas individu berkenaan sehingga kini.
“Soalan dan susunannya sama bagi Matematik kertas II tetapi urutan soalan diubah-ubah bagi kertas satu. Setiap ayat, nombor, diagram dan apa sahaja dalam kertas soalan memang sama dengan apa yang dibocorkan,” katanya.

Hari ini, menjawab kepada isu tersebut, pihak KPM juga telah  mengambil langkah pantas dengan mewujudkan jawatankuasa khas bagi menyiasat aduan tersebut. Kita tunggu hasil siasatan tersebut yer. Sumber

Jika diteliti kepada isu ini, banyak respon yang berbeza kita boleh dapat dan boleh pertikaikan. Ada yang mengatakan bahawa kebanyakan soalan Matematik dan Matematik Tambahan adalah hampir serupa. Jadi tak perlu nak dipersoalkan. Dah tu, kalau sebijik-sebijik sama, nilai pun sama, acaner?

 
Tak kurang juga ada yang mengatakan itu adalah nasib bagi pelajar tersebut kerana soalan yang dibina oleh guru tersebut telah menjadi pilihan Lembaga Peperiksaan untuk dikeluarkan sebagai soalan peperiksaan SPM. Tapi, sangat kebetulan juga jika difikirkan ianya adalah daripada guru yang sama sejak 2007! 

Saya sendiri merasakan ini adalah tidak adil. Anak murid saya (dan lain-lain) terpaksa bersusah payah belajar dan bertungkus lumus mengulangkaji di rumah. Sedangkan ada sebilangan kecil pelajar yang mendapat soalan bocor, hanya perlu menghafal dan tersenyum gembira sebaik keluar dewan dengan keyakinan 100% akan mendapat A+!

Perkara seperti ini patut disiasat dan dipastikan kebenarannya. Malah tindakan tegas dan  berat patut diberikan kepada guru tersebut jika didapati bersalah kerana telah 'mengkhianati' kepercayaan seluruh rakyat Malaysia yang inginkan peperiksaan yang adil. Lagi-lagi jika aktiviti bocor soalan nih bersangkut paut dengan tindakan untuk melariskan seminarnya, maka saya percaya, hukuman berat untuknya adalah layak dan semoga menjadi pengajaran kepada yang lain juga.


p/s: Saya harap tak ada yang terkeliru dengan istilah "Soalan Bocor" dan "Soalan Ramalan / Spot / atau yang sewaktu dengannya".

Catat Ulasan

262 Ulasan

  1. Soalan sebijik maknanya sah ambik dari soalan sebenar..:)

    BalasPadam
  2. Balasan
    1. repeat pn best jg .. mmng truk masa jwb add math .. hehe .. second chance ..

      Padam
    2. Betul!! Teruk bebenor masa jwb arituh. Harap laa dpt repeat.

      Padam
    3. harap sagtttttttttttttttttttttttttt dapat repeattttttttttttttttttttttt

      Padam
  3. btul!!!!! kat sabah pun ada menda ni .. tp lg upgrade, dah dlm bentuk ketas soalan .. sngt sakit hati bila tngok kwn2 kuar dewan peperiksaan dgn snng hati, trutama add math, pdhal bkn pndai sngt pun, ada yg kuar 1 jm lbih awal dr masa yg sptutnya,orng pnat2 brusaha d ruma smpai tdur krng, drng ..
    .. lg parah cg2 sya pun tahu bnda ni, tlng mereka jwb dan suru bsumpah jgn bgitau orng len ..
    mohon siasat d semua negeri .. bkn d skola sya shja, d skola len pun ada jua ni ,,

    BalasPadam
    Balasan
    1. wah.. serius jugak kalau camnih..
      kena cari dalang utamanya nih..

      Padam
    2. Sekolah mna tu boss.... Setahu aku klu dlm bentuk kertas soalan mmg la dpt selepas exam.... Ini sekali ngan jwpn.. sabah kah? Hahahaha

      Padam
    3. SMK KINARUT (088-750181) adalah contoh sekolah yang mendapat soalan bocor bg subjek BM, BI, SEJ, MATH, ADD-MATH. Bukan setakat SMK Kinarut shja, malahan sekolah2 dlm daerah Papar semua heboh dgn perkara ni. Apa yg telah berlaku ialah seorang guru telah menghantar soalan sebenar bm,bi,sejarah spm 2013 yang discan kepada muridnya melalui email dan disebarkan dgn meluas. Dahsyat sungguh... bukan setakat 'hint2' ape yg akan keluar ttpi SOALAN SEBENAR. Ish, mmg tidak adil la untuk pelajar2 batch2 tahun lalu, sekolah2 dan calon2 spm yg tidak terlibat pun dgn hal ini. Harap LPM mampu mengambil tindakan yang sepatutunya. Let's stop avoiding the issue and get at the root of the problem, starting from investigating the people who have access to the question papers.

      Padam
    4. Sekolah kamu ada kena spot check kah?

      Padam
  4. sejak dari 2007? kiranye time sy amik SPM dulu x sah lah soalannye huahua XD

    Jom Terjah : Bunuh Filem Melayu!

    BalasPadam
    Balasan
    1. hak3.. itu gaya macam xdpt nak terima kenyataan ja tu..

      Padam
    2. Tanpa Nama di atas, saya minta kalau awak berani, buatlah report dan jgn buat tuduhan saja memburukkan nama Papar.

      Padam
  5. Mangsanya bdk2 yg tk dpt apa2 kena mgulg krn kbodohn spesies yg kononnya pnd tp bengap. Hbs motivasi bdk2 yg bsengkang mata buat revision. Tp kalu ada ulgn pdn gak ke muka spesies bengap tu...nmpk sgt longgarnya security soalan...sdgjn pd level ni ka result student jd tiket ke ipta...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul. kesian dengan budak yang bersengkang mata buat revision teruk2.. Pastikan yang bersalah dihukum!

      Padam
    2. Saya sangat setuju. Kembalikan integriti dan ketelusan sistem pendidikan Malaysia. Tindakan sewajarnya perlu diambil.

      Padam
  6. saya tau ada soklan BM juga ada bocor. Ada student dapat cth soklan & jawapan lagi. Hafal jwpan dan duduk exam. Senyum siot.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kejadian seperti itu juga berlaku di sekolah saya, iaitu SMK Kinarut, Papar, Sabah. Mmg geram bila student2 yg terlibat dgn solan bocor ni tinggal tulis jawapan yang telah dihafal, sedangkan mereka yg x terlibat terpaksa perah otak hingga berpeluh untuk jwp solan. Guru2 yg bg soalan bocor tu pun telah buat perjanjian dgn peljar2nya untuk bersumpah tidak memberitahu kpd sesiapa pun.

      Padam
    2. ''Kejadian seperti itu juga berlaku di sekolah saya, iaitu SMK Kinarut, Papar, Sabah. Mmg geram bila student2 yg terlibat dgn solan bocor ni tinggal tulis jawapan yang telah dihafal, sedangkan mereka yg x terlibat terpaksa perah otak hingga berpeluh untuk jwp solan. Guru2 yg bg soalan bocor tu pun telah buat perjanjian dgn peljar2nya untuk bersumpah tidak memberitahu kpd sesiapa pun.""

      Me: Bnyak la kau! Guru2 SMK Kinarut tu xtw apa2 pun ok?!! Klu drg tw pun, drg TAKKAN bgtw plajar2.. Suka hati je nuduh.. Belum pernah kna penerajang agaknya~ =='

      Padam
  7. Ya...spnd2 tupai mlompt akhirnya jth ke tnh gak...fkr2kanlah c pmbuat angkara ni ...hidup d dunia ni biarlah telus dan tk myushkn org lain...

    BalasPadam
  8. Salam..nak tanya kalau soalan bocor , berarti Semua pelajar akan ambil Paper math semula atau area KL ?

    BalasPadam
  9. sejarah pun ada jga !!!! tp paper 2 jak la, paper 1 x de ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. kat sekolah sy, sejarah paper 1 dan 2 bocor habess....

      Padam
  10. Heran gak...apa2 slh laku...siap sebut negeriku SABAH DI BWH BAYU...mcm kes pgwl kslmtn semua mgaku org sabah...tp...tau2 semuanya palsu...jd nk buat komentar tu tk yah la sebut nm negeri...sbb problem ni dtgnya dr pst bndr utama...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sy berani kata bahawa kejadian soalan bocor ni berlaku di sekolah saya, iaitu SMK Kinarut, Papar, Sabah dan sekolah2 lain di Sabah. Guru2 yg bg soalan bocor tu pun siap buat perjanjian dgn pelajar2nya untuk bersumpah tidak memberitahu kpd sesiapa. Pd pendapat sy, semua negeri pun terlibat kerana guru2nya mmg giat mencari soalan 'spot' dari pusat bandar utama malaysia.

      Padam
    2. boleh saya tahu ? siapa guru yang edar soalan bocor tu ? bagi bukti . sebab saya pun sekolah di sana . saya juga menjawab SPM di sana . setakat ni belum lagi saya dengar tentang kes guru bg soalan bocor siap buat perjanjian ..jangan jatuhkan reputasi sekolah kami ..dari form 1 saya sekolah sana , belum ada saya jumpa guru yang begitu ..

      Padam
    3. Tapi ko tau sds bh kan bnyk org mniru d smk kinarut tu..aku sda ada suspek2 sda.. Kelas 5 hrmoni mmg ada 'anak emas' so jgn heran lh klau ada cgu2 bgi soalan bocor.

      Padam
    4. Wah..teringin juga mo tau sepa nama cikgu tu..ko ni dr klas mn?

      Padam
    5. ade motif lain ke. kes ni pun tempat lain pun ade, bukan kat kinarut je. seluruh sekolah kt pantai barat sabah tu seronok sharing2 soalan. well, sharing is caring...

      Padam
    6. aq yakin org yg komen2 cm tak puas hati je smpai minta bukti dgn anonymous person mungkin dari skul kinarut sendiri kan. hendak menegakkan benang yg basah sbb dorang sendiri dpt soalan bocor . yeh la, Innocent until proven guilty. tp rasanya x yg berani tampil ke depan buat aduan kpd LPM sbb xbukti, w'laupun hakikatnya mmg dha terang lg bersuluh mereka dpt solan bocor. better repeat jelah balik, lg senang.

      Padam
    7. "Tanpa Nama25 November 2013 8:00 PTG -
      Tapi ko tau sds bh kan bnyk org mniru d smk kinarut tu..aku sda ada suspek2 sda.. Kelas 5 hrmoni mmg ada 'anak emas' so jgn heran lh klau ada cgu2 bgi soalan bocor."

      Maaf ya.. Sya balas tuk pernyataan yg agak 'menarik' ni... Sya sndri dr SMK Kinarut,plajar kelas 5 Harmoni.. Apa? anak emas? Agak lucu ya simpulan bhasa yg diberi tu..
      *masuk slang sabah* Kau ada suspek knun? hahaa.. sya lgsung tia heran.. mcm kmu teda MENIRU, CARI SOALAN BOCOR etc,, dn sumpama dgnnya..Pelajar 5 HARMONI sndri pun tida tw soalan2 bocor ni.. paling mnyakitkan hati la bla guru2 kami kna tuduh mcm2 sdgkan guru2 kami lgsung xbagitw apa2,, even xtw apa2 pun.. DAN, klu ya pun kami dpat soalan bocor,, sila TAKE NOTE ya,, kami dpat pun dr PELAJAR SEKOLAH LAIN.. Bukan dpat hasil dr effort kami sndri mngorek sna sini...xpyah nak spesifik sgt la smpai mw sebut nma kelas bagai.. kelas2 SPM yg lain xda beza juga,, ada juga soalan bocor.....
      Kesiaan,, sya fham.. org tu sbnrnya sakit hati bha tu kan.. nda dpat soalan bocor jga.. Cuba kalau dya pun dpat soalan bocor,, mnada mw 'menyalak' bgitu...... Maaf ya, ayat kasar....... Take note la apa yg pau.. :3 ..... SERKAP JARANG MEMBINASAKAN ANDA SENDIRI...

      Padam
    8. ^ maaf ya saya mencelah. Mengikut pernyataan kamu di atas: "DAN, klu ya pun kami dpat soalan bocor,, sila TAKE NOTE ya,, kami dpat pun dr PELAJAR SEKOLAH LAIN.. "
      Adakah ini bermakna bhwa kelas kamu memang ada mendapat soalan bocor? simple answer... yes or no?

      Padam
    9. Tanpa Nama26 November 2013 5:38 PTG

      hati kau busuk broo , kau dengki ..aku dapat hidu yang kau ni ada bau bau neraka hahahaha .

      Padam
    10. knp la klu kmi ada solan bcr,,,yg ko dgki sgt tu apesal... sepa sru pemalas mencari. cisssss !!!

      Padam
    11. hahahahahaha..!!!! bila dha dpt soalan bcor tu x pyh la bangga sgnt n riak dpn orng yg x tau pasal soalan2 bcr tu. xpyh la mau tipu2 lg kono xdpt solan bcor. kecian kat org yg rendah diri tgok kamu heppy2 sana.

      Padam
    12. Negara tidak akan maju kalau wujud mahkluk yg tidak jujr.haa contohnya yg dapat soalan bocir tu lah.. Bkn men mnyampah aku rasa..orang siang malam bljar yg dpt soalan bocor tu pula.. .. .bnda yg mnipu diri sendiri! X prcya pada diri sndri! Memalukan negara! Sehati sejiwa ddgn chin peng jahanam!! Ikhlas dari anak petani moden

      Padam
    13. negara p0n ndak maju kalau ada manusia spesies mcm kau nie.. lagi jatuh pembangunan negar kalau ada mulut murai mcm kau nie.. hahahha.. kesian kau nie.. c penakut..

      Padam
    14. Melda bodo makan tanah

      Padam
    15. hey maaf ya mengimpit disini..-,- kpda yg mmbuat ftnah smata2 dgn 5harmoni, tlg la jgn jeles kae. kalau kmu DAPAT pn solan bucur tu ,kmu pn hepy jga kn? mustahil kmu nda hepy.. jd jgn naikkn lg tahap dengki ko tu sampai TERSERLAH KEBODOHANmu okeh.. jgn salahkan kmi klau ada apa2 yg akn dtg mnimpa diri ... jgn tau menuding jari sja. anywy...tntng 'anak emas' , knp pla ko pikir kmi ne ank emas? bknnya klas kmi ada air-con cgu mo pilih kasih.. kalau ada otak, GUNA! jangan tau MENUDING JARI d tmpat yg x sptutnya .. kalau brani sgt face 2 face !! jgn jadi pengecut!! btw, knapa salahkan guru2 padahal dorang xbsalah? knapa salahkan dorang klau dorang xtau pn apa2? klau btul ko ne mnusia yg salahkn guru2 srta merta, mmg SAMA SEKALI TIDAK BERKAT DAN TIDAK HALAL ILMU YANG DISAMPAIKAN OLEH KAU DAN ORANG-ORANG YANG BERKAITAN SAMA KAU..
      semoga ilmu yang ko ada tidak halal sbb ko salahkan guru macam 100%
      lau nda puas hati kami ne dgelar ank emas (la sngt) come face to face ! (KALAU BERANI) klau pengecut naaa nda pyh.. nda jga kmi mgharp kdtgan kau tu..org yg dengki, dan penakut ja BERANI dtg komen buruk psl 5HARMONI DAN SMKK. kami yg dri budak 5harmoni ne, cuma mmbalas komen kmu yg buruk tu.. **TAKE NOTE juga kae** :)

      Padam
    16. 0rg b0d0h mcm kau jak 2 mkn tanah.. ndak sedar diri c pemfitnah.. kcian..

      Padam
  11. Mcm btul je...mcm betul je...ooops slh rupanya...pirate soalan bocor sdh2 la....tk kaya buat keja mcm tu...mlingkup ank bangsa sndr ja...

    BalasPadam
  12. wei...x adillh bg cye nie dh nk pecah kepala otak study..huhuhu

    BalasPadam
  13. lma juga dah berlaku..baru skrang terbongkar.

    BalasPadam
  14. ya.. memang tidak adil... perlu bagi hukuman setegasnya.. jangan kasik can

    BalasPadam
  15. di sabah kertas 1 sejarah pun ada bocor!murid cuma perlu hfal jawapan abc je.

    BalasPadam
  16. This is completely unfair. I hope to reseat though. This is just not right. Damn. Now it's obvious MOE is weak! What kind of examples are they showing to the students if they themselves pecah amanah? This is sh_t.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yeah! SPM 2013 suck!!

      Padam
    2. I second that opinion! spm 2013 sucks. org belajar sampai siap bg kuar duit pergi tuition utk dpt tiket emas ke ipta.. in the end, org yg goyang kaki dari awal tahun dpt solan bocor duduk senang-lenang jer jwp spm..

      Padam
  17. zaman saya dulu ada juga soalan bocor tetapi saya berharap agar peperiksaan tidak akan diulang balik. penat nak ulang balik periksa. bocor pun bocorlah..rezeki.. bukan pelajar ingat semua...

    BalasPadam
  18. saya kenal cikgu tu.. masa tahun 2007, cikgu tersebut merupakan ketua pengawas spm. gap antara p1 dan p2, cikgu tu sempat buat seminar (kalau x silap di masjid yg sama), siap dgn skema jwpn. salah seorang student saya mengaku dapat jwpn yg didakwa bocor. cukup dengan bukti dan saksi tetapi tiada dakwaan dibuat, cuma cikgu tu tidak dibenarkan lagi terlibat dengan sebarang pengawasan. bila sebut nama dia, rata2 student saya kenal dia..cukup femes :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. patutnya orang camtuh tak dibenarkan langsung terlibat dengan peperiksaan ke, pengawasan ke.. nak lagi senang, kalau dah terbukti bersalah, terus gantung keje je.. sian orang lain..

      Padam
    2. Apa yg ditulis oleh Tanpa Nama di atas selari dgn hasil siasatan yg saya jalankan pada tahun 2007.

      Inilah Dalangnya

      Padam
  19. ramai betul yang pecah amanah kalau camni..

    BalasPadam
  20. Rsenya xprlu kot lgpun bkn smua student spm tau pun soalan dia sme. Batch96 ad dlm 470k. Mungkin yg tau soalan bocor tu dlm 5k. So, xprlu nk heran sgt r kn. Dh nsib. Spm je kot. Subjek lain xde bocor da kira ok r kn.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ni mesti slh sorng yg dpt soalan bocor 2 ... kikikiki ..

      Padam
    2. cakap biaq pakai akai k . spm je kot ? orang lain bersengkang mata study bagai nak rak bia dpt result bagus utk masa depan . org lain snang2 dpt soalan free . bek xyah datang skolah . dok umah goyang kaki nak exam tunggu je dpt soalan baca . kalau mcamtu jimat duit mak bapak xyah anta g tusyen , g skolah sbb nak exam tunggu soalan bcor e

      Padam
  21. dlm perkara begini kita perlu bersabar, kita perlu fikir perasaan anak-anak kita yg sedang masih lagi memendudiki spm minggu depan. bagi pandangan saya, mungkin soalan tersebut satu soalan yg di target itu kebetulan sama seperti soalan sebenar. kita perlu faham cikgu kita org yg bijak meneka soalan.

    BalasPadam
  22. WOW, dari tahun 2007, So macam tu, kalaw kene repeat, kene dari student 2007 jugak la, heheh :P

    BalasPadam
  23. hukum dalangnya,dan biasanya pendalaman sabah berlaku kebocoran disebabkan soalan telah dibawa lebih awal

    BalasPadam
  24. bagi saya, mesti bagi hukuman kepada orang yang 'pecah amanah' dan tidak bertanggungjawab. tak kisahlah walaupun niat dia suci atau untuk mengaut keuntungan, tetapi niat tidak menghalalkan cara.. teraniaya budak2 lain...

    BalasPadam
  25. saya setuju dengan cikgu. kalau dunia ni dia lepas tunggulah diakhirat

    BalasPadam
  26. kena pastikan btl2 org yg terlibat dgn kertas soalan spt ketua pengawas, org yg terlibat d bilik kebal soalan d tempatkan sblum exam, org yg bawa kertas ke sesuatu tempat ..btl2 amanah n bleh d percayai..org2 nila yg paling hampir dpt bocorkan soalan..dpt maklumat mesti kenakan tindakan supaya tidak berulang....kalau nk ulang exam mmg kesian pada yg telah bertungkus lumus dan dpt jwb..pada yg bocorkan...bertaubatla! jgn aniaya anak bangsa sendiri...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sy sgt setuju dengan awak. The MOE should get at the root of the problem, starting from investigating the people who have access to the question papers. Kecualilah mereka sendiri pun terlibat. Sbb setiap kali aduan di buat jwpn yg diberi 'siasatan akan dijalankan'.

      Padam
  27. Saya sebagai salah seorang yang mengambil SPM juga berharap agar ada ulangan , sebab saya berasa tidak adil .pelajar-pelajar lain yang telah bertungkus lumus untuk cemerlang dalam SPM supaya dapat tiket ke ipta serta biasiswa , namun individu2 yang tidak berusaha hanya senang2 dapat soalan bocor dan menghadiri SPM dengan hanya menghafal skema jawapan. sedangkan SPM merupakan salah satu platform untuk menunjukkan prestasi dan kecemerlangan pelajar yang telah berusaha, berharap agar tindakan akan diambil secepat mungkin.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jadi bagaimana dengan batch yang lain sebelum kita? Bukankah tidak adil kepada mereka juga kalau kita diberi peluang untuk ulang tetapi mereka tidak? Tentu sekali time mereka ada juga pelajar yang mendapat soalan bocor kan? So what so special about us? Kalau kau rajin belajar dari mula tentu dapat score A , bukan harap ulangan

      Padam
    2. buat karangan ke ape ni... haha :D

      Padam
    3. batch sebelum ni rasanya x boleh sebab sijil spm dah keluar....keputusan adalah muktamad...

      Padam
    4. ulangan? boleh tiada masalah tapi sangat2 membuang masa dan tenaga gara2 pihak yang bertanggungjawab tu. Mereka punya pasal habis 1 Malaysia kena tanggung!

      Padam
    5. Cik Tomei That's the price they have to pay. When this kind of thing happens, only drastic action will solve it. Unless they find another alternative say like, menghukum orang2 yg pecah amanah to make sure kejadian seperti ni tidak akan bertambah parah.

      Padam
    6. ingat banyak duit kerajaan nak melibatkan extra cost lagi? guru?pengawas? banyak perkara perlu difikirkan bukan nak fikirkan emosi kamu semua yang umpama di hasut syaitan
      cakap kamu yang tak puashati dgn kertas bocor ni sangat mengikut nafsu
      padahal yang terlibat hanya kes terpencil . entah2 hanya 1% dari keseluruhan ribuan pelajar tingkatan 5.
      nak cakap pasal adil. adil ke pada murid2 yang tak nak repeat tapi tak dapat soalan bocor?

      Padam
    7. 1% kau cakap???sampai di sabah soalan bocor ini tersebar...

      Padam
    8. betul..adakah kau yakin murid yang tak dapat bocor rela gagal tak nak repeat???dorang juga ada perasaan...yang dapat bocor sedap lah....menjawab sejam sahaja dah habis...yang bertungkus lumus menghafal formula maths bagaimana???kau tak kasihan dengan mereka??cuba kau berada di tempat mereka apa kau rasa???

      Padam
  28. betul tuh Nurul Nabila.. saya pun berharap agar kes ini disiasat dan diambil tindakan secepat mungkin.. sangat tidak adil utk pelajar yang bertungkus lumus macam Nurul Nabila nih..

    BalasPadam
  29. saya juga brharap kes ini disiasat dan diselesaikn dgn cepat krn tidak adil sgt2 buat saya serta pelajar spm yg lain krn kami telah brusaha brsungguh utk jawab sedangkan plajar yg dpt soalan bocor itu hanya tulis jwpn yg dyeorg telah hafal...

    BalasPadam
  30. Apa laa... Student yg Tak tau Apa2 yg Jdi mgsa klau kena Suruh mengulang lagii.. UNFAIR!

    BalasPadam
  31. lebih baik ulang semua!aku lebih rela ulang dri berputih mata tgok yg dapat bocor ni dapat a dgn mudah

    BalasPadam
  32. X perlu ulang kot. klu yg xdpt solan bocor tu dah berusaha, pasti Allah tolong. X semestinya berjaya pada spm akan berjaya di universiti.. dah klu menghapal jwpn masa spm, belajar kat u mcm mana nnt. terkontang kanting lah, solan lebih mencabar...

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya x setuju....kes kebocoran ni pernah berlaku pada 1998 dan menteri pendidikan ketika itu D.S Najib mengakuinya..

      http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1998&dt=0101&pub=utusan_malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=fp_02.htm

      Memandangkan kes yang berlaku ketika itu adalah kes terpencil,maka tiada peperiksaan ulangan diadakan...namun,kes kebocoran kali ini melibatkan medium komunikasi sosial seperti whatapps...kalau individu diatas berjaya memperoleh soalan bocor itu melalui whatapps dgan mudah,bagaimana pula dengan individu lain??mustahil untuk kita tahu mana calon yang dapat soalan bocor dan mana tidak tapi saya berani jamin kes kali ini berbeza kerana ia bukan bersifat setempat kerana whatapps turut terlibat...

      memang tidak adil untuk calon yang bersungguh-sungguh untuk ulang semula kertas peperiksaan tapi ia juga tak adil untuk calon lemah yang bersungguh2 dan tidak mendapat soalan bocor dibiarkan tertindas....

      saya sangat yakin banyak diluar sana ada dapat soalan bocor ini memandangkan ia ada tersebar di whatapps....

      solusi sebaiknya peperiksaan ulangan perlu diadakan memandangkan soalan sudah bocor...apa perlu ditakutkan untuk ulang semula exam...memang penat tetapi ia adil untuk semua...

      Padam
    2. @Tanpa Nama Jadi bagaimana dengan batch lain sebelum kita? takkanlah kita dibenarkan ulang tapi mereka tidak? mana keadilannya? sudah tentu time mereka ambil exam pun ada soalan bocor kan? Jangan harap ulangan saja okay . Saya pun sudah berusaha jawap dengan sendiri , tak perlu ulang-2 walaupun orang lain ada soalan bocor

      Padam
    3. damn, tu la sebab kene ambik tindakan sekarang.... lol la you.. Pikiran sungguh short like this... -- <-- hahaha

      Padam
    4. SMK Kinarut (088-750181) will be on the front row to be taken action on! Especially bg budak2 kelas Science Stream 5 Harmoni. Seorang guru telah menghantar soalan sebenar sejarah spm 2013 yang discan kepada muridnya melalui email dan disebarkan dgn meluas. Unfortunately, I realize this anonymous comment just won't work. The Lembaga Peperiksaan Malaysia will want proof. 'Cheaters' will continue to win if necessary action are not taken from now. But, Im hoping that justice will prevail.

      Padam
    5. Kau siapa?? Npe u ckp mcm tu pula??You

      Padam
    6. i think yang suruh repeat again for justice are bunch of selfish people. i as a spm student dah tak larat lagi nak seat for this exam dah. just waiting for everything to end and just wait for the results.

      Padam
    7. ui bdak.. kau nie sepa arh mau ckp2 klas 5h.. kalau aq tau sepa kau nie.. fitnah hbis.. apa bukti kau bdak.. kau cari bukti ba sblm ckp.. jgn gara2 mulut badan binasa arh.. suka2 kau 5H.. ndak mau mngulang tapi bising mcm pantat ayam.. kau tggu,.. kmi cari kau..

      Padam
    8. that's so unfair cause my friend have soalan bocor and she did not share it with me!!!!

      Padam
    9. Salam sejahtera. Kepada warga smk kinarut,sila lah berkynjung ke kedai kak ton bersebelahan sekolah anda.kami menjual pelbagai jenis barangan kecantikan dan kesihatan.sokong lah barang buatan malaysia.percaye lah kak ton :P

      Padam
    10. takyah nak study sangatlah wak kalau jawabnya meniru juga. just saying...

      Padam
  33. Cikgu yg dalang tu hanya cikgu biasa. Dia bukab orang lembaga. So jangan nak salah kan cikgu tu. Itu mungkin kerja orang lembaga yang bagi tahu. Sedar lah bila oranv melayu nak maju. Hasad dengki yang entah bila mahu akhirnya. Tepuk dada tanya iman

    BalasPadam
    Balasan
    1. mana boleh x salah....walau dia kata soalan tu ramalan takkan la sebiji???soalan spm memang serupa setiap tahun tapi pelajar pasti boleh rasa perbezaannya...kalau dah sebiji takde beza langsung itu maknanya bocor
      dalam perkataan ramalan...

      kau fikir ini (soalan bocor) baik untuk bangsa melayu???akan majukah orang melayu dengan main tipu??hasad dengki lah sangat....

      Padam
    2. Aku sokong kau 100%!! Mcm mna malyu maju kalau meniru?? Sungguh tidak berpengatahuan orang yg mnykong org meniru itu.setaraf je dgn chinpeng

      Padam
    3. spm bukan penentu masa depan lah. penentu haluan je. kalau lah awak ambition nak jadi engineer tetiba dapat course architechture.. mungkin rezeki awak di situ.
      kalau lah semua melayu bersikap tak habis2 dgn dengki mendengki ikut perasaan lagi lah tak maju2 sampai bila2!

      Padam
  34. Hm tak paham kenapa mrsm kedah sbp bocor org tak kecoh pon. Tapi bila soalan nie keluar kat kl baru nak kecoh. Hahaha nampak sangat suka nak menjatuhkan orang lain. Kebenaran akan terbukti bahawa guru berkenaan akan menang nanti

    BalasPadam
    Balasan
    1. yer betul.. mrsm sbp ..dari dulu 100% scorer. mereka manusia biasa jugak.

      Padam
  35. Dunia akhir zaman..... ramai Yang tak jujur dan amanah.... :(

    BalasPadam
  36. orang yg ambil spm tu sangat setuju ambil balik paper .
    sbb jwpn mereka sebelum ni tungang langang .
    haha, terima ja lh sekolah kami xde pun soalan bocor2 ne..
    SMK.Kinarut .papar Sabah gemilang !

    BalasPadam
    Balasan
    1. SMK Kinarut (088-750181) will be on the front row to be investigated! Especially bg budak2 kelas Science Stream 5 Harmoni. Sebenarnya, tak payah siasat pun, solan mmg dah bocor. Yg patut disiasat ialah org2 bergelar GURU yang x amanah tu. Semata2 nak nama sekolah naik, soalan2 tersebut disebarkan tanpa rasa bersalah kpd pelajar.
      Sy bagi tahu ni kerana sy tidak puas hati bila sebilangan pelajar2 yg tidak terlibat pun dgn kes soalan bocor ni menjadi mangsa keadaan. Manakala, hampir kesemua calon spm 2013 smk kinarut, papar, bila keluar jer dari dewan peperiksaan mempamerkan muka yang confident . Setelah tu, berani pula buat post2 kat fb yg yakin dapat A+. This is the first time that this things happen at my ex-school. But still who can blame those students', they only take their chances. Cheating is morally wrong and only imbeciles cheat because they are too dense to do well fairly.
      I can only hope that justice will prevail.

      Padam
    2. ni mesti plajar yg dpt soalan bocor tue, nak cover la tue .. wkwwkw ..

      Padam
    3. Mcm mana pula kmu tau yg pelajar tu dpt A+ hanya dari riak muka confident mereka dan dr post fb? Wah..kamu ni psikik ka? Boleh ramal sesuatu hanya dengan melihat muka? Kalau gitu, tunggula keputusan sama da mereka betul dapat a bdasrkan soalan bocor tau tidak...kalau ikut btul, pelajar kelas sains memang rajin beljar, itula sebab mereka dpt jawab dengn konfiden...aparaaaa

      Padam
    4. ini kes sengaja nak jatuhkan nama sekolah , siap bagi no and alamat lg ..

      Padam
    5. sebenarnya, mmg ramai tue pelajar yg dpt solan bocor terutama dari kelas science stream, maklumlah anak emas smk kinarut. sy pun ambik spm disana skrg n perkara ni mmg tidak adil. tp,... apakan daya kelas hujung kan, mana dipandang. bila ditanya pura2 buat tak tau pasal soalan bocor ni. tp takpa, allah maha adil!

      Padam
    6. Ahh.. Kc salah 5 h kono.. Kelas lain tu baik btul pula kann..

      Padam
    7. tu la bh... jgn kc salah 5 h ja. kelas lain tu pun ingat tidak pandai ambil kesempatan. 2 kali 5 ja...rezeki dpn mata...xkan mau tolak. tdk payah berpura2 la. kalau diberi peluang pun mesti kamu pun mau ambil kesempatan tu.

      Padam
    8. takyah nak study sangatlah wak kalau jawabnya meniru juga..

      Padam
    9. I bet you had a huge grudge to smk kinarut and 5h students huh?

      Padam
    10. cikgu smk kinarut hanya bgi soalan ramalan ja ! salahkan org dalaman yg p bg soln bcr spya dpt untung. baling ko p laut trs bkr ko guna lilin. knp la klu kmi ada solan bcr,,,yg ko dgki sgt tu apesal...

      Padam
  37. Apa lah guna kputusan trial bebagai. . Boleh ja tgok prbezaan kputusan yg sgat ktara. . ;) kdang2 xprlu nak ulang utk btulkn ksilapan . Ckup la overcome the problems by looking the history. . Pnat nak repeat . Thun kitorg jer la yg repeat?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya setuju ! tak perlulah nak repeat . Bukan senang nak jawap soalan tu kan . Sungguh banyak pelajar yang nak ambil kesempatan nak minta ulang . Haiyer

      Padam
    2. @Afee.zazi Aq dulu setiap kali trial spm kat skolah mmg asyak failed jerr.. ttpi syukur hasil usaha ku, apabila result spm sebenar 2011 kuar dpt keputusan yg cemerlang. Jd, pd pndpt sy, dgn hanya membandingkan keputusan trial yg lalu tidak mampu mengatasi masalah ni spenuhnya. Oleh itu, tindakan perlu diambil.

      Padam
  38. As a one of the SPM candidate, I would like to voice out for this. I know that it's so unfair for those above average students. But don't forget those that average and also below average students. You will never know the stress and the burden that they carried. It's dreadful and evil for someone to carry something that is so 'heavy' once again. So, for me, retaking the paper is strongly opposed. Furthermore, theres alot of consequences that government needed to face. Etc; students that direct go oveeseas after spm. Lastly, this unfortunate cases had happened so many times(since 2007). It will be so unfair to batch 96's. Or I would say batch 96 is the worsr batch ever. If theres retake happened, why dont you make those last few years candidate to retake too? :D

    BalasPadam
  39. Tak payah lah nak ulang , second chance? Rezeki di Tangan Tuhan , kalau kita sudah menjawap dengan bersungguh-sungguh tak perlu ulang lagi pun yang mendapat soalan bocor tu hanya beberapa pelajar sahaja . Saya harap peperiksaan tidak diulang kerana sungguh tidak adil kepada batch SPM yang lain sebelum ini kerana kita berpeluang untuk ambil balik tapi mereka tidak . Mana keadilannya? Jangan cakap yang masa dorang tiada so called "soalan bocor" juga . So saya harap exam untuk Addmath dan Math jangan diulang lagi

    BalasPadam
    Balasan
    1. bagi batch spm lain keputusan (sijil) sudah dikeluarkan...jadi keputusan adalah muktamad dan x perlu repeat....bagi batch ni keputusan belum keluar jadi ia belum muktamad lagi.....jadi semua yang ambil maths dan addmaths tahun ni termasuk calon persendirian dan ulangan ada hak mereka....demi keadilan peperiksaan ulangan perlu diadakan...

      Padam
    2. Pelajar persendirianlah orang2 pertama yg mendapat soalan bocor spm 2013 ni. Seorang kenalan sy dpt soalan bocor untuk subjek Sejarah k1&2 termasuk lah subjek2 teras spm. Kes ni dah lama berlaku tp baru sekarang orang nak pandang serius. Sbgai rakyat Malaysia yg nak tgok bangsanya maju, harap pihak terlibat ambil tindakan sewajarnya. Jgn pandang enteng perkara ni kerana hanya ingin mendapatkan kejayaan sehingga cuba menghalalkan perkara yang salah.

      Padam
    3. saya setuju dgn anda. bex

      Padam
  40. sebenarnya org yg berjaya krn mendpt soalan bocor hanya akn menyusahkn diri s
    sndiri, jauhnya melangkah ke alam akademik tidak akan smpi kemana. Org yg
    berusaha mengasah keupayaan diri jg yg akn berjaya mengharung pelbagai cabarn.

    BalasPadam
  41. tak kan nak ulang lg..pecah otak..sptutnya mna tmpat yg kna patan soalan bocor ja yg harus ulang balik..

    BalasPadam
  42. SMK Kinarut (088-750181) will be on the front row to be taken action on! Especially bg budak2 kelas Science Stream 5 Harmoni. Seorang guru telah menghantar soalan sebenar sejarah spm 2013 yang discan kepada muridnya melalui email dan disebarkan dgn meluas. Dahsyat sungguh... bukan setakat 'hint2' ape yg akan keluar ttpi SOALAN SEBENAR. Yg patut disiasat ialah org2 bergelar GURU yang x amanah tu. Semata2 nak nama sekolah naik, soalan2 tersebut disebarkan tanpa rasa bersalah kpd pelajar. Unfortunately, I realize this anonymous comment just won't work. The Lembaga Peperiksaan Malaysia will want proof. So I can only hope that justice will prevail.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ini kes sengaja nak jatuhkan sekolah ni...ada motif tersembunyi sehingga nama penuh sekolah dan no fon pun di tulis...

      Padam
    2. mesti engkau x dapat soalan bocor ni kan... tu la kamu tidak puas mau bg tau nama sekolah segala. alahh~ x payah la jeolous tu. diam2 jah lah.... bising ja... sepa suru tidak pandai bodek org...

      Padam
    3. kamu sedar juga yg 'anonymous comment' kamu tu tidak berguna., so.., knapa perlu lemparkan tuduhan tanpa bukti? jgn sesuka hati fitnah org yg tidak bersalah.

      Padam
    4. guru2 smkk tidak terlibat pun. bukan kami minta tp cikgu2 lain dari sekolah len yg bg. so, shut up with with bulls**t.

      Padam
    5. oh ya~~~ why don't all of u try to call him, hehehe ..

      juz passing~~~~`

      Padam
    6. Kpde budak2 smk kinaruut yg dpt soalan bocortu.. Plis lh jgn bangga sngt bila dpt kptsn yg cemerlang n trbilang okey?? aku x jeles cume aku rse mnympah je key.. ko brnasib

      Padam
  43. Hmmm...macam makin serius jer kesnya..
    Sapa2 yang ada bukti kukuh, boleh kemukakan aduan

    Jangan biarkan ketidakadilan terus bermaharajalela..

    BalasPadam
    Balasan
    1. x pe la blog cg jg sesak, x gtu .. hehe ..
      btw, nak buat aduan d mana ek ?

      Padam
  44. ya betul tu.. smk kinarut mmg dapat soalan bocor

    BalasPadam
    Balasan
    1. kau nie kc jatuh nma sk0la nie.. adeii.. bgus ndak pyh kau ambi spm lgi.. astaga.. nma klas kmi d bawa2.. fitnah hbis..

      Padam
    2. meldah kau marah2 nie sbb sama ada kau tidak dpt soalan bocor dari kwn2 kau(clueless) atau pun ko sengaja mau menegakkan benang yg basah. sy sendiri tau perkara ni dari budak2 kelas kamu la.. tp sy setuju juga dgn kau.. nama sekolah tu xpayah sebut la walaupun betul tu org di atas ckp.

      Padam
    3. aik.. kau knl aq.. sy mrh sbb kau bawa2 nama sk0la n kelas kami.. astaga.. kau nie spa arh.? kau klas apa/?

      Padam
  45. Kau susah nak ulang balik. Check markah tarial jeh layak kah tidak dapat keputusan tesebut.

    BalasPadam
  46. Smk kinarut ? Kat sabah tu ahh . Bukab sabah jehh lah semua negeri pun adaaa. Takyaaah nak cakap sabah jehh. Oky !

    BalasPadam
  47. Ini bukan salah guru. Mesti punca dari orang dalam jugaa nieee

    BalasPadam
  48. mane aci mcm ni. Prekse semula addmath tu. Sy awl thn lg tungkus lumus pergi tuisyen. Hbiskan duit sini sana utk pendidikan. Tpi last2 bocor. Ahhh ini tidak adil:(

    BalasPadam
    Balasan
    1. ini tidak adil, tidak adil bagiku ~ ini tidak adil, tidak adil baginya~ ..

      jan rsau .. Allah maha adil ..

      peace yo ~

      Padam
  49. Memang tak adil la macam ni.Kita mana tahu sekolah yang terlibat dengan soalan bocor. Nanti kalau ada sekolah yang terlibat tapi tak repeat macam mana pula?So,its better for all school to take the exam again.Aku bukan ape,masa buat paper math dan addmath bukan main teruk lagi hahaha,tapi atleast tak la menipu,aku berusaha sendiri k.hehehe. Repeat the exam!!!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. yaaa ,,,, giler ssh paper math n add math aritu, haha .. yg ada solan bocar bole buat dlm msa 1 jm saje, huhu ..

      Padam
    2. sekolah kau ada soalan bocor gak?

      Padam
    3. ada, semua subjek .. tp teda kaitan ngan guru2 la, semua plajar2 yg cari sndri, mnta dr skola2 len .. jd, skrng satu sabah dpt da soalan bocor 2 .. kalau la x repeat, mmng kompom keputusan sabah ni mningkat habis ..
      tp drng kata dpt dr semenanjung plak ... x tau la asal usul nya, tp skola skola d sabah, trutamaa bhagian kk, da dpt soalan bocor ,, yela aa, sharing is caring ..
      kat skola sya, yg dpt 2 plajar2 asrama, jd sya x ikut la, mmng unfair, n hnya segelintir saje yg x brani nak tngok, x berkat kn katanya .. td kimia, kemarin fizik dpt gak, sbijik sma .. aaah tunggu esok, ken main lebar senyuman drng 2 .. kementerian pun lmbt act ..

      Padam
    4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  50. Pengawas Peperiksaan pun takde guna!!!!! Murid meniru dibiarkan seja!!

    BalasPadam
  51. skali lg, td fizik pun bocor jg .. haih.. soaln bocor yg laris skarng ni bkn add math dan math sahaja, malahan semua subjek2 ada soaln bocor .... kes ni d sabah, x tau la d negeri len, tunggu esok, kimia dan bio pun ada, hrp kementerian cpat la bertindak ..
    tringin nak tau apa kementerian akan buat nnt ..

    BalasPadam
  52. kalau ada soalan bocor kena repeat ka?? atau diorang amek markah trial??

    BalasPadam
  53. cikg hailmi,nak tanya kalau ada tak soalan ramalan untuk kertas kimia esok.boleh la tengok2 sebelum exam esok,terutama paper 2 dan paper 3.mohon jasa baik anda semua.kalau ada soalan bocor,boleh gak hahahahaha.

    BalasPadam
  54. tak perlu ulang, kes terpencil... jgn ikut emosi

    BalasPadam
  55. Salam Cikgu.

    Saya mengambil inisiatif utk menyiasat apb kebocoran berlaku di sekitar Setiawangsa pada tahun 2007 lagi.

    Kebocoran dua tiga hari yg lepas juga didalangi oleh orang yg sama pada tempat sama iaitu Masjid Muadz Jabal Setiawangsa. Satu replay dengan skrip sama seperti jalan cerita yg berlaku pada tahun 2007.

    Inilah Dalangnya

    BalasPadam
    Balasan
    1. sorry lah encik. at the same time you are putting the negative view to one of our rumah Allah that is the MASJID MUAZ JABAL.
      do you think it's wise to do that?
      and you are accusing this man by exposing him to the public.
      What if soalan ramalan and soalan bocor is 2 different thing?
      ive had views from other teachers too all around kl they too said never get confused with ramalan and bocor.
      kalau calon tu mmg tak reti buat maths and addmths kasi lah bocor macamana pun takan boleh buat. maths is a skill. takan guru2 tak tau . ada ke org baca matematik? maths needs practices. unless bawak copy dlm dewan copy sebijik2 tu boleh lah dpt A+.
      Dosa menyebarkan fitnah macamana ya? by listening to dakwaan sebelah pihak.

      Padam
    2. I never was a teacher, but I too did science stream back in 1981/82. There were some similarities in terms of question arrangements. However, if you Tanpa Nama knows just a little bit about probability and statistics, the Math says that it is intelligently inconceivable to have a set of spot questions showing the exact similarities word by word and number by number with the actual exam paper. Even for one or two questions can be considered a doubtful coincidence.

      Cikgu Hailmi here is an experienced as well as a renowned Chemistry teacher and he too has many times come out with spot questions. I guess Cikgu Hailmi would certainly agree with me that it is absolutely mind-boggling to have come out with a set of spot papers showing similarities from A to Z.

      I don't speak with empty hand. Back in 2007 when one of my sons came home in despair and anger after sitting for Add Math paper, I tried to comfort and convince him that the leak was just a mere coincidence.

      I was later surprised and shocked when the unfortunate event was reported in 8 o'clock news. It drove me to conduct my own investigation. I started by asking my son's friends where the questions came from.

      The findings were more shocking and complicated too to say the least because it did involve a mosque institution. That's why I kept my finding tight in the closet because the disclosure might jeopardize the mosque's credentials.

      FYI Tanpa Nama, I wasn't the first to mention about the mosque at Setiawangsa. The name of the mosque was clearly stated in Sinar Harian report back on 23rd Nov. The 2013 unfortunate incidence simply strengthens the evidence that I gathered from my own investigation.

      Dear Tanpa Nama, do lend yourself a perspective. The exact same script in 2007 was repeated at the same place by the same person. What will be the chances the two events were mere coincidence. And can you explain why the Exam Syndicate shortened the gap between Paper 1 and Paper 2 from 4 hours in 2007 to half hour in 2008.

      My nawaitu hanya satu, jangan biarkan anak-anak kita tertipu dengan harapan palsu dijaja oleh si penipu yang menggunakan kesucian institusi Masjid sebagai tabir dan smokescreen kepada tipu daya dan pembohongan.

      Maaf Cikgu Hailmi jika saya terkasar bahawa di halaman Tuan.

      Sekian Wassalam.

      Padam
    3. tp skrng ni .. soalan bocor 2 bkn stakat add math dn math saje ... SEMUA subjek teras da ada kat SABAH ni, contohnya kimia td pagi dan fizik kemarin, bocor gak .. tp ini teda kaitan dgn guru2 yg bocorkan .. student yg cari sndiri, mnta dgn skola2 len,kiranya skola2 trutama bhagian kota kinabalu, studentnya da ada soalan bocor .. asalnya di katakan dr semenanjung, tp x pasti plak ,,
      kalau staakat math dn add math mungkin bole lg d pandang remeh, sebab walaupun ada soalan bocor, student kna ada skill juga untuk buat balik jawapan 2 .. tp kalau dah smpai subjek sains, fizik,kimia biologi, mmng x adil la , student yg dpt soalan bocor 2 tinggal tulis je apa yg mrk da hafal .. mmng bole score perfect .. jd isunya skrng soalan SPM 2013 untuk semua subjek DAH terbongkar, bkn add math dan math saje ... tlng la settle kn masalah ni ... hmmm ,, x adil la kalau graf naik, bebudak yg x dpt ataupun JUJUR( jgn ckp x ada budak yg bgini, saya sndri x brani tngok soaln2 2 walaupun ada kwn2 nak bagi, rsa x berkat pula, n sya x kisah pun kalau student2 yg dpt soaln bocor ni, mnipu dn score perfect, tp takut jak graf 2 naik, mmng kompom la sya x trsangkut, saya bknnya pndai sngt smpai bole score a+ ni, tp bole skadar a-, tp kalau ramai sngt a+ msti graf 2 naik kan..) kompom2 la kputusan mreka ter-effect sekali, kalau skola yg cemerlang 2 x pela, ni skola yg besa2 jk, dpt b+ pun da bersyukur .. tlng la d tegakkan keadilan .
      mmng kalau d repeat memenatkan, tp still okay drpd jd mangsa kenaikan graf 2 .. nak repeat dr awal ataupun start drpd sejarah, sbb d situla bermulanya tersebar soalan bocor ni..
      yg sya cerita ni d sabah, x tau la mcm mana d negeri lain ..

      Padam
  56. Alhamdulillah . Cikgu sekolah saya semuanya setakat ni jujur dan adil . Mereka xpernah galakkan kami percaya ramalan and suruh kami ulangkaji mana yg kami mampu . Rasa tak adil jugak klw fikir tapi nak ulang tu .. Adoi . Lepas btungkus lumus belaja kene ulang pulak . Aiyaaaaa . Memang xgune betul sapa yg bocor ni .

    BalasPadam
  57. salam cikgu,
    pada saya matematik ni adalah skill. kalau dpt soalan bocor kalau tak tau buat pun tak pantas mengira tak pandai mengaplikasi formula pun tak boleh jugak
    saya rasa lah tak adil nak bash cikgu yg difitnah kata mengeluarkan soalan bocor sebab cikgu tu adalah seorang guru yang berpengalaman.
    lagipun bukti yg dikemukan oleh budak2 perempuan ni diperoleh selepas peperiksaan.
    kalau betul dibocorkan kenapa tidak diexposekan sebelom peperiksaan di ambil.
    tuduhan2 seperti memberi kesan negatif pada KPM dan guru tersebut.

    BalasPadam
  58. cerita soalan bocor ni dari zaman saya sekolah 1988 lagi. tapi hmm saya tengok berjaya je jugak rakan2 saya dalam penghidupan mereka sekarang. malah memegang jawatan tinggi syarikat lagi. jangan bersikap negatif.kita bukan tuhan nak hukum manusia lain. dari menyumpah mendoakan org lain gagal dalam kehidupan baik doakan yg terbaik buat mereka. ni lah sikap orang melayu kita penuh dgn hasad dengki. muhasabah diri lah.
    lagipun persoalan kertas bocor ni bukan baru tahun ini. mayb moe patut ambik langkah supaya tak berulang. tapi bukan meletakan tekanan pada pelajar utk repeat semula semata2 kerana 3 org budak perempuan atas ni yang tah iya atau tidak dakwaannye. kita semua hanya mendengar dakwaan sebelah pihak. ni dah jatuh fitnah ye kawan2. apa hukumnya. sedangkan budak2 tiga org ni pun dpt soalan bocor takan dia pun tak copy dalam exam? mereka pun manusia definitely it's not fair utk student spm satu malaysia to reseat semata2 kerana dakwaan budak perempuan tiga org atas ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju ngan pndpt anda, harap LPM lebih brhati2 pd masa hadapan..

      Padam
  59. Pelbagai andaian ttg kertas bocor SPM, jika ini benar brlaku semmgnya Lembaga Pepriksaan terlibat sama, pdpt sya mmg senang utk meramal kertas math krn gaya soalan xpernah berubah sejak dulu lg, guru tuition tu pastinya org lama yg byk menyimpan soalan2 lepas, perhaps since 1980... Pastinya selepas ini guru tuisyen tu naik saham

    BalasPadam
  60. mujurla guru2 smk kunak x trbabit dgn masalah kertas soalan bocor nie...

    BalasPadam
  61. mujurla guru2 smk kunak x trbabit dgn masalah kertas soalan bocor nie...

    BalasPadam
  62. mujurla guru2 smk kunak x trbabit dgn masalah kertas soalan bocor nie...

    BalasPadam
  63. maybe...guru2 yg mmberikan soalan bocor kpd murid...x prcaya dgn kebolehan pelajarnya sendiri..

    BalasPadam
  64. mungkin soalan 'SPOT' tu kebetulan ja kot....

    BalasPadam
  65. saya nak sangat repeat daripada graf dinaikkan ...mesti result addmath saya tiada dlm list kalau graf dinaikkan... ;(

    BalasPadam
  66. saya rasa repeat adalah solusi terbaik...apa yg perlu ditakutkan kalau nak repeat?memang stress tapi ia adil untuk semua...

    BalasPadam
  67. kpd org2 yg berkenaan.... Bangga kamu jawab soalan bocor ? bangga ?!! nahh rasa lah kamu !! Kami yg tiada kena mngena pun jadi mangsa keadaan !! Kamu re-sit lah paper sndiri2 ! jgn susahkan org lain ! kamu yg mniru ni MENYUSAHKAN kami ! :'(

    BalasPadam
    Balasan
    1. oopps.. sorry lah kalau repeat mmg aku tak datang exam la ya. aku nak gi holiday nak keje partime.. lagipun kalau repeat belom tentu A pun .. sebab 2nd set lagi susah dari set 1st.
      biarlah lulus dari fail buat 2nd set!

      Padam
  68. kpada yg mention SMKKINARUT sbgai sekolah yg pling bnyk soalan bocor tu , sya nak tny boleh x ? apa motif ye nak komen siap nama skolah n number phone skali ? awak ada bukti kukuh x berkenaan prkara tu ? lagipun awak dah jatuhkan reputasi sekolah tu atas bukti awak yg xkukuh tu . Awak boleh komen , tpi sya rasa dgn mention skolah tu bgitu , awak dah buat TUDUHAN tdak berasas . knapa berani dkat blog je ? apa lagi , tampil ke hdapan . Jgn berdiri di blakang je . Saya akui , sya bukan student sekolah tu , tapi sya bkas plajar skolah tu dan ambil SPM di sana , siapa cikgu yg awak babitkan dlm pnyebaran soalan bocor tu ? ini dah kira fitnah ke atas cikgu krana prkara tu xpernah berlaku swaktu khadiran smula sya ke sekolah tu . Klau sya tahu ada cikgu yg sebarkan soalan bocor , mestilah sya sndiri tdak bpuas hati krana sya bkan lagi plajar sekolah tu . masalahnya , AWAK telah fitnah SMKK , tlah fitnah guru2 smkk dan fitnah pelajar smkk yg tidak berkaitan dlam hal ini . sekian ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. ia bukan fitnah....memang smkk dapat bocor...adik saya sekolah sana dan ambil spm tahun ni...dia ada cuba mintak soalan bocor tu tapi orang yang dapat tu tak nak bagi (lokek)...kesian adik saya...tapi walau apapun saya bangga sebab dia menjawab tanpa perlu soalan bocor...saya sendiri ajar dia..

      Padam
    2. adik kau ka atau kau.. nnti kau.. sabar..

      Padam
    3. kenapa ba kau ni melda,kau fikir berjaya la 5h kalau dapat 'BOTCOR"

      Padam
    4. Btul tu.. Mmg bodoh lh irg yg pikir ble brjya dgn soalan bocir tu!! Ahahaha!!

      Padam
    5. iya bocur !!!!!! meldah bocur !!!!! hahahahahaahaa ...

      Padam
    6. silaka pnya bdak.. kau pikir kau berjaya la kunu law ulang blik.. kau teda dpt b0c0r.? 2la kau pikir guna 0tak unta yg kecil daripada matanya.. kita jmpa ba dpn2 kalau ndak puas hati.. ndak berjaya jua kau 2 kalau perangai kau gini.. jgn tau menunding jari jak.. teda bukti ba., kau cuma dgr dari mulut 0rg.. i2 bkan sumber pertama.. hahahha.. kesian ba kau nie mau p0pular ndak knl tmpat.. begini la cal0n SPM yg tidak tau untung.. hahhaha.. minta simpati la katakan..

      Padam
    7. meldah,janganlah kau menegakkan benang yg basah...sekarang aku tanya kau,kau mengaku ka ada dapat soalan bocor atau tdk?ini bkn dgar dri ckp owg tapi b2l tjadi...jawab dgan jujur kalau tipu kau x akan berjaya seumur hdup...ini bukan ak mw minta kesian tapi mmg ad kbocoran xkan mw kata nda?sudah la lokek...share ba soalan 2 len kali,ini sndiri2..

      Padam
  69. Pigi mampos la yang bagi soalan bocor , SAYA PELAJAR SPM 2013 DARI SABAH pun rasa kcewa dgn tindakan sglintir guru2 yg sharing2 soalan bocor nie , mmg x adil la , sya dan rakan2 spm lain brtungkus lumus blajar siang mlm tpi ada pula yg hanya perlu blajar SEHARI jak sebab suda dpt soalan bocor . ini barang tidak boleh tenang , kita SAILANGG ITU PAIILANGGG !!!!!!!

    BalasPadam
  70. Dosa mnfitnah lebih besar daripada dosa membunuh...

    BalasPadam
  71. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. td tulis bkn ken main lg ah .. skrng DELETE balik .. tkut ka jo .. menipu la 2, dpt soaln bocor jg ni kn ... hahahahahahahahahaha ...

      Padam
  72. Nampak sangat bodoh!!!!

    BalasPadam
  73. tp skrng ni .. soalan bocor 2 bkn stakat add math dn math saje ... SEMUA subjek teras da ada kat SABAH ni, contohnya kimia td pagi dan fizik kemarin, bocor gak .. tp ini teda kaitan dgn guru2 yg bocorkan .. student yg cari sndiri, mnta dgn skola2 len,kiranya skola2 trutama bhagian kota kinabalu, studentnya da ada soalan bocor .. asalnya di katakan dr semenanjung, tp x pasti plak ,,
    kalau staakat math dn add math mungkin bole lg d pandang remeh, sebab walaupun ada soalan bocor, student kna ada skill juga untuk buat balik jawapan 2 .. tp kalau dah smpai subjek sains, fizik,kimia biologi, mmng x adil la , student yg dpt soalan bocor 2 tinggal tulis je apa yg mrk da hafal .. mmng bole score perfect .. jd isunya skrng soalan SPM 2013 untuk semua subjek DAH terbongkar, bkn add math dan math saje ... tlng la settle kn masalah ni ... hmmm ,, x adil la kalau graf naik, bebudak yg x dpt ataupun JUJUR( jgn ckp x ada budak yg bgini, saya sndri x brani tngok soaln2 2 walaupun ada kwn2 nak bagi, rsa x berkat pula, n sya x kisah pun kalau student2 yg dpt soaln bocor ni, mnipu dn score perfect, tp takut jak graf 2 naik, mmng kompom la sya x trsangkut, saya bknnya pndai sngt smpai bole score a+ ni, tp bole skadar a-, tp kalau ramai sngt a+ msti graf 2 naik kan..) kompom2 la kputusan mreka ter-effect sekali, kalau skola yg cemerlang 2 x pela, ni skola yg besa2 jk, dpt b+ pun da bersyukur .. tlng la d tegakkan keadilan .
    mmng kalau d repeat memenatkan, tp still okay drpd jd mangsa kenaikan graf 2 .. nak repeat dr awal ataupun start drpd sejarah, sbb d situla bermulanya tersebar soalan bocor ni..
    yg sya cerita ni d sabah, x tau la mcm mana d negeri lain ..

    BalasPadam
  74. this is an interesting topic, there's so many speculations on who was the 'dalang' . what if it came from the kementerian itself . and the teachers are only the distributor. its is only a teory of mine . just sharing my thoughts .

    BalasPadam
    Balasan
    1. if the teacher is the distributor than

      Padam
    2. why do we need to make an eximanation ??

      Padam
    3. AS FAR AS I KNOW , WE STUDENT IN SABAH GOT THE PAPER FROM SEMENANJUNG !!!!!

      Padam
    4. since paper di cetak di cambridge di kawal ketat oleh police. and it was claimed that this incident has been going on SINCE 2007. takan la penjaga bilik kebal orang yang sama jugak??
      takan orang yang sama jugak dari 2007 yang distribute to the teacher?
      takan teacher tu kenal semua penjaga bilik kebal??

      Padam
    5. saya syak soalan ini bocor dalam tempoh pengedaran...

      Padam
  75. Dgr citer die amek result percubaan ? Betul ke ? Harap2 xlah mase jwb paper math sye xdpt . Lulus ckp2 makan je !
    Time spm ne sye da penat studi . Xde sorg pn dri kwn2 dpt paper bocor .
    Hope melaka xpyh la repeat . Penat da nk buat ulang kaji math

    BalasPadam
  76. Negara tak akan maju sekiranya Hal ini di anggap remeh . ini melibatkan masa depan rakyat malaysia . jika berterusan begini setiap tahun .mcm mana negara dapat melahirkan golongan yg benar2 individual . diharapkn keadilan dpt ditegakkn .

    BalasPadam
  77. Okay then, sila bagitau nama kau , kelas kau , cikgu yg membocorkan .. berani ? i bet u memang x berani ! PENGECUT !!

    BalasPadam
  78. sekolah saya takde . semua pun kluar smpai hbis masa, malahan ada lgi yg ngis sbb tidak sempat hbiskan mnjwab soalan :') udah2x la tu meniru okayy :') fikir masa depan sendiri. God bless

    BalasPadam
  79. harap2 la dapat repeat paper, tak puas hati betul la penat2 orang bersusah payah korban masa and macam lagi demi spm last2 ade PUAK kecik ni dapat soalan bocor. Tak bertanggungjawab punye CIKGU. TAK LAYAK jadi cikgu langsung. tak kesian ke kat orang2 yg bersengkang mata buat revision ape semua ni semata2 nak lulus dgn cemerlang

    BalasPadam
    Balasan
    1. cikgu tu buat mcm tu semata2 nak mngkatkn imej sklh mereka je tanpa brfkr kesan dia bt mcm tu .

      Padam
  80. tp skrng ni .. soalan bocor 2 bkn stakat add math dn math saje ... SEMUA subjek teras da ada kat SABAH ni, contohnya kimia td pagi dan fizik kemarin, bocor gak .. tp ini teda kaitan dgn guru2 yg bocorkan .. student yg cari sndiri, mnta dgn skola2 len,kiranya skola2 trutama bhagian kota kinabalu, studentnya da ada soalan bocor .. asalnya di katakan dr semenanjung, tp x pasti plak ,,
    kalau staakat math dn add math mungkin bole lg d pandang remeh, sebab walaupun ada soalan bocor, student kna ada skill juga untuk buat balik jawapan 2 .. tp kalau dah smpai subjek sains, fizik,kimia biologi, mmng x adil la , student yg dpt soalan bocor 2 tinggal tulis je apa yg mrk da hafal .. mmng bole score perfect .. jd isunya skrng soalan SPM 2013 untuk semua subjek DAH terbongkar, bkn add math dan math saje ... tlng la settle kn masalah ni ... hmmm ,, x adil la kalau graf naik, bebudak yg x dpt ataupun JUJUR( jgn ckp x ada budak yg bgini, saya sndri x brani tngok soaln2 2 walaupun ada kwn2 nak bagi, rsa x berkat pula, n sya x kisah pun kalau student2 yg dpt soaln bocor ni, mnipu dn score perfect, tp takut jak graf 2 naik, mmng kompom la sya x trsangkut, saya bknnya pndai sngt smpai bole score a+ ni, tp bole skadar a-, tp kalau ramai sngt a+ msti graf 2 naik kan..) kompom2 la kputusan mreka ter-effect sekali, kalau skola yg cemerlang 2 x pela, ni skola yg besa2 jk, dpt b+ pun da bersyukur .. tlng la d tegakkan keadilan .
    mmng kalau d repeat memenatkan, tp still okay drpd jd mangsa kenaikan graf 2 .. nak repeat dr awal ataupun start drpd sejarah, sbb d situla bermulanya tersebar soalan bocor ni..
    yg sya cerita ni d sabah, x tau la mcm mana d negeri lai

    BalasPadam
  81. Soalan bocor yg dilaporkan adalah Matematik dan Add Math itupun beserta bukti di
    semenanjung .
    So, orang yg bodoh jgn pandai2 buat andaian, menuduh2 sekolah di Sabah !
    cermin kn lh diri tu sendiri dapat jawapan bocor
    mau macam tai lagi . sedar2 lh ok.

    cikgu2 x bersalah mereka x dibenarkan pun masuk dewan .
    bye, Saranghae ! ^^

    BalasPadam
  82. well said uolls !! give me proof if papar got bocor .

    BalasPadam
    Balasan
    1. tomorrow, theres a hole at ur paper ..... hahahahahhaa ..

      Padam
  83. Nampak kertas soalan tokkk ka??
    Tadi tokkk letak di atas meja...
    Nnt takut soalan tue bocor pulaaa...
    Hahahaaha...

    BalasPadam
  84. Arrr....pening arrr....layan conter strike dulu laaa...

    BalasPadam