About Me

Teknik Menulis Definisi Secara Operasi Bagi Sains, Fizik, Kimia dan Biologi

Bagi soalan definisi secara operasi untuk subjek Sains, Fizik, Kimia dan Biologi, rata-rata pelajar gagal menjawab dengan baik kerana tidak memahami apa yang perlu dinyatakan. Asas teknik menjawab soalan definisi secara operasi ini boleh lah saya katakan adalah merujuk kepada memberi makna untuk sesuatu istilah / terma berdasarkan kepada proses pengoperasian yang berlaku; apa yang dapat diperhatikan pada pembolehubah bergerak balas setelah apa yang anda lakukan pada pembolehubah dimanipulasikan.


Teknik Menulis Definisi Secara Operasi Bagi Sains, Fizik, Kimia dan Biologi


Terima kasih juga atas pertanyaan daripada adik Wan Muhd Alif di dalam group Cikgu Sains Kreatif yang membawa kepada perkongsian ramai guru-guru yang hebat dan berbakat di dalam group tersebut. Semoga lebih ramai mendapat manfaat daripada perkongsian ini. 



SAINS

Cikgu Ricky Su
[definisi yang diminta] + ialah + [bahan/proses/keadaan/tindakbalas/sesuatu] + [apa yang hendak dilihat dalam eksperimen]

eg : Aloi ialah bahan menghasilkan kedalaman lekuk yang cetek



 Cikgu Salbiah Salleh
(perkataan yang diberi dalam soalan) ialah sesuatu yang ditunjukkan oleh (pembolehubah bergerakbalas yang boleh dilihat)

Yang dalam (  ) tu berubah ikut soalan. Yang takde kurungan tu boleh hafal. Itu dari segi teknik menjawab. Sebenarnya definisi secara operasi ialah memberi definisi berdasarkan pemerhatian dalam eksperimen.





FIZIK

Cikgu Farrah Zainol
Operational definition in physics is your RV can be measured with what apparatus in the lab.

eg : Operational definition of temperature of an object indicates by the measurement by the thermometer.





KIMIA

Cikgu Norhailmi bin Abdul Mutalib
" selalu saya ajar pelajar saya, kena nyatakan apa yang kamu perhatikan + setelah apa yang kamu buat "


Cikgu Zalini Mat Zain
Untuk paper kimia p3 soalan definisi secara operasi untuk mendapat 3 markah mesti ada 2 item berikut. 1. what do you do 2. what do you observed. Jika ada salah satu item boleh dapat 2 markah.




BIOLOGI

Cikgu Yan ML
 " ___ ? __ is (maksud secara teori) shown by ___(RV)___ affected by ____MV___

eg : Energy value is the amount of heat energy released when food burnt completely shown by the final temperature of distilled water affected by food sample



Cikgu Tee Al-Mohamad
Guna kaedah ATOM
A (Apa nak dicari) is T (teori.... terangkan maksud teori) shown by O (Observe RV) affect by M (MV)



Cikgu Suhaila Awang Hamat
Teori + RV + MV

eg : Transpirasi ialah proses kadar kehilangan air melalui daun tumbuhan yang ditunjukkan oleh masa yang diambil oleh gelembung udara untuk bergerak dalam jarak 10cm. Transpirasi dipengaruhi oleh jarak mentol dari pucuk tumbuhan (kelembapan relatif)



Yang belum join group Cikgu Sains Kreatif, silakan join. Banyak perkongsian bermanfaat di sana yang boleh membantu guru, pelajar dan juga ibubapa untuk belajar sains dengan lebih baik. Selamat berkongsi!





Catat Ulasan

22 Ulasan

  1. Compare dgn conceptual definition utk menampakkan perbezaan...eg acid secara conceptual akan fokus pada hydrogen ion manakala operational bergantung kpd exp...eg ph value...litmus paper...indicator..etc

    BalasPadam
  2. Hari ini physis..chemistry n biology kelihatan bercanggah eg decimal point pada measuring inst....sampai kepada yg besar2 eg cara membuat explanation...kenapa ini berlaku? Sebab masing berpegang pada knowledge structure yg berbeza....jadi kita kena kembali kepada structure yg serupa....jika tidak amat sukar utk guru mengajar science yg menyepadukan tiga subjek tadi...satu cadangan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya setuju dengan cikgu. Beberapa perkara dalam sains, seperti definisi operasi, decimal point dll tak kira Fizik Kimia Biologi atau Sains Teras, perlu disepakati. Barulah pelajar tak confuse.

      Padam
    2. Sains ni mudah jaa bila dh paham mcm mna nk buat

      Padam
  3. Terima kasih, sangat membantu sekali

    BalasPadam
  4. Terima kasih cikgu! Baru boleh sambung buat latihan!!! ��

    BalasPadam
  5. maaf bahasa melayu ada tak cikgu?

    BalasPadam
  6. Apa ke bende nii🤣🤣🤣🤣😉😉😉🤣🤣🤣🤣🤣

    BalasPadam
  7. We are a professional custom WordPress development agency, who take time in understanding your marketing objectives. Once we analyze your position and services, we optimistically create an unparalleled user experience that generates increased conversions and revenue for the growth of your brand.

    BalasPadam
  8. Some variations of seafood boil also include other ingredients like crawfish, clams, scallops, and even vegetables like onions, garlic, and bell peppers.

    BalasPadam
  9. When writing operational definitions for scientific concepts in disciplines such as physics, chemistry, and biology, it's important to use clear and precise language to ensure accurate understanding and consistent interpretation and for the most advance app development visit this app development in california they are specialist in this field.

    BalasPadam
  10. One of the most critical aspects of operational definitions is clarity. When defining concepts in science, it's essential to use clear and concise language to leave no room for ambiguity. This ensures that everyone reading your research understands your terms and parameters. Thanks for sharing! divorcio de mutuo acuerdo en virginia

    BalasPadam
  11. Saya juga membaca tentang Barbora Skrlova tetapi kesnya jika sangat rumit. Sumber: Barbora Skrlova (via chi-nese)

    BalasPadam
  12. I'm genuinely impressed by the caliber and depth of your blog posts. Your dedication to sharing meaningful information resonates in every piece. Your blog stands as a reliable beacon of inspiration and learning. Your efforts in producing such insightful content are sincerely appreciated.Driving Suspended License Misdemeanor New Jersey and Middlesex County Reckless Driving Attorney

    BalasPadam