About Me

Cikgu Erin : Dulu Mak Nyah, Kini Pendakwah


Cikgu Erin : Dulu Mak Nyah, Kini Pendakwah

Perkongsian Sempena Forum Khas "Dulu Mak Nyah Kini Pendakwah" yang dianjurkan semalam di Masjid Al Islamiah, Kg Lindungan, Petaling Jaya.

Panel : Cikgu Erin (Bekas Mak Nyah), Ustaz Hanafi
Moderator : Ustaz Syed Norhisyam

Alhamdullilah syukur ke hadrat Allah s.w.t mengizinkan majlis ini dilangsungkan di Masjid Islamiah, Kg Lindungan. Penulis tergerak untuk merakam perkongsian ini kerana penulis pernah juga melalui persekitaran sekolah asrama dan universiti yang menularnya gejala songsang ini.

Dalam pengalaman penulis di sekolah asrama penuh, memang ianya suatu adat/budaya dimana pelajar lama (i.e Tingkatan 4 atau 5) akan mengambil adik-adik angkat dari Tingakatan 1. Dan dari sini menularnya bibit-bibit percintaan songsang ini.

Dan dalam pengalaman penulis juga, di mana penulis pernah melihat sendiri tertangkapnya satu pasangan lelaki tahun satu disebuah universiti terkemuka sedang melakukan pekara terkutuk didalam asrama universiti.

Dan syukur ke hadrat Allah s.w.t kerana diberikan taufik dan hidayah kepada Cikgu Erin untuk kembali ke jalan yang benar. Sesungguhnya apabila Dia memberikan petunjuk, dia tidak mengira latar belakang kita. Sesiapa sahaja yang diizinkanNya boleh bertaubat dan kembali kepangkal jalan. Sehina dan sekeji dipandangan manusia, tetapi dipandangan Dia lain percaturannya, sesungguhnya dia Maha Pemgampun dan Maha Mengasihani. Alhamdullilah kini Cikgu Erin bertekad utk membantu membanteras gejala songsang ini.

Ustaz Hanafi menerangkan bahawa di Malaysia ini sebanyak 300,000 (e.g Mak Nyah, Penkid, bisekual, transgender) yang terjebak dengan budaya songsang ini. Yang lebih menyedihkan majoriti daripada mereka ini adalah beragama Islam. Dan hari ini majoriti jangkitan HIV berpunca dari gejala songsang ini.

Alhamdullilah usaha-usaha Ustaz Hanafi dan JAKIM sudah sedikit sebanyak menembusi golongan ini dan usaha-usaha pemulihan giat dijalankan. Antara usaha yang dijalankan dimana seorang "mak ayam" berjaya dipulihkan. Dan rentetan ini membawa "anak-anak ayam" dibawah jagaannya untuk turut serta untuk kembali kepada fitrah.

Lagi satu usaha untuk membawa mereka masuk semula kedalam masyarakat, di suatu masjid di Kuantan, apa bila solat Jumaat seramai 12 orang Mak Nyah diletakkan di saf pertama dan salah seorang dilantik sebagai bilal.

Tiba giliran Cikgu Erin, kerap diselangseli dengan titisan air mata. Cikgu menceritakan kisah hidupnya yang dilahirkan sebagai seorang lelaki tetapi lembut. Dan kerap mendapat cemuhan masyarat, dari abang sendiri disekolah dan para cikgu. Kerana sejak berumur 5 tahun telah dilihat sebagai objek yg hina, Cikgu Erin sentiasa dipinggir didalam masyarakat.

Apabila meningkat dewasa dan melangkah ke alam universiti, golongan-golongan yang "dipinggir" ini mula mendapat nafas baru apabila berada didalam "jemaah". Mula bergerak dalam kumpulan dan sudah ada tempat untuk meluahkan perasaan, berkongsi cerita dimana kelebihan ini tidak ada masa dikampung. Ini membuatkan mereka mula lebih berani dan menonjol untuk hidup dalam keadaan songsang.

Yang lebih menyukarkan adalah dari sudut ekonomi. Peluang pekerjaan amat sukar untuk mereka ini kerana pandangan serong masyarakat menyebabkan mereka tiada pilihan lain selain untuk melacur untuk mencari sesuap nasi.

Penulis dan saya rasa, ramai juga yang tersentap malam tadi apabila bercakap mengenai pandangan masyarakat terhadap golongan ini. Kita lupa mereka ini dilahirkan didunia begitu bukan sebab diminta, tetapi ini semua urusan kebijaksanaan Allah s.w.t. Dan kita hamba-hamba Allah yang cukup sifat selalu memandang serong terhadap mereka ini, tidak lain memandang serong keatas urusan dan ciptaan Allah s.w.t.

Nauzubillah min zalik.

Pesanan mereka untuk para ibubapa, atau sahabat-sahabat yg dalam keluarga atau komuniti mereka ada golongan seperti ini, janganlah cepat menghukum. Mereka ini perlukan bimbingan, sokongan dan kasih sayang. Dalam kes Cikgu Erin, kerana kurangnya kasih sayang, dia lari dari rumah dan bercampur-gaul dengan golongan sejenis.

Ibu bapa, guru, sahabat tidak boleh berkeras untuk merubah mereka, tetapi bimbing mereka agar berubah mengikut keupayaan mereka.

Ibu bapa terutamanya apabila anak-anak bersifat lembut, jangan pinggirkan mereka. Sepatutnya mereka ini diangkat dan dibentuk dari kecil. Hal lembut itu bukan kerja kita, itu kerja Allah.

Masyarakat pula perlu hentikan sifat menghukum dan mengekeji mereka ini, sebaliknya buka ruang utk mereka. Jangan kerana perwatakan lembut, tiada peluang mencari nafkah untuk mereka. Jangan kerena mereka lembut, pabila masuk ke masjid mereka dilihat mengelikan. Jangan kerena mereka lembut jangan ingat mereka ini semua songsang.

Jangan pinggirkan anak-anak ini. Mereka perlukan bantuan.

Jadi pendakwah tidak semestinya seorang ustaz, atau mendapat kelulusan dari Mesir dan sebagainya. Kita semua adalah pendakwah, apabila salah ditegur, apabila ada ilmu disampaikan. InsyaAllah selepas ini, akan ada lagi sesi-sesi forum seperti ini. Nantikan dimasjid dan surau berdekatan anda.


Sumber

Catat Ulasan

1 Ulasan