About Me

80 Hari di Korea : Hari 67 (Hiking dari Sorigil ke Haeinsa Temple)

Ahad minggu nih walaupun dah penuh aktiviti untuk sepanjang minggu, saya masih nak ikut guru mentor melalui satu lagi pengalaman menarik tinggal di Korea nih, iaitu pergi hiking. Kata guru mentor saya, aktiviti ini memang sangat popular dalam kalangan rakyat Korea terutamanya pada musim autumn camnih. Ya, betul. Memang ramai yang ada semasa kami hiking ke Haeinsa Temple nih.





Untuk ke Haeinsa Temple ini sebenarnya ada jalan utama yang boleh menggunakan kereta dan juga pengangkutan awam lain. Tapi bagi memberikan pengalaman dengan cara Korea, maka guru mentor sangat mengalu-alukan kami mencuba hiking untuk ke sana. Ada satu jalan hiking yang diberi nama Sorigil (Gil=jalan Sori=Bunyi).



Laluan hiking ini diberi nama Sorigil kerana anda berpeluang untuk mendengar bunyi-bunyian yang menarik di sepanjang laluan ini. Bunyian yang dimaksudkan adalah bunyi unggas, bunyi serangga, bunyi air sungai yang mengalir, bunyi loceng dari kuil dan juga bunyi alam yang lain. Memang menenangkan!












Memang ramai yang memilih untuk menggunakan Sorigil untuk ke Haeinsa Temple nih. Mungkin nak merasa pengalaman hiking beserta bunyi-bunyi alam yang pasti akan memberikan aroma rasa yang lebih nyaman. 

Tapi disebabkan perjalanan nya yang mengambil masa sehingga lebih 1 jam, jika anda datang dalam kelompok yang pelbagai usia, maka saya tidak mencadangkan sangat laluan ini. Kerana ada beberapa tempat memerlukan sedikit tenaga untuk mendaki. Apatah lagi jarak perjalanan yang jauh menuntut untuk pendaki bertenaga pada setiap masa.













 Selepas menempuh perjalanan dan pengembaraan hampir 1 jam setengah, maka tibalah di Haeinsa Temple. Haeinsa Temple ini terkenal kerana kuil Buddha ini adalah termasuk dalam senarai UNESCO World Heritage. Ini adalah kerana di kuil ini ada disimpan "Tripitaka Koreana" iaitu blok-blok ukiran kayu yang mengandungi tulisan daripada skrip Buddha. 


Terdapat lebih 81 000 blok yang disimpan di sana sejak dari tahun 1398 lagi. Lama kan?.





Pelancong juga tidak dibenarkan untuk masuk ke bilik yang menempatkan blok-blok tersebut kerana usaha memulihara dan memelihara khazanah negara Korea tersebut. Beberapa orang pengawal dilihat mengawal di setiap penjuru bangunan.



Selesai meronda-ronda di kawasan Haeinsa Temple ini, maka kami mula bergerak untuk pulang. Masih berjalan kaki, tetapi kali ini menggunakan laluan dari arah lain yang lebih mudah. Sorigil hanya berada di sebelah kanan kami sahaja. Laluan kenderaan ini lebih cepat dan lebih mudah. 




Pendek kata, perjalanan hiking selama 3 jam pergi balik ini memang merupakan satu pengalaman yang menarik. Apatah lagi dapat mencari pengalaman melalui style orang Korea, itu sangat lah berbeza. Terima kasih Kim Sonsaengnim dan Jee Sonsaengnim yang membantu saya untuk hari ini.





Tak lupa juga untuk hidangan ikan buntal goreng yang sangat sedap! Pertama kali saya rasa ikan nih seumur hidup saya. Menakutkan juga bila teringat cerita-cerita pasal makan ikan buntal. Tapi di Korea ini, tukang masak bagi kedai makan ikan buntal harus mendapatkan sijil rasmi kelayakan khas daripada kerajaan di Korea. Maka, perasaan takut diganti dengan perasaan sedap. Apatah lagi makan ketika hujan... Hmmmm... :)





Catat Ulasan

0 Ulasan