.

.

Sabtu, 17 Februari 2018

Sains Lah 2 - Bahan Bacaan STEM

Di Malaysia, sebenarnya sangat sedikit bahan bacaan yang berkaitan dengan STEM. Dalam keadaan kita nak menghebahkan lebih banyak info dan kebaikan bidang STEM nih, maka kisah-kisah inspirasi dan motivasi, "From Zero to Hero" dalam dunia STEM, patutlah diperbanyakkan lagi. Namun, mujurlah ada Sains Lah 2!

Sains Lah 2 : Bahan Bacaan STEM untuk Murid
Sains Lah 2 : Bahan Bacaan STEM untuk Murid

Sains Lah 2 ini adalah novel kedua kompilasi kisah-kisah inspirasi dan motivasi 25 orang saintis muda Malaysia. Macam-macam cerita. Ada yang cerita macam mana boleh terjebak dengan bidang STEM nih. Ada yang cerita kisah suka duka dalam bidang STEM. Dan macam-macam lagi. Tapi semuanya akhirnya sekali happy ending lah dalam bidang STEM!

Untuk Sains Lah 2 nih artikel saya juga terpilih sebagai salah seorang daripada 25 penulis kisah hidup hebat nih. Tak sangka, sekalipun bergelar guru, tapi dapat jugak kisah hidup saya dirakamkan sebaris dengan Saintis-saintis Malaysia yang lain. Bangga weyh!


Kisah hidup saya juga dirakamkan dalam "Hari Ini Secupak, Esok Mesti Segantang"
Kisah hidup saya juga dirakamkan dalam "Hari Ini Secupak, Esok Mesti Segantang"

Dah tentu saya kongsikan kisah hidup saya, dengan pengalaman sedih masa universiti, siap extend 3 semester, hampir kena buang, sehingga lah berjaya bangkit dan menuju kejayaan. Sedih weyh! Kalau nak baca, sila ready tisu sekotak kat sebelah..

Dan sebab ada lagi 24 kisah inspirasi dan motivasi lagi yang semuanya menuju ke arah STEM, maka saya jadikan juga novel ini sebagai bahan bacaan STEM kepada anak murid saya, iaitu semasa relief class (guru tak ada) dan juga semasa aktiviti Kelab Sains dan Matematik


Sains Lah 2 bahan bacaan STEM yang sesuai semasa perjumpaan aktiviti Kelab STEM / Kelab Sains Matematik
Sains Lah 2 bahan bacaan STEM yang sesuai semasa perjumpaan aktiviti Kelab STEM / Kelab Sains Matematik

Murid seronok membaca kisah sebenar inspirasi dan motivasi 25 saintis muda Malaysia
Murid seronok membaca kisah sebenar inspirasi dan motivasi 25 saintis muda Malaysia

Budak pun sangat suka. Sebab kisah yang mereka baca ini, adalah kisah sebenar hero-hero dalam bidang STEM, yang dekat dengan mereka. Bersemangat mereka, bila baca macam-macam kisah pengorbanan dan kesusahan yang ditempuh oleh 25 saintis ini, tapi akhirnya semuanya berjaya. Pendek kata, anda boleh confirm berjaya selagi anda kuat berusaha!


Pihak Pusat SUmber Sekolah juga boleh jadikan buku ini sebagai bahan bacaan STEM kepada murid di sekolah. Bila lagi nak pupuk minat membaca, dalam masa yang sama boleh beri galakkan dan motivasi kepada murid dalam bidang STEM. Kan?


Yang berminat nak dapatkan buku Sains-Lah 2, sila hubungi nombor telefon di atas ya!

Jadi, bagi yang berminat nak dapatkan buku Sains-Lah 2 ini, anda boleh hubungi nombor di atas. Nak senang, ikut jer arahan pada poster tu. Selesai semua perkara. Terima kasih!





2 ulasan:

  1. Kebanyakan kurikulum STEM ditujukan untuk menarik populasi yang kurang diberi perhatian. Sebagai contoh, pelajar perempuan kurang berkemampuan untuk meneruskan kuliah atau kerjaya kolej boleh pertimbangkan kurikulum STEM tu.

    BalasPadam