.

.

KARTiKEL

Ahad, 6 Januari 2013

Memahami Deria Rasa

Deria rasa menggunakan organ lidah

Deria Rasa menggunakan lidah sebagai organ deria.
Rangsangan yang diperlukan adalah bahan kimia dalam makanan.



Struktur lidah dalam deria rasa



Bonggol-bonggol kecil pada permukaan lidah dipanggil tunas rasa
Dalam tunas rasa terdapat reseptor rasa yang peka kepada rasa.
Reseptor rasa peka kepada rasa manis, masin, masam dan pahit

7 ulasan:

  1. salam, boleh tak cikgu jelaskan sebab rasa kelima iaitu umami tak dimasukkan dalam topik ni? bukankah 'taste map' atau kawasan rasa pada lidah dah disahkan tidak betul?
    terima kasih.

    BalasPadam
  2. Terima kasih atas cadangan yang membina.. cikgu dah siapkan Artikel pasal Umami.. ;)

    Boleh baca kat sini yer
    http://www.cikguhailmi.com/2013/04/deria-rasa-yang-kelima-rasa-umami.html

    BalasPadam
  3. Sama-sama...tapi boleh tak cikgu jwb dua soklan sy kat atas tu? (^^)v
    dalam exam, soalan psl umami ada ditanya tak?
    terima kasih.

    BalasPadam
  4. owh.. setakat dalam pengetahuan cikgu, mana-mana fakta yang tiada dalam Buku Teks, kebiasaannya tak akan keluar dalam peperiksaan awam (PMR, SPM).. kalau ada tersalah, minta maaf lah yer.. ;)

    BalasPadam
  5. terima kasih atas jawapan cikgu

    BalasPadam
  6. Cikgu saya nak tahu semua bab saina akan keluar ke dalam kertas soalan akhir tahun

    BalasPadam
  7. salam macam mana pula dengan payau

    BalasPadam