.

.

KARTiKEL

Khamis, 18 April 2013

Saling Bersandaran Antara Organisma Hidup : Spesies, Populasi, Komuniti, Habitat dan Ekosistem

Di bumi ini, kita ada berjuta-juta organisma yang terdiri daripada pelbagai spesies haiwan dan tumbuhan hidup secara berkelompok dan saling bergantung antara satu sama lain.


Spesies, Populasi, Komuniti, Habitat dan Ekosistem

Spesies ialah sekumpulan organisma yang mempunyai ciri-ciri dan rupa bentuk yang sama. Organisma ini boleh saling membiak menghasilkan anak.
Contoh : spesies rama-rama



Spesies, Populasi, Komuniti, Habitat dan Ekosistem
Populasi ialah sekumpulan organisma daripada spesies yang sama hidup dan membiak di kawasan yang sama.
Contoh : populasi monyet



Spesies, Populasi, Komuniti, Habitat dan Ekosistem
Komuniti ialah beberapa populasi haiwan dan tumbuhan yang hidup bersama-sama dan saling bersandaran antara satu sama lain.
Contoh : populasi zirafah yang hidup bersama populasi zebra membentuk satu komuniti



Spesies, Populasi, Komuniti, Habitat dan Ekosistem
Habitat merupakan tempat tinggal semula jadi bagi organisma. Ini adalah bagi tujuan mendapatkan makanan, perlindungan dan tempat pembiakan.
Contoh : Hutan Hujan Tropika


Spesies, Populasi, Komuniti, Habitat dan Ekosistem
Ekosistem terdiri daripada beberapa komuniti yang saling bersandaran dan berinteraksi antara satu sama lain serta juga mempunyai hubungan dengan persekitarannya yang merangkumi benda bukan hidup seperti air, udara, tanah dan cahaya matahari.

45 ulasan:

  1. Cikgu,boleh Tak beri saya jawapan tentang Soalan ini.
    Bagaimanakah populasi organisma yang berbeza mendapatkan makanan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam cikgu, ada tak jawapan bagi soalan tersebut:
      1. bagaimanakah organisma hidup meneruskan kelangsungan hidup
      2.hubungkaitkan saling bersandaran antara organisma2 hidup dan dengan persekitaran dalam mewujudkan satu ekosistem yang seimbang.

      Padam
  2. Jawapan:
    Melalui interaksi dengan organisma yang lain. Sebagai contohnya melalui interaksi mangsa-pemangsa seperti ular (pemangsa) dan katak (mangsa). Selain itu, interaksi seperti persaingan intraspesies dan interspesies juga adalah bentuk interaksi mendapatkan makanan.

    Boleh rujuk artikel saya di bawah untuk rujukan dan keterangan lebih lanjut. ;)

    http://www.cikguhailmi.com/2013/04/interaksi-antara-organisma-mangsa-pemangsa-persaingan-intraspesies-interspesies-simbiosis-komensalisme-mutualisme-parasitisme.html

    BalasPadam
    Balasan
    1. cikgu boleh tak cikgu beri kepentinga organisma hidup kepada kita

      Padam
    2. Assalamualaikum Cikgu.. Saya nak tanya sikit apakah kepentingan fotosintesis dlm mengekalkan ekosistem seimbang??

      Padam
    3. Waalaikumsalam.. boleh rujuk sini untuk maklumat yer.. ;)

      1. http://www.cikguhailmi.com/2013/06/pbs-interaksi-dalam-ekosistem.html
      2. http://www.cikguhailmi.com/2013/05/fotosintesis-faktor-yang-diperlukan-dan-kepentingan.html

      Padam
    4. ohhhh kat situ ade yerr

      Padam
  3. Assalamualaikum Cikgu.. Saya ada beberapa soalan.. Harap cikgu boleh balas dengan segera kerana saya sangat-sangat memerlukan jawapan untuk soalan ini.. 1- Bagaimanakah organisma hidup berinteraksi dengan persekitaran? 2-Bagaimanakah tumbuhan bergantung kepada persekitaran untuk menghasilkan makanan? 3-Bagaimanakah tumbuhan menyediakan tempat tinggal dan makanan kepada haiwan di situ?

    BalasPadam
  4. Siti Nurhafizah27 Mei 2013 9:00 PG

    Cikgu..nak tanya..tolong jawabkan ye..apakah kepentingan <--- bagi interaksi antara organisma hidup dan persekitaran?

    BalasPadam
  5. saya cuba jawab yer.. ;)
    1. apakah kepentingan bagi interaksi organisma dan juga persekitarannya?..
    - untuk mendapatkan makanan
    - untuk mendapatkan perlindungan (rumah)
    - untuk mendapatkan tempat membiak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Siti Nurhafizah9 Jun 2013 10:39 PG

      thanks cikgu..ini banyak membanyu sya ;)

      Padam
  6. ckgu apkah kpentingan ftosintesis dlm mgekalkan ekosistem yg seimbang dan apakah kbaikan dan kburukan kwalan biologi dlm prtanian ??

    BalasPadam
  7. kepentingan fotosintesis
    Ekosistem yang seimbang berpunca daripada sumber makanan yang lengkap dan mencukupi. Sumber makanan yang paling asas pula adalah tumbuhan hijau. Tumbuhan hijau pula menghasilkan makanan melalui proses fotosintesis. Jadi, fotosintesis adalah penentu kepada ekosistem yang seimbang.
    OK tak dengan penjelasan cikgu?.. Boleh faham?

    Untuk Kebaikan dan Keburukan Kawalan biologi, sila rujuk artikel cikgu seperti di bawah:
    http://www.cikguhailmi.com/2013/04/kawalan-biologi-kebaikan-dan-keburukan.html

    BalasPadam
  8. fhm ...tq ckgu :)

    BalasPadam
  9. salam, cikgu boleh tak huraikan tentang kepentingan bagi interaksi organisma dan juga persekitarannya? jawapan yang cikgu bagi tu terlalu ringkas. terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya harap cikgu boleh balas secepat mungkin... saya amat perlukan info ini.

      Padam
    2. boleh rujuk link di bawah ini yer

      http://www.cikguhailmi.com/2013/06/pbs-interaksi-dalam-ekosistem.html

      Padam
  10. Assalamualaikum cikgu,
    cikgu...harap cikgu jawab soalan saya nie....
    boleh x cikgu bincangkan dan terangkan melalui contoh saling bersandaran organisma hidup dan persekitaran untuk mewujudkan ekosistem yang seimbang???
    tolong eh cikgu jawabkan kerana saya perlukan sangat maklumat ini....

    terima kasih cikgu
    ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh rujuk link di bawah ini

      http://www.cikguhailmi.com/2013/06/pbs-interaksi-dalam-ekosistem.html

      Padam
  11. saya nak tnya nie cikgu ... apa kepentingan interaksi antara organisma hidup dan persekitaran..??
    Boleh cikgu balas pada minggu nie gak bab saya perlu sangat nie time jer aq dapat gna komputer...

    Terima Kasih Cikgu ^_^

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pelajar SMK boleh rujuk link di bawah ini yer

      http://www.cikguhailmi.com/2013/06/pbs-interaksi-dalam-ekosistem.html

      Padam
  12. cikgu...tolong jawab soalan nie...

    >huraikan kepentingan fotosintesis dalam mengekalkan ekosisitem yg seimbang???

    Terima kasih cikgu

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh rujuk di bawah ini


      http://www.cikguhailmi.com/2013/06/pbs-interaksi-dalam-ekosistem.html

      Padam
  13. slm cg,sy harap cg dpt tlg jelaskan mengenai kerja yg bertajuk (saling bersandaran antara organisma hidup dan persekitaran dalam suatu ekosistem)terima kasih byk jika cg dapat memberikan pertolongan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. WSLM.. boleh rujuk link ini jugak yer
      http://www.cikguhailmi.com/2013/06/pbs-interaksi-dalam-ekosistem.html

      Padam
    2. Cikgu Bagaimanakah organisma hidup berinteraksi dengan persekitaran ? Secepat mungkin yaa :)

      Padam
  14. Cikgu boleh tak tolong terangkan tntg kepentingan interaksi antara orgnisma hidup n persiktarn

    BalasPadam
  15. asalam cikgu boleh tlog terangkan kepentingan interaksi antara organisma hidup dengan persekitaran

    BalasPadam
  16. assalamualaikum cikgu,sye fatin..nk tnye ,apakah kepentingan ekosistem kpda benda bkn hidup..tq cikgu

    BalasPadam
  17. cikgu, boleh tolong huraikan kepentingan interaksi antara organisma dengan persekitaran.cikgu boleh reply dengan cepat ,hari ini cikgu di sekolah tanya soalan esok nak jawab.tq ,cikgu

    BalasPadam
  18. assalamualikum cikgu.. nk tnye siket nie, harap dpt bg jawapan secepat mungkin..
    1)jenis organisma hidup dan habitat masing2 dlm ekosistem yg trpilih?
    2)bagaimanakah organisma hidup tersebut dapat makanan ?
    3)bagaimanakah organisma hidup tersebut meneruskan kelangsungan hidup?
    and, akhir sekali nk tnye pndapat cikgu tntg kepentingan ekosistem yg seimbang??
    time kasih, cikgu !!

    BalasPadam
  19. Assalamualaikum cikgu... saya ada satu soalan nk tanya..
    - Apa kebaikan dan keburukan kawalan biologi dalam pertanian?
    *saya harap cikgu boleh jawab soalan saya ni, scpat mungkin..
    terima kasih, cikgu.. :D

    BalasPadam
  20. assalamualaikum cikgu
    bleh sye tnye
    kenapa interaksi itu penting?
    saya hrap cg bleh bntu saye.

    BalasPadam
  21. terima kasih cikgu. blog cikgu banyak membantu saya dalam menyiapkan tugasan pbs. :)

    BalasPadam
  22. asslammualaikum...saya diberikan tugasan oleh guru...tetapi saya buntu dengan membuat jawapan soalan ini..BAGAIMANA ORGANISMA YG HIDUP DI HABITAT TERSEBUT MENJALANI PROSES KEHIDUPAN SEPERTI MENDAPAT MAKANAN DAM MEMBIAK..habitat tersebut saya membuat habitat SAWAH PADI..d'dalam sawah padi mempunyai haiwan ular,tikus,beluncas,burung ,katak,belalang..

    BalasPadam
  23. salam cikgu , saya nak tanya nih dan berharap cikgu dapat membalasnye dengan segera .. saya nak soalan : 1) bagaimanakah pelbagai jenis populasi ini dapat mendapatkan sumber makanannya ? 2) bagaimanakah organisma-organisma ini berinteraksi dengan alam sekitarnya ? 3)Mengapakah organisma-organisma ini perlu berinteraksi antara satu samal lain dan juga dengan alam sekitarnya ? Harap cikgu dapat mmbalasnye dengan segera :)

    BalasPadam
  24. salam cikgu, nak tanya soalan ni -----> bagaimanakah pengeluar bergantung kepada persekitarannya untuk menghasilkan makanan ?

    BalasPadam
  25. Terima kasih cikgu. Info ni sedikit sbayak dapat bntu sy buat pembentangan& buku skrap.

    BalasPadam
  26. Jika seluruh populasi balalang mati, apakah yang akan berlaku kepada populasi katak ?

    jawap macam mana?

    BalasPadam
    Balasan
    1. populasi katak akan berkurang disebabkan kekurangan belalang sebagai makanan

      Padam
  27. salam .cikgu boleh tak beri apa kepentingan ekosistem yng seimbang????

    BalasPadam
  28. salam cikgu, saya nak tanya soalan
    1-objektif
    2-hasil dapatan
    3-kesimpulan

    BalasPadam
  29. as salam cikgu saya nak tanya soalan tentang..
    - Bagaimanakah organisma- organisma hidup tersebut meneruskan kelangsungan hidup?

    BalasPadam
  30. Knp matahari dikatakab benda bukan hidup

    BalasPadam