About Me

Kualiti Sistem Pendidikan Tak Boleh Lebih Baik Daripada Kualiti Guru. Setuju Tak?

Hari guru tahun lepas, mantan KPPM Datuk Dr Amin Senin ada sebut, "Kualiti sistem pendidikan sesebuah negara, tak boleh lebih baik daripada kualiti gurunya.." Awak faham tak?

Kualiti Sistem Pendidikan Tak Boleh Lebih Baik Daripada Kualiti Guru. Setuju Tak?Kualiti Sistem Pendidikan Tak Boleh Lebih Baik Daripada Kualiti Guru. Setuju Tak?
Kualiti Sistem Pendidikan Tak Boleh Lebih Baik Daripada Kualiti Guru. Setuju Tak?



Maksudnya, sebagus mana pun kualiti sesuatu sistem pendidikan tu, takkan ke mana juga jika tanpa di sokong oleh guru-guru yang berkualiti. Setuju sangat! Sistem bagus, Guru tak bagus, out jugak jadinya.


Sebab tu usaha memperkasakan kualiti guru-guru kita adalah sangat tepat masanya. Dan kumpulan guru nih termasuk juga lah bakal guru, yang sedang jadi guru; guru di sekolah dan juga guru yang bukan di sekolah (PPD, JPN, KPM).


Dah bukan masa nak jual kisah-kisah sendu pendidikan, sebaliknya kisah-kisah hebat kejayaan dan sumbangan guru dalam memanusiakan generasi akan datang. Kisah leleh syahdu nih kita simpan tepi dulu, tanpa nafi. Sebabnya akhir sekali, kita nak pendidikan yang ada daya yang camana?



Catat Ulasan

0 Ulasan