About Me

80 Hari di Korea : Hari 63 (Mengajar Sains & Sambutan Pepero Day)

Awal pagi Son Sonsaengnim dah datang cari nak ajak masuk kelas Sains. Saya berterima kasih sangat dengan Son Sonsaengnim sebab dia yang banyak bantu saya untuk mengajar Sains di Korea nih. Kalau tak, tentu jadi sukar. Sebab 2 orang lagi guru Sains tidak boleh langsung berbahasa Inggeris.





Kali ini saya yang mulakan kelas. DIsebabkan dah beberapa kali masuk kelas, maka dah tahu bagaimana nak memulakan pengajaran di dalam kelas bila mengajar di Korea nih. Bila mula masuk, pelajar tidak akan memberi salam atau ucap selamat. 




Sebaliknya, guru akan pastikan semua pelajar bersedia dan kemudian menyebut,

 "Panjang!" (Ketua kelas)



Ketua kelas akan bangun dan berkata, 

"chario .. (bow) "

"Annyeong hassemika.." = Selamat / Hello



Kemudian guru akan menjawab,

"Annyeong... " 


dan kadang-kadang juga ditambah dengan ..

" Bang geub sumida.." = Nice to meet you



Pengajaran diteruskan dengan mengajarkan eksperimen bagi menentukan larutan yang boleh mengkonduksikan elektrik dan yang tidak boleh mengkonduksikan elektrik. Pelajar yang buat dan guru hanya membimbing.







Pengajaran secara co-teaching dengan Son Sonsaengnim sangat menyeronokkan. Beliau seorang guru muda yang sebenarnya baru sahaja posting pada bulan Oktober yang lalu. Paling unik, adalah cara beliau menarik minat pelajarnya dengan cara melakukan beberapa gerakan mudah ala KPOP. Tentu pelajar suka kan?









Oh. ya. Tarikh pada hari ini juga sangat menarik. 11.11. Di Korea, pada tarikh ini diadakan sambutan Hari Pepero Day. Ya, kerana angka 1 itu adalah mirip kepada coklat pepero. Budaya nya adalah, memberikan pepero pada hari ini dan mendoakan semoga penerimanya akan jadi slim dan tinggi, sama macam pepero!





Hehe.. Saya juga menerima beberapa kotak Pepero. Dan tentunya, kotak Pepero saya yang pertama adalah daripada kawan baik saya di sini, Lee Sonsaengnim. Geng video di sekolah Daegu Girls Commercial High School! 





Catat Ulasan

1 Ulasan