About Me

Cikgu Dah Redeem Baucer Free McDonald's?

Apa pun saya nak dahulukan penulisan ini dengan ucapan, SELAMAT HARI GURU! buat semua cikgu-cikgu di seluruh Malaysia yang merupakan Obor Hemah Menyinari Pertiwi. Jasa baik dan juga pengorbanan guru-guru adalah tidak terbalas dan pasti akan dikenang sepanjang zaman.

Dan jangan juga dilupakan, selepas  tarikh 16 Mei sehinggalah 20 Mei, guru-guru dah boleh mula menebus Baucer Percuma daripada McDonald's (samaada McChicken atau Filet-O-Fish) khas sanjungan buat menghargai para guru pada Sambutan Hari Guru tahun ini. 





Cikgu Dah Redeem Baucer Free McDonald's?
Cikgu Dah Redeem Baucer Free McDonald's?

Beberapa perkara boleh diperhalusi oleh pihak McDonald's bagi membolehkan hadiah ini betul-betul dapat dimanfaatkan oleh guru-guru di Malaysia. Antaranya adalah:

1. Pengedaran baucer terus kepada sekolah, memandangkan timbulnya beberapa isu seperti ada sekolah yang tak dapat baucer, baucer tak cukup untuk edaran semua guru, dan isu-isu kecil yang merosakkan mood terima hadiah.

2. Pengedaran mengikut institusi, kerana khabarnya pegawai-pegawai di PKG, PPD, BTPN JPN, IPGM dan KPM juga tidak berpeluang menerima hadiah sumbangan McDonalds ini. Abang ipar saya di Kolej Matrikulasi pun tak terima katanya, sedangkan mereka juga guru di bawah KPM.


3. Tempoh tebus baucer yang lebih panjang, terutamanya bagi guru-guru di kawasan yang sukar mendapat akses kepada Restoran McDonald's seperti yang ditulis oleh sahabat saya di Sarawak, Cikgu Jarod Yong. Boleh baca saranan beliau kat SINI.



Maklum Balas McDonald's
Alhamdulillah, dalam komitmen bersungguh pihak McDonald's dalam menyantuni guru-guru di Malaysia, beberapa persoalan telah dijawab oleh pihak McDonald's.

Antaranya adalah, tempoh tebus pada awalnya hanya lah sehari sahaja iaitu pada 16 Mei, tetapi telah dilanjutkan selama 5 hari atas pertimbangan beberapa pihak, setelah mengambil kira cuti hujung minggu dan cuti umum. Tetapi sayangnya tidak dapat dilanjutkan lagi kerana keperluan sistem.

 
Agihan baucer yang lebih telus pada masa akan datang
Agihan baucer yang lebih telus pada masa akan datang


Senarai agihan baucer juga telah diserahkan kepada PPD masing-masing mengikut senarai yang disediakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia, yang mana telah mengambilkira sekolah kebangsaan dan bantuan kerajaan.  Mungkin pihak yang berkenaan perlu lebih bertanggungjawab dan lebih teliti dalam mengagihkan baucer, mengambilkira faktor dan cabaran yang mungkin timbul. 



Terima Kasih McDonald's! Apa pun saya gembira sebab pihak McDonalds benar-benar berusaha dalam memberikan yang terbaik kepada guru-guru di negara kita. Semoga juga lebih banyak agensi lain lepas nih tampil dalam menghargai pengorbanan guru-guru kita. 



Bersama 3 orang Guru Inspirasi McDonald's 2019 semasa Sambutan Hari Guru Kebangsaan di Pulau Pinang
Bersama 3 orang Guru Inspirasi McDonald's 2019 semasa Sambutan Hari Guru Kebangsaan di Pulau Pinang

Buat guru yang dah pun menerima baucer percuma tersebut, maka boleh lah bersegera dalam berbuat demikian. Rugi tau, orang dah nak hargai, kita plak wat jual mahal. So cepat-cepat tau... Terima kasih McDonald's!

Hehehe.. saya sendiri pun belum menebus baucer percuma tersebut, tetapi pasti akan melakukannya sebelum tarikh tutup. Tengah dok pikir, nak McChicken ke, atau Filet-O-Fish. Dua-dua pun sedap!





Catat Ulasan

0 Ulasan