.

.

KARTiKEL

Selasa, 17 Mei 2016

Sambut Hari Guru : Beza Budak Depan Dengan Budak Kelas Belakang

Seminggu dua ini memang saya letih yang tak terhingga dek kerana kesibukan yang berderet-deret. Tapi semua keletihan itu hilang dengan ucapan penghargaan sempena Hari Guru hari ini. Dari anak murid ada. Dari bekas anak murid pun ada. Dan tak lupa juga dari sesama rakan guru dari seluruh Malaysia. Memang meriah!


Ucapan pelajar untuk Hari Guru


Seperti yang dijangka juga, yang mendahului senarai ucapan pengirim whatsapp dan sms adalah daripada pelajar-pelajar yang dulunya selalu kena ketuk, kena luku, kena marah, kena piat telinga dan macam-macam lagi. Pelajar kelas belakang.

Baca : 6 Kelebihan Mengajar Kelas Belakang


Manakala pelajar yang dulunya ditatang bagai minyak yang penuh, harapan A, dan macam-macam lagi biasanya wish pun so-so. Itu pun kalau ingat. Ada yang terus buat tak tahu. Macam tak pernah ada cikgu. Padahal baru jer habis sekolah tahun lepas. Sekejapnya dah lupa jasa cikgu.


Ucapan pelajar untuk Hari Guru




Ucapan pelajar untuk Hari Guru




Ucapan pelajar untuk Hari Guru




Tambah lagi tadi, ada sekumpulan pelajar kelas terakhir yang beria beli 2 biji kek untuk sambut Hari Guru dengan guru-guru yang mengajar kelas mereka, di saat pelajar lain dah mula meninggalkan sekolah.

Jujur saya katakan, cukup tersentuh denagn usaha dan tindakan meeka dalam nak menghargai pemberi-pemberi ilmu mereka. Tak sampai hati nak menolak potongan kek mereka sekalipun pada masa tu sebenarnya perut dah sangat penuh dengan makanan.








Ucapan pelajar untuk Hari Guru






Perkara ini menyebabkan saya terfikir, kat mana yang tak kena nya.

Mudah-mudahan Allah memberkati segala usaha ikhlas para guru dan memberikan yang terbaik buat mereka!


Dan satu lagi pengajaran yang saya pelajari pada hari ini:

Jangan sesekali 'tinggalkan' anak murid kita. Mana tahu mungkin yang 'ditinggalkan' itulah yang akan sentiasa ingat, kenang jasa dan mendoakan kita suatu hari nanti!




0 Kata-kata Bijak Pandai:

Catat Ulasan