.

.

KARTiKEL

Isnin, 9 September 2013

Sistem Sokongan Dalam Tumbuhan

Bagi tumbuhan pula terdapat lebih banyak struktur yang membantu untuk memberikan sokongan kepada  tumbuhan tersebut. Untuk tumbuhan di darat, struktur seperti akar banir (buttress roots), akar sokong (prop roots), akar jangkang (stilt roots), akar mencengkam (clasping roots), akar aerial (aerial roots). Selain daripada akar, batang dan struktur tambahan lain pada tumbuhan juga boleh menyokong tumbuhan untuk hidup. Sebagai contohnya, sulur paut (tendrils), batang berlilit (twining stem), duri (thorn dan prickles). Manakala bagi tumbuhan akuatik, sokongan pada tumbuhan adalah dalam bentuk kantung udara (air sacs) dan juga kesegahan sel (cell turgidity).


akar banir buttress roots


akar jangkang stilt roots


akar sokong prop roots


akar mencengkam clasping roots


akar aerial roots


batang berlilit twining stem


sulur paut tendrils


thorn duri


prickles duri


kesegahan sel cell turgididty

kantung udara air sacs

21 ulasan:

  1. Mohon cikgu jelaskan tentang 'kesegahan sel'. tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. kesegahan sel bermaksud ketegangan kepada sel tumbuhan yang diakibatkan kerana sel tersebut mengandungi kadar maksimum air dalam vakuolnya.. air boleh masuk dengan cara resapan osmosis..

      Padam
    2. sukar difahami lah cikgu :3

      Padam
  2. contoh pokok yang ade akar sokong ape??

    BalasPadam
    Balasan
    1. contoh pokok yang guna akar sokong banyak..
      macam pokok ara, pokok pinang, pokok palm dll

      Padam
    2. pokok pandan pon samakan

      Padam
  3. saya x faham kantung udara lahh,,cikgu....cikgu boleh terangkan???

    BalasPadam
    Balasan
    1. kantung udara ataupun juga dikenali sebagai ruang udara ini maksudnya satu bekas / ruang yang ada udara dalam tu.. jadi ruang udara ini akan beri sokongan kepada tumbuhan yang hidup dalam air, supaya boleh berdiri tegak..

      Padam
  4. contoh pokok yg mempunyai akar berlilit?boeh terangkan...tq
    ^_^

    BalasPadam
  5. batang berlilit macam pokok seri pagi yang selalu nampak kat pagar2 sekolah..

    BalasPadam
  6. cikgu apa contoh pokok akar jangkang?

    BalasPadam
  7. Cikgu Contoh Batang Berlilit Ape nya
    nk tanya sikit

    BalasPadam
  8. contoh batang berlilit pokok seri pagi = morning glory

    BalasPadam
  9. contoh akar cengkam?????cikgu bagilah contoh

    BalasPadam
  10. akar cengkam macam pokok duit-duit.. pokok sarang burung..

    BalasPadam
  11. Cikgu... boleh tolong huraikan sedikit mengenai akar banir?

    BalasPadam
  12. kantung udara 2 pokok ada di mna saya tak pernah tengok pon...

    BalasPadam
  13. Assalamualaikum cikgu.. :)
    saya nak bertanya sikit nie...?
    xde ke cth untk B4 D17 E1 ?
    saya dh buntu dh nih nak buat mcm mana?

    BalasPadam
  14. assalamualaikum ckgu...
    pokok anggerik tergolong dlm kmpulan mane yew ???

    BalasPadam