KARTiKEL

Jumaat, 8 November 2013

Elaun BISP Dihentikan Mulai Januari 2014

Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dah keluarkan Pekeliling bertarikh 1 November 2014 yang memaklumkan bahawa tiada lagi pemberian elaun Bayaran Insentif Subjek Pendidikan (BISP) kepada cikgu subjek Sains, Matematik dan Bahasa Inggeris mulai Januari 2014 ini.

BISP dihentikan mulai Januari 2014


Langkah ini diambil berikutan pemansuhan dasar PPSMI, dan pengenalan dasar baru Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM). Maka kerajaan telah memutuskan untuk menamatkan pemberian BISP tersebut kepada semua PPP yang terlibat. Walau bagaimanapun, KPM juga sedang menimbangkan insentif baharu (belum tau lagi untuk siapa) dan akan dimajukan untuk persetujuan Agensi Pusat.

Untuk bacaan lebih lanjut, rakan guru boleh rujuk pekeliling tersebut di SINI

33 ulasan:

  1. alamak, cikgu2 subjek tu tak melantun ke nanti?

    BalasPadam
    Balasan
    1. melantun tinggi lah terkojut beruk.....nasib baik ada pengganti elaun tu...

      Padam
    2. Kami dah tak dpt elaun BISP sejak januari 2013 lagi. Jadi tak terkejut jugalah. Cuma terasa bila dipotong pertama kali

      Padam
  2. kasi banyak-banyak sabar aje maa..haha

    BalasPadam
  3. cikgu...nape dekat skrin saya ni header cikgu menutup gambar dan tajuk? sabar je la cikgu.. Allah nak bg rezeki ikut lain tu..

    BalasPadam
  4. terima kasih Pn Rozita, dah diperbetulkan.. ;)

    BalasPadam
  5. Balasan
    1. confirm...tapi ada elaun lain yg akan ganti bisp....bila dpt tak tahu lah...

      Padam
  6. nasib baik ada elaun lain yg mengantikan bisp...kalu x naya oiiii rm200 terbang tahun depan....kenaikkan elaun lain belum ada sebarang cerita lagi....

    BalasPadam
  7. Elaun BISP kami dah diberhentikan sejak bulan Januari tahun ini sedangkan kami masih mengajar Matematik tahun 5 dan 6 dlm dwi bahasa dan kami terpaksa membayar balik sekali gus melalui potongan gaji bayaran yg diberi pada bulan Jan hingga April 2013

    BalasPadam
  8. Saya sendiri pun dah hampir 2 tahun tak terima BISP.. Takpe lah, bukan rezeki.. Rancangan mengajar masih pakai BI, tapi PDP guna Bahasa Malaysia.. InshaAllah, ada lah rezeki kot lain pulak.. ;)

    BalasPadam
  9. setahu sy hanya guru bi je yg kekal bisp hingga akhir tahun ni....guru lain dah lama ditamatkan....bila agaknya elaun baru tu akn dikuatkuasakan...????

    BalasPadam
  10. Takpelah.. mengajar bukan sebab elaun. Dah name pun cikgu BI. ngajor jer BI saaampaiiii pandai...hihihi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. mmg lah mengajar bkn utk elaun...tp harus diingat elaun tu hak bagi guru2 yg berhak......diorg ada kemahiran dlm bi, itu rezeki diorg....

      Padam
  11. untungnya cikgu bi ni...dahlah bisp akan tamat akhir tahun ni...diorg gerenti akan dpt elaun lain plak menggantikan bisp...lepas ni nak jumpa pengetua...aku nak mengajar bi...

    BalasPadam
  12. risau dan berdebar2 menuggu pengganti elaun bisp ni.....lebih byk ker? kurang ker? bila nak dapat elaun ni dan sebagainya....

    BalasPadam
  13. km mmg dh x dpt thn ni, pas tu kena byr utk bln 1-1 2013, baru2 ni dgr yg 2012 pn kena bayar balik.. parah la cm ni

    BalasPadam
  14. Cikgu-cikgu BI yang hadir kursus Pro-Elt harus diberi elaun.Kasihan kat kami yang hadir kelas ini dari bulan Februari hingga Disember. Bukan hadir kelas sahaja, kena buat latihan online. banyak tahu.

    BalasPadam
  15. dengar2 cerita hanya guru BI yg menghadiri kursus etems je yg akan dpt elaun pengganti bisp....minta pencerahan.......

    BalasPadam
  16. bila lah nak umumkan pengganti elaun bisp ni?????

    BalasPadam
  17. hmm... harap bersabar yer..
    ada rezeki InshaAllah.. ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. insyallah...kita sesama cikgu berdoa pada ALLAH...Presiden Cuepacs dah bertukar...insyallah beliau lebih berkaliber...

      Padam
  18. kena bayar balik tahun 2012 apa critaaaa

    BalasPadam
    Balasan
    1. setahu sy hanya cikgu bi je yg x perlu membayar balik elaun bisp.....cikgu matematik dan sains je kena bayar.....

      Padam
  19. dah masuk tahun baru dh...gaji bln 1 x lama lagi.....mana pengumuman pengganti bisp ni.....jahatnye kerajaan....patutlah bn kurang mendapat sokongan cikgu2...pbs lagi alahai....

    BalasPadam
  20. sabar lah yer cikgu.. InshaAllah kalau dah rezeki tak ke mana tu..

    BalasPadam
  21. dah nama pun elaun...bila2 masa saja boleh ditarik balik... bukan gaji hakiki guru tu pun... mereka yg terlibat tak kisah pun...kenapa la yg tak terima bisp pulak yang keluh kesah? mmmmmmmmmmm

    BalasPadam
  22. Aku guru bi...dahlah masa kena tambah, pastu subjek bi balik2 kena highlight dlm tv. Elaun pula dipotong....bg elaun utk kami. Bukan senang nak ajar anak org ckp bi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. setuju...tp tgk pada gayanya mcm susah je kerajaan nak beri ganti BISP ni...

      Padam
  23. nampaknya x merasalah guru guru bi biasa utk dpt elaun pengganti bisp ni...hanya guru bi C1 & C2 je dpt merasa..itupun one off je...kejamnye kerajaan pasni aku g jumpe ketua bidang...nak ngajor subjek lain plak...2018....aku sokong lain....

    BalasPadam
  24. hanya opsyen bi je yg terlibat.......

    BalasPadam