.

.

KARTiKEL

Jumaat, 24 Januari 2014

Kumpulan Darah Penderma Kepada Penerima

Apabila ada perkara yang memerlukan pemindahan darah, kita perlu pastikan kumpulan darah penderma dan penerima adalah sama atau serasi. Perkara ini disistemkan dengan lebih jelas melalui Sistem ABO yang dibangunkan oleh Karl Landsteiner pada tahun 1901. Jika darah yang digunakan adalah tidak sama dan serasi, darah tersebut akan menggumpal. Hal ini akan membunuh penerima darah tersebut.



Berikut adalah jadual yang boleh digunakan bagi menentukan samada darah penderma tadi adalah sesuai atau tidak dengan darah penerima.


Bagaimana untuk memahami jadual di atas?
Jika penderma adalah berdarah kumpulan A, maka penerima boleh terdiri daripada kumpulan darah A dan juga AB.

Jika penderma adalah berdarah kumpulan B, maka penerima boleh terdiri daripada kumpulan B dan juga AB.

Jika penderma adalah berdarah kumpulan AB, maka penerima boleh terdiri daripada kumpulan darah AB sahaja.

Jika penderma adalah berdarah kumpulan O, maka penerima boleh terdiri daripada kumpulan A, B, AB dan O.


Penderma Universal
Kumpulan darah O boleh menderma kepada SEMUA kumpulan darah, tetapi hanya boleh menerima daripada kumpulan darah O sahaja. 

Oleh itu kumpulan darah O juga dikenali sebagai Penderma Universal kerana boleh mendermakan darahnya kepada semua kumpulan.


Penerima Universal
Mankala Kumpulan darah AB pula boleh menerima daripada SEMUA kumpulan darah, tetapi hanya boleh menderma kepada kumpulan AB sahaja.

Oleh itu kumpulan darah AB juga dikenali sebagai Penerima Universal kerana boleh menerima darahnya daripada semua kumpulan.



53 ulasan:

  1. assalamualaikum,,,
    terima kasih cikgu tolong saya buat B6D3E1
    jasa cikgu amatlah dihargai.. ;)

    BalasPadam
  2. asamekommm . tq cgu telah mengajar sya buat band B6D3E1 . :)

    BalasPadam
  3. Waalaikumsalam.. semoga mendapat manfaat yer.. ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih atas nota

      Padam
  4. tq cikgu hailmi ,siap band 6 for this topic !!

    BalasPadam
  5. terima kasih cikgu :) semoga B6D3E1 saya lepas :3

    BalasPadam
  6. Guna buku skrap ke?

    BalasPadam
  7. Sensei ....gune buku skrap ke nie? :) bls dgn sgere yerr...

    BalasPadam
  8. yang ini tugasan kena buat dalam bentuk artikel kan?..

    BalasPadam
    Balasan
    1. YA, sy x phmla.. tp klau buat kat ketas A4 .. selepas tu stapler .. boleh x ckgu?

      Padam
    2. terbaik lah cikgu hailmi

      Padam
    3. terim kasih cikgu.saya dapat lepas band6 dgn nota cikgu.cikgu memang terbaiklah!!!!!!

      Padam
  9. assalamualaikum,,
    cikgu BD3E1 ni dalam plbgai bentuk persembahan kan ???
    ble ke klu saya nak buat dalam bentuk powerpoint??

    BalasPadam
  10. Waalaikumsalam Nisa.. boleh.. tak jadi masalah.. ;)

    BalasPadam
  11. tengs cikgu :')

    BalasPadam
  12. terima kasih cikgu....
    akhirnya saya dapat juga jumpa maklumat untuk buat pbs...
    :)

    BalasPadam
  13. saya dapat jugak maklumat kat sini terima kasih cikgu :)

    BalasPadam
  14. assalamualaikum murabbi ... alhamdulillah n terima kasih sgt2 atas segala mklumat pasal pbs sains ... syukur , allah permudahkan kerja kami ... mudah mudahan allah permudahkan kerja cikgu ... terima kasih sgt2 ... syukran , ya mudir .... :)

    BalasPadam
  15. waalaikumsalam.. tq banyak juga sebab support blog cikgu.. kita sama2 berusaha k! :)

    BalasPadam
  16. ASsalamualaikum cikgu tq atas semua maklumat cikguuntuk segalanya.

    BalasPadam
  17. assalamualaikum cikgu, insyaAllah dengan bantuan blog cikgu nih sy dapat lepas untuk B6D3E1 :-) doakan ye cikgu. :)

    BalasPadam
  18. Terima kasih cikgu! saya doakan semoga cikgu dimurahkan rezeki..

    BalasPadam
    Balasan
    1. sy pon harap ckgu dmurahkan rezeki.. hope dpt teruskan usaha ckgu ;D

      Padam
  19. Terima kasih cikgu kerana telah menyediakan item pbs-pbs yang saya perlukan selama ini.....Semoga cikgu maju jaya.......

    BalasPadam
  20. Terima kasih cikgu. Info cikgu sangat membantu. :D

    BalasPadam
  21. terima kasih cikgu

    BalasPadam
  22. cikgu ni hebat lah!

    BalasPadam
  23. TERIMA KASIH. AKHIRNYA SIAP JUGA B6D3E1 SAYA.

    BalasPadam
  24. Assalamualaikum ,, terima kasih kepada pembuat blog ini kerana telah membantu saya membuat B6D3E1 .. terima banyak-banyak..

    BalasPadam
  25. terima kasih cikgu membantu meringankan saya membuat pbs. tak delah pening kepala saya nak memikirkan pbs yg bertimbun ni

    BalasPadam
  26. TQQQQQQQQQQQQQQQQQQ

    BalasPadam
  27. terima kasih cikgu sbb meringankan beban saya untuk menyiapkan B6D3E1 , alhamdulillah hampir siap , jasa cikgu amat saya hargai :)

    BalasPadam
  28. Terima Kasih cikgu....... ^_^

    BalasPadam
  29. Terima Kasih cikgu....... ^_^

    BalasPadam
  30. This blog really nice ! thankyou

    BalasPadam
  31. terima kasih cikgu

    BalasPadam
  32. Thank you cikgu.....

    BalasPadam
  33. Cikgu, terima kasih cikgu telah banyak membantu saya. terima kasih cikgu, saya sayang cikgu!

    BalasPadam
  34. This blog help me 2 do my pbs.

    BalasPadam
  35. macam nak mati buat pbs nie...

    BalasPadam
  36. terima kasih cikgu! semoga panjang umur murah rezeki cikgu Hailmi. semoga dirahmati Allah SWT.

    BalasPadam
  37. terima kasih atas doa anda.. ;)

    BalasPadam
  38. cikgu, cikgu saya cakap, artikel b6 ni kene yg macam dalam surt khbr tu,. mksodnyer, kertas tu penuh dengan tulisan, then gmbo yg brkaitan harus kecil dan diletakkan di hujung ayat. hmm,, x paham lha cikgu..

    BalasPadam
  39. Ade tak kemungkinan orang yg terima darah drpd penderma nie dpt penyakit selepas darah penderma masuk dlam badan penerima nie

    BalasPadam
    Balasan
    1. yer.. ada kemungkinan.. kadang2 proses masa ambil darah tu tak teliti dan tidak menepati prosedur.. sebb tu ada juga kes yang terkena jangkitan penyakit selepas menerima darah

      Padam
    2. assalamualaikum cikgu...nk tnye...boleh ke nk menderma darah bile umur 15 tahun...sebab ade cikgu ckp boleh...tapi x ke letih sebab kelas tambahan...aktiviti kokurikulum

      Padam
  40. terima kasih

    BalasPadam
  41. Tq..senang difahami..

    BalasPadam
  42. petikan yg bermakna dan senang difaham

    BalasPadam