About Me

Perginya Seorang Tokoh Pendidikan: Tan Sri Ainuddin Wahid Banyak Bantu Bangunkan Sistem Pendidikan Negara

KUALA LUMPUR - Datuk Seri Najib Tun Razak menyifatkan Allahyarham Tan Sri Ainuddin Wahid sebagai seorang yang banyak menyumbang kepada pembangunan pendidikan negara. 

Perdana Menteri berkata jasa Ainuddin, tokoh pendidikan yang amat dihormati dan disegani, sangat besar terutama sewaktu Allahyarham menjadi Naib Canselor pertama Universiti Teknologi Malaysia (UTM).


Tan Sri Ainuddin Wahid
  
Malah, kata Najib, Allahyarham amat rapat dengan ayahanda beliau, Tun Abdul Razak Hussein, Perdana Menteri kedua Malaysia, dalam usaha membangunkan bidang pendidikan di negara ini.
  
Najib bercakap kepada pemberita selepas menziarahi jenazah Allahyarham di rumah Ainuddin di Taman Tunku Abdul Rahman (TAR) Ampang di sini malam ini.



Perginya Seorang Tokoh Pendidikan: Tan Sri Ainuddin Wahid Bantu Bangunkan Sistem Pendidikan Negara
  
Ainuddin meninggal dunia pada umur 83 tahun, di kediamannya kerana sakit tua.
  
Jenazahnya akan dikebumikan pada 10 pagi esok di Tanah Perkuburan Islam Jalan Ampang.
  
Najib berkata "Ainuddin Wahid Endowment Fund" (Dana Biasiswa Ainuddin Wahid) akan dilaksanakan tahun ini.
  
Dana itu diwujudkan oleh kerajaan pada tahun lepas dengan peruntukan RM10 juta bagi membiayai pelajar bumiputra peringkat doktor falsafah untuk tempoh lima tahun di mana-mana institusi pengajian tinggi, kata Najib.


Sementara itu, Naib Canselor Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Prof. Datuk Seri Dr Zaini Ujang menyifatkan Ainuddin, anak Melayu pertama yang dilantik sebagai pengetua Maktab Teknik Kuala Lumpur (MTKL), sebagai cukup berwawasan.
  
Ainuddin telah mentransformasi maktab itu hingga menjadi sebuah universiti dan dikenali di peringkat antarabangsa.
  
"Beliau telah merintis jalan kepada penubuhan dua kampus UTM di Kuala Lumpur dan Skudai, Johor yang sehingga kini telah mengeluarkan seramai 124,000 graduan," kata Zaini dalam satu kenyataan di sini.
  
Beliau berkata Allahyarham juga telah menjadikan UTM sebagai pengeluar utama golongan profesional bumiputera dalam bidang kejuruteraan, seni bina, juru ukur, guru sains dan matematik.
  
Zaini berkata pemergian Ainuddin adalah satu kehilangan besar kepada negara, dan jasa dan pengorbanannya dalam bidang pendidikan amat tinggi dan banyak.



Tan Sri Ainuddin Wahid
  
Semasa Allahyarham menjadi pengetua MTKL beliau telah memperkenalkan "sistem Prelim" bagi mengimbangi komposisi antara kaum dalam usaha melahirkan lebih ramai jurutera Melayu, katanya.
  
Beliau berkata Allahyarham merupakan "individu pertama di Malaysia yang meletakkan lanskap universiti bercirikan Islam" serta memperkenalkan mata pelajaran Pendidikan Islam dan moral di universiti. - Bernama


Sumber

Catat Ulasan

1 Ulasan