.

.

KARTiKEL

Ahad, 23 Februari 2014

PBS Ditangguhkan!

Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) ditangguhkan sehingga ia dimuktamadkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dalam masa terdekat.
Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Dr Khair Mohamad Yusof, berkata kajian menyeluruh mengenai pelaksanaan PBS sedang dijalankan dan cadangan penambahbaikan akan dikemukakan kepada Menteri Pendidikan, Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk keputusan.


 "Buat masa ini guru-guru tidak perlu meneruskan pelaksanaan PBS sehingga satu kenyataan mengenainya dibuat oleh KPM dalam masa terdekat," katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.


Pelaksanaan PBS Ditangguhkan!

Dr Khair berkata, selaras dengan arahan Menteri Pendidikan supaya kajian menyeluruh mengenai pelaksanaan PBS, KPM mengambil inisiatif meneliti semula pelaksanaannya supaya dapat mengurangkan bebanan tugas guru.

“Kajian dan penelitian ini difokuskan kepada rombakan terhadap perkara yang membabitkan kekerapan guru memasukkan data berkaitan eviden dan pencapaian murid, termasuk juga pengisian borang perekodan prestasi murid yang boleh membebankan guru,” katanya.

Dr Khair berkata, di samping memastikan kajian dan penelitiannya dilaksana secara berkesan, KPM juga mengambil beberapa langkah segera bagi menanganinya termasuk menangguhkan taklimat PBS di peringkat sekolah rendah dan menengah seluruh negara bermula pada 17 Februari ini bagi mengelakkan kekeliruan terhadap pelaksanaannya.

Beliau berkata, KPM juga akan mengadakan bengkel membabitkan guru termasuk kesatuan guru dalam usaha penelitian dan kajian semula terhadap pelaksanaan PBS. 



“Bengkel berkenaan akan dilaksanakan pada awal dan pertengahan Februari ini dan hasilnya akan dibentangkan semula kepada KPM dalam tempoh terdekat.
“Selain itu, pihak KPM akan menubuhkan Jawatankuasa Pasukan Petugas PBS di peringkat KPM yang mengadakan mesyuarat setiap minggu bagi meneliti dan menilai perkembangan setiap tindakan terhadap penelitian PBS,” katanya.

Sementara itu, bagi menangani isu berbangkit berkaitan PBS dengan segera dan berkesan, KPM akan mewujudkan ‘war room’ PBS di peringkat KPM.

“Usaha penambahbaikan terhadap capaian Sistem Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (SPPBS) juga sedang dilaksanakan di peringkat KPM bagi memastikan guru-guru boleh mengakses sistem berkenaan secara lebih mudah dan berkesan.
“Semua tindakan berkenaan diambil bagi memastikan setiap elemen pelaksanaan PBS dapat memberikan taksiran secara holistik terhadap murid dan dalam masa yang sama, mengurangkan bebanan tugas guru yang melaksanakannya,” katanya. 

Sumber


p/s: Tentu ramai yang bersorak gembira....

10 ulasan:

  1. Keseian anak-anak kita jadi mangsa bahan eksperimen derang...

    BalasPadam
  2. Sy selaku setiausaha PBS sekolah bersyukur PBS ditangguhkan... tapi tak lega jugak sebab ianya bukan DIMANSUHKAN. Harap penambahbaikan yg disebut2 tu dah betul2 dirancang dgn baik dan menyeluruh. Jangan asyik bereksperimen mcm ni..

    BalasPadam
  3. harap sebelum cadangan sesuatu perkara besar macam ni diadakan workshop sesama para guru, panel PPD, wakil kementerian.. biar relevan sikit..

    BalasPadam
  4. Ditangguhkan buat sementara waktu jer..CN berdoa sangat, kalau tak jadi mansuh pun, biarlah bersistematik dan tak membebankan guru2..dah banyak gelaran untuk PBS ni, jenuh gak ler motivasikan stdent tentng PBS ni, ..harap2 ada berita baik lepas ni ;)

    BalasPadam
  5. emm..tak tahu nak komen apa dah bab pbs nih..

    BalasPadam
  6. PBS
    =Pelajar Bodoh Sebab
    PBS!!

    BalasPadam
  7. pembunuh budak sekolah

    BalasPadam
  8. pbs : Pandai Bodoh Samajer

    BalasPadam
  9. pbs jangan ditangguhkan

    BalasPadam