.

.

KARTiKEL

Ahad, 4 Mei 2014

Sumber Bahan Api Semulajadi dan Kepentingannya

Negara kita memang kaya dengan pelbagai sumber bahan api semula jadi seperti petroleum, arang batu dan kayu kayan. Bahan api fosil seperti petroleum, gas asli dan arang batu dibentuk daripada sisa tumbuhan dan haiwan mati yang tertanam berjuta tahun dahulu.

Lihat pembentukan bahan api fosil seperti di bawah


Pembentukan arang batu

Pembentukan petroleum



Video animasi proses pembentukan arang batu





Video animasi proses pembentukan gas asli dan petroleum


Penyulingan Berperingkat Petroleum
Petroleum ialah satu campuran hidrokarbon, iaitu bahan kimia yang terdiri daripada unsur hidrogen dan karbon. 

Berikut adalah proses penyulingan berperingkat dalam menara penyulingan di loji penapisan minyak dan kegunaan pecahan petroleum yang berbeza.


Penyulingan berperingkat petroleum

Jika julat takat didih pecahan petroleum itu meningkat, warna nya menjadi semakin gelap, kelikatan meningkat, kebolehan untuk terbakar berkurang dan jelaga pembakaran meningkat.


Kaedah Berkesan Dalam Penggunaan Sumber Bahan Api Semula Jadi
1. Menggunakan peralatan gas dan elektrik yang menjimatkan tenaga
2. Mengurangkan pembaziran tenaga
3. Menggunakan kenderaan yang menjimatkan bahan api yang lebih efisien
4. Menggalakkan perkongsian kenderaan
5. Mengitar semula dan menggunakan semula bahan
6. Menggunakan sumber tenaga diperbaharui



51 ulasan:

  1. cikgu.. nak tanye..
    Apa sumbangan petroleum dan gas asli dalam pertumbuhan ekonomi negara??

    BalasPadam
    Balasan
    1. idiotic lazy student

      Padam
    2. mind your own business...

      Padam
    3. mind your manners

      Padam
  2. nak bergantung cikgu bagi jawapan je..
    pemalas

    BalasPadam
  3. Yang aku tau aku tough

    BalasPadam
  4. kenapa isi2 nie tkde kat halaman cikgu ? sifat dan kegunaan pelbagai petro ,dan sumbangan kepada negara tolong jawab cikgu . ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. nanti cikgu akan kemaskini dari masa ke semasa

      Padam
    2. penggunaan petroleum secara cekap??

      Padam
    3. hhahahha bnyak tanya lah tgok jalah

      Padam
  5. pt3 susah tak

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak susah kalau baca buku

      Padam
    2. ya lah,kalao korang malas susahlah...

      Padam
  6. susahlah PBS ini

    BalasPadam
  7. ckgu smbgan ptroleum n gas asli nk cari kat mne ckgu?

    BalasPadam
  8. Terima kasih cikgu :)

    BalasPadam
  9. salam,cikgu,mcm mana sisa tumbuhan boleh tertimbus dlm lumpur?boleh cikgu jelaskan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. lumpur yg bnyk menenggelamkan sisa tmbhn....trtmbus lah die....

      Padam
  10. sume komen ngarut

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama la mcm hang woi

      Padam
  11. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  12. saya suke blog ni. tq cikgu!

    BalasPadam
  13. ciri-ciri kegunaan nye mne?

    BalasPadam
  14. ish2.. lmbt nye balas.

    BalasPadam
    Balasan
    1. your lazy copy person

      Padam
  15. betul tu.. mne ciri2 nye cikgu..

    BalasPadam
  16. carik la sendiri oi. pemalas betul la korang ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. ah ah apalah mereka ni

      Padam
  17. bukan malas.. kite kalau xtau kne tanye.. kalau x tanye nnti takut2 sesat jalann.. lgipun ni cikgukn.. lebihh baik tanye cikgu drpd carik sendiri.. kang sesat kang

    BalasPadam
  18. penggunaan petroleum secara cekap?

    BalasPadam
  19. bodo semua nak memekak kata pemalas semua nak jwpn dri cikgu but diri sendiri cari sini apahal doe. sendiri pemalas cri jwpn gak kat sini. best regards, mak kau :v

    BalasPadam
  20. terima kasih cikgu sangat berguna nota ini

    BalasPadam
  21. Sume nk harap cikgu ? well kite belaja perlu byk bertanya kalo cari tapi tk dpt same jew baek tnye trus senng bukn pemalas tetpi kalo tkdpt cari ko nk wat pew ? mesti ko tnye org kan ? tpi kalo org tu pon tk tau mesti ko merujuk kepda cikgu ann dahh tkpyh nk ckp org mls ko bkn mmbantu ko wat org stress..

    BalasPadam
  22. siapa ahh yang suka ckp org mls nk cari jwapan sendiri tu....gram plk aku baca bnyak 2 tu.....die tnya ckgu mksudnya die usaha la tu.. ap masalah kau....dh kau x nk tnya x pyh la nk menyibuk....kau bkk blog ni semata mata untuk ckp org pemalas ke
    #piki diri lu bagus sangat ahh
    #mohon terasa

    BalasPadam
  23. rupanye negara timur tengah merupakan pengeluar minyak yg terbesar di dunia.

    BalasPadam
  24. Assalamualaikum cikgu,
    apakah kesan penemuan petroleum terhadap sesebuah negara?

    BalasPadam
  25. Cikgu tolong berikan sumbangan petroleum.
    Makseh

    BalasPadam
  26. Apakah sumbangan industri petroleum kepada negara?

    BalasPadam
  27. Cikgu, saya sgt berterimakasih, alhamdulillah, saya singgah sini tumpng cari bahan utk sendiri & keperluan anak saya. keep it up cikgu Hailmi..
    cuma nk komen sikit kpd pngunjung lain yg saya kira pelajar..

    ilmu adalah cahaya penyuluh kehidupan yg baik & bawa keberkatan hidup. Niat belajar kena tingkatkn keikhlasan lagi. & bkn setakat bljr utk boleh jawab exam shaja. Di dlm mncari ilmu penting mnjaga adab, tutur bahasa serta hormati guru yg mngajar ilmu & pngunjung2 lain.

    BalasPadam