.

.

KARTiKEL

Rabu, 29 Mei 2013

Rancang Gizi Seimbang Dengan Senarai Kalori Makanan Seharian

Adalah merupakan satu keperluan bagi setiap individu dalam merancang pemakanan seimbang dengan menggunakan senarai kalori makanan yang kita makan seharian. Sebagai contohnya, wanita dewasa memerlukan 1600-2000 kalori sehari manakala lelaki dewasa pula memerlukan sehingga 2000-2500 kalori sehari. 
Rancang Gizi Seimbang Dengan Senarai Kalori Makanan Seharian

Keperluan kalori juga adalah bergantung kepada beberapa faktor lain seperti jantina, umur, saiz badan, jenis pekerjaan, iklim dan keadaan kesihatan. Manakala setiap 8000 kalori yang lebih atau terkumpul pula akan menaikkan 1kg berat badan anda. Di bawah ini, disenaraikan kalori-kalori mengikut makanan harian kita.

Kategori: Makanan Rutin
1. Nasi putih (satu setengah cawan)                   = 260 kalori
2. Nasi lemak bersambal (sepinggan)                = 400 kalori
3. Nasi goreng bertelur (sepinggan)                    = 635 kalori
4. Nasi briyani berayam (sepinggan)                  = 880 kalori
5. Nasi minyak kosong (sepinggan)                    = 445 kalori
6. Nasi ayam kosong (sepinggan)                        = 300 kalori
7. Mee goreng kosong (sepinggan)                      = 660 kalori
8. Mee sup (semangkuk)                                      = 380 kalori
9. Mee hoon goreng (sepinggan)                         = 550 kalori
10. Roti putih (2 keping)                                      = 156 kalori
11. Roti canai kosong tanpa kuah (sekeping)    = 200 kalori
12. Capati tanpa kuah (sekeping)                        = 180 kalori
13. Pau ayam (sebiji)                                             = 203 kalori
14. Emping jagung kosong (secawan)                  = 160kalori


Kategori: Lauk Pauk
1. Ikan kembong kari berkuah (seekor)                        = 85 kalori
2. Ikan tenggiri goreng bercili (sepotong)                      = 142 kalori
3. Ikan kembong goreng (seekor)                                   = 140 kalori
4. Ikan senangin masam manis berkuah (sepotong)    = 210 kalori
5. Daging lembu kari berkuah (2 kotak mancis)           = 130 kalori
6. Ayam kari berkuah (sepotong)                                    = 250 kalori
7. Ayam goreng (sepotong)                                               = 255 kalori
8. Ayam tandoori (sepotong)                                            = 220 kalori
9. Sambal udang (setengah cawan)                                  = 70 kalori
10. Sambal sotong (setengah cawan)                               = 55 kalori
11. Telor goreng (sebiji)                                                     = 110 kalori
12. Tauhu goreng (sekeping)                                             = 110 kalori
13. Kacang panggang dalam tin (2 sudu makan)            = 40 kalori

Kategori: Kuih Muih
1.Kasui berkelapa parut (sekeping)                        = 160 kalori
2. Kuih lapis (sekeping)                                            = 130 kalori
3. Bingka ubi (sekeping)                                           = 220 kalori
4. Cekodok Pisang (sebiji sederhana)                     = 180 kalori
5. Popia goreng (satu)                                               = 130 kalori
6. Popia basah (satu)                                                 = 95 kalori
7. Pisang goreng (sekeping)                                      = 170 kalori
8. Kek biasa tanpa krim (sepotong)                        = 87 kalori
9. Karipap (sebiji)                                                      = 130 kalori
10. Sandwich sardin (sekeping)                               = 70 kalori
11. Bubur kacang (semangkuk)                                = 100 kalori

Kategori: Makanan Segera
1. Peha ayam goreng (satu)                            = 130 kalori
2. Nugget ayam (satu)                                    = 60 kalori
3. Kentang lecek (satu tub kecil)                   = 90 kalori
4. Sayur kobis hancur (satu tub)                   = 75 kalori
5. Burger keju (satu)                                       = 425 kalori
6. Kentang goreng (satu kantung kecil)       = 405 kalori
7. Sate ayam (secucuk)                                   = 35 kalori
8. Pizza berkeju (sepotong)                            = 240 kalori

Kategori: Buah-buahan
1. Tembikai (sepotong)                                 = 20 kalori
2. Betik (sepotong)                                        = 45 kalori
3. Pisang emas (2 biji)                                   = 76 kalori
4. Durian (5 ulas)                                           = 64 kalori
5. Limau (sebiji)                                             = 42 kalori
6. Jambu batu (sebiji)                                    = 110 kalori
7. Nenas (sepotong)                                       = 59 kalori
8. Epal (sebiji)                                                = 63 kalori
9. Ciku (sebiji)                                                = 44 kalori
10. Mangga (sebiji)                                        = 103 kalori

Kategori: Minuman
1. Minuman berkabonat 1 tin 285g                = 120 kal
2. Minuman kotak 250g                                   = 105 kal
3. Susu tepung penuh krim 1 sudu makan     = 33 kal
4. Susu tepung tanpa lemak 1 sudu makan    = 25 kal
5. Aiskrim 2 skop                                               = 390 kal
6. Susu pekat manis 1 sudu makan                 = 71 kal
7. Yogurt rendah lemak 1 cawan                     = 90 kal
8. Mentega 2 sudu teh                                      = 75 kal


Sumber 

Rancang Gizi Seimbang Dengan Senarai Kalori Makanan Seharian

Untuk merancang pemakanan yang sihat dan seimbang juga, kita juga perlu mengambilkira beberapa faktor lain seperti:
a) keperluan kalori seharian kita 
keperluan kalori seharian adalah bergantung kepada individu itu sendiri. Sebagai contoh, keperluan kalori bagi seorang budak lelaki yang aktif dengan seorang budak perempuan yang kurang aktif adalah berlainan.
b) kelas makanan yang seimbang
mengandungi kelas makanan yang seimbang dan mencukupi. Tidak ada kelas makanan yang berlebihan atau tidak mencukupi, kerana setiap zat makanan adalah penting dan mempunyai fungsi masing-masing.
Cubalah kira berapa banyak kalori yang anda ambil dalam satu hari. Atas sikap tak pernah ambil tahu dan tak nak ambil tahulah menyebabkan Malaysia tergolong dalam kalangan negara yang menghadapi masalah OBESITI.... 

Selamat Mencuba!! 

55 ulasan:

  1. cikgu saya x phm psl bab2 nutrisi cikgu

    BalasPadam
  2. bahagian mana yang kamu tak faham?.. sebab dalam bab nutrisi nih banyak tajuk kecilnyer.. kalau lebih spesifik mungkin saya boleh cuba bantu ;)

    BalasPadam
  3. cikgu,macam mana nak buat buat pembentangan pencemaran air

    BalasPadam
  4. assalamualaikum...cikgu, sya x phm mcm mana nak buat pembentangan yg berkaitan pencemaran air.

    BalasPadam
  5. waalaikumsalam.. yang itu kena tunggu yer.. sebab belom sampai lagi sukatan pelajaran sampai situ.. kalau dah sampai, nanti cikgu akan masukkan dalam blog nih.. ;)

    BalasPadam
  6. Cikgu,dalam PBS menyatakan 'Merancang satu gizi seimbang' Apa maksud dia ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maksudnyer Syafiqa kena rancang apa yang sayfiqa nak makan untuk satu hari. Syarat mestilah makanan seimbang. Nak tahu macam mana seimbang, Boleh rujuk kepada keperluan kalori harian Syafiqa dan juga khasiat kelas makanan...

      rujuk link di bawah untuk panduan
      1) Faktor yang menentukan keperluan kalori harian
      http://www.cikguhailmi.com/2013/01/sains-faktor-yang-mempengaruhi.html

      2) Khasiat kelas makanan
      http://www.cikguhailmi.com/2013/01/sains-kelas-makanan-dan-khasiatnya.html

      3) Nilai kalori makanan yang kita makan
      http://www.cikguhailmi.com/2013/05/rancang-pemakanan-seimbang-seharian-dengan-senarai-kalori-makanan.html

      Selamat mencuba! ;)

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    3. Cikgu knapa x bleh d copy...
      :(...

      Padam
  7. salam, cikgu untuk merancang gizi seimbang tu kite kene buat jadual pemkanan atau terangkan dan huraikan tentang makanan dan jumlah kalori yang perlu diambil setiap hari?

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya buat b6d2e1 ni dalam bentuk power point... jd saya keliru sikit... saya harap cikgu boleh balas secepatnya.. terima kasih cikgu ^^.

      Padam
  8. Cikgu bagaimana nk buat merancang satu gizi makanan?bole cikgu terangkan.?

    BalasPadam
  9. cikgu,ayat pendahuluan folio sama tak dgn ayat pengenalan folio? dan ayat penutup folio sama tak dgn ayat kesimpulan folio? saya harap cikgu dapat balas secepat mungkin. terima kasih cikgu...

    BalasPadam
  10. assalamualaikum....
    saya harap sangat2 dkt Cikgu dapat membantu saya dengan menolong saya menyiap kan folio tentang amalan pemakanan (tajuk)B6D2E1

    BalasPadam
  11. Apakah keperluan bagi setipa individu ???

    BalasPadam
  12. macam mana nak buat menu, cikgu?

    BalasPadam
  13. Terima kasih cikgu utk memskkn sukatan pljaran ini. Ia tln bnyk menlng saya. Terima kasih cikgu!!!!!

    BalasPadam
  14. semoga bahan yang ada boleh membantu tharanisha yer.. ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. cikgu ade upload tak kepentingan makan makanan berkhasiat,amalan pemakanan yang betul,dan pengagihan makanan kepada yang kurang bernasib baik

      Padam
    2. kalau boleh tolong buangkan gambar kat link ni: http://prntscr.com/1q9ebh sebab saya tak boleh baca apa yang cikgu tulis di belakang gambar tu

      Padam
    3. satu lagi boleh tak kalau kita wat pbs ni guna komputer..itu saja

      Padam
  15. salam... boleh cikgu bagi satu menu gizi seimbang untuk sarapan, minum petang, makan t/hari, minum petang, makan malam dan minum malam?

    BalasPadam
  16. salamualaikum..cikgu,mohon share ya..terima kasih

    BalasPadam
  17. cekgu ade x care nak hafal bahagian mata dengan mudah
    ala..ape tu..fomula nak hafal.....

    BalasPadam
  18. hmm so ar blom ada lagi
    kalau ada, nanti cikgu kongsikan

    BalasPadam
  19. salam..cikgu camne nak buat rancang menu seimbang dalam seharian (sihat) ?

    BalasPadam
  20. salam,cikgu trima kaseh atas maklumat nie...byk membantu

    BalasPadam
  21. CIKGU..bleh nasihat cmna nk buat pbs pengagihan mknan kpd yg kurang bernasib baik dan memerlukan :)

    BalasPadam
  22. Terima kasih Cikgu :) Ia banyak membantu saya dan rakan-II yang lain dalam pelajaran . Doakan kjayaan saya ye ? hehehe

    BalasPadam
  23. macam mana cara untuk merancang gizi seimbang untuk orang tua?

    BalasPadam
  24. Assalamualaikum cikgu..
    tugasan sy kne buat pemplet untk B6D2E1 ...
    semuanya merangkumi 3 bahagian...
    bahagian :-
    a) makanan berkhasiat
    maksud makanan berkhasiat
    contoh2 dan gmbar makanan berkhasiat
    kepentingan makan makanan berkhasiat
    kesan negatif jika tidak makan makanan berkhasiat
    b)amalan pemakanan yg sihat
    cara mempraktikkannya
    rancang menu yg seimbang untk sehari(breakfast,lunch,&dinner.
    c)kepentingan pengagihan makanan makanan kepada orang yang kurang bernasib baik dan cara mempraktikkannya.


    Persoalan sy, mcm mne nk buat pamplet??? sy konfius...
    boleh ckgu bgi contoh atau cdngn tak???
    Due date untk kerja ni,ckgu sy just bgi sy tempoh 1 minggu untk siapkan semua...
    jdi,next week dah kne hanta..

    BalasPadam
  25. salam cikgu boleh terangkan macam mana nak buat esei untuk merancang satu gizi seimbang boleh cikgu terangkan ????

    BalasPadam
  26. Trima ksih ckgu ..

    BalasPadam
  27. Assalam, cikgu. Saye ummi. Saye nk mintak tlg. Boleh tk cikgu bagi point tentang 'merancang satu gizi seimbang'

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam Ummi.. ummi boleh buat carian dulu dalam blog cikgu. sebab dah ada contoh yang cikgu bagi yer.. selamat mencuba.. ;)

      Padam
  28. Assalamualaikum cikgu , sye ade ambil point2 y cikgu bg...boleh tak , klu cikgu tlg semak kn ? sorry cikgu

    BalasPadam
  29. Kalo kita nk berat yg kita mahukan..kita kene kurangkan kalori seharian.. :)

    BalasPadam
  30. ckg, saya nak tanya, apa maksud kalori? tolong balas

    BalasPadam
  31. Cikgu, jika seseorang itu menghadapi penyakit diabetes. Bagaimanakah mahu menentuka jumlah kalori yang diperlukannya ?

    BalasPadam
  32. cikgu , menu gizi seimbang penyakit riket ape yea ?

    BalasPadam
  33. cmne nk buat buku skrap tjuk nie eh ?

    BalasPadam
  34. hahahahaha

    BalasPadam
  35. nanti tanya banyak2 ye......hahahahahahahahaha susah betul jadi cikgu nie

    BalasPadam
  36. cikgu macam mana nak buat brochure tentang gizi seimbang ..............................

    BalasPadam
  37. Terima kasih ye cikgu , banyak membantu saya untuk buat PBS Band 6

    BalasPadam
  38. aslm..cikgu macam mana nak buat takrifan untuk gizi seimbang

    BalasPadam
  39. adakah nilai kalori yang ditunjukkan termasuk dalam kiraan (kJ)?

    BalasPadam
  40. Xde ke ksimpulan

    BalasPadam
  41. cikgu,bagaimana dengan satu menu gizi seimbang bgi makan tgh hri seorang lelaki yg bekerja sebagai buruh?blh cikgu terangkan?

    BalasPadam
  42. assalamualaikum,cikgu boleh tolong saya buat brochure tentang GIZI SEIBANG

    BalasPadam
  43. GIZI SEIMBANG,SORY

    BalasPadam