About Me

Bagaimana Magnet Dihasilkan? [video]

Magnet ataupun lebih dikenali sebagai Besi Berani memang merupakan satu benda yang cukup membuatkan kita ingin teruja dan ingin tahu. Terutamanya ketika zaman kanak-kanak. 'Keajaiban' magnet untuk menarik besi dan logam-logam lain, menyebabkan magnet juga boleh dijadikan alat mainan semasa kecil dahulu. Tapi pernahkah anda terfikir, bagaimanakah magnet diperolehi?. Adakah dihasilkan? atau dijumpai secara semulajadi?. 



Bagaimana Magnet Dihasilkan? [video]
Bagaimana Magnet Dihasilkan?


Sejarah Magnet
Sejarah magnet sebenarnya bermula sejak daripada zaman Yunani lagi, seawal 500 SM. Perkataan magnet itu sendiri berasal daripada perkataan magnetis lithos, yang bermaksud batu yang berasal daripada Magnesia. Batu dari Magnesia itu menunjukkan ciri-ciri istimewa dengan berupaya menarik logam-logam lain. Ini lah magnet!



Lodestone batu magnetik


Ilmu magnet ini terus berkembang. Malah pada tahun 1600, seorang saintis Inggeris, William Gilbert telah membuat penemuan awal dan merumuskan bahawa Bumi juga merupakan sebuah magnet!

Pada tahun 1930 pula para pengkaji telah berjaya menghasilkan magnet kekal berkuasa tinggi yang pertama di dunia, iaitu aloi Alnico. Dan seterusnya, kini penggunaan magnet telah dipelbagaikan dalam banyak bentuk bergantung kepada keperluan.



Penghasilan Magnet
Selain daripada boleh ditemui dalam keadaan semulajadi, magnet sebenarnya boleh dihasilkan. Caranya adalah dengan mendedahkan logam ferromagnetik, seperti besi dan nikel kepada medan magnet. Apabila logam ini dipanaskan pada suhu tertentu, logam akan dimagnetkan secara kekal. 

Jom tengok video di bawah, bagaimana sesuatu magnet dihasilkan di kilang secara komersial. 





Video di atas adalah contoh penghasilan magnet kekal yang dilakukan secara komersial, bagi tujuan dijual. Selain daripada kaedah penghasilan di atas, kita juga boleh menghasilkan magnet sementara di rumah. Senang saja caranya.



Kaedah mudah menghasilkan magnet di rumah
Kaedah mudah menghasilkan magnet di rumah


Kaedah Menghasilkan Magnet di Rumah
Sediakan beberapa pin kertas dan juga satu magnet kekal. Kemudian gosokkan pin kertas tersebut pada magnet. Ini bagi mendedahkan pin kertas tadi kepada medan magnet yang ada pada magnet kekal tersebut. 

Selepas beberapa ketika, uji pin kertas tadi dengan beberapa cebisan besi yang kecil. Jika besi tersebut melekat pada pin, bermakna anda telah berjaya memagnetkan pin tersebut. Jika gagal, teruskan menggosok pin untuk tempoh yang lebih lama. 

Selamat mencuba!





Catat Ulasan

4 Ulasan

  1. boleh buat aktiviti dengan anak di rumah

    BalasPadam
  2. budak-budak sekolah gua dah asyik main benda nih dahh..

    yang gua bengang..dok bergaduh plak rebut magnet lepas tu. haha

    BalasPadam
  3. Masa kecik slalu duk fikir mcm mana la org buat magnet ni..hehe

    BalasPadam