.

.

KARTiKEL

Sabtu, 21 Februari 2015

Idea P&P Sains : Pengangkutan Air Oleh Xilem

Eksperimen ini adalah bagi mengkaji pengangkutan air oleh xilem. Tumbuhan yang disyorkan di dalam buku teks adalah pokok keembung (balsam). Walau bagaimanapun akibat kesukaran nak mendapatkan tumbuhan tersebut, maka cikgu-cikgu kita yang kreatif ini telah menggunakan alternatif lain, iaitu daun saderi (celery). Kesan pengangkutan akan lebih jelas kelihatan. Malah tumbuhan lain juga dapat digunakan seperti sawi.


Ini adalah aktiviti yang dikongsikan oleh Cikgu Zuria Salmi.





Ini pula aktiviti yang dikongsikan oleh Cikgu Aerra Syazila




Aktiviti ini dikongsikan oleh Cikgu Fiza Kushina Noor. Tumbuhan yang digunakan adalah sayur sawi.




Aktiviti yang dikongsikan oleh Cikgu Jainon Mfs.








4 ulasan:

  1. Berapa lama nak biarkan tumbuhan tu menyerap pewarna? 1 jam? 2 jam? 1 hari? hehe tq atas perkongsian.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak ada reply lagi ni... Kalau ada tag macam fb dah banyak reply ni. hehe..

      Padam
  2. buat malam hari dirumah...esok pagi dah jadi cantik. saya Guna bunga ros putih lagi marvelous hasilnya. Cikgu2 lain pun terpikat...

    BalasPadam
  3. terima kasih cikgu2, baru nak try tahun ni..
    moga perkongsian ini jadi amalan baik hingga ke jannah

    BalasPadam