.

.

KARTiKEL

Khamis, 12 November 2015

80 Hari di Korea : Hari 62 (Duipuri : Sambutan Kejayaan)

Bersempena dengan kejayaan persembahan pada majlis pembukaan Festival Seni Dalam Pendidikan Daegu 2015, maka pengarah teater muzikal kami telah mengadakan satu majlis keraian. Kalau dalam budaya Korea, ianya dikenali sebagai Duipuri (kalau salah ejaan, sila maklumkan yer).






Duipuri ini diadakan bagi menghargai titik peluh dan jasa bakti semua yang terlibat dalam sesuatu event besar, setelah semuanya berlangsung dengan jayanya. Bagi saya, saya melihat ini adalah suatu budaya yang baik dan patut dipraktikkan oleh mana-mana organisasi. Secara tak langsung ukhwah persahabatan yang terjalin antara sesama ahli akan menjadi semakin akrab.


Ini juga merupakan kali pertama saya menghadiri majlis di rumah orang Korea. Seperti juga orang Jepun, orang Korea juga sebenarnya agak jarang mengajak tetamu datang bertandang di rumah. Mereka lebih selesa bertemu di kedai-kedai kopi atau pun di mana-mana restoran makan. Katanya, ada yang malu kerana rumah mereka yang kecil.















Semua anggota muzikal dijemput. Akan tetapi ada yang tak dapat hadir kerana ada komitmen lain dengan keluarga dan rakan. 




Puan pengarah kami, Jung Sunghee merupakan seorang pengarah yang sangat berbakat dan melucukan. Beliau mendapat pendidikan dalam bidang seni persembahan ini di New York. Maka tak hairan lah, beliau tahu saya sebagai muslim harus mengerjakan solat 5 kali sehari. Malah juadah juga disediakan sepenuhnya tanpa daging dan ayam. Makanan vege. Terima kasih kerana memahami!







Pada malam ini juga, sambil-sambil makan maka kami memperkenalkan diri dengan lebih baik kepada ahli yang ada. Maklumlah ada juga ahli belakang tabir yang buat pertama kalinya kami jumpa pada malam ini. Juga bersama-sama menceritakan perasaan masing-masing setelah terlibat dalam aktiviti seperti ini. 


Perasaannya sangat mengkagumkan! 




0 Kata-kata Bijak Pandai:

Catat Ulasan