.

.

KARTiKEL

Selasa, 28 Mei 2013

Eksperimen Sains Pelajar : Pokok Mati Jika Ditanam Dekat Dengan Router Wi-Fi

Lima orang pelajar Gred 9 (berusia 14 dan 15 tahun) daripada Hjallerup School, Denmark telah menjalankan satu eksperimen, dengan hasil keputusannya mengejutkan ramai pihak.

Eksperimen Sains Pelajar : Pokok Mati Jika Ditanam Dekat Dengan Router Wi-Fi


Penyiasatan mereka bermula apabila mereka mendapati mereka mengalami kesukaran untuk tidur dan fokus dalam kelas sekiranya mereka tidur dengan meletakkan telefon bimbit di sisi mereka. Jadi mereka mula merancang untuk menjalankan eksperimen ini kepada manusia, namun kekurangan fasiliti menyebabkan mereka terpaksa menukarkannya kepada subjek lain, tumbuhan.

Apa yang mereka buat?

Mereka telah meletakkan 6 dulang yang berisi Lepidium sativium, sejenis tumbuhan herba yang menjalar di dalam sebuah bilik tanpa radiasi, dan 6 dulang lagi dengan kandungan yang sama ke dalam bilik yang mempunyai 2 router wi-fi. Mengikut pengiraan pelajar tersebut, jumlah radiasi yang dihasilkan oleh 2 router wi fi itu adalah bersamaan dengan sebiji telefon bimbit biasa.

Kemudian, sepanjang 12 hari tersebut, pelajar-pelajar itu telah memerhatikan, mengukur, menimbang, dan mengambil gambar. Sudah tentu hasil akhirnya, hampir kesemua tumbuhan di dalam bilik beradiasi tersebut mati.

Eksperimen Sains Pelajar : Pokok Mati Jika Ditanam Dekat Dengan Router Wi-Fi

Melalui eksperimen tersebut juga, para pelajar tadi telah memenangi pertandingan Sains peringkat negara dan telah menarik perhatian ramai saintis di seluruh dunia.

Seorang professor yang berkaitan dengan neurosains dari Institut Karolinska, Sweden telah menyatakan hasrat bagi mengulangi eksperimen tersebut dalam keadaan yang lebih terkawal.


Sumber

Lepidium sativum

2 ulasan:

  1. tak leh letak kaktus la cam tu kat bilik aku ni.

    BalasPadam
  2. hak3.. itu baru pokok jer titan.. tak tahu lah plak apa yang jadi kalau letak sebelah kepala tyme tidor.. mati sel jugak ker?.. ;)

    BalasPadam