.

.

KARTiKEL

Selasa, 26 Mac 2013

Perkhemahan Unit Uniform Bersepadu 4 Hari 3 Malam Memang Best!


Cuti sekolah pada pertengahan Semester 1 tahun 2013 ini, adalah sama seperti tahun-tahun sebelumnya. Warga sekolah SMK Luar Bandar No.1 Sibu yang terdiri daripada barisan guru-guru, staf sekolah dan adik-adik pelajar akan berkumpul beramai-ramai bagi menjayakan Perkhemahan Unit Beruniform Bersepadu Peringkat Sekolah. 

Perkhemahan Bersepadu Unit Beruniform SMK Luar Bandar No.1 Sibu

Acara tahunan ini yang dijalankan di tapak perkhemahan sekolah sudah mencecah penganjuran buat kali ke-9. Perkhemahan bermula pada hari Jumaat (22hb Mac) sehinggalah penutupan pada hari Isnin (25hb Mac). Semuanya digerakkan secara aktif oleh orang kuat dalam aktiviti perkhemahan ini, iaitu Cikgu Romzi Anna yang juga merupakan salah seorang Jurulatih Utama Kadet Remaja Sekolah Negeri Sarawak.


Perkhemahan Bersepadu Unit Beruniform SMK Luar Bandar No.1 Sibu

Semua 8 unit beruniform yang ada di sekolah ini akan mengikuti perkhemahan dengan penyertaan 8 orang peserta lelaki dan 8 orang peserta perempuan. Pelajar tinggal di dalam khemah selama 4 hari 3 malam dan mengikuti segala aktiviti perkhemahan dengan diperhatikan oleh guru penasihat unit beruniform masing-masing. 

Unit beruniform yang ada di sekolah ini, ialah:
1) Kadet Remaja Sekolah (KRS)
2) Kadet Pertahanan Awam (KAPA)
3) Kadet Bomba 
4) Kadet Polis
5) Pertubuhan Kadet Bersatu Malaysia (PKBM)
6) Pengakap
7) Pandu Puteri
8) Bulan Sabit Merah Malaysia (BSMM)


Seminggu Sebelum Hari Perkhemahan
Selaku ketua guru penasihat Kadet Pertahanan Awam (KAPA) saya bertanggungjawab untuk mencari peserta yang bakal mengikuti perkhemahan ini. Sedikit masalah timbul pada peringkat awal kerana kekurangan ahli kadet (pelajar Tingkatan 1 dan 2 sahaja) untuk menyertai perkhemahan ini. Namun atas kerjasama Cikgu Tuan Asmadi, maka pencarian peserta perkhemahan bagi mewakili Kadet Pertahanan Awam telah berjalan lancar.

Perkhemahan Bersepadu Unit Beruniform Kadet Pertahanan Awam KAPA SMK Luar Bandar No.1 Sibu

Peserta lelaki yang mewakili Kadet Pertahanan Awam (KAPA) untuk tahun ini ialah Alexious Ganing, Nelson Nyadang, Matteus William, Roderick Renggie, Joedexpher Johsip, Christopher Awang, Lavis Macclein Dylan dan Marvericks Ajai. Manakala bagi peserta perempuan pula ialah Norannatasha, Melissa Minda, Korina, Debbie Debra, Megdaleri Rini dan Santih Umar. Fasilitator yang membantu pula ialah Allister Latan, Warren Jambi, Julia Ding dan Florance.

Tugas melaksanakan kerja-kerja awal perkhemahan telah saya serahkan kepada Cikgu Tuan Asmadi dan Cikgu Khairol Ashaari. Mereka berdua bersama-sama pelajar akan turun ke tapak perkhemahan seminggu lebih awal bagi melakukan kerja-kerja persediaan awal sebelum berkhemah. Ini adalah termasuk, membersihkan tapak khemah, dan mencari buluh bagi digunakan untuk membuat gajet dan pintu gerbang.


Perkhemahan Bersepadu Unit Beruniform SMK Luar Bandar No.1 Sibu

Sistem penggiliran kem komandan dan juga timbalan masih dipraktikkan lagi pada kali ini. Maka individu yang bertuah terpilih bagi menjadi kem komandan ialah Ustaz Ghaiazra yang sangat berpengalaman dalam mengendalikan kem agama peringkat Sibu dan juga Sarawak. Manakala timbalan kem komandan pula dibantu oleh Cikgu Mohd Asmadi. Gandingan yang mantap! 


Hari Pertama Perkhemahan
Manakala kerja-kerja pendaftaran pada hari Jumaat pula diuruskan oleh Cikgu Norbaida Akma dan Cikgu Zabidah. Segalanya berjalan lancar sekalipun ada beberapa orang pelajar yang menarik diri atas pelbagai alasan. Kerja-kerja pada petangnya diteruskan dengan aktiviti membuat pintu gerbang dan gajet.

Perkhemahan Bersepadu Unit Beruniform Kadet Pertahanan Awam KAPA SMK Luar Bandar No.1 Sibu

Waktu malam hari pertama, aktiviti Pecah Bendung atau pun sesi suaikenal dan pembahagian kumpulan diadakan. Aktiviti ini dikendalikan oleh Unit Bimbingan dan Kaunseling sekolah yang diuruskan oleh Cikgu Catherine, Cikgu Louis dan Cikgu Celiaulas. Aktiviti seperti ini sangat membantu para peserta perkhemahan memandangkan ada juga antara mereka yang masih belum mengenali antara satu sama lain sebelum ini. 

Perkhemahan Bersepadu Unit Beruniform SMK Luar Bandar No.1 Sibu

Aktiviti pada hari tersebut berakhir pada jam 11.00 malam dan semua peserta masuk tidur bagi menantikan hari kedua yang jauh lebih menyeronokkan! Kasihan, bila melihat peserta yang keletihan terpaksa tidur berhimpit-himpit dalam khemah yang sederhana besar kerana khemah dimasuki air hujan.. 


Hari Kedua Perkhemahan
Hari kedua bermula dengan aktiviti senam dan riadah pada awal pagi. Aktiviti diuruskan oleh Cikgu Bangkang dengan pelajar pembantu yang memang cergas bergerak aktif. Senam pagi yang meriah turut menaikkan semangat peserta perkhemahan untuk ceria sepanjang hari.

Aktiviti diteruskan dengan Aktiviti Dalam Kumpulan (ADK). Peserta akan mengikut kumpulan masing-masing, dan bergerak dari satu stesyen ke stesyen seterusnya bila masa yang ditetapkan tiba. 

ADK 1 : Tali temali (Cikgu Abdul Hakim)
ADK 2 : Gajet (Cikgu Chieng Mee Seng)
ADK 3 : Bantu Mula (Cikgu Ling Eung Fuu)
ADK 4 : Permainan Tradisional (Cikgu Minggu)

Peserta nampaknya gembira dengan kemahiran baru yang dapat dipelajari oleh mereka. 

Aktiviti malam pula diteruskan dengan persiapan bagi malam persembahan yang akan diadakan pada esok hari. Masa yang diperuntukkan selama 2 jam juga tidak mencukupi sehingga memaksa kem komandan dan timbalan menambah 1/2 jam lagi bagi membantu peserta untuk memberi komitmen dalam persiapan persembahan.


Hari Ketiga Perkhemahan
Hari ketiga perkhemahan, peserta akan mengikuti aktiviti Kembara Rimba iaitu semua peserta akan berjalan kaki secara berkumpulan masuk ke dalam hutan dan melalui beberapa halangan serta checkpoint yang telah ditentukan. 

Perkhemahan Bersepadu Unit Beruniform SMK Luar Bandar No.1 Sibu

Kerjasama dalam kumpulan amat lah dituntut pada ketika ini. Tambah menarik, apabila setiap peserta dibekalkan dengan sebiji telur dan juga sebotol air mineral sebagai "Amanah" mereka sepanjang perjalanan tersebut.


Perkhemahan Bersepadu Unit Beruniform SMK Luar Bandar No.1 Sibu

Pada setiap checkpoint, telah ditugaskan 2/3 orang fasilitator yang akan membantu serta men'sabotaj'kan para peserta bagi menguji ketahanan mental dan fizikal mereka. Sebanyak 7 checkpoint telah disediakan dengan setiap checkpoint muncul dengan cabaran dan kesukaran masing-masing.

Perkhemahan Bersepadu Unit Beruniform SMK Luar Bandar No.1 Sibu

Checkpoint yang paling banyak menduga, tentulah checkpoint ke-5, di mana para peserta dikehendaki meniarap di kawasan paya yang berlumpur oleh abang dan kakak fasilitator yang 'ganas-ganas' dan 'digeruni'. 

Perkhemahan Bersepadu Unit Beruniform SMK Luar Bandar No.1 Sibu

Memang kecut perut semua peserta perkhemahan yang terdiri daripada pelajar tingkatan 1 dan 2 ketika mendengar teriakan dan jeritan daripada para fasilitator.

Perkhemahan Bersepadu Unit Beruniform SMK Luar Bandar No.1 Sibu

Perjalanan sejauh 3 kilometer yang penuh halangan itu akhirnya berjaya dilalui oleh para peserta dengan jayanya. Sekali pun perjalanan sukar itu penuh dengan pelbagai halangan, namun berkat kerjasama dan semangat kental adik-adik peserta, maka semua itu tidak menjadi masalah pada mereka. Aktiviti tamat pada pukul 12.00 tengahari.

Perkhemahan Bersepadu Unit Beruniform SMK Luar Bandar No.1 Sibu

Pada sebelah petangnya pula, Pertandingan Masakan Ala Rimba pula berlangsung. Memang seronok, kerana pada ketika ini lah peserta dan guru penasihat akan berganding tenaga dan kemahiran dalam menyediakan masakan dengan peralatan dan kemudahan yang terhad. 

Perkhemahan Bersepadu Unit Beruniform Kadet Pertahanan Awam KAPA SMK Luar Bandar No.1 Sibu

Kreatif melihat guru dan peserta menyediakan masakan ala rimba dalam keadaan yang serba kekurangan. Ada yang kreatif memasak nasi dengan menggunakan kelapa, memasak ayam menggunakan buluh (Ayam Pansuh) dan macam-macam lagi.

Perkhemahan Bersepadu Unit Beruniform SMK Luar Bandar No.1 Sibu

Bagi peserta Kadet Pertahanan Awam (KAPA), Cikgu Roziana, Cikgu Nor Baida Akma dan Cikgu Wan Ida Soffyani telah berganding tenaga mencurahkan resepi keluarga masing-masing dalam menyediakan masakan yang hebat dan lazat. Pelajar juga aktif membantu para guru dalam membuat persiapan memasak dan menyalakan api.

Perkhemahan Bersepadu Unit Beruniform Kadet Pertahanan Awam KAPA SMK Luar Bandar No.1 Sibu

Pada sebelah malam nya pula, diadakan Malam Persembahan. Malam Persembahan yang bertemakan Tradisi Warisan Bangsa, sedikit sebanyak memberi pendedahan kepada peserta perkhemahan mengenai seni kebudayaan yang wujud di seluruh Malaysia. Apatah lagi setiap unit beruniform tampil dengan kebudayaan masing-masing yang tersendiri. Peserta KAPA pula telah mengadakan persembahan Ulek Mayang, gabungan lakonan pendek dengan sedikit tarian.  


Perkhemahan Bersepadu Unit Beruniform Kadet Pertahanan Awam KAPA SMK Luar Bandar No.1 Sibu

Sambil menyaksikan persembahan, peserta perkhemahan juga diberikan bahan memanggang BBQ untuk kumpulan masing-masing. Guru-guru pula dibantu oleh para fasilitator yang sentiasa ringan tulang membantu. Aktiviti tamat pada hampir pukul 12.00 tengah malam. Namun itu bukanlah penutup bagi aktiviti untuk malam itu.


Perkhemahan Bersepadu Unit Beruniform SMK Luar Bandar No.1 Sibu

Selepas semua peserta diarahkan tidur, pada jam 2 pagi, peserta sekali lagi dikejutkan dengan panggilan untuk berkumpul. Kali ini, sesuatu yang lebih menarik menanti mereka!

Peserta perkhemahan dikumpulkan di dataran perhimpunan dan ditutup mata dengan kain. Seterusnya mereka di bawa ke kawasan gelap dan terpencil berhampiran tapak perkhemahan sekolah. Di sana mereka akan diganggu oleh 'hantu-hantu' yang terdiri daripada para fasilitator yang akan cuba menggugat keimanan keberanian mereka.

Memang lucu! Pelbagai ragam pelajar dapat disaksikan. Ada yang menangis dan menjerit-jerit ketakutan. Ada yang dengan kuat terus berdoa kepada Tuhan minta dijauhkan daripada segala kejahatan. Ada yang terus memegang kuat rakan-rakan sebelah, tidak mahu terpisah. Tak kurang juga ada yang melawan usikan tersebut dengan gigitan dan sepakan!  Sedikit sebanyak, aktiviti sebegini mampu menonjolkan keberanian mereka untuk bertindak dalam keadaan sedemikian.



Hari Terakhir Perkhemahan
Hari terakhir perkhemahan, para peserta dikehendaki membersihkan semula tapak perkhemahan dan juga khemah yang digunakan oleh mereka sepanjang 4 hari tersebut. Khemah yang dicuci akan dikeringkan terlebih dahulu sebelum disimpan semula ke dalam stor sekolah.


Perkhemahan Bersepadu Unit Beruniform SMK Luar Bandar No.1 Sibu

Kerja membersihkan khemah berakhir pada jam 10 pagi dengan selepas itu semua peserta berkumpul di dataran perhimpunan bagi acara penutupan. 

Perkhemahan Bersepadu Unit Beruniform Kadet Pertahanan Awam KAPA SMK Luar Bandar No.1 Sibu

Majlis penutupan disempurnakan oleh Penolong Kanan Ko-Kurikulum Tingkatan 6, iaitu Cikgu Janting Abau. Acara penutupan juga diselitkan dengan upacara penyampaian hadiah kepada unit beruniform yang memenangi pertandingan yang dianjurkan sepanjang perkhemahan tersebut.


Perkhemahan Bersepadu Unit Beruniform SMK Luar Bandar No.1 Sibu

Pertandingan
1) Pertandingan Gajet - Pertubuhan Kadet Bersatu Malaysia (PKBM)
2) Pertandingan Pintu Gerbang - Pertubuhan Kadet Bersatu Malaysia (PKBM)
3) Pertandingan Masakan Ala Rimba - Pengakap
4) Pertandingan Persembahan - Kadet Remaja Sekolah (KRS)

Keseluruhan
Saguhati 1 - Bulan Sabit Merah Malaysia (BSMM)
Saguhati 2 - Pandu Puteri
Saguhati 3 - Pengakap
Saguhati 4 - Kadet Bomba
Saguhati 5 - Kadet Pertahanan Awam (KAPA)
Ketiga - Kadet Polis
Kedua - Pertubuhan Kadet Bersatu Malaysia (PKBM)
Johan - Kadet Remaja Sekolah (KRS)


Perkhemahan Bersepadu Unit Beruniform SMK Luar Bandar No.1 Sibu

Majlis berakhir pada pukul 12.00 tengahari dengan semua peserta kembali ke rumah masing-masing. Sebahagian ibu bapa juga sudah setia menunggu anak masing-masing sambil menyaksikan keletah anak dari tempat menunggu.



Kesimpulan
Ternyata aktiviti perkhemahan seperti ini mampu memberi kesan positif kepada pelajar, terutamanya dari segi kepimpinan, kebolehan untuk berdikari dan juga semangat kerjasama. 

Kadet Pertahanan Awam KAPA SMK Luar Bandar No.1 Sibu bersama Cikgu Hailmi

Ada pelajar yang nampak macam lemah dan tak bermaya, namun dapat mengikuti perkhemahan ini dengan sangat baik sehingga akhir dan menampakkan perubahan jatidiri yang lebih berkeyakinan. Saya yakin, adik-adik pelajar yang mengikuti perkhemahan ini akan mendapat pengalaman yang sangat berguna buat mereka!


Perkhemahan Bersepadu Unit Beruniform Kadet Pertahanan Awam KAPA SMK Luar Bandar No.1 Sibu


p/s: Terus rindu dengan peserta dan fasilitator KAPA yang comey-comey, baik-baik dan rajin-rajin belaka setelah 4 hari makan, minum, marah, buat aktiviti dengan mereka. Semoga menjadi kenangan terindah buat kita semua.. ;)


8 ulasan:

  1. wahh syok berkehemah nie ..suka giller aktiviti cm gini

    BalasPadam
  2. tu lah Acik.. dulu-dulu macam tak paham, tapi skang bila dah jadik cikgu, rasa macam nak jer paksa budak ikut camping supaya diorang dapat simpan pengalaman diorang nih.. ;)

    BalasPadam
  3. wah...best btul lah...rugi tak ikut..

    BalasPadam
  4. he3.. peluang tak datang banyak kali.. jadi, lain kali, kalau ada peluang, wajib ikut ok.. ;)

    BalasPadam
  5. Well done, Cikgu Hailmi! Anaka saya terpilih ke prkt Kebangsaan tetapi saya tertanya ttg pengisiannya. At least, blog ini memberi sedikit gambaran kpd aktiviti yg mgkn akan dijlnkan. Keep up the awesome work!

    BalasPadam
  6. Well done, Cikgu Hailmi! Anaka saya terpilih ke prkt Kebangsaan tetapi saya tertanya ttg pengisiannya. At least, blog ini memberi sedikit gambaran kpd aktiviti yg mgkn akan dijlnkan. Keep up the awesome work!

    BalasPadam
  7. TQ Pn BarbSian.. sekadar perkongsian.. mungkin ada yang boleh dimanfaatkan.. ;)

    BalasPadam
  8. assalam cikgu...boleh cikgu share if u don't mind...memandangkan sy first time menggalas tugas sebagai kem komanden..jadi sy nak tau contoh2 slogan atau sign untuk mendapatkan perhatian peserta kem supaya mereka mengikut arahan...atau apa2 perkataan untuk express the spirit??

    BalasPadam