About Me

STEM Di SK Matang Gerdu; Seronoknya Ber-PBL!

 Jemputan hari nih datang jauh dari Bagan Serai iaitu SK Matang Gerdu. Berkebetulan abam pon ada temujanji di Penang, maka jemputan melalui PK Pentadbiran, Cikgu Safina saya terima ja.

Sekolah nih baru saja di pilih sebagai Sekolah Model STEM, maka mereka mahu kan perkongsian STEM terutamanya yang berkaitan dengan Pelaksanaan Proejcr based Learning PBL. Maka slot kedua, kita mintak cikgu-cikgu experience sendiri PBL sebelum laksana dengan murid. Ramai yang dah tanpa sedar laksana PBL, cumanya kita fine tune semula supaya aktiviti jadi lebih berkesan dan bermakna.









Boleh lihat video keseronokkan cikgu-cikgu melayan aktiviti PBL masa bengkel. Aktiviti mereka cipta penapis air menggunakan pendekatan inkuiri dan problem solving menggunakan PBL. https://youtu.be/Xu6b-eKjc7k
Terima kasih tak terhingga buat rakan-rakan guru SK Matang Gerdu yang sangat Pro aktif dan bagi kerjasama sepanjang sesi.Insyaallah ada rezeki kita jumpa lagi.
P/S: Oleh sebab asal tok nenek saya pun dari Kuala Kurau, maka sempat lah juga jumpa "kulaan-kulaan" jauh 😅 @ Sekolah Kebangsaan Matang Gerdu

Catat Ulasan

0 Ulasan