.

.

KARTiKEL

Ahad, 11 Ogos 2013

Analisis 6 Isu Panas Hina Islam

Ramai yang sudah maklum akan beberapa isu-isu sensitif mengenai agama Islam yang dipermainkan, dihinakan, diperdebatkan sejak kebelakangan ini. Semuanya bermula daripada tindakan berani mati oleh beberapa individu yang memuatnaik gambar / video yang kurang sesuai / kurang berpatutan dengan norma-norma masyarakat majmuk di Malaysia. Untuk tujuan apa? Itu kurang pasti, sebab kena tanya dengan tuan empunya badan sendiri. 

Tapi yang jelas, provokasi yang melampau sejak kebelakangan ini, sebenarnya tidak mustahil boleh mengheret ke arah situasi yang lebih kritikal dan panas. Terutamanya jika hal ini melibatkan perkara-perkara sensitif dalam agama. Kalau sensitif dalam bab bangsa, mungkin ramai yang masih boleh bertoleransi. Tetapi jika membabitkan hal agama, saya rasa pasti lebih ramai yang akan 'terbakar'! Jom kita cuba kupas setiap isu satu persatu.


Isu 1 : Alvivi Bak Kut Teh
Pasangan blogger seks kepala otak senget nih memang kepala otak tak betul. Perbuatan seperti ini adalah sangat tidak patut. Mengucapkan 'Selamat Berbuka Puasa' itu adalah satu perbuatan yang baik dari segi moral, tetapi jadi buruk bila diajaknya orang Islam untuk berbuka dengan makanan haram Bak Kut Teh (Sup Tulang Babi). Nampak sangat dua ekor 'monyet' nih langsung tak tahu dan faham dengan kepercayaan agama orang lain. Atau mungkin buat-buat tak faham dan sengaja tak nak faham. Orang macam nih lebih layak duduk dalam zoo, jika tak reti nak bertoleransi dengan masyarakat lain. 

Alvin Vivian Bak Kut Teh


Bila dah terkantoi kena tindakan semua, maka mula lah menggelabah, bagitau itu hanya gurauan. Gurauan???!!.. Tak kena tempat lah mangkuk! Cubaan terakhir, sempat buat rayuan di Twitter dan juga rakaman video mohon maaf di Youtube. Its too late lah. Lenkali fikir dulu guna otak, sebelum buat apa-apa tindakan. Direman juga lah beberapa hari dalam lokap sebelum dibebaskan dengan ikat jamin. 

Jangkaan saya, pasangan ini PASTI akan buat lagi kontroversi pada masa akan datang, sepertimana 'abang taiko' dia yang memang tak reti-reti nak berhenti dari provokasi dan komplen, komplen, komplen, komplen...


Isu 2 : Kena Bogel Sebab Hina Islam
Yang kes satu nih, kurang mendapat liputan sangat. Tetapi ada jugak lah bertebaran di sana-sini, berita suam-suam kuku. Kisahnya diculik, dipukul dan seterusnya dibogelkan sekumpulan lelaki selepas membuat kenyataan yang dikatakan menghina Islam dalam laman sosial. Tapi budak nih menafikan bahawa dia membuat kenyataaan tersebut. Hmmmm... 

Kena bogel sebab hina Islam

Kemungkinan 1: Mungkin dia memang tak ada buat betul kenyataan tuh. Atau kawan hack FB dia. Atau kena sabotaj dengan sanak saudara. Atau.... Atau... Atau ... Atau ..... 

Kemungkinan 2: Memang dia ada buat, tapi tak nak ngaku! Sebab perkara nih jadik isu besar, takut ada tindakan dari pihak berkuasa ...bla.. bla... bla...


Isu 3 : Ratu Cantik Melayu
Alkisahnya adalah 4 orang gadis Melayu yang telah terpilih sebagai antara finalis dalam Pertandingan Ratu Cantik Malaysia 2013. Pelik juga pada mulanya bila dengar berita nih, sebab kalau tak salah, dah lama peserta Melayu beragama Islam tidak dibenarkan untuk menyertai sebarang pertandingan yang seumpama nya. Macam mana pulak yang ini boleh terlepas?.. 

Kontroversi Ratu Cantik Malaysia

Tapi perkara dah terjadi. Maka bila tersebarnya berita mengenai 'kejayaan' gadis-gadis ini, maka adalah pihak yang telah mengeluarkan fatwa dan arahan bahawa mereka tidak dibenarkan menyertai pertandingan tersebut. Menakjubkan juga bila 2 daripada gadis tersebut telah membalas balik kenyataan pihak berkenaan dengan memberikan alasan bodoh bagi mempertahankan tindakan mereka. 

Paling menarik, bila mereka juga turut melontarkan pertanyaan mengenai penyertaan orang Islam dalam beberapa lagi aktiviti yang juga sepatutnya diberi perhatian, seperti renang, gimnastik dan bina badan yang hanya menggunakan seluar yang jauh lebih kecik. Kenapa tidak diharamkan? Kenapa pula tindakan boleh berpilih-pilih jika alasan mendedahkan aurat digunakan??... Hmmm... terkedu jugak mereka nak jawab yer.. 

Ada sesiapa yang ada jawapan?.. 


Isu 4 : Chetz, Si Pembela Anjing
Sebaik sahaja saya berpeluang menonton video ini, saya dah mula confuse sebenarnya. Sebab laporan daripada banyak blog, ada yang sebut 'he' ada yang sebut 'she'. Pelik! Camna boleh bercampur-campur lak soal jantina dia nih, walaupun sedari awal lagi saya dah merasakan si Chetz nih gaya lelaki yang tak berapa nak lelaki. Akhirnya, kebenaran terserlah bila dilaporkan daripada sumber yang sah, bahawa dia adalah Maznah. Maznah yang tak berapa nak cukup Maznah.

Chetz Anjing

Video ini dihasilkan dah lama, kerana tujuannya mengikut si pemilik video nih adalah bagi tujuan mendidik orang mengenai hukum anjing dalam Islam. Idea bagus, sebab nak sedarkan umat Islam mengenai hukum berkaitan anjing. Tapi sayang, pelaksanaan idea tuh nampak tak cerdik sangat, sekalipun Kak Maznah nih adalah seorang engineer. 

Banyak persoalan yang boleh dilontarkan bagi mempersoalkan tindakan Kak Maznah nih. Tetapi dapatlah saya rumuskan bahawa, tindakan yang tidak kena pada caranya. Akhirnya, menampakkan kebodohan dan kecetekan akal. Itu lah jadinya jika orang yang tidak cukup ilmu agama, tetapi nak jugak menunjukkan kepandaiannya dalam beragama. Kelihatan cukup sedih sekali.


Isu 5 : Seorang Lagi Pembela Anjing
Isu makcik nih tak lah seglamer isu Chetz. Tapi gambar nih keluar selepas rentetan daripada isu Chetz, mungkin bagi menyatakan sokongan makcik nih kepada orang Islam di luar sana yang juga merupakan pembela-pembela anjing. Kononnya nak menyedarkan orang Islam di Malaysia nih akan hukum berkaitan anjing selepas isu Chetz. Hmm.. pelik.. Banyak-banyak hukum Islam, hukum bela anjing juga yang dia berminat yer. Kenapa tak sedarkan umat Islam mengenai hukum menutup aurat ker, menjaga pergaulan ker.. Isu Anjing juga yang dia pilih..

Makcik Bela Anjing


Isu 6 : Rendang Ketupat Kepala Babi
Yang ini isu terbaru dan paling panas menjelang Syawal tahun nih. Mengenai seorang pembantu exco yang dikatakan telah mengucapkan Selamat Hari Raya dengan menggunakan sekeping gambar edit ketupat, rendang, bersama dengan kepala babi. Ini lebih kurang kes macam Isu 1 tadi, langsung tak tahu dan faham dengan kepercayaan agama orang lain. Atau mungkin buat-buat tak faham dan sengaja tak nak faham. Patut duduk dalam zoo, jika tak reti nak bertoleransi dengan orang lain. 

Alan Tang Rendang Babi

Tapi si Alan Tang nih, awal-awal lagi dah self-defense bagitau bukan dia yang buat semua tuh. Disabotaj! Sekali lagi.. Ko punya facebook, ko sendiri lah yang bertanggungjawab. Masa dah kena hack, kenapa tak buat report polis suma. Dah kuar semua benda camnih, baru ko nak gelabah biawak, tuding sana, tuding sini...


Ada 2 kesimpulan yang kita boleh buat daripada rentetan peristiwa-peristiwa yang telah berlaku di atas ini.

Kesimpulan 1 : Untuk Muslim
Lain kali, kalau dah belajar tinggi, jangan lupa juga belajar ilmu agama pun tinggi-tinggi juga. Sebab tak ada lah nak buat penilaian agama berdasarkan kepada logik akal dan juga nafsu manusia semata-mata. Bila yang kurang beragama, turut nak bercakap hal agama, maka dunia pun akan jadi huru hara. Konon niat nak sedarkan masyarakat pasal sesuatu hukum, tapi kita terlupa, banyak lagi hukum agama yang kita tinggalkan dan tak laksanakan. Semoga membuka mata dan jadi pengajaran kepada banyak pihak lain lagi selepas ini.

Kesimpulan 2 : Untuk Non-Muslim
Henti-hentikan lah perbuatan buruk anda menghina agama orang. Kita hidup dalam suasana majmuk dan harmoni pelbagai kaum di Malaysia. Perlu ada saling hormat menghormati antara satu sama lain bagi mewujudkan kestabilan dan keamanan di negara ini. Hentikan juga provokasi terhadap perkara-perkara yang sensitif terhadap agama orang lain. Jangan tunggu sehingga ada perkara yang jauh lebih dahsyat berlaku sekiranya perkara-perkara seperti ini tidak dipandang berat. Kesabaran ada batasnya. Sila belajar daripada sejarah.


12 ulasan:

  1. 3 dari 6 kes di atas adalah dari perempuan melayu so pk2 la kenapa Rasullah ckap penghuni neraka banyak dari golongan wanita....

    BalasPadam
  2. Majoriti yg hina Islam ni perempuan Islam sendiri. SW setuju dgn komen Kucing Hitam sebab pernah buat entri dlm blog psl sabda Rasulullah tu.

    BalasPadam
  3. Mungkin sebab diorang tak pikir panjang dulu kot sebelum buat apa2 tindakan.. Berpikir guna emosi.. Bukan guna akal.. ;)

    BalasPadam
  4. macam-macam hal sekarang ni kan cikgu, pelik-pelik je.

    BalasPadam
  5. he3.. tu la.. tak reti nak jaga sensitiviti antara satu sama lain..

    BalasPadam
  6. cetek ilmu bg org melayu yg buat benda tu. mmelampau dan patut dihukum bg yg bukan Islam hina Islam mcm tu

    BalasPadam
  7. ada Islam hina agama depa? takdak pun seingat saya....cuba hina?...ntah apa2 yg akan tampil nak saman lar...nak apa lar...tulah cara yahudi nak hapus islam

    BalasPadam
  8. setuju tuh Cikgu Khairul.. bila difikir balik, tak ada pun orang Islam yang wat camtuh.. kenapa depa perlu nak buat Islam camtu plak..

    toleransi kalau bab nak beragama boleh.. tapi kalau bab nak menghina agama, rasanya dah tak ada toleransi dah..

    BalasPadam
  9. nasihat gua, jangan cari pasal. Itu aje.

    BalasPadam
  10. setuju.. kalau kita tak cari pasal dengan orang, orang lain pun x akan cari pasal dengan kita..

    BalasPadam
  11. Bagi saya la.. klu ilmu tak cukup jgn pandai2 keluaq kenyataan atau buat movie mcm ni ka..
    bg agama lain yg bukan Islam... hormatlah agama org lain seperti mana anda mahu org lain hormat agama anda... bg sy org yg tak tahu menghormati agama org lain ialah org yg tak bertamadun dan org yg ada masalah psikologi... klu org normal tak akan bertindak macam ni... sy rasa org mcm ni tak normal ataupun dia memg bukan org la sbb tak reti hormat agama org lain... Cuma satu shj, org Islam jgn sekali2 menghina agama lain.. Klu ada org menghina agama kita, kita hukum org yg buat shj..jgn hukum agama tu..

    BalasPadam
  12. betul!.. nasihat yang berguna untuk orang bukan Islam dan juga orang Islam sendiri..

    BalasPadam